Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Vähävaraisetperheet ovat tiukilla. "Ruokavalio koostuu pääsääntöisesti puurosta, makaronista ja leivästä, koska hedelmiin ja vihanneksiin ei ole varaa."

Vierailija
28.01.2019 |

Vähän kiinnostaisi tietää että miten ne ihmiset ovat tällaiseen tilanteeseen päätyneet. Ovatko jossain pikavippiveloissa, vai päihderiippuvaisia, vaiko laittomasti Suomessa? Kuitenkin jokaiselle meillä turvataan perustoimeentulo, joka on asumismenojen jälkeen yksin asuvalle aikuiselle ~497€/kk, yksinhuoltajalle ~547€/kk, ja yhteistaloudessa asuville aikuisille ~422€/kk. Lapsillekin aina yli 250€/kk. Kumma jos tuolla rahalla ei kunnollista ruokaa saa, itsellä kun menee parempituloisenakin vain n. 200€/kk ruokaan, ja terveellistä ruokaa syön. Mihin menee näillä "en saa vihanneksiakaan"-valittajilla oikein kaikki rahat, jos ei kerta siihen ruokaan? Pakastevihanneksiakin saa 500g alle eurolla.

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäs alkaa vetään kamaa. Sitten olisi pakko tehdä valintoja.

Revolverilla kaaupankassalla "nyt vttu akka ne rahatt siihen kassiin. Kato mullakin oikeus vietttää vapaa aikaa, urheilla ja nukkua".

Vierailija
62/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 euroa menee yhdeltä aikuiselta jo lounaisiin. per viikko 200 per kuukausi. Siihen lisäksi aamiaset ja viikoloppuruoat, ruoat kahvi tee juomat bensat ja auto koska joku sanoi asuvansa keskellä metsää. Jne jne .......se jok väittää elävänä 200 e per kk ruokaan syö äitinsä luona ilmaiseksi. 

No, minun äitini on kuollut, mutta opetti minut sitä ennen valmistamaan ruokaa. Minä ja tyttäreni syömme kuukauden kahdellasadalla eurolla, asumme Järvenpään keskustassa ja syömme pääasiassa kasvisruokaa. Nälässä ei ole tarvinnut olla. Leipääkin leivon usein itse, jolloin sen saa lämpimänä pöytään ja ilman pulikansan tuberkuloosibakteereja, joita kauppojen vitriineihin ryitään.

Toki ruuan hinta nousisi heti, jos asuisimme keskellä metsää (kauppamatkat autolla), mutta samalla laskisi asumisen hinta.

Ulkona syömme enintään pari kertaa kuussa, tytär syö kouluruuat ja minä valmistan kaiken muun itse, paitsi ne harvat ravintolaruokakerrat. 

Et varmaan laske tähän säilykkeitä, jauhoja, makaroneja, riisiä yms., mitä on kaapissa aina? 

Näitä en laske mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa 200e ruokaa / kk ja kaapissa on jauhoja ja säilykkeitä, niin voiko, voiko käydä mielessä, että ne on ostettu pikkuhiljaa sillä 200e budjetilla?

Miten nämä asiat voivat joillekin olla näin vaikeita.

Sínkkis

Vierailija
64/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä rahalla mitään pelkkää ruokaa osteta. Jos et tiedä, siis et halua ymmärtää mitä sillä rahalla joutuu ostamaan niin älä edes kysy. 200€ menee parempituloisilla ihan tuosta vaan ruokaan, eikä suinkaa riitä kuukaudeksi.

Mä tienaan nettona 2500€/kk, menee mun omiin ruokiin n. 200€/kk. Syön monipuolista kotiruokaa, paljon kasviksia kun olen kasvissyöjä, tuolla rahalla saan myös juustot ja margariinit leivälle ja itse leipääkin. :D Keittoja, wokkeja, laatikkoja jne. En ole nälkää nähnyt vaikken satoja euroja ruokaan laitakaan.

Jos ei rahaa jää asumismenojen jälkeen perusosan verran, saa loput toimeentulotuesta. Perusosasta ei tarvitse maksaa ainakaan asumismenoja, eikä pakollisia lääkkeitä. Se perusosa on tarkoitettu ruokaan, päivittäistavaroihin(hygienia ym.) ja vaatteisiin. Vaatteita saa lähes ilmaiseksi käytettynä jos tiukkaa tekee. Tuskin kukaan oikeasti köyhä nyt menee kauppaan uusia kalliita vaatteita ostamaan ja elää sen takia pelkällä puurolla?

ap

Miten monta kertaa pitää sanoa, että osa ihmisistä joutuu maksamaan siitä perusosasta myös asumiskuluja (jos vuokra on Kelan kriteereihin nähden liian iso). Jotkut maksavat myös velkoja/lainoja. Niitä ei hyväksytä menoiksi toimeentulotuessa.

Eikä siitä ylipäätään makseta vain päivittäistavaroita ja vaatteita, vaan myös muut elämiseen kuuluvat kulut (esim. puhelin, netti, harrastukset jne.)

Vierailija
65/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri joka syö vain makaronia ja halpaa makkaraa on ihan harmaa ja muutenkin erittäin sairaan näköinen.

Vierailija
66/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä onkin melko edullista, mutta leivänpäälliset ei. Vai vedetäänkö sitä vehnäpullaa pelkän margariinin kanssa?

Vierailija
67/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa 200e ruokaa / kk ja kaapissa on jauhoja ja säilykkeitä, niin voiko, voiko käydä mielessä, että ne on ostettu pikkuhiljaa sillä 200e budjetilla?

Miten nämä asiat voivat joillekin olla näin vaikeita.

Sínkkis

No ei. Omassa kaapissani voi olla 2-3 vuotta sitten ostettuja kuiva-aineita. On hieman valheellista sanoa, että ei käytä ruokaan rahaa viikossa lainkaan, jos syö vain jo kaapissa olevia elintarvikkeita ja että muidenkin pitäisi pärjätä samalla budjetilla.

Vierailija
68/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan nippanappa köyhyysrajan yläpuolella, meitä on kolme (2 aikuista, 1 lapsi). Ruokaan menee 50-70€/vko, tällä syödään mielestäni hyvälaatuista ja monipuolista ruokaa. Ostan vihanneksia ja hedelmiä vaihtelevasti sesongin mukaan, pyrin tarjoamaan lapselle marjoja viikottain myös. Kalaa kerran tai kaksi viikossa, samoin kasvisruokia. Ei ole oikeasti vaikeaa! Pikkuisen pitää nähdä vaivaa, kun ekoilla kauppakerroilla selvittää oman kauppansa hintatason ja edulliset, mutta laadukkaat tuotteet- sen jälkeen ruokaostoksilla ei tarvitse viettää "puolta päivää".

Mielestäni elämänhallintaan kuuluu sekin, että ei muuteta keskelle metsää jossei ole varaa esim. autoon, tai sitten muutetaan halvempaan kaupunkiin Helsingistä, jos elämäntilanne ei salli työskentelyä moneen vuoteen. Näin mekin teimme, ja olemme erittäin tyytyväisiä päätökseemme. Muutimme siedettävän junamatkan päähän pk-seudulta ja nyt, kun mies käy taas töissä Helsingissä, meillä on pikkukaupungin edut asumisessa (edullinen vuokra, hyvät julkiset palvelut, rauhallisuus jne.) mutta kuitenkin kaikki kaipaamamme palvelut ja tuo työpaikka junamatkan päässä. Kaikkien ei tarvitse asua Helsingissä, edes pk-seudulla! 

Onko sinulla fyysisiä ja/tai psyykkisiä sairauksia? Jos ei ole, niin elämänhallinta on aika helppoa -ainakin oman kokemukseni mukaan.

Vierailija
69/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä rahalla mitään pelkkää ruokaa osteta. Jos et tiedä, siis et halua ymmärtää mitä sillä rahalla joutuu ostamaan niin älä edes kysy. 200€ menee parempituloisilla ihan tuosta vaan ruokaan, eikä suinkaa riitä kuukaudeksi.

Mä tienaan nettona 2500€/kk, menee mun omiin ruokiin n. 200€/kk. Syön monipuolista kotiruokaa, paljon kasviksia kun olen kasvissyöjä, tuolla rahalla saan myös juustot ja margariinit leivälle ja itse leipääkin. :D Keittoja, wokkeja, laatikkoja jne. En ole nälkää nähnyt vaikken satoja euroja ruokaan laitakaan.

