IL: Vähävaraisetperheet ovat tiukilla. "Ruokavalio koostuu pääsääntöisesti puurosta, makaronista ja leivästä, koska hedelmiin ja vihanneksiin ei ole varaa."
Vähän kiinnostaisi tietää että miten ne ihmiset ovat tällaiseen tilanteeseen päätyneet. Ovatko jossain pikavippiveloissa, vai päihderiippuvaisia, vaiko laittomasti Suomessa? Kuitenkin jokaiselle meillä turvataan perustoimeentulo, joka on asumismenojen jälkeen yksin asuvalle aikuiselle ~497€/kk, yksinhuoltajalle ~547€/kk, ja yhteistaloudessa asuville aikuisille ~422€/kk. Lapsillekin aina yli 250€/kk. Kumma jos tuolla rahalla ei kunnollista ruokaa saa, itsellä kun menee parempituloisenakin vain n. 200€/kk ruokaan, ja terveellistä ruokaa syön. Mihin menee näillä "en saa vihanneksiakaan"-valittajilla oikein kaikki rahat, jos ei kerta siihen ruokaan? Pakastevihanneksiakin saa 500g alle eurolla.
Kommentit (156)
Teille maksetaan asuminen, sanotaanko vaikka 500e / Sähköt, discorahaa yli 500e.
Yli 1000e joka kuukausi -ei mistään. Mä pussaisin sun varpaita, jos antaisit mulle joka kuukausi yli 1000e ylimääräistä rahaa -ei mistään.
Sínkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne joiden mielestä tukijärjestelmä on riittävä ja ongelmat ovat vain elämänhallinnan puutetta eivät varmaan ole kovin paljon elämää nähneet oman kuplan ulkopuolelta. Paljon on heitäkin, joilla todella on ongelmia elämänhallinnassa (usein syyt tähän hyvin monitahoisia, mielenterveysongelmia ym) ja jotkin hukkaavat rahaa täysin turhaan. Mutta on myös ihmisiä, jotka ovat olleet kunnollisia ja suunnitelmallisia. On käyty koulut, saatu työpaikka, hankittu lapset ja on asuntolaina. On voinut olla tilanne, että on hyvä sauma toteuttaa unelma, hypätä oravan pyörästä ja muuttaa sinne missä todella haluaa asua. Ja sitten jotain yllättävää tapahtuu. Elämä voi todella muuttua hetkessä täysin itsestä riippumatta, esimerkiksi läheisen tai oma vakava sairaus. Ja siinä vaihee tipahtaa todella helposti ja kun ongelmat kasaantu ja voimat on vähissä niin ei sitä aina toimi suunnitelmallisesti. Olen näitä nähnyt vierestä ja syyttelyn sijaan kannattaisi miettiä mikä tilanteeseen on johtanut, se on hyvin harvoin vain ihmisen laiskuutta tai mustavalkoista ylipäätään.
Sitten kun sanotaan, että tukien pitäisi riittää. Tuet riittävät yleensä jos elämässä ei ole mitään poikkeavaa, on pieni kämppä, ei lääkkeitä, ei yllättäviä kuluja. Kuitenkin esimerkiksi lasten kanssa kuluja tulee jatkuvasti todella paljon, koska lapset kasvavat ja varsinkin nuoret tarvitsevat opintoihin kalliita kirjoja ja tietokoneen, nämä voi olla aikamoinen meno pienituloiselle. Ne tuet loppuvat äkkiä, jos on esimerkiksi kalliita lääkkeitä. Ja vastoin yleistä luuloa, läheskään kaikkiin reseptilääkkeisiin ei saa kelakorvausta. Myös sairaalajakso voi olla monelle pitkäksi ajaksi talousvaikeuksia aiheuttava. Tukiviidakko voi myös olla todella haastava monelle. Jo täysin terveenä ja virkeänä opiskelijana olen monesti joutunut miettimään tukia hyvin tarkkaan, ja silti on tullut yllätyksiä. En voi kuvitella mitä se on sairaalle tai esimerkiksi vanhemmille, jotka eivät ole tottuneet netin käyttöön. Tukien kanssa on helpompi pärjätä, jos ei oikeasti omista yhtään mitään (esim autoa). Mutta monesti siinä vaiheessa kun kaikesta omaisuudesta joudutaan luopumaan menee elämästä viimeinenkin toivo, tulee masennusta ja vaikeuksia päästä takasin elämään kiinni, kun on alistunut kohtaloonsa.
