Opiskelija kuoli ruokamyrkytykseen
Opiskelija söi kulhollisen lämpimässä säilytettyä pastaa (lämmitti sen mikrossa). Sitten hän meni urheilemaan, mutta palasi kotiin puolen tunnin päästä päänsäryn, mahakivun ja huonon olon kera. Hän oksenteli useamman tunnin, ilmeisesti ripuloi kaksi kertaa ja meni lopulta nukkumaan puolen yön aikaan. Miehen vanhemmat löysivät hänet 11 tuntia myöhemmin kuolleena sängystään. Kuolinsyynä oli ruokamyrkytys (bacillus cereus-bakteeri). Bakteerien tuottamat myrkyt olivat aiheuttaneet maksalle vaurioita.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-6638715/20-year-old-American-s…
Ruoka oli ollut pöydällä viisi päivää. Missä menee itselläsi raja, mitä uskaltaa vielä syödä? Itse olen joskus syönyt yön yli pöydälle jäänyttä pastaa (tehnyt illalla ruokaa, unohtanut pöydälle, laittanut aamulla jääkaappiin ja myöhemmin syönyt ja lämmittänyt). Noin muuten en ole syönyt lämpimään unohtunutta ruokaa.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain just ripulin maidosta. Sitten vasta älysin katsoa päivämäärää, oli 2 päivää vanhaa. Kyllä vaan kannattaa se päivämäärien kyttääminen kaupoissa. Tääkin oli varmaan yhden tai 2 päivää käyttökelpoista. Ei mulla ainakaan maitolitra kulu niin nopeasti sinkkutaloudessa. Ja siis ihan jääkaapissa säilytettyä, enkä juodessa haistanut tai maistanut mitään.
Nämä säilyvyysasiat on kyllä jänniä. Minä olen juonut kasvismaitoa, taisi olla mantelimaito, jonka parasta ennen oli mennyt 6 kk aikaisemmin. Säilytin maitoa avaamattomana jääkaapissa, ja ajattelin sitten kerran maistaa, että olisiko se vielä juomakelpoista ja olihan se. Maistui ihan normaalille eikä vatsa reagoinut mitenkään. Kerran söin kaurajugurttia, jonka parasta ennen oli mennyt umpeen 2 viikkoa aiemmin, ei ongelmia siinäkään. Kaurakerma oli hyvää vielä 2 kuukautta parasta ennen-päiväyksestä. Että hyvin ne näköjään säilyy. Lehmänmaitotuotteiden kanssa on tietty ihan eri juttu.
Maitotuotteissakin säilyvyys päiväyksen yli riippuu ihan tuotteesta - esim. hapanmaitotuotteet pääsääntöisesti vain hapantuvat ajan kanssa ja ovat mausta riippuen ihan käyttökelpoisia jopa viikkoja päiväyksen jälkeenkin. Toinen mikä kyllä kestää säilytystä on kovat ja homejuustot. Samoin uht-pakatut ovat usein ihan ok jonkin aikaa päiväyksen jälkeenkin. Tuoreissa sen sijaan maussa ja tekstuurissa tulee muutoksia suht pian päiväyksen umpeutumisen jälkeen mikä tietysti on selvä merkki siitä ettei tuote ole enää käytettävissä.
Olen aika tarkka ruokien kanssa, koska pelkään ruokamyrkytyksiä. Ei tulisi mieleenkään syödä viisi päivää huoneenlämmössä ollutta pastaa tai riisiä. Jos kastiketta on useammaksi päiväksi, keitän mieluummin joka päivä uuden pastan. Sehän tulee niin nopeasti. Ruokien annan jäähtyä kylmässä vesihauteessa ja laitan sitten jääkaappiin. En säilytä ruokia huoneenlämmössä.
Vierailija kirjoitti:
mulla on 2 tuntia ehdoton raja. Riippuen ruoka-aineesta raja voi olla tiukempikin. Mikään ei ole sen arvoista, että vatsa menee sekaisin minulla ja muilla. Siinä saa sinksata työvuoroja, aivan turhaan kärsiä ja sun muuta.
Kun järjestää ruokalogistiikan kotona kuntoon, niin tuollaista ei oikeastaan edes satu. Tarkistan säännöllisin väliajoin kylmälaitteiden kunnon, tarkastan ruokavarastot ja pidän keittiön siistinä. Ruokasuunnittelu menee siten, että päivältä jää max yhdeksi päiväksi tähteitä. Jos teen ruokaa pakkaseen, jäähdytän ruoan samantein ja pyrin saamaan oikeaan pakkaslämpötilaan ruoan mahdollisimman nopeasti ja sopivissa ruoka-annoksissa.
Ei ole vaikeata, on vain asennekysymys.
Teet täysin järkevästi ja oikein. Alapeukutukset kertovat palstan älykkyyden alhaisuuden, älä välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jätä muutamaa minuuttia pitemmäksi ajaksi mitään ruokaa lämpimään.
Riisi etenkin ei saisi yhtään olla pöydällä. Nim.m. kokemusta on - 72h vatsakramppeja, oksentamista, 30min lämmössä olleen riisin takia.
Ei varmana 30 min huoneenlämmössä tee riisille mitään.
Kyllä se vaan teki. Kyse siis siitä kun se riisi on keitetty ja jäähtynyt ja oli sen jälkeen puoli tuntia liian pitkään lämpimässä. Seuraavana päivänä söin ensimmäiseksi ateriaksi sitä ja siitä 2h päästä oli elämäni pahin ruokamyrkytys. Eli kyllä se tuli siitä riisistä - kolmen päivän palkkakin jäi saamatta yhden lounaan takia :D.
Tästä lähtien en syö ruokaa kuin suoraan jääkaapista. Kuolla nyt tuollaisen takia.
Jos ruoka ei ole jäähtynyt siihen mennessä kun menen nukkumaan, annan olla yön hellalla ja pistän aamulla jääkaappiin.
Mä teen tosi usein lasagnea ja muita pastavuokia ja melkein aina unohdan sen vuoan sitten yöksi huoneenlämpöön. Aamulla jääkaappiin ja syön ruoan pois parin päivän kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä lähtien en syö ruokaa kuin suoraan jääkaapista. Kuolla nyt tuollaisen takia.
Aika pitkälle pääsee jo sillä että ei vetele ilmiselvästi pilaantuneita ruokia - eihän tuo viisi päivää pöydällä ollut pasta ole missään tapauksessa voinut olla edes kaukaisesti syömäkelpoisen oloista kenestäkään oikeustoimikelpoisesta henkilöstä. Jotenkin tuo opiskelija on kyllä ollut täysin kujalla kaikesta mm. ruokaan liittyvästä. Miten se on edes pystynyt syömään jotain viisi päivää lämpimässä ollutta limaista pastaa - hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisi etenkin ei saisi yhtään olla pöydällä. Nim.m. kokemusta on - 72h vatsakramppeja, oksentamista, 30min lämmössä olleen riisin takia.
Kyllä se vaan teki. Kyse siis siitä kun se riisi on keitetty ja jäähtynyt ja oli sen jälkeen puoli tuntia liian pitkään lämpimässä. Seuraavana päivänä söin ensimmäiseksi ateriaksi sitä ja siitä 2h päästä oli elämäni pahin ruokamyrkytys. Eli kyllä se tuli siitä riisistä - kolmen päivän palkkakin jäi saamatta yhden lounaan takia :D.
Sinun kannattaa sitten jättää kaikki riisiruuat syömättä kyläpaikoissa tai ravintoloissa, kun et voi tietää, miten riisi on siellä käsitelty. Oletan, että sinä söit sen riisin pelkän suolan kanssa, niin aterialla ei voinut olla mitään muuta, mikä olisi voinut aiheuttaa ruokamyrkytyksen.
Minä olen 50 v. ja olen lapsuudesta asti syönyt riisiä, joka on jäähdytetty pöydällä 2-3 h, sitten pantu jääkaappiin ja sitä on syöty 2-3 päivää. Riisiä toki otetaan aina puhtaalla kauhalla tai lusikalla kattilasta. Koskaan en ole saanut siitä ruokamyrkytystä. Meillä ruokia jäähdytetään useimmiten 2 h pöydällä, mutta joskus on joku keitto ollut 5 h, mikä on maksimiaika virallisen suosituksen mukaan. Ruokia syödään periaatteessa 2-3 päivää, mutta joskus on mennyt neljäkin päivää, myös se riisi. Meillä vierailee mahatauti 3-4 vuoden välein, vaikka perheessä on lapsi, joka on ollut pienestä pitäen päivähoidossa ja koulussa, eikä yleensä ole sairastunut kuin yksi perheenjäsen kerrallaan. Minulla on viimeksi ollut mahatauti 7 v. sitten, silloin olen viimeksi oksentanut ja sain sen luultavasti työpaikaltani, jossa liikkui silloin tautia.
Minä en usko, että meidän perhe voisi olla tämän terveempi, vaikka alkaisimme ylihygieenisiksi, ehkä päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Kumma tuo uutinen, tapahtunut lehden mukaan jo 2008. Ja otsikossa puhutaan amerikkalaisesta opiskelijasta, mutta jutussa onkin belgialainen Brysselistä, jolla vielä vanhemmat niin hollilla että tiesivät tulla aamulla huolestuneena tarkastuskäynnille...
No, oli miten oli, ei kannata syödä pilaantunutta ruokaa.
Minä ymmärsin jutun niin että poika asui vielä kotona. Ja vanhemmat huolestuivat seuraavana aamuna kun poika ei noussut kuoluun, menivät katsomaan ja hän oli kuollut sänkyynsä.
Toisaalta, jos asui kotona, niin miten ihmeessä tuota spaghettiateriaa oli pidetty huoneenlämmössä viisi päivää? Ymmärtäisin jos joku nuorten miesten opiskelijakämppä jossa ei ole niin nokonuukaa. Mutta kai perheen äiti ja isä olisivat huolehtineet ruoan roskikseen? Tosin ehkä olivat olleet matkoilla ja tulleet kotiin pojan sairastumispäivänä.
Yhdessä viestissä epäiltiin että olisi ollut jossain aineissa, mutta ei siltäkään oikein vaikuta, kun tuli päivällä koulusta kotiin, söi tuon annoksen ja sitten lähti urheilemaan..
Joka tapauksessa täysin käsittämätöntä miten joku yleensä pystyy syömään viisi päivää huonelämpötilassa seisonutta pastaa ja kastiketta. Onhan se jo herranen aika käynyt ja haisee/maistuu järkyttävältä.
Tuossa tapauksessa oli kyse siitä, että mies oli ottanut jotain vatsavaivoja helpottavaa lääkettä, jossa sitten oli ollut joku proteiini, joka jotenkin yhteisvaikutti tuon bakteerin kanssa hyvin epäedullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain just ripulin maidosta. Sitten vasta älysin katsoa päivämäärää, oli 2 päivää vanhaa. Kyllä vaan kannattaa se päivämäärien kyttääminen kaupoissa. Tääkin oli varmaan yhden tai 2 päivää käyttökelpoista. Ei mulla ainakaan maitolitra kulu niin nopeasti sinkkutaloudessa. Ja siis ihan jääkaapissa säilytettyä, enkä juodessa haistanut tai maistanut mitään.
Höpöhöpö!
Maito tarkastetaan maistamalla ja haistamalla. Oot saanu ripulin jostakin muusta.
Yleinen suositus on, että ruoka tulisi jäähdyttää enintään neljässä tunnissa. Tämä on itselleni raja. Talvella kannattaa hyödyntää pakkasta. Jokainen ruoan lämmitys tai hetkenkin seisottaminen pöydällä kasvattaa riskiä. Ruokien välillä on myös eroja, kala, liha ja maitotuotteet on herkkiä pilaantumaan, näitä pitäisin esillä viileässä (ei esim helteellä) enintään 2h, mielellään ei sitäkään. Hyvä olisi myös opetella tunnistamaan hajusta/mausta onko ruoka turvallista syödä, vaikka ei se toki kaikkea takaa. Päiväysten suhteen kannattaa huomioida onko tuotteessa viimeinen käyttöpäivä vai parasta ennen. Viimeisen käyttöpäivän jälkeen en söisi mitään, mutta hyvin säilytettyjä tuotteita voi usein käyttää vähän parasta ennen -päivän jälkeenkin.
Itse luotan siihen, että aistit kertovat onko ruoka syötävää vai ei. Jos yhtään tulee ällö tuntuma, en syö. Missähän kunnossa on viisi päivää huoneenlämmössä seissyt pasta, hyi sentään.
Lääkärit korjatkoot, mutta eikö näissä ole myös se mihin on tottunut, puliukot vetää ruokaa suoraan roskiksista ja ne pärjää sillä. Intiassa ihmiset kerää ruokaa kaatopaikoilta ja ne pärjää sillä. Jos annoksen olisi syönyt jompikumoi noista....mitään ei olisi tapahtunut.
Mutta kun kaikki pitää olla hyper-super steriiliä niin sitten kun jotain pöpöä on, onkin se kuolemaksi
darwinin palkinnon arvoinen suoritus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa sitten jättää kaikki riisiruuat syömättä kyläpaikoissa tai ravintoloissa, kun et voi tietää, miten riisi on siellä käsitelty. Oletan, että sinä söit sen riisin pelkän suolan kanssa, niin aterialla ei voinut olla mitään muuta, mikä olisi voinut aiheuttaa ruokamyrkytyksen.
Minä olen 50 v. ja olen lapsuudesta asti syönyt riisiä, joka on jäähdytetty pöydällä 2-3 h, sitten pantu jääkaappiin ja sitä on syöty 2-3 päivää. Riisiä toki otetaan aina puhtaalla kauhalla tai lusikalla kattilasta. Koskaan en ole saanut siitä ruokamyrkytystä. Meillä ruokia jäähdytetään useimmiten 2 h pöydällä, mutta joskus on joku keitto ollut 5 h, mikä on maksimiaika virallisen suosituksen mukaan. Ruokia syödään periaatteessa 2-3 päivää, mutta joskus on mennyt neljäkin päivää, myös se riisi. Meillä vierailee mahatauti 3-4 vuoden välein, vaikka perheessä on lapsi, joka on ollut pienestä pitäen päivähoidossa ja koulussa, eikä yleensä ole sairastunut kuin yksi perheenjäsen kerrallaan. Minulla on viimeksi ollut mahatauti 7 v. sitten, silloin olen viimeksi oksentanut ja sain sen luultavasti työpaikaltani, jossa liikkui silloin tautia.
Minä en usko, että meidän perhe voisi olla tämän terveempi, vaikka alkaisimme ylihygieenisiksi, ehkä päinvastoin.
No voi luoja, siis nyt pitää päteä jo riisin syömiselläkin :D. Syö ihan mitä itse tykkäät, niin minäkin teen. Kyseinen ruoka oli riisiä ja kasviksia samassa, ei muuta. Ja kun riisi on pilantuvin osa ruoasta, niin kyllä se on todennäköisin asia josta ruokamyrkytys tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko mitalin tästä kaikesta urheasta riisin syömisestäsi?
Mulla on kipuraja 1,5-2 tuntia ruuasta riippumatta
Kumma tuo uutinen, tapahtunut lehden mukaan jo 2008. Ja otsikossa puhutaan amerikkalaisesta opiskelijasta, mutta jutussa onkin belgialainen Brysselistä, jolla vielä vanhemmat niin hollilla että tiesivät tulla aamulla huolestuneena tarkastuskäynnille...
No, oli miten oli, ei kannata syödä pilaantunutta ruokaa.