Jos ei rahaa jää asumismenojen jälkeen perusosan verran, saa loput toimeentulotuesta. Perusosasta ei tarvitse maksaa ainakaan asumismenoja, eikä pakollisia lääkkeitä. Se perusosa on tarkoitettu ruokaan, päivittäistavaroihin(hygienia ym.) ja vaatteisiin. Vaatteita saa lähes ilmaiseksi käytettynä jos tiukkaa tekee. Tuskin kukaan oikeasti köyhä nyt menee kauppaan uusia kalliita vaatteita ostamaan ja elää sen takia pelkällä puurolla?

ap

Varmaan makaat vaan työksesi sohvalla, jos tosiaan 50 e kaikkineen menee viikossa ruokiin ( myös kahvi, tee, työpaikkaruokailu, ulkona syömiset).

Jos on lainoja, esim. opintolaina, sen lyhennyksiä ei oteta huomioon menoina. Lainaerä voi olla hyvin 100-150e/kk. Ja asumismenot maksetaan sossussa tiettyyn rajaan asti, ei kaikkia. 

Opintolainaa ei perustoimeentukilaisen tarvitse perusosastaan maksaa, siksi sillä lainalla on valtiontakaus.

Elän tavallista elämää, en mikään himoliikkuja, mutta lenkkeilen pari-kolme tuntia viikossa. Kahvia ja teetä en juo, töihin otan omat ruoat, ulkona syön tuskin koskaan. Kuka köyhä oikein menee syömään ravintolaan ja sen jälkeen valittaisi ettei oo rahaa kuin pastaan ja puuroon? Ei ainakaan kukaan järkevä. Syön n. 2000 kalorin edestä ruokaa päivässä, eli tällaselle tavallisesti liikkuvalle naiselle ihan normaali määrä.

ap

Eihän kyse ollut köyhän syömisestä, vaan sinun. Sinä sanoit syöväsi kaikkiaan 200 eurolla kuukaudessa. Pidätkö tosiaan kirjaa vai onko tämä vain alakanttiin heitetty arvaus?

Ei tarvitse pitää kirjaa kun  omalta tiliotteelta näen paljonko on mennyt. Verkkopankista näkee eriteltynä että paljonko rahaa mennyt esim. s-marketteihin ja lidleihin ja muihin päivittäistavarakauppoihin yhteensä. 

ap

Vierailija
70/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miten monta kertaa pitää sanoa, että osa ihmisistä joutuu maksamaan siitä perusosasta myös asumiskuluja (jos vuokra on Kelan kriteereihin nähden liian iso). Jotkut maksavat myös velkoja/lainoja. Niitä ei hyväksytä menoiksi toimeentulotuessa.

Eikä siitä ylipäätään makseta vain päivittäistavaroita ja vaatteita, vaan myös muut elämiseen kuuluvat kulut (esim. puhelin, netti, harrastukset jne.)

Harrastusten ei tarvitse maksaa mitään, oma valinta. Puhelimen voi ostaa muutamalla kympillä, nettiäkin voi käyttää vaikka 10 eurolla kuussa rajallisen määrän. Jos ei rahaa riitä ruokaan liian kalliiden asumismenojen vuoksi niin olisi varmaan syytä etsiä halvempi asunto? Täysin kohtuulliset ovat nuo asumismenomaksimit toimeentulotuessa. Omia valintoja, joista ei voi syytellä muita. Toisille ei ole ongelma luopua nykyisestä asunnosta ja vaihtaa halvempaan, toisille ei ole ongelma kun ei saakaan harrastaa ratsastusta ja omistaa omaa hevosta, näin kärjistetysti.

ap

Vierailija
71/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet näistä köyhistä lapsiperheistä ovat jo kolmannen tai jopa neljännen polven köyhiä eli edes kotoa ei ole tullut mallia, miten rahaa käytetään järkevästi eli osataan hienosti sanottuna priorisoida menoja. Pakolliset menot on maksettava, se on selvä, mutta sitten on monia menoja, jotka voisi hyvin karsia pois. Esimerkkinä vaikkapa laajakaistamaksut ja kännykkäkulut. Vain yksi laajakaista per perhe riittää, ei kaikilla lapsilla tarvitse olla omaa yhteyttä. Halvin mahdollinen liittymä. Ei uutta puhelinta aina kun uusi mallisto tulee markkinoille. Edullinen puhelin on riittävä. Itsestään selvästi viinat ja tupakat jätetään ostamatta eikä poikkeilla baariinkaan kaljoille. Ruokaostoksilla seurataan tarkasti tuotteiden hintoja yleensä ja tarjouksia erityisesti. Näissä perheissä on yleensä vähintään toinen vanhemmista kotona (työttömänä tai hoitovapaalla), joten kaikki ruoka on mahdollista tehdä alusta alkaen kotona. Einekset ja puolivalmisteet jätetään kaupan hyllyyn. Ruoka valmistuu tietenkin hitaammin, mutta on myös maukkaampaa ja ravitsevampaa. Leipomalla itse säästää myös pitkän pennin. - Olen onnellinen, että minä opin aikoinani säästeliään taloudenpidon jo kotona. Vaikka välillä on ollut tiukkoja aikoja, niin koskaan ei ole tarvinnut lähteä kerjuulle tai lehtien palstoille ruikuttamaan, ettei olisi ollut ruokaa.

Vierailija
72/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumismenoihin liittyen. Monella esimerkiksi vuokra nousee vuosittain. Vaikka asuntoon muuttaessa olisi asumiskulut olleet kohtuulliset Kelankin mielestä (tästä on ihan taulukko olemassa Kelan sivuilla), niin ajan kuluessa ne ei välttämättä sitä enää ole. Sitten kun valitetaan että pitää muuttaa kauemmaksi jossa olisi halvemmat vuokrat, se halvemman vuokran hyöty voikin mennä esimerkiksi työmatkakuluihin.

Vierailija
73/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Varmaan makaat vaan työksesi sohvalla, jos tosiaan 50 e kaikkineen menee viikossa ruokiin ( myös kahvi, tee, työpaikkaruokailu, ulkona syömiset).

Jos on lainoja, esim. opintolaina, sen lyhennyksiä ei oteta huomioon menoina. Lainaerä voi olla hyvin 100-150e/kk. Ja asumismenot maksetaan sossussa tiettyyn rajaan asti, ei kaikkia. 

Opintolainaa ei perustoimeentukilaisen tarvitse perusosastaan maksaa, siksi sillä lainalla on valtiontakaus.

Elän tavallista elämää, en mikään himoliikkuja, mutta lenkkeilen pari-kolme tuntia viikossa. Kahvia ja teetä en juo, töihin otan omat ruoat, ulkona syön tuskin koskaan. Kuka köyhä oikein menee syömään ravintolaan ja sen jälkeen valittaisi ettei oo rahaa kuin pastaan ja puuroon? Ei ainakaan kukaan järkevä. Syön n. 2000 kalorin edestä ruokaa päivässä, eli tällaselle tavallisesti liikkuvalle naiselle ihan normaali määrä.

ap

Opintolainan lyhennyksiä ei huomioida menona toimeentulotuessa.

Ks. neljäs viesti ketjusta:

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=33008

Vierailija
74/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää muistaa, että toimeentulotuki ei ole "perusosan määrä käteen menojen jälkeen" vaan perusosan määrä käteen hyväksyttävien menojan jälkeen.  Esimerkiksi monella vuokra ylittää normin ja tämä tulee kattaa perusosalla. Eikä varmasti monestikaan ole kyse hinnasta vaan myös täyttävyydestä. Omena on halpa, mutta täyttääkö se pitkään, jne.

Jos on liian suuri vuokra ja ei löydä halvempaa asuntoa niin ylimenevää osaa EI tarvitse itse maksaa! Tällainen tilanne on monella mm. pääkaupunkiseudulla, jossa vuokrat on korkeita ja edullisempaa on vaikeaa löytää.

Heiltä vaaditaan vain jatkuvasti voimassa olevaa hakemusta kaupungin vuokra-asuntoihin.

