Lukiolainen on koulussa aivopesty ilmastonmuutoshömppään
16 vuotias tyttö, joka aloitti lukion viime syksynä on muuttunut silmissä puolen vuoden aikana.
Nyt ei enää syö lihaa, ei suostu mukaan lomamatkalle, kyttää perheen kierrätystottumuksia ja paheksuu heti jos ostan jonkun hänen mielestään turhan tai yksittäispakatun tuotteen.
Kommentit (217)
Mun lukiolainen ei saa onneksi tuollaista päähänsä koska on karjatilan tytär ja pakastimessa oman navetan lehmää. Ulkomaanmatkoja ja lentokoneella lentelyä emme harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on keskusteltu asiasta ihan asiallisesti. Olen kertonut, miten omassa lapsuudessa Biafra oli asia, jonka vuoksi kerättiin rahaa. Muistutin eläneeni 70-luvun öljykriisin, josta tosin muistan kunnolla vain sen, että katulampuista paloi vain osa ja kauppojen mainosvalot sammutettiin varhain, samoin näyteikkunoiden valot. Olen käynyt Tsekkoslovakiassa katsomassa happosateiden aiheuttamia vaurioita ja Lapissa mäntypistiäisen aiheuttamia neulastuhoja.
Olen muistuttanut, että jokaisella sukupolvella on oma kauhuskenaarionsa ja kaikille se on yhtä paljon totta. Sen toteutuminen ei sitten välttämättä olekaan enää ihan niin varmaa, mutta tilalle tulee varmasti jotain muuta, jonka vuoksi toimia.
Olen sanonut tytölle, että onhyvä, että toimit ilmastonmuutosta vastaan ja haluat muovit pois valtameristä. Aloitetaan meidän perheessä sillä, että suikussa ollaan 5 minuuttia eikä käytetä meikkejä, joissa on mikromuovia. Niitä on vaikea löytää eikä tulos ole yhtä hyvä kuin mainstetuissa tuotteissa, mutta tästä on hyvä aloittaa.
Jostain syystä kierrätystä kannattava teini ei suostu siihen, että suihkuaikaa rajoitetaan tai että en vie häntä autolla kouluun.
Miten suihkuaika tai kuljetus liittyy kierrättämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla koulussa kerrottiin ilmaston mullistuvan 2000-lukuun mennessä. Meni usko tuohon tuomiopäivänkulttiin.
Ja ilmasto on lämmennyt, mennyt sulta ohi? Nyt yritetään pysäyttää sitä lämpenemästä...
Ei mullistunut, joten en menisi luottamaan noiden mittareihin.
Keiden "noiden"? Opettajienko? Vai onko jossain tutkimuksessa ilmaston väitetty "mullistuvan" 2000-lukuun mennessä?
Maailman loppu tai vähintään globaali dystopia on ollut 10-20 vuoden päässä 40 vuotta ja ikinä se ei tule. Ilmastohysteerikoista puhuin yleisesti, en ammatin mukaan.
Oletko koskaan kuullut induktiivisesta päättelystä?
Olipa kerran kana. Se piti parhaana ystävänään maajussia, joka toi sille ruokaa joka aamu. Eräänä aamunapa kädessä kiiltelikin kirves.
Useimmista ihmisistä sen kummempaa päättelyä ei siitä huolimatta tarvitakaan. Vai johtuisiko siitä, ettei ymmärrystä riitä päättömän kanan lentoa pitemmälle?
on se niin kauheata jos ilmastonmuutoksen torjunnan seurauksena on puhtaampaa ilmaa, tehokkaampaa tekniikkaa ja elpyviä koralliriuttoja. siis vaikka ilmastonmuutos olisikin jostain syystä huuhaata, niin toimien hyödyt on kivoja elämänlaadun kannalta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla koulussa kerrottiin ilmaston mullistuvan 2000-lukuun mennessä. Meni usko tuohon tuomiopäivänkulttiin.
Ja ilmasto on lämmennyt, mennyt sulta ohi? Nyt yritetään pysäyttää sitä lämpenemästä...
Ei mullistunut, joten en menisi luottamaan noiden mittareihin.
Keiden "noiden"? Opettajienko? Vai onko jossain tutkimuksessa ilmaston väitetty "mullistuvan" 2000-lukuun mennessä?
Maailman loppu tai vähintään globaali dystopia on ollut 10-20 vuoden päässä 40 vuotta ja ikinä se ei tule. Ilmastohysteerikoista puhuin yleisesti, en ammatin mukaan.
Mutta miten "ilmastohysteerikkojen" höpinät sulkevat pois ilmastonmuutoksen todellisuuden? Siis sen, mitä ilmastotieteilijät ovat saaneet selville.
Vierailija kirjoitti:
Jäätiköt sulavat jo kovaa vauhtia. Jos tämä on mennyt sinulta ap ohi, kannattaisi seurata uutisia.
Mun teinit alkoivat kasvissyöjiksi ja kieltäytyvät Kanarian matkoista. Olen tästä iloinen. Olin itse jo antanut periksi.
Suunnittelemme nykyään matkoja maata pitkin ja syömme kasvisruokaa. Kiitos nuorten kirkkaiden ajatusten!
Muutama vuosi sitten etelämantereen jäätiköt ulottuivat laajemmalle kuin koskaan mitattu 70 luvun jälkeen. Välillä sulaa ja välillä laajenee. Se on ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätiköt sulavat jo kovaa vauhtia. Jos tämä on mennyt sinulta ap ohi, kannattaisi seurata uutisia.
Mun teinit alkoivat kasvissyöjiksi ja kieltäytyvät Kanarian matkoista. Olen tästä iloinen. Olin itse jo antanut periksi.
Suunnittelemme nykyään matkoja maata pitkin ja syömme kasvisruokaa. Kiitos nuorten kirkkaiden ajatusten!
Muutama vuosi sitten etelämantereen jäätiköt ulottuivat laajemmalle kuin koskaan mitattu 70 luvun jälkeen. Välillä sulaa ja välillä laajenee. Se on ihan tavallista.
Saisinko linkin?
Vierailija kirjoitti:
16 vuotias tyttö, joka aloitti lukion viime syksynä on muuttunut silmissä puolen vuoden aikana.
Nyt ei enää syö lihaa, ei suostu mukaan lomamatkalle, kyttää perheen kierrätystottumuksia ja paheksuu heti jos ostan jonkun hänen mielestään turhan tai yksittäispakatun tuotteen.
Koulu ylipäätään on aivopesua. Vanhemmat ei edes saa päättää ottaako lapsi rokotukset vai ei.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/21afc68f-5490-433e-9ffb-2b7b2ab1bd5c
Vierailija kirjoitti:
No mullistuihan se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei enää syö lihaa, ei suostu mukaan lomamatkalle, kyttää perheen kierrätystottumuksia ja paheksuu heti jos ostan jonkun hänen mielestään turhan tai yksittäispakatun tuotteen.Koulu ylipäätään on aivopesua. Vanhemmat ei edes saa päättää ottaako lapsi rokotukset vai ei.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/21afc68f-5490-433e-9ffb-2b7b2ab1bd5c
Ai vanhemmat eivät aivopesua harrasta?
Nuoriin on helppo vaikuttaa. Koeta puhua järkeä tälle nuorellesi. Lonkkaa vaikka pari mestarin puhetta, jos se ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Nuoriin on helppo vaikuttaa. Koeta puhua järkeä tälle nuorellesi. Lonkkaa vaikka pari mestarin puhetta, jos se ymmärtäisi.
Linkkaa
Vierailija kirjoitti:
Ilmatieteenlaitos julisti 2005, että lumiset talvet alkaa olla Etelä-Suomessa harvinaisia.
Kyllä. Ja Suomen ilmaston piti lämmetä 7 astetta vuosisadan loppuun mennessä, koska pohjoinen lämpiää kuulema nopeammin kuin maapallo keskimäärin. Mistähän johtuu, että silti tämän vuosikymmenen ilmasto on samalla tasolla kuin 30 -luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmatieteenlaitos julisti 2005, että lumiset talvet alkaa olla Etelä-Suomessa harvinaisia.
Kyllä. Ja Suomen ilmaston piti lämmetä 7 astetta vuosisadan loppuun mennessä, koska pohjoinen lämpiää kuulema nopeammin kuin maapallo keskimäärin. Mistähän johtuu, että silti tämän vuosikymmenen ilmasto on samalla tasolla kuin 30 -luvulla.
Ja pakkaset senkun jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottelevat lapsia sillä, että ilmastonmuutos muka tuhoaa planeetan just nyt. Todellisuudessa planeetta kestää hyvinkin vielä vuosikymmeniä.
Ei kovin montaa kylläkään ja lukiolaisilla on enimmillään jopa noin 70 vuotta vielä edessä. Yrittäkää muista, että heillä on tosiaan vielä elämä pitkälti edessä vaikka itsellä olisikin jo toinen jalka haudassa. Ei kai se ole ihme, että haluaisivat planeetan pysyvän elinkelpoisena. Ja ap hienoa, että teidänkin perheestä löytyy fiksuutta.
No enpä tiedä. Aika ylimainostettu paikka tämä on. Mieluummin annan lapsillemme mukavan tai jopa ylellisen lapsuuden ja nuoruuden lämpimine kesineen ja herkullisine ruokineen kuin alan murehtia jostain kymmenien vuosien päässä olevista teoreettisista uhkakuvista. Mieluummin lyhyt ja laadukas elämä kuin pitkä ja ankea.
Vierailija kirjoitti:
Pelottelevat lapsia sillä, että ilmastonmuutos muka tuhoaa planeetan just nyt. Todellisuudessa planeetta kestää hyvinkin vielä vuosikymmeniä.
Tää on just tätä minäminä-ajattelua. Tajuatko että ilmastonmuutoksen seuraukset näkyvät jo tietyissä maissa
Vierailija kirjoitti:
Fiksu tyttö! Millä argumenteilla voit puolustella lihansyöntiä, lentämistä, kierrättämättömyyttä tai yksittäispakattuja tuotteita?
Ihan mielenkiintoiset käyrät. Katsokaa vuosikeskilämpötilat Helsinki ja Sodankylä käyrät 1900-2017.
Verratkaa jaksoja 1900-1940 ja 1980-2017. Ihan mielenkiintoista. Näyttäisi, että kohta lähtee taas alaspäin kuten 1940.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lämpimät kesät ei natsaa niin Islanti on tuolla päin 🔝
C'mon tää oli hyvä läppä. TÄYTYYHÄN tän olla sarkasmia, jopa av:lla