Miten pk-seudulla julkisilla kulkevat ihmiset ehtivät töihin?
Sitä olen miettinyt. Onko pomot ymmärtäväisiä jos myöhästyy julkisen liikenteen vuoksi? Siis tarkoitan kun esim VR:llä tulee kokoajan jotain vikoja ja ongelmia, jonka vuoksi ihmiset sitten myöhästyy. Ja on sit turha tulla sanomaan ”täytyy lähteä tarpeeksi hyvissä ajoin”, koska eihän kukaan voi varata joka päivä 15minuutin työmatkan kulkemiseen tuntia, vaan sillä uhalla että VR on hevonpaska. Sivistäkää landepaukkua!
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla on paljon liikennevälineitä. Voit lähtiessä tarkistaa HSL:n nettisivulta tai appista, onko mitään häikkää sun välineellä tiedossa tai onko vaikka sään takia liikenne tukkoista.
Parasta on suunnitella etukäteen aina vaihtoehtoreitti B, jos on todella tiukka aikataulu, ja lähteä yhtä vuoroa aikaisemmin.
Stadissa sitä oppii hahmottamaan milloin on liikenneruuhkaa, milloin ei. Hyvä olisi muistaa missä on tienrakannustyömaita, ne kun tuppaavat hidastamaan liikennettä. Metron käyttäminen osana reittiä on hyvä valinta, koska metro kulkee nopeasti välittämättä säästä, ruuhkasta ja rakennustöistä. Ja metrojunia kulkee muutaman minuutin välein.
VR:n maine on sellainen että sen kanssa oppii varomaan ja miettimään vaihtoehtoisen reitin. Ongelmat liittyvät usein talveen ja sitten on nuo tietyt linjat joilla on enemmän ongelmia.
Monilla on myös liukuva työaika, joten sekin estää myöhästymästä.
Itselläni pahin muisto on tuossa vuonna 2010 kun lunta tuli tupaan valtavat määrät lyhyessä ajassa eikä teitä oltu aurattu. Silloin bussi juuttui Hämeentielle jopa yli tunniksi, kun tielle kerääntyneen lumen takia mäessä toinen bussi oli lähtenyt liukumaan ja juuttui poikittain tielle, eikä sitä saatu uudelleen käynnistettyä eikä pois siitä. Piti odottaa että kaupunki sai paikalle kalustoa siirtääkseen bussin pois. Mutta tämä hässäkkä tapahtui illalla, joten olin menossa töistä kotiin, enkä myöhästynyt töistä siis.
Minulla on aina plan b. Tämän talven vaan seksin on kussut jos on ensimmäinenkin suunnitelma. Ei auta reittiopas, ei vr:n sivut. Niissä hyvin vähän kerrotaan häiriöistä. Tullut olo että ihan sama, turha sitä ylimääräistä aikaa varata. En voi itse asiaan vaikuttaa. Kettuttahan se että palkasta lähtee osa näiden takia kun on myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko varata työmatkaan ylimääräistä aikaa, jotta olisi ajoissa.
Miten paljon on kohtuullista varata aikaa? 45min-tunti oli VR:n kehotus viime viikolla. Onko se enää kohtuullista?
Ei mulla usein mitään ongelmaa ole.. enkä ymmärrä VR:n haukkumista ollenkaan! Kuljin junalla viisi vuotta lähes päivittäin ja todella harvoin oli mitään ongelmia.. lähes poikkeuksetta junat oli asemalla just tasan sillon ku pitikin, ei yhtään aiemmin eikä yhtään myöhemmin. Kaiken kaikkiaan tosi sujuvaa kulkemista.
Paljon enemmän mulla on ongelmia bussien kanssa.... Bussit jättää välistä, menee pysäkin ohi paljon aiemmin mitä kuuluisi tai sitten on reilusti myöhässä, bussit toisinaan jopa kaahaavat pysäkin ohi eivätkä pysähdy vaikka viitot.
Vr ei ole mitään vikaa... Busseilla on kyllä senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä hesassa me ollaan opittu elämään hektisen metropolin tapaan. Töihin ja lukemattomiin vapaa-ajan rientoihin ehditään mm. ohittamalla liukuportaissa seisovat sekä jonottavat juntit juoksujalkaa. Kiireisimmillä on aina etuajo oikeus.
Vielä kun ne oppisivat seisomaan liukuportaiden oiekassa laidassa, että kiireessä olevat pääsevät ohi. Tämä näyttää olevan joillekin ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää.
Ja tästä aiheesta oli oma ketju viikko takaperin. Tuntui olevan siinä ketjussa ihmisille vaikea asia hahmotettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla usein mitään ongelmaa ole.. enkä ymmärrä VR:n haukkumista ollenkaan! Kuljin junalla viisi vuotta lähes päivittäin ja todella harvoin oli mitään ongelmia.. lähes poikkeuksetta junat oli asemalla just tasan sillon ku pitikin, ei yhtään aiemmin eikä yhtään myöhemmin. Kaiken kaikkiaan tosi sujuvaa kulkemista.
Paljon enemmän mulla on ongelmia bussien kanssa.... Bussit jättää välistä, menee pysäkin ohi paljon aiemmin mitä kuuluisi tai sitten on reilusti myöhässä, bussit toisinaan jopa kaahaavat pysäkin ohi eivätkä pysähdy vaikka viitot.
Koita vaikka viikko mennä aamulla R,D tai Z junalla vai mitä niitä nyt oli.
Meillä on työpaikalta myöhässä useammin nimenomaan yksityisautoilijat 😂
On aina ollut yhtä sun toista ongelmaa. Ja autot ne vasta ruuhkassa seisookin täällä.. huhhuh. Itse en ikinä menisi autolla töihin, ihan järkyttävät ruuhkat ja joutuu varaamaan kyllä aikaa reilusti ettei myöhästy. Julkisilla pääsee paljon helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koittaisin? Olen viisi vuotta kulkenut junilla ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo tuo kelle vastasit mut r ja d on kyllä ihan tuttuja junia. Ei ole ollut ongelmia niiden kanssa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan viimeisen vuoden sisällä on ollut paljon vr:stä riippumattomia myöhästymisiä. En muista, että koskaan aiemmin on ollut yhtä paljon junan alle heittäytyjiä, kuin viimeisen vuoden sisään on ollut. Tuntuu, että lähes viikottain junaliikenne on sekaisin tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junien kulku on todella arpapeliä. Vaikka lähtisi aikaisemmin silloin kun on varoitettu etukäteen, ei ole mitään takeita, että olisi töissä silloin kun pitää. Meiltä kulkee vain muutama hassu bussi Helsinkiin ja niistäkin osa lopetetaan ensi syksynä. Junan varassa saa todella varautua myöhästymisiin. Onneksi on liukuva työaika.
Missä metsässä te autte?
Ihan HSL:n alueella tarkemmin Keravalla. Aivan turha alkaa selittämään K-junista, jos juna liikenne tökkii niin tökkii myös K-junat, perutaan, kulkevat harvennetuin välein jne.
Mä en edes tiennyt että Kerava on vielä HSL aluetta 😂
Normi seutulipulla sinne ei kyllä pääse. Sinänsä naurettavaa mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan viimeisen vuoden sisällä on ollut paljon vr:stä riippumattomia myöhästymisiä. En muista, että koskaan aiemmin on ollut yhtä paljon junan alle heittäytyjiä, kuin viimeisen vuoden sisään on ollut. Tuntuu, että lähes viikottain junaliikenne on sekaisin tämän takia.
Mutta sille ei vaan VR mahda mitään . Mitä ihmettä sille mahtaa jos joku hyppää junan alle? Nimenomaan vr:stä riippumattomia syitä kuten sanoit..
Voiskohan junia saada jotenkin lisää.. ruuhka-aikana pitkät junaletkat todella täynnä, ei pysty kunnolla hengittämään.
Tosi hyvä juttu kun jengi kulkee julkisilla, mutta tarvitaan lisää junavaunuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junien kulku on todella arpapeliä. Vaikka lähtisi aikaisemmin silloin kun on varoitettu etukäteen, ei ole mitään takeita, että olisi töissä silloin kun pitää. Meiltä kulkee vain muutama hassu bussi Helsinkiin ja niistäkin osa lopetetaan ensi syksynä. Junan varassa saa todella varautua myöhästymisiin. Onneksi on liukuva työaika.
Missä metsässä te autte?
Ihan HSL:n alueella tarkemmin Keravalla. Aivan turha alkaa selittämään K-junista, jos juna liikenne tökkii niin tökkii myös K-junat, perutaan, kulkevat harvennetuin välein jne.
Meinasin kirjoittaa viestini perään että jossain keravalla vai.LOL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos juna hyytyy, vaihdetaan johonkin muuhun. Busseja kulkee hyvin. Aamulla vilkaisen reittioppaasta, onko jossain häriöitä tiedossa. Ja ihan kokemuksella voi arvata että -20 päivinä on parempi suosiolla lähteä matkaan bussilla.
Itse katson myös joka aamu reittioppaan. Todennut turhaksi kun ei siellä kaikkia häiriöitä ole.
Ei tietenkään kaikkia, mutta jos häiriöitä on useammalla toimijalla, voi arvata että junatkin myöhästelee. Reittioppaasta kun näkee vaikka ratikatkin niin tarkkaan, että missä se kulkee, niin minusta se on kätevä käyttää. Toisaalta asun niin vilkkaalla paikalla, että täältä jos ei jollain pääse, niin on joku luonnonkatastrofi.
Ja mun vastausta ei julkaistu, kun kirjoitin, että omalla työmatkalla autolla myöhästyy usein vielä enemmän... Mitäköhän väärää siinäkin oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan siihen junien myöhästelyyn tottui, vaikka ärsyttihän se. Ja sitten oppi siihen, että siinä vaiheessa kun tuli taululle ilmoitus junan myöhästymisestä ja siihen perään kuulutus, jonka mukaan juna myöhästyy 5 min, niin oikeasti se juna tuli 30 sekunnin päästä tästä kuulutuksesta. Tätä en oppinut ikinä ymmärtämään.
Tämän viikon spesiaaleja oli mm. se, että VR antoi ensin hitaamman junan lähteä asemalta ja ilmoitti vasta sitten samalla hetkellä että 4min päästä lähtevä nopeampi juna, johon suurin osa ihmisistä odotti laiturilla, lähteekin vasta 25 minuutin kuluttua. Kiva juttu! Eivät sitten voineet infota odottavia ihmisiä ottamaan sitä hitaampaa junaa jolla olisivat ehtineet paremmin, kun oli hyvin tiedossa että se nopeampi juna oli vielä yli 30 kilometrin päässä asemalta eikä mitenkään voisi lähteä edes lähellä aikatauluaan!!
Haha tässä toinen tiedotuksen helmi: VR ei raaskinut kuuluttaa junassa oleville, että "nyt kannattaa jäädä tässä Pasilan asemalla pois ja mennä keskustaan muilla kulkuneuvoilla, koska nyt on niin laaja häiriö päällä". Ovet suljettiin ja jurnutettiin keskustaan melkein tunti sillä junalla.
Tuossahan on kyseessä jo lähes vapaudenriisto! Täysin estettävissä oleva tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä nyt niin koko ajan ole joka junassa ja bussissa, hyvä jos omalle kohdalle osuu 1-2 kertaa vuodessa sellainen, johon ei hoksannutkaan varautua just silloin. Ei ole ollut ongelmia pomon kanssa.
Okei, mä jotenkin luulin et niitä vikoja on kokoajan, koska aina kun sielläpäin vierailen niin on onnistunut olemaan joku hässäkkä, nimenomaan lähijunissa. Huonoa tuuria ilmeisesti sitten vaan!
No kyllä niitä vikoja on eritoten talvisin juuri lähijunissa, varsinkin surullisenkuuluisassa A-junassa, joka jostain syystä aina perutaan ensimmäiseksi. Siinähän sitten odottelee kuin tikku paskassa jossain laiturilla että josko juna suostuisi kulkemaan 40 minuutin kuluttua.
Muutin kaksi viikkoa sitten Helsinkiin työn perässä, eikä minulla ole ollut minkäänlaisia ongelmia bussien kanssa. Junat on sitten toinen juttu. Niissä on ollut ongelmia todella paljon, jonkin verran myös ratikoissa. Koska talvi ja pakkanen.
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan junia saada jotenkin lisää.. ruuhka-aikana pitkät junaletkat todella täynnä, ei pysty kunnolla hengittämään.
Tosi hyvä juttu kun jengi kulkee julkisilla, mutta tarvitaan lisää junavaunuja.
Ei voi. Vuoroja ajetaan jo nyt aivan liikaa. Esim. K-junista voisi pudottaa aivan huoletta kolmanneksen pois, eli 6 vuoron sijaan ajettaisiin vain 4 tunnissa. Riittäisi aivan hyvin, toki junat olisi ruuhka-aikoina hyvin täynnä mutta sen kanssa voi elää, kun junat liikkuisi paremmin ajallaan eikä niitä jouduttaisi perumaan niin herkästi; nykyisinhän iso ongelma on se perhosefekti, kun pienikin probleema saa aikaan isot kerrannaisvaikutukset ylitäyteen buukatulla rataverkostolla.
Vielä kun ne oppisivat seisomaan liukuportaiden oiekassa laidassa, että kiireessä olevat pääsevät ohi. Tämä näyttää olevan joillekin ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää.