Naurattaa, kun ihmiset laittavat someen kuviaan itsestään ja perheestään, kerjäten ihastelua ja ihailevia kommentteja, pönkittääkseen itsetuntoaan
Tiedättekö somepäivityksen, kun aikuinen nainen laittaa poseerauskuvan itsestään someen ja kaverit vastaa: " kaunis <3", "kaunotar", " niin kaunis", "ihana"... kuvassa on tuiki tavallinen, pönäkkä suominainen, ei mitenkään massasta erottuva, mutta joka kerjää hyväksyntää ulkonäölleen ja hyväksyntää antaa lauma hieman yksinkertaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että kuva on laitettu huonoa itsetuntoa pönkittämään ja keräämään julkisesti huomiota. Sama juttu, kun samat mervitapolannököiset pönäkät listaavat perhekuviaan -huomatkaa kaikki, kuinka hyvin meillä menee ja millaista auvoa meidän elämä on. Ja taas sama yksinkertaisten joukko palkitsee postaajan huomionhaun kehumalla, kuinka ihana perhe, täynnä "kaunottaria" kuvassa on, vaikka kuva on ylipainoisesta 6v tyttärestä balettipuku päällä ja todellisuus on kaukana "kaunottaresta".
Ihmiset ovat kyllä hölmöjä, kun eivät ymmärrä, että mm. Facebook on huomionhakuisten ja huonoitsetuntoisten epätoivoisten ihmisten paikka, missä luulevat muiden olevan kiinnostuneita aidosti toisten elämästä, eivätkä tajua yksinkertaisuudessaan, että nämä "kaunotar" -kommentit eivät ole totta. Aika herätä, facebookmammat!
Kommentit (44)
Mä tykkään mummona käydä katselemassa kuvia lapsenlapsestani ja lapsestani ja heidän perheestään. Ei asuta samalla paikkakunnalla.
En toki arvostele heitä.
Ne kuvat on naurettavia, mutta kommentit vieläkin naurettavampia. Miksi pitää lässyttää näitä "olet ihana", "olet niin kaunis", "ihana tyttäreni" "hyvä kuva sinusta" kommentteja, kun sokeakin näkee, että a) kuva on epäonnistunut tai b) kuvattava on kammannut ja meikannut itseään tunnin ennen kuvaamista tms. Ja tätä siis harrastavat fb:ssa pääasiassa naiset.
Ahvenko se siellä itkee? Voi.. Voi.. Onko tylsää kun sulla ei ole omaa perhettä? Ai niin mut oho unohdin jotain... Ethän sinä voikaan saada lapsia ja sehän se syy olikin miksi päädyit tänne kirjoittelee :DD
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään mummona käydä katselemassa kuvia lapsenlapsestani ja lapsestani ja heidän perheestään. Ei asuta samalla paikkakunnalla.
.
No tietenkin, mutta mitä ihmettä ne kuvat tekevät somessa? Onko nämä perhekuvat viisasta laittaa nettiin? Lapsille opettaa, että kuvat kuuluu nettiin?
Muitakin kanavia jakaa kuvia on kuin facebook.
Se mikä minua on ihmetyttänyt, että parisuhteelliset ei pahemmin näytä yhteistä iloaan esittelevän Facessa, vaan pidetään se kumppani visusti piilossa. Tulee vähän sellanen vaikutelma, ikäänkuin haluttaisiin antaa profiilissa vierailevalle sellainen sinkkumainen vaikutelma kun ei sitä rakasta näy missään.
Vierailija kirjoitti:
Muakin naurattaa nämä kaunotar -päivitykset, kun kyse on tavallisen näköisistä ihmisistä :-).
Ja mikä hassuinta, oikeasti kauniiden kuvat saavat paljon vähemmän huomiota ja kehuja.
Blogien lavastetut kuvat ne vasta onkin kamalia. Pöytä muka katettu neljälle, kuohuviini jo laseissa, vaikkei "vieraat" ole vielä saapuneet ja teksti jotain "ihana ilta ystävien kanssa"... just joo.
Ap:n harrastama ulkonäön arvostelu on alhaista. Mutta ihmettelen mikä facebookin pointti on kun sinne postataan onnellisia kuvia ja kaikkea positiivista. Niitä katsellessa ja kyseiset ihmiset tuntien kuitenkin tietää todelliset tarinat niiden takana: perhekriisit, erot, sairastumiset yms. vaikeudet. Eli en ymmärrä mihin tälläistä "kanavaa" tarvitaan...?
Vierailija kirjoitti:
Ap:n harrastama ulkonäön arvostelu on alhaista. Mutta ihmettelen mikä facebookin pointti on kun sinne postataan onnellisia kuvia ja kaikkea positiivista. Niitä katsellessa ja kyseiset ihmiset tuntien kuitenkin tietää todelliset tarinat niiden takana: perhekriisit, erot, sairastumiset yms. vaikeudet. Eli en ymmärrä mihin tälläistä "kanavaa" tarvitaan...?
Jos on satoja fb-kavereita, asioiden todellisen laidan tietävät ehkä parikymmentä. Lopuille vedetään tätä teatteria.
Näin kerran yhdessä (ei suom.) blogissa neljän nuoren naisen reissun jonnekin etelän lämpöön. Kuvissa nämä todella näyttävästi stailatut nuoret naiset, blogisti ja hänen kolme ystäväänsä, kaikki valkoisissa mekoissa ja kuohuviinilasit käsissä skoolasivat rantamaisemissa ym. Eli ihme "kuvausmatka", ihan käsittämätön. Mikä saa järjestämään tällaista kulissia?
Ihmisillä on suuri tarve tulla nähdyksi. Mitä vähemmän on saanut osakseen kehuja lapsena ja nuorena omilta vanhemmiltaan, sen suurempi on vajaus. Se tekee haavoittuvaiseksi ja alttiiksi ilkeiden ihmisten lynkkaukselle. Ihanaa siis, et ystävät kehuvat. Kauneuskin on katsojan silmässä. Minä näen kyllä useimmiten ihmisessä kauneutta. Ihmisen kauneus kun on muutakin kuin ulkokuori. Myännän, et joskus tuntuu jollakin ego tehneen teppisen ja hämärtyy suhteellisuudentaju. Mut muuten ei kyllä naurata se et ihmiset kaipaavat hyväksyntää ja huomiota ja saavat kaipaamaansa osakseen. Se on inhimillistä. No, niinkai sekin et nauraa toisten tarpeille. Samaa vajetta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat kyllä hölmöjä, kun eivät ymmärrä, että mm. Facebook on huomionhakuisten ja huonoitsetuntoisten epätoivoisten ihmisten paikka, missä luulevat muiden olevan kiinnostuneita aidosti toisten elämästä, eivätkä tajua yksinkertaisuudessaan, että nämä "kaunotar" -kommentit eivät ole totta. Aika herätä, facebookmammat!
Sinä se hölmö olet kun et ymmärrä miten asiat toimii. Ne huonoitsetuntoiset siellä kehuu toisiaan ristiin, niin kaikilla on vähän parempi mieli.
Ihan sama mulle...
Minulla on se uusin malli vessanpöntöistä. Kun vedän vessan niin sisältö menee suoraan Facebookiin. Kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Se mikä minua on ihmetyttänyt, että parisuhteelliset ei pahemmin näytä yhteistä iloaan esittelevän Facessa, vaan pidetään se kumppani visusti piilossa. Tulee vähän sellanen vaikutelma, ikäänkuin haluttaisiin antaa profiilissa vierailevalle sellainen sinkkumainen vaikutelma kun ei sitä rakasta näy missään.
Ehkä on opittu, että turhaa se "minä&ihqrakas"-touhu kun erotaan kuitenkin jossain vaiheessa ja sitten ne yhteiskuvat on vaan lähinnä noloja ja raivostuttavia.
Kaikkein eniten huvittaa nämä kahviloissa istuvat "kaveriporukat" jotka jokainen vuorotellen ottaa kuvat someen ruoka-annoksistaan ja muuten istuvat nenä kiinni luurissa.
Itse lopetin uutisten ja kuvien postaamisen fb:ssä. Jos joku haluaa tietää kuulumisia niin kysyköön.
Minusta on hyvä ele tykätä toisen kuvista varsinkin, jos postaa harvoin. Oma lärvi joka toinen päivä tai edes viikko on hieman epäilyttävää... ja vielä epäilyttävämpää on se että tykkäykset on heille tärkeitä, mutta muiden kuvia eivät tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Me ei haluta jakaa suhdettamme someen. On siellä joku kuva meistä vuosien varrelta mutta parisuhteemme ei vaadi somepäivityksiä kun se on meidän kahden välinen asia.
Enemmänkin herättää epäilystä sellainen toitottaminen että joka ikiseen päivitykseen pitää se kumppani tägätä ja kahdenkeskisiltä treffeiltäkin pitää päivittää tunnin välein mitä tehdään. Eikö ole tärkeämpääkin tekemistä?
Jaa. No mikäs siinä.
Ystäväni saattavat laittaa omakuvia fb:iin juhlista, saunan verannalta, juoksulenkiltä tai mökkilaiturilta. Mulle tulee ainakin hyvä mieli, kun näen onnellisen ja hyväntuulisen kuvan rakkaasta läheisestä tai hyvästä tyypistä. En näe tässä mitään feikkiä, ja nähdyksi ja noteeratuksi tulemisen halu on inhimillistä. En pidä sitä naurettavana. Ei minua kiinnosta näyttääkö ystäväni Mervi Tapolalta vai Imanilta, näen kuvassa hienon ihmisen, joka on tärkeä minulle. Jos joku pitää tykkäämistäni tai sydäntäni naurettavana, pitäköön.
Mitä pahaa on siinä jos on ylipainoinen tyttölapsi balettihameessa? Kiitti vaan. Itse olin pullea tyttö ja olin ihan onnellinen itsestäni kunnes -aikuiset - teki selväksi että olin vääränlainen 😢😠
Nyt aikuisena ihmettelen kuinka ilkeitä ihmiset voi olla lasta kohtaan. Kun on tyttö ja, hui hirveää, pullea tyttö!!
Naurattaa muutenkin somettavat ihmiset.
Newsflash: se oikea elämä on vieläkin tuolla ulkona.
Joidenkin pellejen identiteetti muodostuu ju some suosion mukaan.
Sitte ne muljauttelee silmiään ku real lifessä saa pelkän peruspullukan kohtelun.