Siinä olen kuitenkin samaa mieltä, että monesti Suomessa terveellinen ruokavalio ei tule kovin paljoa kalliimmaksi kuin epäterveellinen. Makaroni on toki todella halpaa, mutta esimerkiksi tuoreet porkkanat, lantut, perunat ym ovat varsin halpoja. Liha on kallista, mutta ainakin osittain sen korvaaminen kasvisproteiinilla voi tulla halvemmaksi. Leipää voi tehdä ite ja raaka-aineet ovat halpoja.
Mikä ihmeen kupla? Itse ainakin elän ihan normaalia elämää, johon kuuluu se, että asioihin varaudutaan. Opiskellaan, säästetään, sijoitetaan, otetaan kunnon vakuutukset ja ennen kaikkea eletään sen mukaan, mihin on varaa. Lähipiirissä on ollut sairauksia, hometaloja ja läheisen menetyksiä, mutta silti kaikki ovat (taloudellisesti) pärjänneet. Toki näissä kriisitilanteissa se normaali lähipiiri auttaa niiden käytönnön asioiden kanssa, jotta vaikeuksien yli päästään. Lähipiiriin tai ystäviin ei kuulu ketään, jolla ei olisi varaa vihanneksia tai ylipäätään suht normaalia elämää viettää. Toki ehkä johtuu siitä, että olemme niitä normaaleja työteliäitä ihmisiä, joiden rasitteena ei ole patalaiska asenne tai muuten vaan väärä asenne.
:D Sinä todellakin elät kuplassa. Et näe yhtään sen kuplan ulkopuolelle, viestisi todistaa sen hyvin.
Olen eri kuin jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Leipä onkin melko edullista, mutta leivänpäälliset ei. Vai vedetäänkö sitä vehnäpullaa pelkän margariinin kanssa?
Siis esim. se pihien mielestä kallis juusto on halvempaa kuin jauheliha.
Sínkkis
Itse kasvatan myös ikkunalaudalla krassia, basilikaa, timjamia ynnä muuta satunnaisesti. Niistä saa jo hyviä leivänpäällisiä, kun kaapissa on aina juustoa ja voita.
Sínkkis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuossa tulikin samalla syy miksi ovat vähävaraisia ja tiukilla. Eivät osaa priorisoida. Harrstavat ja ostavat vaatteita, pitävät autoa, puhelinta jne jne jne... vaikka se tärkein meno on katto pään päällä että on suojassa säältä, seuraavaksi tärkein on ruoka.
Julkisivun ylläpito on täysin turhaa.Se auto voi olla välttämätön työssäkäynnin takia ja puhelinkin on nykypäivänä aika välttämätön. Milläs ilmotat töihin että olet sairaana jos ei ole puhelinta?
Ihmeellinen pientuloinen joka käyttää työntekoon enemmän rahaa ku mitä siitä saa irti vrt toimeentulotuki
Öö, mitä? Eikös parempi ole olla töissä kuin maata kotona tekemättä mitään vaikka rahallisesti se ero olisikin pieni? Kaikkialle ei esimerkiksi kulje julkiset siihen aikaan kun töihin pitäisi päästä.
