Miten iso turnoff on jos 25 vuotias mies asuu vanhemmillaan opiskelujensa takia?
Otsikossa tuo kysymys jo tulikin. Olen 25 vuotias mies ja asun opiskelujeni takia vanhemmillani. Asun pienellä muuttotappio kunnalla, jossa asuntojen hinta/laatusuhde on luokkaa umpisurkea.
Minulla on vielä vuoden verran opintoja jäljellä ja valmistumisen jälkeen muutan isommalle paikkakunnalle, joten en näe mitään järkeä muuttaa vuodeksi mihinkään murjuun maksamaan 500 € kuussa. Mieluummin säästän nuo rahat sitten paremman luokan asuntoon.
Mitä ajattelette? Pidättekö, jotenkin outona tämmöistä ratkaisua? Olisiko tämä kuinka suuri turn off parisuhdetta ajatellen?
Kommentit (129)
Sinuna AP hommaisin muutamia irtopanoja itseluottamuksen ja harjoituksen vuoksi. Jos alat heti tuota sun vaimoehdokasta lämmittelee niin voi käydä ohrasesti. Tämmönen kysely kertoo mulle, että oot vielä kokematon. Sit ku on pari sulkaa hatussa niin tämä asia asettuu omiin mittasuhteisiinsa.
Minulle olisi turn off 😬 tulee mielikuva että haluaa asua vanhempien siivellä ja mamma pesee pyykit.. ap sanoo ettei asia ole näin, mutta tuollaisena minä sen miehen näkisin joten ei kiitos 🤷🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Itselleni olisi ollut kyllä turn off. Jotenkin vastenmielistä tuollainen vanhempien hyväksikäyttö, plus että ilmeisesti et ole vielä ikinä muuttanutkaan pois kotoa? Jotenkin ymmärtäisin, jos olisit jo asunut omillasi, mutta sitten töiden loputtua ja opiskelun alettua muuttanut takaisin.
Itse tuossa iässä opiskelin amk:ssa loppusuoralla, asuin puolisoni kanssa ja odotin ensimmäistä yhteistä lastamme.
Mutta en tiedä. Joku tuossa kuviossa itseäni inhottaa. Ehkä sellainen kunnianhimon puute, halu pärjätä itse.
n32
Miksi naisen on hyväksyttävää asua parikymppisenä kotona mutta samassa tilanteessa olevalle miehelle se on ehdoton no no?
Iso osa yliopistossa opiskelevista asuvat vanhemmillaan koska Suomessa on törkeät asumisen hinnat eikä opiskelijat ole yleensä tehty rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni olisi ollut kyllä turn off. Jotenkin vastenmielistä tuollainen vanhempien hyväksikäyttö, plus että ilmeisesti et ole vielä ikinä muuttanutkaan pois kotoa? Jotenkin ymmärtäisin, jos olisit jo asunut omillasi, mutta sitten töiden loputtua ja opiskelun alettua muuttanut takaisin.
Itse tuossa iässä opiskelin amk:ssa loppusuoralla, asuin puolisoni kanssa ja odotin ensimmäistä yhteistä lastamme.
Mutta en tiedä. Joku tuossa kuviossa itseäni inhottaa. Ehkä sellainen kunnianhimon puute, halu pärjätä itse.
n32
Miksi naisen on hyväksyttävää asua parikymppisenä kotona mutta samassa tilanteessa olevalle miehelle se on ehdoton no no?
Iso osa yliopistossa opiskelevista asuvat vanhemmillaan koska Suomessa on törkeät asumisen hinnat eikä opiskelijat ole yleensä tehty rahasta.
No ei minua naisten kanssa seurustelu kiinnosta niin senkus asuvat missä haluavat, mahdollisen kumppanin asuminen taas kiinnostaa.
Aika outoa..itse muutin pois 18 vuotiaana ja nyt 22 vuotiaana olen muuttamassa ulkomaille yksin. Niin eri elämäntilanteet että olisi vaikeaa...
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsisi, sillä vanhempien luona asuessa ei luultavasti olisi itsenäistynyt ja irtaantunut vanhemmista kunnolla missään vaiheessa. Se on vain niin eri asia asua omillaan kuin maman ja papan hellässä huomassa. Todennäköisyys sille, että riitaa tulisi arkiasioiden hoitamisesta aina siivouksesta kaupassa käyntiin. Eihän sellainen osaisi hoitaa mitään itsenäisen ihmisen tehtäviä! Lisäksi... Ihmettelen, miten aikamiespoika ei kaipaa omaa tilaa ja rauhaa, vaan pystyy elämään vanhempien kanssa. Olkoonkin miten hyvät välit tahansa, luulisi aikuisen kaipaavan tilaa elää omaa elämäänsä ilman vanhempia.
Eli pakko sanoa, että itselleni olisi turn off. Itse muutin omilleni 17-vuotiaana ja olen joutunut asumaan parikymppisten kermapersepissisten kanssa soluissa, ja ihan helvettiähän se on, kun eivät osaa MITÄÄN.
Varmasti halvempaakin asumista on tarjolla kuin 500e/kk, esim. soluasuminen.
Kaverin 15-vuotias poika siivoaa ja jopa kokkaa heillä. Riippuu vanhemmista mitä on lapsille opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Itse asuin maisteriksi valmistumisen jälkeen 2 vuotta vanhempien luona keräten rahaa omaan asuntoon . Sain ostettua velattoman asunnon. Löysin kyseisenä aikana itselleni poikaystävän, eikä häntä ainakaan haitannut. Ollaan oltu yhdessä 6 vuotta ja asutaan nykyään yhdessä. Muuttotappiokunnasta ei omaa asuntoa kannata hommata, sitä ei saa myytyä. Kuulostat fiksulta, ehdottomasti voisin deittailla sinua jos en olisi jo varattu ja jos olisin nuorempi kuin 30-vuotias.
T. Nainen 30 v.
Missä täällä Suomessa on niin halpoja asuntoja että kaksi vuotta vanhempien luona riittää että saa kerättyä niin paljon rahaa, että pystyy ostamaan velattoman asunnon? Porvoossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n32
No ei minua naisten kanssa seurustelu kiinnosta niin senkus asuvat missä haluavat, mahdollisen kumppanin asuminen taas kiinnostaa.
Pointtini onkin, että jos parikymppinen nainen asuu vanhemmillaan niin ketään ei kiinnosta. Samassa tilanteessa oleva mies saa kaiken maailman pilkat ja leimataan luuseriksi.
Kaksinaismoralismi on hieno asia, eikös vain?
On turnoff. Et todellisuudessa elä itsenäistä elämää. Miksi olet jäänyt sinne käpykylään ylipäätään opiskelemaan? Sekin kertoo paljon. Ihmiset, jotka haluavat itsenäistyä, muuttavat usein eri paikkakunnalle ihan vain sen takia, ettei tule jäätyä vanhenpien nurkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n32
Pointtini onkin, että jos parikymppinen nainen asuu vanhemmillaan niin ketään ei kiinnosta. Samassa tilanteessa oleva mies saa kaiken maailman pilkat ja leimataan luuseriksi.
Kaksinaismoralismi on hieno asia, eikös vain?
Niinkuin sanoin, ei minua ystävien tai tuttujen asumiset kiinnosta, mutta mahdollisen kumppanin kyllä, ja olisi turn off jos asuisi kotona vielä ihan aikuisena.
Jos 30v asuu äitin ja isän kanssa niin SITTEN se on jo turn off. Vakavasti, ei vielä sinun iässä, ja kun voit kertoa siihen järkevän syyn niin miksi olisi? Eri asia nämä jotka eivät osaa päästää irti lapsuudesta tai äiti takertuu lapseen ihan liikaa eikä päästä lastaan kasvamaan aikuiseksi. Pahinta on, jos et kerro syytä, silloin jokainen nainen alkaa miettiä mikä se syy on eikä varmasti suhde etene.
Toi nainen vs mies näkökulma johtuu siitä, et naiset haluaa itseään vanhempia ja kypsempiä miehiä, joilla on jo varallisuutta. Miehen pitää olla jo ansainnut kannuksensa, kun taas nainen on valitsijan asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti maksat jotain vanhemmillesi, etkä loisi täysin heidän elätettävänään. Se on kallista lystiä kun raavas mies tyhjentää jääkaappia. Ja toivottavasti siivoat, peset pyykkisi, käyt ruokakaupassa ja kokkaatkin etkä vain odota valmista äitimuorilta.
Lueppas muutama aikaisempi viesti.
-AP
Luin, siellä luki että maksat omat laskusi. Maksatko vanhemmillesi mitään?
En ole ap, mutta jos on kyse velattomasta omakotitalosta, omien ruokien maksaminen varqmasti riittää useimmille vanhemmille, joiden opiskelijalapsi asuu väliaikaisesti kotona.
Lisäyksenä, että parempi jos vanhemmat vapaaehtoisesti tukevat lastaan mahdollistamalla tuollaisen asumisen, kuin että veronmaksajien pitäisi maksaa asumistukea ko. opiskelijalle. Vähemmän "loisimista" tuo järjestely on kuin asumistuen nostaminen.
Samaa mieltä. Kyllä vanhemnat voivat kustantaa opiskelevann lapsen asumisen lapsuuden kodissa. Loisimista on se, että muutetaan omaan asuntoon ilman todellista tarvetta ja maksatetaan asuminen veronmaksajilla.
Vierailija kirjoitti:
On turnoff. Et todellisuudessa elä itsenäistä elämää. Miksi olet jäänyt sinne käpykylään ylipäätään opiskelemaan? Sekin kertoo paljon. Ihmiset, jotka haluavat itsenäistyä, muuttavat usein eri paikkakunnalle ihan vain sen takia, ettei tule jäätyä vanhenpien nurkkiin.
