Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ysärinuoria? Muistatteko No Smoking Class-projektin?

Vierailija
28.01.2019 |

Luokanvalvoja kysyi yläasteella kerran viikossa jokaiselta oppilaalta vuorollaan että ollaanko sitä poltettu tupakkaa ja kaikki vastasi (tietenkin) kieltävästi. Jos joku jäi kiinni polttamasta tupakkaa, tai myönsi polttaneensa, projekti päättyi sen luokan osalta. Loppuun asti selvinneiden luokkien kesken arvottiin joku palkinto.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Mä istuin jo seiskalla 30-40 tuntia jälki-istuntoa/lukukausi pelkästään tupakoinnista koulun alueella, siihen kaikki muut istumiset päälle.

Eli älliä ei ollut silloinkaan päässä.

Eri. Sama minulla. Kavereita riitti ja tutustuin uusiin tupakoinnin ohessa. Opin samalla sosiaalisuutta. Tästä taidosta ja laajasta ystäväpiiristä on ollut hyötyä paljonkin myöhemmällä iällä.

Ne, joilla on älliä päässä osasivat oppia sosiaalisuutta ilman röökin polttoa. 

Elitkö ysärillä?

Meinaatko, että ysärillä ei voinut sosialisoitua ilman röökiä? :D

Vierailija
42/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Mä istuin jo seiskalla 30-40 tuntia jälki-istuntoa/lukukausi pelkästään tupakoinnista koulun alueella, siihen kaikki muut istumiset päälle.

Eri. Sama minulla. Kavereita riitti ja tutustuin uusiin tupakoinnin ohessa. Opin samalla sosiaalisuutta. Tästä taidosta ja laajasta ystäväpiiristä on ollut hyötyä paljonkin myöhemmällä iällä.

Heikosti menee, jos ei ilman syöpäkääryleitä saa ystäviä. Itse verkostoiduin urheiiluseurassa, kuoroharrastuksessa ja partiotoiminnassa.

t. eri

Tupakkapaikalla tapaa paljon erilaisia ihmisiä. Se on fakta. 

Heikosti menee jos puhut ystävistä verkostoitumisena. Kylmää ja laskelmoivaa.

Heikosti menee, jos luulet, että missään muualla ei tapaa erilaisia ihmisiä kuin tupakkapaikalla. Jos olisit käynyt kouluja enemmän kuin peruskoulun, tietäisit, että verkostoituminen on ihan normaali sana suhteiden luomiselle. Kaikenlaisten suhteiden. Ei siinä mitään laskelmoivaa ole, että hankkii ystäviä, tuttavia, yhteistyökumppaneita jne. Tietäisit, miten tärkeitä etenkin tuttavat ja yhteistyökumppanit ovat, jos olisit joskus ollut työelämässä. 

Olenko väittänyt ettei muualla tapaisi erilaisia ihmisiä? Kerroin vain, että tupakkapaikalla tapaa helposti erilaisia ihmisiä. Oletko koskaan viettänyt aikaasi tupakkapaikalla?

Verkostoituminen sanana kertoo ihmisestä joka on kylmä ja laskelmoiva. Ystävyys tai kaveriporukka kertoo siitä, että sanan käyttäjä välittää ihmisistä ja arvostaa heitä ilman hyötymistarkoitusta.

Olen ollut töissä kohta 30 vuotta. Olen ollut paljon tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa erilaisissa ympristöissä. Tupakkapaikka on silti ollut se paikka missä tapaa ihmisiä laidasa laitaan. Nykyään tietenkin vähemmän, mutta ei se silti ole menettänyt merkitystään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elitkö ysärillä?

Pystyi, mutta se oli helpompaa röökin avulla. Ystäviä joiden kanssa vietän yhä aikaa tai olen ainakin yhteydessä tasaisesti. 

Mikä siinä tupakassa on pelottavaa? 

Vierailija
44/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elitkö ysärillä?

En olisi tässä ketjussa, jos en olisi elänyt ysärillä. Ne, joilla oli älliä päässä eivt ysärilläkään tarvineet tupakkaa sosialisoitumiseen. Röökipaikalla roikkuivat ne vähän yksinkertaisemmat tyypit, joilla oli tarve olla "cool". 

Eri. Ei välttämättä. En itse polttanut mutta silti vietin aikaa tupakkapaikalla. Miksikö? Koska siellä oli paljon porukkaa. Sosiaalista porukkaa.

Vierailija
45/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin unohtanut tämän, mutta kaivelin sanomalehtiä. Tämä oli varsin pitkäikäinen, eli se järjestettiin seiska- ja kasiluokkalaisille lukuvuosina 1989/90 - 1996/97 nimellä No Smoking Class ja lukuvuosina 1997/98 - 2004/05 nimellä Smokefree Class.

Viimeisen kampanjan sivusto on arkistoitu, sieltä ilmenee mm. palkintojen suuruusluokkia ja määriä: https://web.archive.org/web/20050731083534/http://www.smokefreeclass.fi/

Vierailija
46/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin unohtanut tämän, mutta kaivelin sanomalehtiä. Tämä oli varsin pitkäikäinen, eli se järjestettiin seiska- ja kasiluokkalaisille lukuvuosina 1989/90 - 1996/97 nimellä No Smoking Class ja lukuvuosina 1997/98 - 2004/05 nimellä Smokefree Class.

Viimeisen kampanjan sivusto on arkistoitu, sieltä ilmenee mm. palkintojen suuruusluokkia ja määriä: https://web.archive.org/web/20050731083534/http://www.smokefreeclass.fi/

Kiitos. 🤗

Vierailija
47/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua lukeminen ole koskaan kiinnostanutkaan, tekeminen sitäkin enemmän. Samaan aikaan myös kilpaurheilin SM-tasolla.

Vierailija
48/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikosti menee, jos ei ilman syöpäkääryleitä saa ystäviä. Itse verkostoiduin urheiiluseurassa, kuoroharrastuksessa ja partiotoiminnassa.

t. eri

Tupakkapaikalla tapaa paljon erilaisia ihmisiä. Se on fakta. 

Heikosti menee jos puhut ystävistä verkostoitumisena. Kylmää ja laskelmoivaa.

Urheiluseurassa, kuorossa ja partiossa tapaa paljon erilaisia ihmisiä. Se on fakta. 

Kukaan ei ole puhunut pelkästään ystävistä. Ei ne kaikki röökaajat sinun ystäviäsi olleet. 

Tapaa muttei yhtä paljon erilaisia kuin tupakkapaikalla. Tupakkapaikalla kaikki ovat samanarvoisia. Vierekkäin ovat tohtori ja reissumies sekä siivooja sekä työtön pullojenkeräääjä. Oletko viettänyt aikaasi tupakkapaikalla?

Ystäviä kavereita. Miten heitä haluaa kutsua. Kyllä suurin osa oli tuohon aikaan ystäviä tai kavereita. Tämä siis yläasteajoilla. Tupakka oli asia joka yhdisti meitä. Tämä tapahtui monta kertaa päivässä. Tupakka oli hyvä tekosyy mennä toisen luokse. Tupakan pummaaminen ei ollut pelkkää tupakanhimoa vaan myös tutustumista toiseen. 

Vierailija
49/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
50/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elitkö ysärillä?

Pystyi, mutta se oli helpompaa röökin avulla. Ystäviä joiden kanssa vietän yhä aikaa tai olen ainakin yhteydessä tasaisesti. 

Aika ikäviä tauteja ne on keuhkosyöpä ja -ahtauma. Ai voivat tulla ilman tupakointia? Tottakai voivat, mutta tupakka lisää riskiä entisestään.

Vierailija
51/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella kasarin puolella, en kyllä muista tommosta mutta ei se olis silloiselta luokalta onnistunut.

Vierailija
52/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elitkö ysärillä?

Aika ikäviä tauteja ne on keuhkosyöpä ja -ahtauma. Ai voivat tulla ilman tupakointia? Tottakai voivat, mutta tupakka lisää riskiä entisestään.

Elämä on vaarallista. En ole milloinkaan väittänyt tupakoinnin olevan terveellistä. Se on epäterveellistä. Silti siitä on ollut minulle enemmän hyötyä kuin haittaa.

