Ysärinuoria? Muistatteko No Smoking Class-projektin?
Luokanvalvoja kysyi yläasteella kerran viikossa jokaiselta oppilaalta vuorollaan että ollaanko sitä poltettu tupakkaa ja kaikki vastasi (tietenkin) kieltävästi. Jos joku jäi kiinni polttamasta tupakkaa, tai myönsi polttaneensa, projekti päättyi sen luokan osalta. Loppuun asti selvinneiden luokkien kesken arvottiin joku palkinto.
Kommentit (61)
Joo, joku jäi rysän päältä kiinni, ja saatiin heittää palkintotoiveille hyvästit.
T. Pyynikki
ihme kommunismia, tarkkaile naapuriasi.. kollektiivista rangaistusta jne...
Oiein oksettaa että joku taho oli moista meille miettiny.
t. Botby
Vierailija kirjoitti:
Joo! Mikä siinä oli palkintona?
Sitä tässä yritän muistella. Ja mikä luokka sai sen palkinnon?
En muista. Ei meidän koulussa tuommosia tainnut ollakaan. Suurin osa taisi tupakoida joka tapauksessa. Itse en tupakoinut, ei olisi raha riittänyt mitenkään.
Silloin oli jotenkin omituinen suhde tupakointiin, lapsia valistettiin vaaroista ja kerrottiin miten epäterveellistä se on, mutta yläasteella oli hyvin tiedetyt tupakkapaikat missä teinit ja opettajat kävi välitunneilla röökillä.
Hah. Mä istuin jo seiskalla 30-40 tuntia jälki-istuntoa/lukukausi pelkästään tupakoinnista koulun alueella, siihen kaikki muut istumiset päälle.
Ainiin, muistan!
Kiva muisto tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli jotenkin omituinen suhde tupakointiin, lapsia valistettiin vaaroista ja kerrottiin miten epäterveellistä se on, mutta yläasteella oli hyvin tiedetyt tupakkapaikat missä teinit ja opettajat kävi välitunneilla röökillä.
Siitä ei ollut pitkä aika siihen kun työpaikoilla poltettiin sisällä. Joku saattoi vetää topan röökiä siinä työpäivän aikana, työpöydän ääressä.
Juliste oli seinällä, mutta opettaja ei kysellyt. Itse oli antanut raittiuslupauksen (ei alkoa, ei röökiä, ei huumeita) kun olin 6-vuotias. Meillä siis päihteiden vastainen nuorisotyö alkoi jo päiväkodissa. 🤣
Muistan! 😄T. 96 peruskoulun päättänyt! Muistelen, että olisi ollut rahapalkinto? Ei siis oppilaille, vaan luokkaretkikassaan tms. Jo silloin ihmettelin, että onpa aika erikoinen systeemi, koska eihän kukaan nyt myönnän polttavansa tupakkaa. Ja olin vähän katkera, kun lopulta opettajat päättivät, ettei millekään luokalle anneta palkintoa. En muista miksi. Mutta oli siinä mielessä epäreilua, että meillä oli tasoluokat, ja olin "hikareiden" luokalla. Kaikki siis kympin tyttöjä ja yksi poika, eikä kukaan taatusti polttanut. En ymmärrä, miksi me ei voitettu sitä.
Joo. Palkinto arvottiin niiden luokkien kesken, jotka selvisivät ilman tupakkaa lukuvuoden. Ja kyseiset luokat saivat myös rintaneulan. Harmiksi meidän luokanvalvojamme unohti ilmoittaa eteenpäin meidän luokan, joka siis oli Smokefree. Ei päästy arvontaan.
Ei meillä mitään tuollaista ollut. Yli puolet luokkalaisista röökasi ihan avoimesti.
Kuulostaa porvoolaiselta toiminnalta. Onneksi olin normaalissa koulussa, jossa ei sekoiltu tuolla tavalla.
Muistan. Ei yksikään luokka päässyt loppuun. Jokaisesta kärähti joku tupakanpoltosta. Mikä se palkinto olisi ollut?
Muistan..tiputtiin tuosta heti alussa.
Meillä tuo oli pelkkä juliste seinällä,eikeltään kysytty yhtään mitään. kai ne opet sen verran fiksuja oli että ymmärsivät kysymisen pelleilyksi ja meiltä oppilailta ois tullu suoraa palautetta miten tyhmiä olivat kysymyksen kanssa kuten tuli monessa muussakin asiassa.
T. Botby högstadieskola