Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija kuoli ruokamyrkytykseen

Vierailija
28.01.2019 |

Opiskelija söi kulhollisen lämpimässä säilytettyä pastaa (lämmitti sen mikrossa). Sitten hän meni urheilemaan, mutta palasi kotiin puolen tunnin päästä päänsäryn, mahakivun ja huonon olon kera. Hän oksenteli useamman tunnin, ilmeisesti ripuloi kaksi kertaa ja meni lopulta nukkumaan puolen yön aikaan. Miehen vanhemmat löysivät hänet 11 tuntia myöhemmin kuolleena sängystään. Kuolinsyynä oli ruokamyrkytys (bacillus cereus-bakteeri). Bakteerien tuottamat myrkyt olivat aiheuttaneet maksalle vaurioita.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6638715/20-year-old-American-s…

Ruoka oli ollut pöydällä viisi päivää. Missä menee itselläsi raja, mitä uskaltaa vielä syödä? Itse olen joskus syönyt yön yli pöydälle jäänyttä pastaa (tehnyt illalla ruokaa, unohtanut pöydälle, laittanut aamulla jääkaappiin ja myöhemmin syönyt ja lämmittänyt). Noin muuten en ole syönyt lämpimään unohtunutta ruokaa.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoka ei ole jäähtynyt siihen mennessä kun menen nukkumaan, annan olla yön hellalla ja pistän aamulla jääkaappiin.

Miksi ihmeessä hellalla? Sehän on ruoanlaiton jälkeen lämmin ja siinä ruoka jäähtyy hitaimmin. Keittiönpöydällä tai tiskipöydällä jäähtyy nopeammin tai jos ruoka on kattilassa tai muussa syvässä astiassa, niin vaikka tiskialtaassa kylmässä vedessä. Itse hyödynnän ok-talossa ulkoilman. Kerrostalossa parvekkeella olisi vielä näppärämpää, kun ei tarvitse miettiä irti kulkevia kissoja.

Vierailija
62/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan jätä ruokaa hellalle yöksi? Ruoka pitää säilyttää jääkaapissa yön yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt iloinen että teen ruokaa vaan yhden annoksen kerralla :D Asun yksin jne joten.

Oon kanssa nirso enkä tykkää "vanhasta" ruoasta. Tuore  ja just tehty parasta.

Vierailija
64/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä saanut ruokamyrkytystä riisistä. Pahimman ruokamyrkytyksen olen saanut itse poimitusta sienestä jonka olin kypsentäyt huonosti. Kyseessä oli siis ihan ruokasieni mutta edellytettiin huolellista läpikypsennystä. Oksensin ja ripuloin koko yön.

Tuossa lienee ruokamyrkytyksen (ts. ruoan bakteerikasvusta johtuva sairastuminen) sijaan kyse ihan sienessä olevasta myrkystä, joka olisi pitänyt ryöpätä/keittää pois huolellisemmin. Vähän ehkä pilkun viilausta, mutta mielestäni kuitenkin eri asia.

Itse asiassa jotkut sienien proteiinit ovat jossain määrin rajua tavaraa ihmisen ruoansulatukselle ja niistä voi kypsentämättä saada herkkävatsainen vatsanväänteitä. Tämä voi tulla siis ihan herkkusienistäkin, joita monet voivat syödä ihan raakanakin.

Vierailija
65/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teen illalla jonkun ison satsin ruokaa, se saa jäähtyä aamuun saakka uunissa ennenkuin laitan jääkaappiin (uunissa koska koira syö sen muuten). Kylmässä, kuinkas muutenkaan, säilytettyä ruokaa olen syönyt 4, joskus 5 päivää. Tuossapa mun maksimit. En söisi yli 12h lämpimässä ollutta ruokaa, saati päiviä seissyttä.

Vierailija
66/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua en tiennyt, että voi olla noin vakavaa. Joskus jää ruoka yön yli pöydälle jos on jäänyt liian kuumaksi ettei voi vielä siirtää jääkaappiin. Syön myös samaa jääkaapissa säilytettävää ruokaa jopa 5-7 päivän ajan.

Vierailija
67/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa jäähdyttämään kylmävesihauteessa, äkkiä viilenee ruoka jääkaappikuntoon.

Vierailija
68/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännispäissäni saatan syödä aamuyöllä jotain joka jäi illalla pöydälle. Muuten en mitään huoneenlämmössä muhinutta syö.

Vierailija
69/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi ettei 5pv lämpimässä ollut pasta haiskahda enää kelvolliselta.

Vierailija
70/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen tarina ja muistutus siitä miten ruokamyrkytys ei ole leikin asia. Bakteeriviljeltyjen ruokien tarjoilu ja syöminen voi tietää muutakin kuin mahanpuruja. 

Vierailija
71/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuolle on tullut mieleen syödä tuota? Itsekin pari kertaa laiskana tiskaajana jätin likaisen kattilan kahdeksi päiväksi huoneenlämpöön kansi päällä, ja silloin jo haju oli niin etova, etten halunnut edes tiskata käsin, vaan oli pakko panna koneeseen. Enkä ole mikään niuhottaja, syön lähes järestään päiväysvanhaa hävikkiruokaa leipäjonoista, mutta kyllä nenän pitäisi terveellä ihmisellä kertoa, mitä kannattaa laittaa suuhun. 

Vierailija
72/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jätä muutamaa minuuttia pitemmäksi ajaksi mitään ruokaa lämpimään.

Riisi etenkin ei saisi yhtään olla pöydällä. Nim.m. kokemusta on - 72h vatsakramppeja, oksentamista, 30min lämmössä olleen riisin takia.

Ei varmana 30 min huoneenlämmössä tee riisille mitään.

Kyllä se vaan teki. Kyse siis siitä kun se riisi on keitetty ja jäähtynyt ja oli sen jälkeen puoli tuntia liian pitkään lämpimässä. Seuraavana päivänä söin ensimmäiseksi ateriaksi sitä ja siitä 2h päästä oli elämäni pahin ruokamyrkytys. Eli kyllä se tuli siitä riisistä - kolmen päivän palkkakin jäi saamatta yhden lounaan takia :D.

Sinun kannattaa sitten jättää kaikki riisiruuat syömättä kyläpaikoissa tai ravintoloissa, kun et voi tietää, miten riisi on siellä käsitelty. Oletan, että sinä söit sen riisin pelkän suolan kanssa, niin aterialla ei voinut olla mitään muuta, mikä olisi voinut aiheuttaa ruokamyrkytyksen.

Minä olen 50 v. ja olen lapsuudesta asti syönyt riisiä, joka on jäähdytetty pöydällä 2-3 h, sitten pantu jääkaappiin ja sitä on syöty 2-3 päivää. Riisiä toki otetaan aina puhtaalla kauhalla tai lusikalla kattilasta. Koskaan en ole saanut siitä ruokamyrkytystä. Meillä ruokia jäähdytetään useimmiten 2 h pöydällä, mutta joskus on joku keitto ollut 5 h, mikä on maksimiaika virallisen suosituksen mukaan. Ruokia syödään periaatteessa 2-3 päivää, mutta joskus on mennyt neljäkin päivää, myös se riisi. Meillä vierailee mahatauti 3-4 vuoden välein, vaikka perheessä on lapsi, joka on ollut pienestä pitäen päivähoidossa ja koulussa, eikä yleensä ole sairastunut kuin yksi perheenjäsen kerrallaan. Minulla on viimeksi ollut mahatauti 7 v. sitten, silloin olen viimeksi oksentanut ja sain sen luultavasti työpaikaltani, jossa liikkui silloin tautia.

Minä en usko, että meidän perhe voisi olla tämän terveempi, vaikka alkaisimme ylihygieenisiksi, ehkä päinvastoin.

Haluatko mitalin tästä kaikesta urheasta riisin syömisestäsi?

Haluan etteivät ihmiset rupea hysteerisiksi ja ala heittämään hyvää ruokaa roskikseen. Riisi on muuttunut myrkylliseksi vasta muutama vuosi sitten, sitä aiemmin sitä käsiteltiin samoin kuin mitä tahansa ruokaa. Sinä vedit nyt pohjat kertomalla, että riisiä ei voi säilyttää kuin alle puoli tuntia lämpimässä.

En ole missään vaiheessa sanonut niin, vaan että itse sain ruokamyrkytyksen sellaisesta riisistä. Tietenkään 99% tapauksissa en saa. Pointtina on olla tietoinen näistä asioista ja käsitellä herkemmin pilaantuvia vieläkin varovaisemmin. Ei ollut kivaa yrjötä 24h ja kokea mahakramppeja 72h.

Vierailija
73/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jätä muutamaa minuuttia pitemmäksi ajaksi mitään ruokaa lämpimään.

Riisi etenkin ei saisi yhtään olla pöydällä. Nim.m. kokemusta on - 72h vatsakramppeja, oksentamista, 30min lämmössä olleen riisin takia.

Ei varmana 30 min huoneenlämmössä tee riisille mitään.

Kyllä se vaan teki. Kyse siis siitä kun se riisi on keitetty ja jäähtynyt ja oli sen jälkeen puoli tuntia liian pitkään lämpimässä. Seuraavana päivänä söin ensimmäiseksi ateriaksi sitä ja siitä 2h päästä oli elämäni pahin ruokamyrkytys. Eli kyllä se tuli siitä riisistä - kolmen päivän palkkakin jäi saamatta yhden lounaan takia :D.

Sullahan hyvä duuninantaja on.

Ihan yleinen käytäntö asuinmaassani että 3 ensimmäistä sairauslomapäivää ovat palkattomia.

Vierailija
74/74 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh...

En ole itsekkään kovin tarkka näissä. Ruoka voi olla ”jäähtymässä” pöydällä useammankin tunnin, mutta muuten olen säilytysajoussa aika tarkka.

Kiitos ap! Jaan artikkelin mielelläni, jonka mielessä JOPA minä olen hysteerinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi