Miten iso turnoff on jos 25 vuotias mies asuu vanhemmillaan opiskelujensa takia?
Otsikossa tuo kysymys jo tulikin. Olen 25 vuotias mies ja asun opiskelujeni takia vanhemmillani. Asun pienellä muuttotappio kunnalla, jossa asuntojen hinta/laatusuhde on luokkaa umpisurkea.
Minulla on vielä vuoden verran opintoja jäljellä ja valmistumisen jälkeen muutan isommalle paikkakunnalle, joten en näe mitään järkeä muuttaa vuodeksi mihinkään murjuun maksamaan 500 € kuussa. Mieluummin säästän nuo rahat sitten paremman luokan asuntoon.
Mitä ajattelette? Pidättekö, jotenkin outona tämmöistä ratkaisua? Olisiko tämä kuinka suuri turn off parisuhdetta ajatellen?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsisi, sillä vanhempien luona asuessa ei luultavasti olisi itsenäistynyt ja irtaantunut vanhemmista kunnolla missään vaiheessa. Se on vain niin eri asia asua omillaan kuin maman ja papan hellässä huomassa. Todennäköisyys sille, että riitaa tulisi arkiasioiden hoitamisesta aina siivouksesta kaupassa käyntiin. Eihän sellainen osaisi hoitaa mitään itsenäisen ihmisen tehtäviä! Lisäksi... Ihmettelen, miten aikamiespoika ei kaipaa omaa tilaa ja rauhaa, vaan pystyy elämään vanhempien kanssa. Olkoonkin miten hyvät välit tahansa, luulisi aikuisen kaipaavan tilaa elää omaa elämäänsä ilman vanhempia.
Eli pakko sanoa, että itselleni olisi turn off. Itse muutin omilleni 17-vuotiaana ja olen joutunut asumaan parikymppisten kermapersepissisten kanssa soluissa, ja ihan helvettiähän se on, kun eivät osaa MITÄÄN.
Varmasti halvempaakin asumista on tarjolla kuin 500e/kk, esim. soluasuminen.
Todellakin kaipaisin omaa rauhaa ja opintojen jälkeen sitä tulen saamaan. Soluasumiselle jyrkkä EI. Olen introvertti ihminen enkä siedä usean ihmisen kanssa asumisesta koituvaa hälinää.
Ironista sinänsä kun tosiaan vielä kotona asun mutta täällä olen saanut olla kokolailla rauhassa. Itsenäisesti olen hoitanut kaikki asiani ja auttanut kotitöissä yms.
Onko se 18 vuotiaana omilleen muuttanut ja valtion tuilla loisiva ihminen sitten yhtään sen itsenäisempi?
-AP
On. 25-vuotiaan pitäisi asua jo omillaan eikä äiskän ja iskän nurkissa. Saattaa nimittäin äiskä ja iskäkin jo kaivata omaa rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
On. 25-vuotiaan pitäisi asua jo omillaan eikä äiskän ja iskän nurkissa. Saattaa nimittäin äiskä ja iskäkin jo kaivata omaa rauhaa.
Muista, että tuo kyseinen häiskä loisii sinun ja muiden suomalaisten verorahoilla. Eikö olekin omatoimista ja itsenäistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun isoin virhe on että käytät tänkin ajan turhaan pohtimiseen, kun voisit olla jossain treffeillä.
Eiköhän tämän palstan vastaukset aikalailla todistaneet, että 90 % naisista käskisi minun suksia kuuseen, joten miksi nähdä vaivaa?
-AP
Olet siis vielä marttyyrikin, joo ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsisi, sillä vanhempien luona asuessa ei luultavasti olisi itsenäistynyt ja irtaantunut vanhemmista kunnolla missään vaiheessa. Se on vain niin eri asia asua omillaan kuin maman ja papan hellässä huomassa. Todennäköisyys sille, että riitaa tulisi arkiasioiden hoitamisesta aina siivouksesta kaupassa käyntiin. Eihän sellainen osaisi hoitaa mitään itsenäisen ihmisen tehtäviä! Lisäksi... Ihmettelen, miten aikamiespoika ei kaipaa omaa tilaa ja rauhaa, vaan pystyy elämään vanhempien kanssa. Olkoonkin miten hyvät välit tahansa, luulisi aikuisen kaipaavan tilaa elää omaa elämäänsä ilman vanhempia.