Niin. Myönnän, että oli omaa tyhmyyttä etten aikanaan lähtenyt täältä mutta vielä tyhmempää olisi nyt muuttaa johonkin vuokrakämppään kun vuoden päästä olisi taas muutto edessä.
Sun isoin virhe on että käytät tänkin ajan turhaan pohtimiseen, kun voisit olla jossain treffeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti maksat jotain vanhemmillesi, etkä loisi täysin heidän elätettävänään. Se on kallista lystiä kun raavas mies tyhjentää jääkaappia. Ja toivottavasti siivoat, peset pyykkisi, käyt ruokakaupassa ja kokkaatkin etkä vain odota valmista äitimuorilta.
Lueppas muutama aikaisempi viesti.
-AP
Luin, siellä luki että maksat omat laskusi. Maksatko vanhemmillesi mitään?
En ole ap, mutta jos on kyse velattomasta omakotitalosta, omien ruokien maksaminen varqmasti riittää useimmille vanhemmille, joiden opiskelijalapsi asuu väliaikaisesti kotona.
Lisäyksenä, että parempi jos vanhemmat vapaaehtoisesti tukevat lastaan mahdollistamalla tuollaisen asumisen, kuin että veronmaksajien pitäisi maksaa asumistukea ko. opiskelijalle. Vähemmän "loisimista" tuo järjestely on kuin asumistuen nostaminen.
Samaa mieltä. Kyllä vanhemnat voivat kustantaa opiskelevann lapsen asumisen lapsuuden kodissa. Loisimista on se, että muutetaan omaan asuntoon ilman todellista tarvetta ja maksatetaan asuminen veronmaksajilla.
Varsinkin, jos yksineläminen on sitä, että pelataan pleikkaria koko päivä eikä edes kiinnosta töissä käynti. Tiedän muutaman tällaisen tapauksen.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Sun isoin virhe on että käytät tänkin ajan turhaan pohtimiseen, kun voisit olla jossain treffeillä.
Eiköhän tämän palstan vastaukset aikalailla todistaneet, että 90 % naisista käskisi minun suksia kuuseen, joten miksi nähdä vaivaa?
-AP
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa tuo kysymys jo tulikin. Olen 25 vuotias mies ja asun opiskelujeni takia vanhemmillani. Asun pienellä muuttotappio kunnalla, jossa asuntojen hinta/laatusuhde on luokkaa umpisurkea.
Minulla on vielä vuoden verran opintoja jäljellä ja valmistumisen jälkeen muutan isommalle paikkakunnalle, joten en näe mitään järkeä muuttaa vuodeksi mihinkään murjuun maksamaan 500 € kuussa. Mieluummin säästän nuo rahat sitten paremman luokan asuntoon.
Mitä ajattelette? Pidättekö, jotenkin outona tämmöistä ratkaisua? Olisiko tämä kuinka suuri turn off parisuhdetta ajatellen?
Jos olet joka tapauksessa muuttamassa toiselle paikkakunnalle vuoden kuluttua, ei parisuhdetta kannata alkaa nykyisessä virittelemään. Mielestäni ajattelet kypsästi ja järkevästi, enkä itse näkisi vanhempien luona asumista esteenä parisuhteelle, kunhan kyseessä on puhtaasti taloudellinen järjestely. Peset siis itse pyykkisi, osallistut kodinhoitoon ym ja kohtelet vanhempiasi kunnioittavasti, niinkuin aikuinen
t n27
Mun mielestä riippuu paljon siitä, että meinaako vielä pitkään asua vanhempien luona ja onko aina asunut. Se kuitenkin (yleensä) vaikuttaa siihen miten omatoiminen on. Itse muutin jo lukioikäisena omilleni, joten tuntuu oudolta, että joku haluaisi asua vanhemmillaan noin pitkään. Ja opiskelujen ohella voi ihan hyvin tehdä töitä, jos raha on se mistä omillaan asuminen on kiinni.
Mua häiritsisi, sillä vanhempien luona asuessa ei luultavasti olisi itsenäistynyt ja irtaantunut vanhemmista kunnolla missään vaiheessa. Se on vain niin eri asia asua omillaan kuin maman ja papan hellässä huomassa. Todennäköisyys sille, että riitaa tulisi arkiasioiden hoitamisesta aina siivouksesta kaupassa käyntiin. Eihän sellainen osaisi hoitaa mitään itsenäisen ihmisen tehtäviä! Lisäksi... Ihmettelen, miten aikamiespoika ei kaipaa omaa tilaa ja rauhaa, vaan pystyy elämään vanhempien kanssa. Olkoonkin miten hyvät välit tahansa, luulisi aikuisen kaipaavan tilaa elää omaa elämäänsä ilman vanhempia.
Eli pakko sanoa, että itselleni olisi turn off. Itse muutin omilleni 17-vuotiaana ja olen joutunut asumaan parikymppisten kermapersepissisten kanssa soluissa, ja ihan helvettiähän se on, kun eivät osaa MITÄÄN.
Varmasti halvempaakin asumista on tarjolla kuin 500e/kk, esim. soluasuminen.