IL: Vähävaraisetperheet ovat tiukilla. "Ruokavalio koostuu pääsääntöisesti puurosta, makaronista ja leivästä, koska hedelmiin ja vihanneksiin ei ole varaa."
Vähän kiinnostaisi tietää että miten ne ihmiset ovat tällaiseen tilanteeseen päätyneet. Ovatko jossain pikavippiveloissa, vai päihderiippuvaisia, vaiko laittomasti Suomessa? Kuitenkin jokaiselle meillä turvataan perustoimeentulo, joka on asumismenojen jälkeen yksin asuvalle aikuiselle ~497€/kk, yksinhuoltajalle ~547€/kk, ja yhteistaloudessa asuville aikuisille ~422€/kk. Lapsillekin aina yli 250€/kk. Kumma jos tuolla rahalla ei kunnollista ruokaa saa, itsellä kun menee parempituloisenakin vain n. 200€/kk ruokaan, ja terveellistä ruokaa syön. Mihin menee näillä "en saa vihanneksiakaan"-valittajilla oikein kaikki rahat, jos ei kerta siihen ruokaan? Pakastevihanneksiakin saa 500g alle eurolla.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa, mistä on peräisin tämä ainainen marina "kasvisten ja hedelmien kalleudesta", kun kuitenkin kilon mitä tahansa kasvista saa jopa alle eurolla tai enintään kahdella, ja toisaalta taas pottuja ostaa pastapussin hinnalla monta kiloa.
Lihatuotteet ovat kalliita ja saisivat olla vielä kalliimpia. Yhden lihakilon hinnalla ostaa pari ämpärillistä kasviksia ja hedelmiä.
Väitän, että nämä ruuan kalleudesta marisijat eivät vain osaa valmistaa itse mitään. Siksi ruokavalio koostuu kaupan leivästä (joka on kalliimpaa kuin omatekoinen), kaupan lihajalosteista ja halvimmasta ja paskimmasta makaronista, mitä hyllystä löytyy. Ja kaljalla ja limpparilla alas, tietenkin!
Kasviksissa on erittäin vähän energiaa. Kilo appelsiineja (noin 5 kpl) on vain extraa, kun taas sillä 350 g lihapullapussilla voi täyttää vatsansa 2-3 kertaa.
Ai liha halvinta energiaa? Nämä kommentit todella vakuuttavat siitä että vika ei ole tuossa vaan holtittomassa rahankäytössä...
Eikös köyhyys, huono ruokavalio ja kouluttamattomuus kulje vähän käsi kädessä? Elämäntyyli on voinut olla jo lapsuudessa sellainen että käsitys terveellisestä ja halvasta ruuasta on jo alkujaan mennyt pieleen. Syödään makaronipainotteisia ruokia uskoen että se on halpaa, mutta oikeasti ruokaa meneekin enemmän koska se ei ole täyttävää. Terveellinen ruoka nähdään sellaisena vaikeaselkoisena mörkönä, johon ei oikeastaan haluta edes tutustua kun on niin hankalaa kuitenkin.
Tunsin kerran naisen jonka mielestä pakasteranskikset täyttävät ihan hyvin päivän tarpeen vihanneksiin kun ne on tehty kuitenkin perunasta. Salaatit olivat aina näitä majoneesi ja makaronipainotteisia mössöjä, joissa on hädin tuskin lainkaan väriä. Tämäkin valitti aina köyhyyttä ja sitä ettei ole varaa ostaa terveellistä ruokaa, mutta kaupasta kuitenkin tarttuu aina matkaan energiajuoma ja tupakkaa. Sääliksi kävi kun ei parka kyennyt käsittämään edes sitä mistä ihmeestä se kaikki ylipainokin oli tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 euroa menee yhdeltä aikuiselta jo lounaisiin. per viikko 200 per kuukausi. Siihen lisäksi aamiaset ja viikoloppuruoat, ruoat kahvi tee juomat bensat ja auto koska joku sanoi asuvansa keskellä metsää. Jne jne .......se jok väittää elävänä 200 e per kk ruokaan syö äitinsä luona ilmaiseksi.
Ai lounaat on pakko syödä kalleimmassa ravintolassa? Ei ole.
~10 päivässä ei ole mitenkään erityisen kallis lounas, siis ravintolalounaaksi. Mutta kallistahan se on silti omiin eväisiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä rahalla mitään pelkkää ruokaa osteta. Jos et tiedä, siis et halua ymmärtää mitä sillä rahalla joutuu ostamaan niin älä edes kysy. 200€ menee parempituloisilla ihan tuosta vaan ruokaan, eikä suinkaa riitä kuukaudeksi.
Mä tienaan nettona 2500€/kk, menee mun omiin ruokiin n. 200€/kk. Syön monipuolista kotiruokaa, paljon kasviksia kun olen kasvissyöjä, tuolla rahalla saan myös juustot ja margariinit leivälle ja itse leipääkin. :D Keittoja, wokkeja, laatikkoja jne. En ole nälkää nähnyt vaikken satoja euroja ruokaan laitakaan.
Jos ei rahaa jää asumismenojen jälkeen perusosan verran, saa loput toimeentulotuesta. Perusosasta ei tarvitse maksaa ainakaan asumismenoja, eikä pakollisia lääkkeitä. Se perusosa on tarkoitettu ruokaan, päivittäistavaroihin(hygienia ym.) ja vaatteisiin. Vaatteita saa lähes ilmaiseksi käytettynä jos tiukkaa tekee. Tuskin kukaan oikeasti köyhä nyt menee kauppaan uusia kalliita vaatteita ostamaan ja elää sen takia pelkällä puurolla?
ap
Varmaan makaat vaan työksesi sohvalla, jos tosiaan 50 e kaikkineen menee viikossa ruokiin ( myös kahvi, tee, työpaikkaruokailu, ulkona syömiset).
Jos on lainoja, esim. opintolaina, sen lyhennyksiä ei oteta huomioon menoina. Lainaerä voi olla hyvin 100-150e/kk. Ja asumismenot maksetaan sossussa tiettyyn rajaan asti, ei kaikkia.
Opintolainaa ei perustoimeentukilaisen tarvitse perusosastaan maksaa, siksi sillä lainalla on valtiontakaus.
Elän tavallista elämää, en mikään himoliikkuja, mutta lenkkeilen pari-kolme tuntia viikossa. Kahvia ja teetä en juo, töihin otan omat ruoat, ulkona syön tuskin koskaan. Kuka köyhä oikein menee syömään ravintolaan ja sen jälkeen valittaisi ettei oo rahaa kuin pastaan ja puuroon? Ei ainakaan kukaan järkevä. Syön n. 2000 kalorin edestä ruokaa päivässä, eli tällaselle tavallisesti liikkuvalle naiselle ihan normaali määrä.
ap
Opintolainan lyhennyksiä ei huomioida menona toimeentulotuessa.
Ks. neljäs viesti ketjusta:
Ei niin, mutta opintolainaa ei ole mikään pakko lyhentää jos elää toimeentulotuella. Opintolainaan voi hakea lisää maksuaikaa ja Kelalta korkoavustusta, ja jos lisäajan saamisenkaan jälkeen ei kykene maksamaan niin Kela lainan takaajana maksaa opintolainan pankille. Alunperin pankille ollut Kelan maksama laina maksetaan sitten myöhemmin Kelalle kun taloustilanne paranee.
ap
ap
Ei sitä lykkäystä loputtomiin saa. Minulla ainakin meni lopulta opintolainat ulosottoon, kun en pystynyt lyhentämään sillä summalla kuin olisi pitänyt. Ja Kelan virkailijakin totesi, että he eivät edellytä, että toimeentulotuesta kykenisi lainaa lyhentämään. Nyt lainat ovat kyllä jo kokonaan vanhentuneet.
Miten opintolaina voi mennä ulosottoon? Itse vähävaraisena sain vinkin jättää maksamatta lyhennys pankille. Pankki irtisanoi lainan joka sitten siirtyi KELAn haltuun ja sieltä tuli kysely miten toimitaan ja miten haluan hoitaa lainan pois? Kirjoitin sinne vapaamuotoisen yhden a4 pituisen selvityksen ja mukaan kaksi liitettä. Lopputulos oli velkani on annettu korkoineen anteeksi, eikä luottotiedoille tapahdu mitään.
Sille jolla ei ole varaa tarjota lapsille puolta kiloa kasviksia päivässä per lapsi: ei tarvitsekaan. Suositus on, että kuusi syöjän kourallista päivässä. Aikuisella siitä on laskettu tulevan suunnilleen puoli kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 euroa menee yhdeltä aikuiselta jo lounaisiin. per viikko 200 per kuukausi. Siihen lisäksi aamiaset ja viikoloppuruoat, ruoat kahvi tee juomat bensat ja auto koska joku sanoi asuvansa keskellä metsää. Jne jne .......se jok väittää elävänä 200 e per kk ruokaan syö äitinsä luona ilmaiseksi.
~10 päivässä ei ole mitenkään erityisen kallis lounas, siis ravintolalounaaksi. Mutta kallistahan se on silti omiin eväisiin verrattuna.
En vertaa sitä ravintola- vaan kotilounaaseen.
Kuulostaa vaikealta uskoa, että oikeasti ei olisi varaa syödä muuta kuin puuroa, makaronia ja (kaupan?) leipää. Onkohan nyt varmasti perehdytty asiaan kunnolla?
Ostan porkkanat,lantut,perunat ,sipulit,punajuuret mahd suurissa pusseissa s-kaupasta,siis edullinen kilohinta ,katson. Siihen tarjous jauhelihat ja seit.Saan kerralla suuret kattilalliset keitettyä liha- tai kalakeittoa.Osa pakkaseen.Tosi edullista ja helppoa on.Samoin uunijuureksina,ah miten hyvää ,ruisleipää kylkeen.
Lapset syö päiväkodissa ja koulussa lounaan.Olen aivopessyt heidät,miten kantsii syödä siellä paljon jne
Hyvä systeemi,eikä ruokaan mene paljon rahaa.
Ihan ilman tuontibanaaneja ja appelsiineja tullaan toimeen ,nehän on liotettu myrk,,,kyliemissä,että säilyy.
Eikä meillä tuhlata valtavaa määrää euroja jugurtteihin ,aampala puuro+hillo tai hyvä voileipä.
Ei ,ei ole pikkurahan puute,mutta se on elämäntapa.
Käykääs laskemassa monellako leipäjonossa palaa tupakka...
Saahan vihanneksia luonnosta ilmaiseksikin jos viitsii ja on oikeaan aikaan liikkeellä. Esimerkiksi nokkosia. Talveksi voi säilöä pakastamalla tai, jos pakastimeen ei ole varaa, niin kuivaamalla. Nokkosella ja muilla villivihanneksilla on ravintoarvotkin niin hyvät, että puolta kiloa päivässä ei oikeasti tarvita. Samaa voidaan sanoa itsekasvatetuista yrteistä - erityisesti persiljassa on paljon C-vitamiinia.
Villivihannekset, marjat ja sienet jos saa kerättyä itse luonnosta ja säilöttyä talven varalle niin johan siinä jo onkin kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vaikealta uskoa, että oikeasti ei olisi varaa syödä muuta kuin puuroa, makaronia ja (kaupan?) leipää. Onkohan nyt varmasti perehdytty asiaan kunnolla?
Eiköhän tuokin tarina ole ihan fuulaa - ei lapsi pysty kaurapuurolla syömään itselleen sellaista verenpainetta (ja luultavasti elopainoa) että terveydenhuolto rupeaa huomauttelemaan.
Jos ei ole mahdollista syödä paljon kasviksia, kannattaa panostaa laatuun. Yksi halvimmista kasviksista on sipuli ja se on myös yksi parhaista flavonoidien lähteistä: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17997520/
C-vitamiinin kannalta kannattaa tsekata tämä lista: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?component=2270&sortByColumn=…
Ylivoimainen ykkönen näyttää olevan ruusunmarja.
Jos oletetaan, että saa sipuleista ja marjoista flavonoidit ja C-vitamiinit, saataviksi jää jäljelle vain kuidut. Kauraa, ruista, kuivattuja herneitä/papuja/linssejä siihen vielä edullisiksi kuidun lähteiksi niin on jo kaikki se, mihin kasviksia tarvittiinkaan. Vai oliko kasviksissa vielä jotain muuta suositeltavaa kuin C-vitamiini, flavonoidit ja kuitu? Ai niin oli: folaatti. Pavuista ja linsseistä sitä saa, ja jonkin verran myös rukiista ja, jos on varaa niin kananmunista ja punajuurista.
Kuivatuista herneistä, pavuista ja linsseistä saa vielä enemmän vitamiineja, jos idättää ne. Se on helppoa. Jos on multaa ja auringonvaloa, voi myös kasvattaa herneistä herneenversoja ja sipuleista vihreitä sipulinvarsia.
Minä en syönyt lapsena muita vihanneksia kuin porkkana ja sitäkin vain raakana. Lisäksi vanhempieni poimimia marjoja eri muodoissaan. Ja perunaa enemmän kuin sielu sieti. Ihan normaalisti kasvoin ja kehityin silti.
Kaupasta saa vihanneksia 39senttiä pussi.
Jos taustalla on muita ongelmia voisihan toimittaja niistä kirjoittaa. Ylihintainen vuokrakin saattaa viedä rahat, mutta ei vihanneksia lautaselta.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon kuntoutustuella ollu jo vuosia ja siltikin syön kasviksia ja juureksia joka päivä. Teen aina kasvisruokia. Liha se vasta kallista onkin. Hyvin oon pärjänny vaikka noita syönkin. Mahakin voi paremmin ja on muutenkin energisempi olo kun jollain peruna-pasta-ranskalaiset-vaalea leipä linjalla.
Olen myös kuntoutustuella ja pärjään sillä ihan hyvin mutta jos joudun työmarkkinatuelle niin perheessämme koittaa kyllä hyvin ankeat ajat. Olen myös kasvissyöjä itse mutta en uskalla kasvavia lapsia "laittaa" tälle ruokavaliolle. Kyllähän me hyvin näillä tuloilla pärjätään kun mies on töissä, toki pienipalkkainen hänkin. Lapsilta ei puutu mitään. Toki olisi mahtavaa jos pystyisin työelämään palaamaan että säästöönkin jäisi rahaa. Jos olisin työkykyinen niin saisin heti töitä, niin hyvä työllisyystilanne alallani on.