Eli pakko sanoa, että itselleni olisi turn off. Itse muutin omilleni 17-vuotiaana ja olen joutunut asumaan parikymppisten kermapersepissisten kanssa soluissa, ja ihan helvettiähän se on, kun eivät osaa MITÄÄN.
Varmasti halvempaakin asumista on tarjolla kuin 500e/kk, esim. soluasuminen.
Todellakin kaipaisin omaa rauhaa ja opintojen jälkeen sitä tulen saamaan. Soluasumiselle jyrkkä EI. Olen introvertti ihminen enkä siedä usean ihmisen kanssa asumisesta koituvaa hälinää.
Ironista sinänsä kun tosiaan vielä kotona asun mutta täällä olen saanut olla kokolailla rauhassa. Itsenäisesti olen hoitanut kaikki asiani ja auttanut kotitöissä yms.
Onko se 18 vuotiaana omilleen muuttanut ja valtion tuilla loisiva ihminen sitten yhtään sen itsenäisempi?
-AP
On se kyllä, kun ei asu äidin nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun isoin virhe on että käytät tänkin ajan turhaan pohtimiseen, kun voisit olla jossain treffeillä.
Eiköhän tämän palstan vastaukset aikalailla todistaneet, että 90 % naisista käskisi minun suksia kuuseen, joten miksi nähdä vaivaa?
-AP
Miten faktan toteaminen tekee minusta marttyyrin?
-AP
Vierailija kirjoitti:
Itselleni olisi ollut kyllä turn off. Jotenkin vastenmielistä tuollainen vanhempien hyväksikäyttö, plus että ilmeisesti et ole vielä ikinä muuttanutkaan pois kotoa? Jotenkin ymmärtäisin, jos olisit jo asunut omillasi, mutta sitten töiden loputtua ja opiskelun alettua muuttanut takaisin.
Itse tuossa iässä opiskelin amk:ssa loppusuoralla, asuin puolisoni kanssa ja odotin ensimmäistä yhteistä lastamme.
Mutta en tiedä. Joku tuossa kuviossa itseäni inhottaa. Ehkä sellainen kunnianhimon puute, halu pärjätä itse.
n32
Öö mitä ihmettä? Ei kotona asuminen kerro kyllä yhtään mitään kunnianhimon puutteesta.
Outoa että Suomessa ei saisi asua vanhempien kanssa vaan täysi-ikäistyessä susta tulee automaattisesti joku loinen eikä sua nähdä enää osana perhettä.
Olisi parempi asua tukien varassa jossain yksiössä? Se tekee paremmaksi ihmiseksi? Kunhan asuu yksin ei väliä mistä se raha tulee? Et ole enää loinen? Naurettavaa että haukutaan loisijaksi mutta sitten tukien nosto ei sitä ole.
Minä asun vanhempieni kanssa koska omaan asuntoon ja muihin kuluihin ei ole vielä varaa, eli en voi vanhemmillekaan maksaa oikeastaan mistään mitään vaan elättävät ja antavat muutenkin rahaa.
Sitten kun minulla on omaa rahaa niin aion kyllä pitää vanhemmistani huolen ihan samallalailla kuin minusta on pidetty enkä jättää heitä tyhjän päälle keskenään, että kyllä vanhempanikin tulevat hyötymään minusta. Näin se mielestäni kuuluu perheessä mennä että toisista pidetään huolta eikä niin että pakko mennä pihalle yhteiskunnan huollettavaksi vaan siksi kun tietty ikä täyttyi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tuntuu olevan sellainen ajatusmalli, että viimeistään 18 vuotiaana pitäisi muuttaa pois.
Juu, muutetaan siihen naapuriin ja yhteiskunta maksaa. Ei mitään kestävää kehitystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni olisi ollut kyllä turn off. Jotenkin vastenmielistä tuollainen vanhempien hyväksikäyttö, plus että ilmeisesti et ole vielä ikinä muuttanutkaan pois kotoa? Jotenkin ymmärtäisin, jos olisit jo asunut omill
asi, mutta sitten töiden loputtua ja opiskelun alettua muuttanut takaisin.Itse tuossa iässä opiskelin amk:ssa loppusuoralla, asuin puolisoni kanssa ja odotin ensimmäistä yhteistä lastamme.
Mutta en tiedä. Joku tuossa kuviossa itseäni inhottaa. Ehkä sellainen kunnianhimon puute, halu pärjätä itse.
n32
Öö mitä ihmettä? Ei kotona asuminen kerro kyllä yhtään mitään kunnianhimon puutteesta.
Outoa että Suomessa ei saisi asua vanhempien kanssa vaan täysi-ikäistyessä susta tulee automaattisesti joku loinen eikä sua nähdä enää osana perhettä.Olisi parempi asua tukien varassa jossain yksiössä? Se tekee paremmaksi ihmiseksi? Kunhan asuu yksin ei väliä mistä se raha tulee? Et ole enää loinen? Naurettavaa että haukutaan loisijaksi mutta sitten tukien nosto ei sitä ole.
Minä asun vanhempieni kanssa koska omaan asuntoon ja muihin kuluihin ei ole vielä varaa, eli en voi vanhemmillekaan maksaa oikeastaan mistään mitään vaan elättävät ja antavat muutenkin rahaa.
Sitten kun minulla on omaa rahaa niin aion kyllä pitää vanhemmistani huolen ihan samallalailla kuin minusta on pidetty enkä jättää heitä tyhjän päälle keskenään, että kyllä vanhempanikin tulevat hyötymään minusta. Näin se mielestäni kuuluu perheessä mennä että toisista pidetään huolta eikä niin että pakko mennä pihalle yhteiskunnan huollettavaksi vaan siksi kun tietty ikä täyttyi.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin minkä ikäinen olet?
Samaa mieltä kanssasi, että kaiken maailman sossurottailu hyväksytään mutta jos asuu kotona keräten rahaa asuntoon niin siitä saa luuserin leiman...
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni olisi ollut kyllä turn off. Jotenkin vastenmielistä tuollainen vanhempien hyväksikäyttö, plus että ilmeisesti et ole vielä ikinä muuttanutkaan pois kotoa? Jotenkin ymmärtäisin, jos olisit jo asunut omill
asi, mutta sitten töiden loputtua ja opiskelun alettua muuttanut takaisin.Itse tuossa iässä opiskelin amk:ssa loppusuoralla, asuin puolisoni kanssa ja odotin ensimmäistä yhteistä lastamme.
n32
Outoa että Suomessa ei saisi asua vanhempien kanssa vaan täysi-ikäistyessä susta tulee automaattisesti joku loinen eikä sua nähdä enää osana perhettä.Olisi parempi asua tukien varassa jossain yksiössä? Se tekee paremmaksi ihmiseksi? Kunhan asuu yksin ei väliä mistä se raha tulee? Et ole enää loinen? Naurettavaa että haukutaan loisijaksi mutta sitten tukien nosto ei sitä ole.
Sitten kun minulla on omaa rahaa niin aion kyllä pitää vanhemmistani huolen ihan samallalailla kuin minusta on pidetty enkä jättää heitä tyhjän päälle keskenään, että kyllä vanhempanikin tulevat hyötymään minusta. Näin se mielestäni kuuluu perheessä mennä että toisista pidetään huolta eikä niin että pakko mennä pihalle yhteiskunnan huollettavaksi vaan siksi kun tietty ikä täyttyi.Ihan mielenkiinnosta kysyisin minkä ikäinen olet?
Samaa mieltä kanssasi, että kaiken maailman sossurottailu hyväksytään mutta jos asuu kotona keräten rahaa asuntoon niin siitä saa luuserin leiman...
-AP
22v, kirjoitin tuolla jo aiemmin.
Ja joo naurettavaa, älä välitä niistä. Eivät vaan ymmärrä. Tee niinkuin itse haluat ja tunnet parhaaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n32
Sitten kun minulla on omaa rahaa niin aion kyllä pitää vanhemmistani huolen ihan samallalailla kuin minusta on pidetty enkä jättää heitä tyhjän päälle keskenään, että kyllä vanhempanikin tulevat hyötymään minusta. Näin se mielestäni kuuluu perheessä mennä että toisista pidetään huolta eikä niin että pakko mennä pihalle yhteiskunnan huollettavaksi vaan siksi kun tietty ikä täyttyi.Ihan mielenkiinnosta kysyisin minkä ikäinen olet?
-AP
Ja joo naurettavaa, älä välitä niistä. Eivät vaan ymmärrä. Tee niinkuin itse haluat ja tunnet parhaaksi!
Joo yleensä en välitä muiden mielipiteistä enkä muuten tänne olisi kirjoittanutkaan mutta tapasin kiinnostavan nuoren naisen mutta en tiedä onko mitään järkeä lähestyä häntä jos hänen reaktionsa on samanlainen kuin valtaosalla tämän palstan kirjoittajista.
Yleisesti ottaen turn off, sinun tilanteessa kuulostaa järkevältä ja perustellulta ratkaisulta et ei välttämättä olisi turn off
Vanhempien luona asuvasta aikuisesta tulee mieleen sellaiset sossupummin uraa suunnittelevat tai joku autisti joka ei välttämättä edes itsenäiseen elämään pysty, siksi turn off
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n32
-AP
Ja joo naurettavaa, älä välitä niistä. Eivät vaan ymmärrä. Tee niinkuin itse haluat ja tunnet parhaaksi!Joo yleensä en välitä muiden mielipiteistä enkä muuten tänne olisi kirjoittanutkaan mutta tapasin kiinnostavan nuoren naisen mutta en tiedä onko mitään järkeä lähestyä häntä jos hänen reaktionsa on samanlainen kuin valtaosalla tämän palstan kirjoittajista.
Niin no sen näkee vaan kertomalla tai voit tiedustella hänen kantaansa muuten. Jos se on hänelle ongelma niin tuskin olisi muutenkaan sopiva kumppaniksi.
Itsevarmuutta vaan, tiedät itse olevasi kunnollinen ja jos joku ei sitä nää niin se on hänen oma hölmöytensä.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen turn off, sinun tilanteessa kuulostaa järkevältä ja perustellulta ratkaisulta et ei välttämättä olisi turn off
Vanhempien luona asuvasta aikuisesta tulee mieleen sellaiset sossupummin uraa suunnittelevat tai joku autisti joka ei välttämättä edes itsenäiseen elämään pysty, siksi turn off
Eiks tää oo vähän ironista kun ihannoidaan niitä yksin asuvia jotka ovat usein kirjaimellisesti sossupummeja? Hohhoh. Voisitte vähän miettiä mistä nää ennakkoluulot tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Miten faktan toteaminen tekee minusta marttyyrin?
-AP
Lue oma kommenttisi. ”No en sitten edes yritä jos olette tuota mieltä antaa olla sitten!”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks tää oo vähän ironista kun ihannoidaan niitä yksin asuvia jotka ovat usein kirjaimellisesti sossupummeja? Hohhoh. Voisitte vähän miettiä mistä nää ennakkoluulot tulee.
Opiskelijat ovat sossupummeja? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä pointtisi. Olen nähnyt sekä kotona, että yksin asuvia mieslapsia, joita ei tunnu muu kiinnostavan kuin pleikkarin peluu ja yleinen lorvailu eikä aikomustakaan työllistyä.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pidät sitten kotona asuvia opiskelijoita jotenkin huonompina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijathan nimen omaan elävät kaikilla asumis ja opintotuilla minkä työtä tekevä veronmaksaja maksaa.
Miten minä hyväksikäytän kun osallistun kuitenkin kuluihin, kotitöihin ja hoidan itse asiani?
Sitäpaitsi en voisi edes kuvitella lasten tekoa ennen 30 ikävuotta.
-AP