Kukaan ei ole varoitellut minua autoilun vaaroista vaikka olen ollut kahdesti kolarissa joissa toisessa oli hengenlähtö lähellä. Eikä kukaan ole toivonut minun lopettavan urheilua vaikka olen hajottanut itseäni siinä. Myös pysyvästi selkäni. 

Eikä kukaan ole kieltämässä ammatteja joissa saa enemmän myrkkyjä kehoonsa kuin tupakoinnista.

Vierailija
53/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ihmiset ei juurikaan polta (nikotiinipussit korvanneet) ja monilla työpaikoilla miellettyä/hankalaa, mutta aiemmin tupakkapaikoilla verkostui oikeasti hyvin.

Ajatellaan vaikka työpaikkaa mikä iso (paljon eri yksikköjä) tai toimistorakennusta missä useiden eri yritysten tiloja ymv. ihmiset eri paikoista/ eri asemista/ eri tiedoin kohtasivat nimenomaan tupakkapaikalla.

Tuolla levisi paljon myös ns. hiljaista tietoa/mikä ei vielä ollut julkista. Ei tupakoijat olivat pitkälti "samoissa porukoissa"/oman yksikkönsä kanssa jutuilla. 

Tupakkapaikalla sai usein tietoa avautuvista työpaikoista/ toimiston kosteusvaurioista/ hyvin tai pieleen menneistä asioista/ +paljon myös muuta 'apua' vaikka jos etsi uutta asuntoa/ uutta autoa/ kuuli jostain tapahtumasta jne. eli kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Tupakkapaikkaa voisi tavallaan(!) verrata julkiseen saunaan, missä ollaan eri lähtökohdosta ja elämäntilanteista 'samoilla lauteilla', sillä erolla, ettäröökipaikalla on luontevampaa jutustella muiden kanssa. Mutta HUOM, en usko että noin enää on, koska ani harva enää polttaa, puhuin menneistä ajoista.

Vierailija
54/61 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika härskiä "unohtaa" ilmoittaa luokka arvontaan.

Vierailija
55/61 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen verran, että saatiin jotain tarroja tekstillä "No smoking", mitä sitten liimailtiin pitkin seiniä matkalla röökille. Mutta ei meiltä mikään opettaja kysellyt tupakanpoltosta. Toki oltiin mukana tossa kampanjassa kun eihän meidän luokalta polttanut kun noin kaksi kolmasosaa.

Vierailija
56/61 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, joku jäi rysän päältä kiinni, ja saatiin heittää palkintotoiveille hyvästit.

T. Pyynikki

Eli koko juttu oli kiristystä, jossa oppilaat laitettiin valvomaan toisiaan joku naurettava "palkinto" houkuttimena.

Mikä se palkknto edes oli, Trip-mehutetra??

Vierailija
57/61 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä mitään tuollaista ollut. Yli puolet luokkalaisista röökasi ihan avoimesti. 

Meillä 90-prosenttia. Loput salaa...

Vierailija
58/61 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elitkö ysärillä?

En olisi tässä ketjussa, jos en olisi elänyt ysärillä. Ne, joilla oli älliä päässä eivt ysärilläkään tarvineet tupakkaa sosialisoitumiseen. Röökipaikalla roikkuivat ne vähän yksinkertaisemmat tyypit, joilla oli tarve olla "cool". 

Justiinsa. No ilmeisesti meidän yläasteella lähes koko koulun oppilaat olivat sitten pirun yksinkertaisia ja "cool". Tupakoimattomat olivat selkeä vähemmistö. Sinun kirjoituksesi vaikuttaa siltä, että olit koulussa vähän hylkiö eivätkä ne oikeasti suositut välittäneet susta pask akaan, joten mielessäsi kehitit tuollaisen "pakko olla cool"- löpinän jotta jollain pääsisi haukkumaan niitä joilla oli ystäviä.

Vierailija
59/61 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakointia olisi pitänyt edeistää kouluissa ennemmin kuin rajoittaa.

Näin inceliys olisi sastu kitkettyä pois myöhemmin oppilaiden elämästä.

Vierailija
60/61 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olet jotenkin ylpeä tuosta? Itsekin poltin jo yläasteella, ja ihan koulun alueella. Ikinä en silti ole ollut jälki-istunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi