Voidaanko päiväkodilla "pakottaa" työntekijä syömään talon ruokia
olen diabeetikko ja en syö lihaa, joita usein päiväkodeissa on lasten lempiruokana (spagetti,lihapullat jne.)
Kommentit (51)
Enemmän minua häiritsisi se, että lounastaukoa ei ole. Onko työpäivä silloin 30 min lyhyempi?
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua häiritsisi se, että lounastaukoa ei ole. Onko työpäivä silloin 30 min lyhyempi?
No ei tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vitsi.
Usein lapset yskivät ja pärskivät lautaselleni tai selittävät niin että sylki lentää. Ei kiva. Ja nykyään kun lasten täytyy itse saada annostella ruoksnsa niin kaikkien rähmät ja näpit on siinä saman vellivadin yläpuolella. Nice.
En maksaisi euroakaan siitä ruuasta mitä meidän lasten päiväkodissa tarjotaan.
Olen ollut todella monessa päiväkodissa töissä ja kertaakaan ei ole ollut pakko syödä talon ruokaa. Yleensä aina henkilökunnalla on ollut omat eväät jotka on syöty siinä lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen 8€ käy törkeän kalliiksi kun voisi ottaa omat eväät tuohon verrattuna lähes ilmaiseksi.
Mikä pakollinen 8 €? Se, jonka tuo yksittäinen vastaaja muisteli (mahdollisesti keksityssä tilanteessaan) harjoittelijana joutuneensa aikanaan maksamaan? Miten siitä nyt on yhtäkkiä muodostunut kaikkia Suomen päiväkoteja koskeva tosiasia?
Väitinkö muka että se on pakollinen KAIKILLE? En todellakaan, vaan kommentoin vain tuon yksittäisen henkilön tilannetta.
Se päiväkoti, jossa olin sijaisena oli yksityinen päiväkoti, jossa oli oma keittiö. Ne oli laskeneet ruoan verotusarvoksi sen 8 €, ja se meni palkasta ennen veroja. Tein niin lyhyen sijaisuuden, että en jaksanut tapella asiasta, se ruoka oli ihan hyvää ja sitä sai riittävästi. Kaikkien työntekijöiden piti olla siinä ruokailussa syömässä, koska jokaiseen ruokapöytään oli laitettu niin pieniä lapsia, että ne tarvi apua syömisessä, oli siis yksi työntekijä per pöytä. Minusta se oli kyllä epäreilua, koska mieluummin olisin pitänyt 30 min lounastauon, jonka aikana olisi syönyt vaikka eväät ja käynyt yksin kävelyllä tai kaupassa.
Verotusarvolla ruokailu tarkoittaa sitä, että tuo 8e lisätään palkkaasi, eli maksat ruoasta pelkän veron...
Mitenhän on tasa-arvon laita? Esim. Kelassa saa lounasedun, jolloin lounas on käytännössä ilmainen. Ihmisoikeuspuoli tässä on ontuvaa. Asioihin pitää vaatia muutoksia eikä kiltisti suostua kaikkeen. Kaikkien.
Meillä sai olla omat eväät valvonta-aterialla, muistaakseni johonkin merkattiin vaan ne kerrat jos söi yhteistä ruokaa ja vain niistä veloitettiin. Aikuiset söivät aikuisten pöydässä, ei lasten kanssa. No se olikin viskarien ja eskarien ryhmä ja aikaa tästä 15 vuotta. Kunnan päiväkoti.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö toi 8 e maksu oikeasti paikkansa? Itse ottaisin kyllä liittoon yhteyttä, tuo on järjetön summa pienestä palkasta jos kerran viikossakin pitää maksaa.
Ei pidä.
Valvonta-ateria on ateriaetu ja siitä maksetaan verotusarvo. Eli kun syöt valvonta-aterian lisätään tiliisi vajaa 4e per ateria ja maksat tuosta veron. Eli saat rahaa ja ruuan, tuloa joka vaikuttaa eläkkeeseen mm.
Valvonta-aterialla huomioidaan erityisruokavaliot, kasvisruokaa on mahdollista saada, tai gluteenitonta.
Voidaan pakottaa. Olin työssä päiväkodissa. Kielteydyin syömästä siskonmakkarakeittoa. Keitto tehtiin velliksi sauvasekoittimella ja annosteltiin minulle peräaukon kautta. Ei kiva.