"Jos toimeentulotuen hakijan asumiseen liittyvät menot ylittävät tarpeellisen suuruisena 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla pidettävän määrän, hakijaa on ohjattava hankkimaan edullisempi asunto. Lisäksi hakijaa on ohjattava ottamaan yhteyttä kuntaan asuntoasian selvittämistä varten. Hakijalle on annettava hänen tosiasialliset tarpeensa huomioon ottava, riittävä määräaika edullisemman asunnon hankkimista varten. Kansaneläkelaitoksen tulee ottaa tuensaajan asumismenot huomioon täysimääräisinä tämän määräajan. Mitä tässä momentissa säädetään, ei koske sellaista toimeentulotuen hakijaa, jolle jo aiemmin on annettu samaa asumistarvetta koskien ohje ja määräaika hakeutua edullisempaan asuntoon.

Jos hakijalla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta hankkia asuinpaikkakunnaltaan 2 momentissa tarkoitettua asuntoa, asumismenot voidaan ottaa huomioon täysimääräisenä myös määräajan jälkeen."

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412

Vierailija
75/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Opintolainan lyhennyksiä ei huomioida menona toimeentulotuessa.

Ks. neljäs viesti ketjusta:

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=33008

Ei niin, mutta opintolainaa ei ole mikään pakko lyhentää jos elää toimeentulotuella. Opintolainaan voi hakea lisää maksuaikaa ja Kelalta korkoavustusta, ja jos lisäajan saamisenkaan jälkeen ei kykene maksamaan niin Kela lainan takaajana maksaa opintolainan pankille. Alunperin pankille ollut Kelan maksama laina maksetaan sitten myöhemmin Kelalle kun taloustilanne paranee.

ap

ap

Vierailija
76/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulotuki ei tosiaan ole vain ruokaan vaan sen pitäisi riittää sekä ruokaan, asumiseen, vaatteisiin, puhelinliittymiin, bussikortteihin, harrastuksiin (koulun luistellut, hiihdot, välineet pakolliset) ja muuhun esimerkkinä nyt vaikka lapsen kaverisynttärit tai omansa. Lasten osuus Toimeentulotuesta on säälittävän pieni, sillä lapset meidän taloudessa vievät ja vaativat eniten. Itse pärjää kyllä eikä oma jalka kasva 2nro/vuodessa tai jatkuvasti tarvi olla ostamassa uutta pyöränkumia tai ulkohousuja joista polvet hajalla.

Lapsiperheet ovat täydellisen surkeasti tuettu tässä maassa ja varsinkin perheet joissa toinen vanhempi pienten lasten kanssa kotona. Täytyy elää pelkästään toisen tuloilla ja pienipalkkaisilla aloilla tämä vie heti toimeentulorajan alapuolelle. Minusta on surkeaa että kotihoidontuki on niin pieni, että lapsiperheet joutuvat hakemaan toimeentulotukea vain siksi että voisivat kasvattaa lapsensa kotona.

Meillä esimerkiksi on tilanne että tulomme jäävät alle toimeentulorajan, eli saisimme 200- 300€/kk toimeentulotukea mutta joutuisimme myymään kiinteän omaisuuden ennen sitä (pieni peritty maatilkku). Meillä tilanne on väliaikainen ja helpottuu kun ei ole päiväkoti-ikäistä lapsia ja molemmat voivat käydä töissä. Siksi emme halua tuota palstaa nyt myydä kun ei se olisi edes rahallisesti kannattavaa.

Tiedän kuitenkin mitä on tinkiä ruuasta lapsiperheenä emmekä pysty mitenkään saamaan 7 hengen perheenä jokaiselle 1/2 kg kasviksia päivässä. Se tekisi 3.5kg / vrk. Jos joka ruualle laittaa esim 2pss herne/maissi/paprikaa niin jokainen saa siitä 2rkl. Hedelmiä menisi reilusti 3kg/ päivässä jos antaisi lasten syödä niitä vapaasti. Sitten kun puhutaan kuinka halpaa esim. kaali on niin yksikään lapsista ei vain saa sitä alas sama kuinka halpaa on. Kukkakaali on helppo sekoittaa perunamuusiin mutta ei siitäkään tule kuin n. 80g/ lapsi. On todella haastavaa ja kallista ruokkia tällainen katras terveellisesti ja edullisesti. Ruoka on Suomessa ihan järkyttävän kallista ja esim. meillä menee ruokakauppaan (taloustavaroiden 1200€/kk). Ei juoda eikä polteta, saadaan laskea ja taulukoida kaikki tulot ja menot, suunnitella ruoat ja miettiä miten rahat riittävät loppukuuhun sama kuinka tarkka yrittää olla. Ja meillä mies käy sentään töissä!

Tota.. Meillä on kaksi lasta eikä kolmatta ole tehty, koska ollaan molemmat ihan normipalkkaisissa töissä. Ja tälle katraalle kyllä pystymme tarjoamaan myös kasviksia toisen ollessa kotona. Ei me mitään ylikallista taloakaan osteta, kun ei siihen varaa ole. Miksi suuri lapsimäärä pitäisi olla joku kaikkien oikeus??

Vierailija
77/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys. Olen itse ollut ihan hyväpalkkaisessa työssä, mutta nyt olen hoitovapaalla ja saan käteen kuussa verojen jälkeen alle noin 400 euroa. En ole ostanut itselleni puoleen vuoteen mitään, en edes sukkia. En käy missään maksullisissa harrastuksissa itse. En aja autolla vaan menen julkisilla, jotka täällä ovat ilmaisia vaunujen tai rattaiden kanssa. En käytä alkoholia enkä tupakoi. En enää keksi mistä voisin säästää. Lapsille ostan ns. laadukasta ruokaa eli kasviksia ja hedelmiä ja maitoa (pienempi juo vielä korviketta, koska imetys ei onnistunut) ja lihaa, kanaa ja kalaa. Mies on pienipalkkainen, ja hänen palkasta ja osasta tuosta minun tulosta maksetaan asumista. Itse syön sitä halpaa makaronia, joskus vain ketsupin kanssa kun ei ollut varaa ostaa lihaa. Rahaa menee pakollisiin lääkkeisiin aika paljon ja tietenkin vakuutuksiin ja sellaisiin välttämättömiin (joita kilpailutetaan, kuten sähköäkin). Vaikea se on säästökohteita tässä keksiä, vaikka ostaisikin satokausikaalia syksyllä euron kilo.

Vierailija
78/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa tulikin samalla syy miksi ovat vähävaraisia ja tiukilla. Eivät osaa priorisoida. Harrstavat ja ostavat vaatteita, pitävät autoa, puhelinta jne jne jne... vaikka se tärkein meno on katto pään päällä että on suojassa säältä, seuraavaksi tärkein on ruoka.

Julkisivun ylläpito on täysin turhaa.

Vierailija
79/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kysymys. Olen itse ollut ihan hyväpalkkaisessa työssä, mutta nyt olen hoitovapaalla ja saan käteen kuussa verojen jälkeen alle noin 400 euroa. En ole ostanut itselleni puoleen vuoteen mitään, en edes sukkia. En käy missään maksullisissa harrastuksissa itse. En aja autolla vaan menen julkisilla, jotka täällä ovat ilmaisia vaunujen tai rattaiden kanssa. En käytä alkoholia enkä tupakoi. En enää keksi mistä voisin säästää. Lapsille ostan ns. laadukasta ruokaa eli kasviksia ja hedelmiä ja maitoa (pienempi juo vielä korviketta, koska imetys ei onnistunut) ja lihaa, kanaa ja kalaa. Mies on pienipalkkainen, ja hänen palkasta ja osasta tuosta minun tulosta maksetaan asumista. Itse syön sitä halpaa makaronia, joskus vain ketsupin kanssa kun ei ollut varaa ostaa lihaa. Rahaa menee pakollisiin lääkkeisiin aika paljon ja tietenkin vakuutuksiin ja sellaisiin välttämättömiin (joita kilpailutetaan, kuten sähköäkin). Vaikea se on säästökohteita tässä keksiä, vaikka ostaisikin satokausikaalia syksyllä euron kilo.

Tässä olisi yksi säästökohde: vaihda parina päivänä viikossa liha/kana/kala kasviproteiineihin, niin saat itsekin muutakin kuin makaronia.

Vierailija
80/156 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liha on kallista ainakin, sen voi rajata vaikka 2pv viikossa ja muina päivinä syödä lihan tilalta herneitä/papuja/soijaa. Lasten vaatteet käytettyinä (ellet tee niin jo). Vakuutuksista mikään muu ei ole pakollinen paitsi liikennevakuutus jos autoilette. Kalliit pakolliset lääkkeet voi oikeuttaa toimeentulotukeen, kannattaa selvittää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän