Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelija kuoli ruokamyrkytykseen

Vierailija
28.01.2019 |

Opiskelija söi kulhollisen lämpimässä säilytettyä pastaa (lämmitti sen mikrossa). Sitten hän meni urheilemaan, mutta palasi kotiin puolen tunnin päästä päänsäryn, mahakivun ja huonon olon kera. Hän oksenteli useamman tunnin, ilmeisesti ripuloi kaksi kertaa ja meni lopulta nukkumaan puolen yön aikaan. Miehen vanhemmat löysivät hänet 11 tuntia myöhemmin kuolleena sängystään. Kuolinsyynä oli ruokamyrkytys (bacillus cereus-bakteeri). Bakteerien tuottamat myrkyt olivat aiheuttaneet maksalle vaurioita.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6638715/20-year-old-American-s…

Ruoka oli ollut pöydällä viisi päivää. Missä menee itselläsi raja, mitä uskaltaa vielä syödä? Itse olen joskus syönyt yön yli pöydälle jäänyttä pastaa (tehnyt illalla ruokaa, unohtanut pöydälle, laittanut aamulla jääkaappiin ja myöhemmin syönyt ja lämmittänyt). Noin muuten en ole syönyt lämpimään unohtunutta ruokaa.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin syödä muutaman tunnin ajan huoneenlämmössä jäänyttä pastaa tai muuta ruokaa. Siinä menee raja minulla. Yön yli jäänyttä en syö.

Vierailija
2/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona tehty ruoka niin edullista, että jos unohdan laittaa illalla nopeasti jäähdytetyn ruuan jääkaappiin, heitän sen aamulla roskiin. Kerran vain käynyt näin.

Joulukinkun kanssa jouluna hieman epäröin. Se otettiin uunista klo 2 yöllä, jäähtyi pöydällä aamukahdeksaan, jolloin kuorrutettiin uunissa ja taas jäähdytettiin ennen jääkaappiin laittoa. Laitettiin jääkaappiin n klo 10. Ensi jouluna pitää miettiä kinkun paisto paremmin. No ruokamyrkytystä ei kinkusta saatu. Taitaa noissa olla sen verran suolaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on 2 tuntia ehdoton raja. Riippuen ruoka-aineesta raja voi olla tiukempikin. Mikään ei ole sen arvoista, että vatsa menee sekaisin minulla ja muilla. Siinä saa sinksata työvuoroja, aivan turhaan kärsiä ja sun muuta.

Kun järjestää ruokalogistiikan kotona kuntoon, niin tuollaista ei oikeastaan edes satu. Tarkistan säännöllisin väliajoin kylmälaitteiden kunnon, tarkastan ruokavarastot ja pidän keittiön siistinä. Ruokasuunnittelu menee siten, että päivältä jää max yhdeksi päiväksi tähteitä. Jos teen ruokaa pakkaseen, jäähdytän ruoan samantein ja pyrin saamaan oikeaan pakkaslämpötilaan ruoan mahdollisimman nopeasti ja sopivissa ruoka-annoksissa. 

Ei ole vaikeata, on vain asennekysymys. 

Vierailija
4/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis...eihän keitettyä pastaa saa säilyttää jääkaapissakaan kuin max 2-3 päivää...sama juttu riisissä. Sen jälkeen just alkavat kehimään noita vaarallisia bakteereja. 

Itse saatan just nimenomaan vielä yöksi jättää hellalle jos ruoka on vielä nukkumaan mennessä sen verran kuumaa, ettei voi laittaa jääkaappiin. (Ellei sisällä maitotuotteita.) En tosin kesähelteillä. 

Vierailija
5/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Siis...eihän keitettyä pastaa saa säilyttää jääkaapissakaan kuin max 2-3 päivää...sama juttu riisissä. Sen jälkeen just alkavat kehimään noita vaarallisia bakteereja. 

Riisissähän ne bakteerit alkaa kasvaa vielä nopeammin kuin pastassa. Jos riisiä jää yli, pitäisi se kylmentää nopeasti kylmällä vedellä ja laittaa saman tien jääkaappin. Ei voi siis edes jäädä odottelemaan, että se itsestään viilenisi huoneenlämmössä.

Vierailija
6/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä muutamaa minuuttia pitemmäksi ajaksi mitään ruokaa lämpimään.

Riisi etenkin ei saisi yhtään olla pöydällä. Nim.m. kokemusta on - 72h vatsakramppeja, oksentamista, 30min lämmössä olleen riisin takia.

Vierailija
7/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuollainen päivätolkulla lämpimässä ollut ruoka on ilmiselvästi pilaantunutta - kuinka kenellekään tulee mieleen syödä sitä? Itse en ole näissä turhantarkka (ihan hyvin voin illalla kuumana uunista otetun ruoan jättää yöksi jäähtymään tiskipöydälle) eikä mitään ole koskaan tullut, mutta kyllähän sen nyt aistinvaraisesti huomaa jos ruoassa on jotain epäilyttävää ja jättää sitten syömättä. Ylipäätään lähden siitä että aistinvaraisesti voi aika pitkälle määritellä onko ruoka syömäkelpoista.

Vierailija
8/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain just ripulin maidosta. Sitten vasta älysin katsoa päivämäärää, oli 2 päivää vanhaa. Kyllä vaan kannattaa se päivämäärien kyttääminen kaupoissa. Tääkin oli varmaan yhden tai 2 päivää käyttökelpoista. Ei mulla ainakaan maitolitra kulu niin nopeasti sinkkutaloudessa. Ja siis ihan jääkaapissa säilytettyä, enkä juodessa haistanut tai maistanut mitään.

Vierailija
9/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 päivää huoneenlämmössä.

Vierailija
10/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihan aina pidän aamupäivällä tehtyä ruokaa päivälliseen asti pöydällä tai illalla tehtyä ruokaa aamuun. Sitten laitan jääkaappiin ja syön parin päivän sisällä. Jos ulkona sattuu olemaan sopiva lämpötila, niin saatan sinne nostaa jo aiemmin.

Mutta mitähän rajaksi laittaisin. Yli 14 h lämpimässä ollutta ruokaa en enää laittaisi jääkaappiin odottamaan syömistä, ja yli 24 h lämpimässä ollutta en enää söisi ollenkaan. Tai riippuu ruoasta, jotain ranskalaisia nyt uskaltaisin syödä yli 24 h ja riisin yritän huolehtia tunnin sisällä kylmään.

Vierailija
11/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen vuosi sitten luin kun Englannissa tai Usassa perheenäiti oli vajaan viikon poissa kotoa ja teki kotiin jäävälle miehelleen ja pojalleen jotakin vuokaruokaa. Heidän oli tarkoitus syödä siitä x kertaa. Perheen isä laittoikin koko vuoan pakkaseen, otti pois pakkasesta, lämmitti sen, laittoi lautasille annokset ja laittoi vuoan takaisin pakkaseen. Sama sulatus-lämmitysprosessi ehti toistua noin viisi kertaa ennen kuin poika kuoli kanssa ruokamyrkytykseen.

Vierailija
12/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihan aina pidän aamupäivällä tehtyä ruokaa päivälliseen asti pöydällä tai illalla tehtyä ruokaa aamuun.

Ihan mielenkiinnosta: miksi?

Vierailija
13/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ruoasta, etupäässä käytän nenääni ja silmiäni. Jos ruoka on vielä kuumaa illalla, esim kasvissosekeitto, saatan laittaa kannen päälle ja aamulla laittaa jääkaappiin. Sitä sitten saatan syödä pari päivää. Maitotuotteiden ja varsinkin kalan kanssa olen tarkka, kesällä vielä tarkempi kuin talvella. Maalaisjärkeä olisi suotavaa näissä asioissa käyttää. Ruokaa ei pitäisi haaskata eikä sitä kannata tehdä valtavaa määrää jos se ei säily eikä sitä voi pakastaa. En tajua muutenkaan, kuka viitsii enää syödä viisi päivää pöydällä ollutta pastaa tai riisiä - nuo aineet ovat niin halpoja, että opiskelijallakin on varaa keittää itselleen tuore satsi vaikka sitä makaronia. Olen pahoillani pojan ja hänen perheensä puolesta, mutta väitän, että aika harva olisi tuota edes syönyt varsinkin jos ruoka oli lämpimässä. Jääkaapista otettuna vielä ymmärtäisin, ei ne omilleen muuttavat nuoret kaikkea tiedä. Itsekin opin vasta kotoa muutettuani, ettei riisi säily n. vuorokautta kauempaa. 