Jos nuo ovat aidosti binääriset vaihtoehdot niin silloin on henkinen köyhyys se suurin vaiva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä rahalla mitään pelkkää ruokaa osteta. Jos et tiedä, siis et halua ymmärtää mitä sillä rahalla joutuu ostamaan niin älä edes kysy. 200€ menee parempituloisilla ihan tuosta vaan ruokaan, eikä suinkaa riitä kuukaudeksi.
Mä tienaan nettona 2500€/kk, menee mun omiin ruokiin n. 200€/kk. Syön monipuolista kotiruokaa, paljon kasviksia kun olen kasvissyöjä, tuolla rahalla saan myös juustot ja margariinit leivälle ja itse leipääkin. :D Keittoja, wokkeja, laatikkoja jne. En ole nälkää nähnyt vaikken satoja euroja ruokaan laitakaan.
Jos ei rahaa jää asumismenojen jälkeen perusosan verran, saa loput toimeentulotuesta. Perusosasta ei tarvitse maksaa ainakaan asumismenoja, eikä pakollisia lääkkeitä. Se perusosa on tarkoitettu ruokaan, päivittäistavaroihin(hygienia ym.) ja vaatteisiin. Vaatteita saa lähes ilmaiseksi käytettynä jos tiukkaa tekee. Tuskin kukaan oikeasti köyhä nyt menee kauppaan uusia kalliita vaatteita ostamaan ja elää sen takia pelkällä puurolla?
ap
Miten monta kertaa pitää sanoa, että osa ihmisistä joutuu maksamaan siitä perusosasta myös asumiskuluja (jos vuokra on Kelan kriteereihin nähden liian iso). Jotkut maksavat myös velkoja/lainoja. Niitä ei hyväksytä menoiksi toimeentulotuessa.
Eikä siitä ylipäätään makseta vain päivittäistavaroita ja vaatteita, vaan myös muut elämiseen kuuluvat kulut (esim. puhelin, netti, harrastukset jne.)
Hah, että pummeille pitäisi vielä maksaa velat ja lainatkin?
Kyllä mäkin voin heti ottaa vaikka 100 000 lainaa, jos sä maksat.
Sínkkis
Kerroin vain, mitä kaikkea toimeentulotukiasiakkaat siitä perusosasta maksavat. En muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa 200e ruokaa / kk ja kaapissa on jauhoja ja säilykkeitä, niin voiko, voiko käydä mielessä, että ne on ostettu pikkuhiljaa sillä 200e budjetilla?
Miten nämä asiat voivat joillekin olla näin vaikeita.
Sínkkis
No ei. Omassa kaapissani voi olla 2-3 vuotta sitten ostettuja kuiva-aineita. On hieman valheellista sanoa, että ei käytä ruokaan rahaa viikossa lainkaan, jos syö vain jo kaapissa olevia elintarvikkeita ja että muidenkin pitäisi pärjätä samalla budjetilla.
Missä kukaan on sanonut, ettei ole käyttänyt yhtään rahaa ruokaan?
Missä kukaan on sanonut, että muidenkin pitäisi pärjätä samalla budjetilla.
Ammattiloukkaantuja lukee tietenkin asiat, kuten oma psyyke ne hänelle itselleen kertoo.