Vierailija
14/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi on halpaa. Lisäksi itse riisissä että keitinvedessä voi olla bakteereja, joten valmistuksen jälkeen en söisi sellaista riisiä tuoreenakaan (? ).

Keitetty punajuuri on myös hanakka alusta ruokamyrkytykseen, punajuuri, jota ei ole mausteliemessä säilötty. Punajuuri-omenaraaste on toki h y v ä ä.

Kylmäsavustetun lohen kanssa saa olla tarkka.

Jos en voi heti laittaa lämmintä ruokaa jääkaappiin lämmittämään muita tuotteita, otan pakasteesta kylmäalustoja pari kappaletta ja pistän vuuan alle ja päälle, kesällä myös sivuille ja astiapyyhe päälle. Kyllä se siinä sakkansa sannoo. Klassisia kylmäkalleja suurempia ja litteämpiä muoviprikettejä.

Vierailija
15/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain just ripulin maidosta. Sitten vasta älysin katsoa päivämäärää, oli 2 päivää vanhaa. Kyllä vaan kannattaa se päivämäärien kyttääminen kaupoissa. Tääkin oli varmaan yhden tai 2 päivää käyttökelpoista. Ei mulla ainakaan maitolitra kulu niin nopeasti sinkkutaloudessa. Ja siis ihan jääkaapissa säilytettyä, enkä juodessa haistanut tai maistanut mitään.

Nämä säilyvyysasiat on kyllä jänniä. Minä olen juonut kasvismaitoa, taisi olla mantelimaito, jonka parasta ennen oli mennyt 6 kk aikaisemmin. Säilytin maitoa avaamattomana jääkaapissa, ja ajattelin sitten kerran maistaa, että olisiko se vielä juomakelpoista ja olihan se. Maistui ihan normaalille eikä vatsa reagoinut mitenkään. Kerran söin kaurajugurttia, jonka parasta ennen oli mennyt umpeen 2 viikkoa aiemmin, ei ongelmia siinäkään. Kaurakerma oli hyvää vielä 2 kuukautta parasta ennen-päiväyksestä. Että hyvin ne näköjään säilyy. Lehmänmaitotuotteiden kanssa on tietty ihan eri juttu.

Vierailija
16/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta laktoositonta, paljon pidemmät päiväykset. Töihin ostan aina kun siellä ei mene kuin kahvissa.

Vierailija
17/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina mieltänyt just pastan ja riisin ruuiksi, joita keitetään sen verran kuin syödään. Kastiketta voi tehdä isomman määrän ja jos sitä jää yli ja syödään seuraavana päivänä, lisukkeen keitän uusiksi. Itselläni on periaate, että kun ruoka on jäähtynyt tarpeeksi, se menee jääkaappiin.

Vierailija
18/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja maitoa oli pidetty aamiaisella tunti, lounaalla tunti, päivällisellä tunti huoneenlämmössä kolmen päivän sisällä, kun myyntipäivämäärää oli vielä jäljellä. Vieläkään en usko, että ripuli tuli viimeisen päivämäärän ylittämisestä sellaisenaan. Huoneenlämpö ja toistuva sellainen.

Vierailija
19/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuon pitäisi jo haista ja maistua pahalta. Oliko tuolla opiskelijalla aistit ihan kohdillaan? Päihteissä?

Vierailija
20/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jätä muutamaa minuuttia pitemmäksi ajaksi mitään ruokaa lämpimään.

Riisi etenkin ei saisi yhtään olla pöydällä. Nim.m. kokemusta on - 72h vatsakramppeja, oksentamista, 30min lämmössä olleen riisin takia.

Ei varmana 30 min huoneenlämmössä tee riisille mitään.