Sínkkiz
Appelsiinia 98 senttiä kilo, porkkanat edullisia, kaali terveellistä, suht halpaa, banaanit monesti kilo 1,35, pakastevihannekset edullisia. Jätetään syömättä sipsit, hampparit, ei tilata pitsaa, kotiruokaa. Ihan köyhille on vielä toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne joiden mielestä tukijärjestelmä on riittävä ja ongelmat ovat vain elämänhallinnan puutetta eivät varmaan ole kovin paljon elämää nähneet oman kuplan ulkopuolelta. Paljon on heitäkin, joilla todella on ongelmia elämänhallinnassa (usein syyt tähän hyvin monitahoisia, mielenterveysongelmia ym) ja jotkin hukkaavat rahaa täysin turhaan. Mutta on myös ihmisiä, jotka ovat olleet kunnollisia ja suunnitelmallisia. On käyty koulut, saatu työpaikka, hankittu lapset ja on asuntolaina. On voinut olla tilanne, että on hyvä sauma toteuttaa unelma, hypätä oravan pyörästä ja muuttaa sinne missä todella haluaa asua. Ja sitten jotain yllättävää tapahtuu. Elämä voi todella muuttua hetkessä täysin itsestä riippumatta, esimerkiksi läheisen tai oma vakava sairaus. Ja siinä vaihee tipahtaa todella helposti ja kun ongelmat kasaantu ja voimat on vähissä niin ei sitä aina toimi suunnitelmallisesti. Olen näitä nähnyt vierestä ja syyttelyn sijaan kannattaisi miettiä mikä tilanteeseen on johtanut, se on hyvin harvoin vain ihmisen laiskuutta tai mustavalkoista ylipäätään.
Sitten kun sanotaan, että tukien pitäisi riittää. Tuet riittävät yleensä jos elämässä ei ole mitään poikkeavaa, on pieni kämppä, ei lääkkeitä, ei yllättäviä kuluja. Kuitenkin esimerkiksi lasten kanssa kuluja tulee jatkuvasti todella paljon, koska lapset kasvavat ja varsinkin nuoret tarvitsevat opintoihin kalliita kirjoja ja tietokoneen, nämä voi olla aikamoinen meno pienituloiselle. Ne tuet loppuvat äkkiä, jos on esimerkiksi kalliita lääkkeitä. Ja vastoin yleistä luuloa, läheskään kaikkiin reseptilääkkeisiin ei saa kelakorvausta. Myös sairaalajakso voi olla monelle pitkäksi ajaksi talousvaikeuksia aiheuttava. Tukiviidakko voi myös olla todella haastava monelle. Jo täysin terveenä ja virkeänä opiskelijana olen monesti joutunut miettimään tukia hyvin tarkkaan, ja silti on tullut yllätyksiä. En voi kuvitella mitä se on sairaalle tai esimerkiksi vanhemmille, jotka eivät ole tottuneet netin käyttöön. Tukien kanssa on helpompi pärjätä, jos ei oikeasti omista yhtään mitään (esim autoa). Mutta monesti siinä vaiheessa kun kaikesta omaisuudesta joudutaan luopumaan menee elämästä viimeinenkin toivo, tulee masennusta ja vaikeuksia päästä takasin elämään kiinni, kun on alistunut kohtaloonsa.
Siinä olen kuitenkin samaa mieltä, että monesti Suomessa terveellinen ruokavalio ei tule kovin paljoa kalliimmaksi kuin epäterveellinen. Makaroni on toki todella halpaa, mutta esimerkiksi tuoreet porkkanat, lantut, perunat ym ovat varsin halpoja. Liha on kallista, mutta ainakin osittain sen korvaaminen kasvisproteiinilla voi tulla halvemmaksi. Leipää voi tehdä ite ja raaka-aineet ovat halpoja.
Mikä ihmeen kupla? Itse ainakin elän ihan normaalia elämää, johon kuuluu se, että asioihin varaudutaan. Opiskellaan, säästetään, sijoitetaan, otetaan kunnon vakuutukset ja ennen kaikkea eletään sen mukaan, mihin on varaa. Lähipiirissä on ollut sairauksia, hometaloja ja läheisen menetyksiä, mutta silti kaikki ovat (taloudellisesti) pärjänneet. Toki näissä kriisitilanteissa se normaali lähipiiri auttaa niiden käytönnön asioiden kanssa, jotta vaikeuksien yli päästään. Lähipiiriin tai ystäviin ei kuulu ketään, jolla ei olisi varaa vihanneksia tai ylipäätään suht normaalia elämää viettää. Toki ehkä johtuu siitä, että olemme niitä normaaleja työteliäitä ihmisiä, joiden rasitteena ei ole patalaiska asenne tai muuten vaan väärä asenne.
:D Sinä todellakin elät kuplassa. Et näe yhtään sen kuplan ulkopuolelle, viestisi todistaa sen hyvin.
Olen eri kuin jolle vastasit.
Muttä mikä ihme on se kupla/out of the kupla? Juuri tälläisellä kielellä pyritään häivyttämään sitä, että ihmiset ovat itse vastuussa omista valinnoista ja asioihin pystyy varautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vähänkään järkeä päänupissa, on myös tuoreita kasviksia ja hedelmiä.
Olen itse aika köyhä yh ja me lapseni kanssa syömme päivittäin pari hedelmää (juuri nyt omenoita ja satsumia) sekä tuoretta vihannesta, mm. kurkkua, tomaattia, kaalia, porkkanaa ja paprikaa.
Mutta kuka siis maksaa vippisi ja velkasi?
Sínkkumies
Täytyypä alkaa nyt seuraamaan mitä ihmiset ostaa. Käytän kyllä itsepalvelukassaa. Voinpa välillä seurata normi kassalla mitä kouvola tukka ostaa. Pieni vitsinpoikanen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Appelsiinia 98 senttiä kilo, porkkanat edullisia, kaali terveellistä, suht halpaa, banaanit monesti kilo 1,35, pakastevihannekset edullisia. Jätetään syömättä sipsit, hampparit, ei tilata pitsaa, kotiruokaa. Ihan köyhille on vielä toimeentulotuki.
Ei ne hampparit nyt niin kalliita ole. Juusto maksaa mäkkärissä euron.
Tuplajuusto kaksi, jos olisin sosiaalipummi, niin kyllä mulla olisi 2 euroa kerta viikkoon irrottaa.
Sínkkis
Monesti kun ajalen kotiin niin pohdin, että halvemmaksi olisi tullut käydä pitsalla.
Eli sekään ei ihan totta ole. _Hyvä_ kotiruoka maksaa kyllä, mutta kyllä halvempiakin vaihtoehtoja on valittavissa.
Ihan oman kukkaron mukaan.
Sínkkis
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että ne joiden pitäisi kaikkein eniten osata suunnitella, ennakoida ja olla säästäväisiä, eivät kykene siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne hampparit nyt niin kalliita ole. Juusto maksaa mäkkärissä euron.
Tuplajuusto kaksi, jos olisin sosiaalipummi, niin kyllä mulla olisi 2 euroa kerta viikkoon irrottaa.
Sínkkis
Mutta sitä kahta euroa et raaskisi käyttää lasten kasviksiin?
Olen pienituloinen opiskelija. En saa toimeentulotukea, koska on oma koti. Lapseni ja minä syömme monipuolista ruokaa kotona. Puuroa on välillä iltapalalla. Kasviksia joka aterialla. Ne maistuvat. Hyvä ruokavalio on yksi tärkeimmistä perustarpeista. En polta, en juo alkoholia, en käy maksullisissa huveissa. Pärjäämme juuri ja juuri. Kaikesta muusta voi tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen opiskelija. En saa toimeentulotukea, koska on oma koti. Lapseni ja minä syömme monipuolista ruokaa kotona. Puuroa on välillä iltapalalla. Kasviksia joka aterialla. Ne maistuvat. Hyvä ruokavalio on yksi tärkeimmistä perustarpeista. En polta, en juo alkoholia, en käy maksullisissa huveissa. Pärjäämme juuri ja juuri. Kaikesta muusta voi tinkiä.
Joo, kuten lääkkeistä ja asumisesta. Aina on hauta ja katuoja.
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulotuki ei tosiaan ole vain ruokaan vaan sen pitäisi riittää sekä ruokaan, asumiseen, vaatteisiin, puhelinliittymiin, bussikortteihin, harrastuksiin (koulun luistellut, hiihdot, välineet pakolliset) ja muuhun esimerkkinä nyt vaikka lapsen kaverisynttärit tai omansa. Lasten osuus Toimeentulotuesta on säälittävän pieni, sillä lapset meidän taloudessa vievät ja vaativat eniten. Itse pärjää kyllä eikä oma jalka kasva 2nro/vuodessa tai jatkuvasti tarvi olla ostamassa uutta pyöränkumia tai ulkohousuja joista polvet hajalla.
Lapsiperheet ovat täydellisen surkeasti tuettu tässä maassa ja varsinkin perheet joissa toinen vanhempi pienten lasten kanssa kotona. Täytyy elää pelkästään toisen tuloilla ja pienipalkkaisilla aloilla tämä vie heti toimeentulorajan alapuolelle. Minusta on surkeaa että kotihoidontuki on niin pieni, että lapsiperheet joutuvat hakemaan toimeentulotukea vain siksi että voisivat kasvattaa lapsensa kotona.
Meillä esimerkiksi on tilanne että tulomme jäävät alle toimeentulorajan, eli saisimme 200- 300€/kk toimeentulotukea mutta joutuisimme myymään kiinteän omaisuuden ennen sitä (pieni peritty maatilkku). Meillä tilanne on väliaikainen ja helpottuu kun ei ole päiväkoti-ikäistä lapsia ja molemmat voivat käydä töissä. Siksi emme halua tuota palstaa nyt myydä kun ei se olisi edes rahallisesti kannattavaa.
Tiedän kuitenkin mitä on tinkiä ruuasta lapsiperheenä emmekä pysty mitenkään saamaan 7 hengen perheenä jokaiselle 1/2 kg kasviksia päivässä. Se tekisi 3.5kg / vrk. Jos joka ruualle laittaa esim 2pss herne/maissi/paprikaa niin jokainen saa siitä 2rkl. Hedelmiä menisi reilusti 3kg/ päivässä jos antaisi lasten syödä niitä vapaasti. Sitten kun puhutaan kuinka halpaa esim. kaali on niin yksikään lapsista ei vain saa sitä alas sama kuinka halpaa on. Kukkakaali on helppo sekoittaa perunamuusiin mutta ei siitäkään tule kuin n. 80g/ lapsi. On todella haastavaa ja kallista ruokkia tällainen katras terveellisesti ja edullisesti. Ruoka on Suomessa ihan järkyttävän kallista ja esim. meillä menee ruokakauppaan (taloustavaroiden 1200€/kk). Ei juoda eikä polteta, saadaan laskea ja taulukoida kaikki tulot ja menot, suunnitella ruoat ja miettiä miten rahat riittävät loppukuuhun sama kuinka tarkka yrittää olla. Ja meillä mies käy sentään töissä!
No jo nyt on asenne. Tiesitkö, että monessa maassa ei ole minkään sortin kotihoidontukia? Sulla on viisi lasta ja valitat, ettei valtio anna teille enempää. Miksi pitäisi antaa? Jos miehen tulot ei yksin riitä, säkin voit etsiä töitä... tai olisitte voinut miettiä, miten moneen lapseen on varaa. Jaa mutta sulle olis varmaan pitänyt olla myös ilmainen ehkäisy, jonka joku tulee vielä erikseen kotiin antamaan. Koska eihän sitä nyt itse vaan voi ottaa vastuuta?
Vierailija kirjoitti:
Oma asunto ei vaikuta toimeentulotukeen. Sitä ei pakoteta myymään eikä huomioida omaisuutena. Voi toki olla ettei sulla ole oikeutta toimeentulotukeen jostain muusta syystä, mutta oma asunto se ei ole, mikäli itse asut siinä.
Hah, että pummeille pitäisi vielä maksaa velat ja lainatkin?
Kyllä mäkin voin heti ottaa vaikka 100 000 lainaa, jos sä maksat.
Sínkkis