Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita lapsen rokotuksista

Vierailija
27.01.2019 |

Esikoisemme täyttää pian 2kk, ja olisi aika antaa ensimmäinen rota-rokote.
Mies sanoi , ettei halua lasta rokotettavan (millään rokotteella) ja minä haluaisin antaa rok.ohjelman mukaisesti.
Riita aiheesta on äitynyt todella pahaksi, mikä neuvoksi?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä vanhempia, jotka asettavat lapsen vaaraan, ettei vaan toiselle tuu paha mieli...Nyt se lapsi asetetaan ensimmäiseksi, ei isin paha mieli!

Vierailija
42/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei otettu rotaa, pneumoa, vesirokkorokotetta eikä influenssarokotteita. Jospa tekin jätätte nämä ja otatte muut? Kompromissi.

Mikä koulutustausta miehelläsi?

Ja sitten valitetaan päivystyksessä jonoja, kun nämä oman elämänsä virologit sairastuttavat lapsensa. WT-vanhemmat...

Rokottamattomien vanhemmat ovat tutkimusten mukaan useammin korkeasti koulutettuja, että tosi WT hei. WT ottaa todennäköisemmin kaikki rokotteet, koska terkka sanoo, että ne kannattaa ottaa. Ja onhan sitten hyvä vanhempi, kun on ainakin ottanut kaikki rokotteet vaikkei lapsen terveyden vaaliminen muuten kiinnostakaan.

Korkea koulutus ei estä joltain ideologiselta aivopesulta... työkavereissani on korkeasti koulutettuja ja silti uskonnollisten lahkojen jäseniä....

Heh, no paremmin se estää kuin kouluttamattomuus! Mutta eihän sitä tyhmä ymmärrä, kun omassa elämässäkin on se yksi korkeakoulutettu, joka on vieläpä uskovainen. Voi jeesus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai rokotus. Mitä tarkoitti tuo että sinähän se neuvolaan viet? Kai kumpi vanhempi vaan voi viedä.

Usein neuvolat on päiväsaikaan kun isä on töissä. 2kk vauvan äiti on vielä äitiysvapaalla, joten luultavimmin äiti vie neuvolaan, 3kk vauvalla voi sitten olla jo isä vanhempainvapaalla.

Vierailija
44/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä vanhempia, jotka asettavat lapsen vaaraan, ettei vaan toiselle tuu paha mieli...Nyt se lapsi asetetaan ensimmäiseksi, ei isin paha mieli!

En minä isin pahaa mieltä pelkääkään, olen valmis eroamaan jos ei muuta mieltään.

Ap

Vierailija
45/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi voi varata uuden ajan, tai meilläpäin on ainakin myös avoneuvoloita joihin ei tarvitse ajanvaraustakaan.

Vierailija
46/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä isin pahaa mieltä pelkääkään, olen valmis eroamaan jos ei muuta mieltään.

Ap

No mikä ongelma tässä sitten on? Sanot tuon miehelle ja etenet reaktion mukaan.

Vierailija
47/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuntuu typerältä uhkailla erolla, haluaisin ensisijaisesti löytää kauniimman tavan hoitaa asia.

Ap

Vierailija
48/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei otettu rotaa, pneumoa, vesirokkorokotetta eikä influenssarokotteita. Jospa tekin jätätte nämä ja otatte muut? Kompromissi.

Ja sitten valitetaan päivystyksessä jonoja, kun nämä oman elämänsä virologit sairastuttavat lapsensa. WT-vanhemmat...

Rokottamattomien vanhemmat ovat tutkimusten mukaan useammin korkeasti koulutettuja, että tosi WT hei. WT ottaa todennäköisemmin kaikki rokotteet, koska terkka sanoo, että ne kannattaa ottaa. Ja onhan sitten hyvä vanhempi, kun on ainakin ottanut kaikki rokotteet vaikkei lapsen terveyden vaaliminen muuten kiinnostakaan.

Korkea koulutus ei estä joltain ideologiselta aivopesulta... työkavereissani on korkeasti koulutettuja ja silti uskonnollisten lahkojen jäseniä....

Heh, no paremmin se estää kuin kouluttamattomuus! Mutta eihän sitä tyhmä ymmärrä, kun omassa elämässäkin on se yksi korkeakoulutettu, joka on vieläpä uskovainen. Voi jeesus!

Asun Pohjois-Pohjanmaalla, jossa on todellakin hieman enemmän kuin yksi lahkouskovainen työkaverina. Osalla myös yliopistokoulutus, mutta ideologiat ajavat yli hyvin vahvasti...

Vierailija
49/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa en puhuisi rokotuksista enää, en edes ilmoittaisi neuvolakäynneistä. Rokotuttaisin vain normaalin rokotusohjelman mukaisesti. Jos hän nyt sen jälkeenpäin tajuaa ja vauhkoontuu niin se on sen ajan murhe sitten.

Vierailija
50/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuntuu typerältä uhkailla erolla, haluaisin ensisijaisesti löytää kauniimman tavan hoitaa asia.

Ap

Jos miehesi on vahvasti rokottamista vastaan, tätä ei voi hoitaa kauniilla tavalla.

Sanot miehellesi, että nykyiset rokotteet ovat sen verran pitkään tutkittuja ja turvalliseksi todettuja, että rokote annetaan lapselle, vaikka joutuisit varaamaan jokaiselle päivälle tulevaisuuteen neuvola-aikoja, aikooko tulla niistä jokaiseen? Kerrot, että on todennäköisempää rokottamaan saada hengenvaarallisia tauteja, kuin rokotettuna haittavaikutuksia ja niistä huolimatta, lapsi on ainakin hengissä.

Kerro, ettet aio osallistua laumaimmuniteetin katoon, siihen joka suojaa pieniä vauvoja ja sairaita. Kysyt, että miksi hankki kanssasi lapsen sanomatta, että aikoi toimia nyky terveyssuosituksia vastaan?

Jos edelleen vitkuttelee vastaan, sanot että lapsen hengissä pito ja terveyden suojaaminen on sinulle niin tärkeä, että tarvittaessa otat vaikka eron.

Vierailija
51/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse todella tarkka rokotteista ja etsin kaiken tiedon käsiini minkä saan. En esim. rokotuttanut lapsiani sikarokotteella, kun olin ensin asiaan perehtynyt. Mutta rokoteohjelman rokotteet olen lapsilleni ottanut. Ne ovat järkeviä ja tärkeitä rokotteita. Onko miehesi lukenut mitä tietyt sairaudet joita vastaan rokotetaan aiheuttavat ja kuinka paljon ihmisiä niihin muualla maailmassa kuolee? Vai ihanko muuten vain vastustaa... Kannattaa hänen niihin sairauksiin perehtyä, ei rokotteita vastaan oleviin huuhaajuttuihin.

Yleensä täysin rokotevastaiset näkevät vain rokotteiden kauhut, mutta eivät sitä todellisuutta mikä kohtaa, kun lapsi sairastuu siihen tautiin minkä olisi voinut rokotuksella hoitaa, ja vammautuu tai kuolee.

Vierailija
52/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yksityisellä on käyty ne kaksi kertaa tämän viiden vuoden aikana. Ei ole ollut jonoa, ja aika on saatu samalle päivälle.

Koulutustaustaa kysyin mielenkiinnosta.

Näytäppä yksityinen lasten vuode- tai teho-osasto. Ai ei löydy? Tautia en tietenkään tenavalle toivo, mutta järkeä ja näkemystä sinulle. Perheesi ei ole maailman napa. Rokottamaton ja sairastunut sairastuttaa myös sellaisen, jonka terveys ei kestä rokotetta ja on kuolemanvaarassa sairastuttuaan. Mutta minäminämaan äidit ovat sydämettömiä, sielunsa itsekäs.

Vierailija
53/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teit lapsen miehen kanssa kun kerran nämä arvomaailman risteämiset näinkin isossa asiassa on jo ollut tiedossa isän vanhemmista alkaen

Vierailija
54/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit lapsen miehen kanssa kun kerran nämä arvomaailman risteämiset näinkin isossa asiassa on jo ollut tiedossa isän vanhemmista alkaen

Miksei mies teroittanut aplle että kun hän saa lapsen sitä ei sitten rokoteta? Koska asia on hänelle tärkeä ja kuitenkin aikalailla nykysuosituksia vastaan?

Vierailija
55/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli toisin päin. Miehen puolesta olisi voinut ottaa kaikki rokotusohjelman rokotteet. Toki siihen aikaan oli sentään joku tolkku vielä, ei rokotettu rotaa tai vesirokkoa vastaan ja mitä näitä älyttömiä rokotuksia nyt nykyisin onkaan. Mutta kuitenkin. Aiheesta keskusteltiin pitkään, mutta eteenpäin ei päästy. Lopulta valitsin viivästystaktiikan enkä puhunut rokotteista mitään. Miestäkään ei asia tuntunut sentään niin paljon kiinnostavan, että olisi itse mennyt lapsen kanssa neuvolaan ja huolehtinyt rokotuksista. 

Enkä minäkään ihan kategorisesti kaikkia rokotuksia vastaan ole, mutta halusin käyttää harkintaa ja ottaa niitä myöhemmin. Lopulta lapselle otettiin dT-rokote, kun hän oli 15-vuotias. Muita rokotteita ei ole otettu. Sikainfluenssan kohdalla mietittiin ja juteltiin, mutta päätettiin ettei oteta (ja hyvä niin). HPV-rokotteen kohdalla käytiin keskusteluja ja taaskaan ei miehen kanssa päästy yksimielisyyteen. Lapsi sai mieheltä lapun, jossa rokotelupa annettiin, ja minulta toisen lapun, jossa kiellettiin. Ja sai itse valita. Ja jätti ottamatta. 

Nyt hän on jo täysi-ikäinen ja saa toki piikittää itseään niin paljon kuin haluaa. Mutta toivottavasti on oppinut näistä aiemmista pohdinnoista sen, että kannattaa vähän miettiä ja etsiä tietoja eri lähteistä. HPV-rokotekin on tehnyt monen kohdalla todella rumaa jälkeä. 

Sanoisin, että jutelkaa rauhassa ja antakaa asialle aikaa. Voitte katsoa mitkä rokotteet ovat ehdottoman tarpeellisia (jos mitkään) ja tutkia mitä vaihtoehtoja on niiden ottamiseen myöhemmässä vaiheessa. Rokotteita on parempi antaa yksi kerrallaan kuin yhdistelminä ja jotain voi joutua tilaamaan ulkomailta. Yrittäkää löytää sellainen ratkaisu, jonka kanssa molemmat voivat elää.

Vierailija
56/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä taas ottaisin tuollaisen miehen mielelläni. Rokotuskriittinen mies on parasta, mitä nainen voi saada. Omani jonotti ottamaan Pandemrixiä. 

Vierailija
57/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroin jo aiemmin, että en todellakaan osannut unissanikaan ajatella miehen olevan rokotusvastainen. Tuskin hänellä on edes ollut minkäänlaista mielipidettä asiasta, ennen oman lapsen syntymää ja aivopesua hänen perheeltään.

Ap

Vierailija
58/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yksityisellä on käyty ne kaksi kertaa tämän viiden vuoden aikana. Ei ole ollut jonoa, ja aika on saatu samalle päivälle.

Koulutustaustaa kysyin mielenkiinnosta.

Näytäppä yksityinen lasten vuode- tai teho-osasto. Ai ei löydy? Tautia en tietenkään tenavalle toivo, mutta järkeä ja näkemystä sinulle. Perheesi ei ole maailman napa. Rokottamaton ja sairastunut sairastuttaa myös sellaisen, jonka terveys ei kestä rokotetta ja on kuolemanvaarassa sairastuttuaan. Mutta minäminämaan äidit ovat sydämettömiä, sielunsa itsekäs.

Sanohan, mikä noista poisjättämistäni rokotteista aiheuttaa pahimman kiukkusi?

Vierailija
59/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli toisin päin. Miehen puolesta olisi voinut ottaa kaikki rokotusohjelman rokotteet. Toki siihen aikaan oli sentään joku tolkku vielä, ei rokotettu rotaa tai vesirokkoa vastaan ja mitä näitä älyttömiä rokotuksia nyt nykyisin onkaan. Mutta kuitenkin. Aiheesta keskusteltiin pitkään, mutta eteenpäin ei päästy. Lopulta valitsin viivästystaktiikan enkä puhunut rokotteista mitään. Miestäkään ei asia tuntunut sentään niin paljon kiinnostavan, että olisi itse mennyt lapsen kanssa neuvolaan ja huolehtinyt rokotuksista. 

Enkä minäkään ihan kategorisesti kaikkia rokotuksia vastaan ole, mutta halusin käyttää harkintaa ja ottaa niitä myöhemmin. Lopulta lapselle otettiin dT-rokote, kun hän oli 15-vuotias. Muita rokotteita ei ole otettu. Sikainfluenssan kohdalla mietittiin ja juteltiin, mutta päätettiin ettei oteta (ja hyvä niin). HPV-rokotteen kohdalla käytiin keskusteluja ja taaskaan ei miehen kanssa päästy yksimielisyyteen. Lapsi sai mieheltä lapun, jossa rokotelupa annettiin, ja minulta toisen lapun, jossa kiellettiin. Ja sai itse valita. Ja jätti ottamatta. 

Nyt hän on jo täysi-ikäinen ja saa toki piikittää itseään niin paljon kuin haluaa. Mutta toivottavasti on oppinut näistä aiemmista pohdinnoista sen, että kannattaa vähän miettiä ja etsiä tietoja eri lähteistä. HPV-rokotekin on tehnyt monen kohdalla todella rumaa jälkeä. 

Sanoisin, että jutelkaa rauhassa ja antakaa asialle aikaa. Voitte katsoa mitkä rokotteet ovat ehdottoman tarpeellisia (jos mitkään) ja tutkia mitä vaihtoehtoja on niiden ottamiseen myöhemmässä vaiheessa. Rokotteita on parempi antaa yksi kerrallaan kuin yhdistelminä ja jotain voi joutua tilaamaan ulkomailta. Yrittäkää löytää sellainen ratkaisu, jonka kanssa molemmat voivat elää.

Teillä ei sitten koskaan tullut sellainen olo, että olisi kiva käydä ulkomaillakin?

Vierailija
60/60 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesirokosta saattaa jäädä arvet esim. kasvoihin, jos lapsi raapii kutisevaa ihoa. Toisilla häviää iän myötä, kaikilla ei.

Vesirokon sairastaneilla on riski saada myöhemmin vyöruusu. On kivulias ja pitkä aikainen vaiva. Vaatii joissakin tapauksissa myös sairaala hoitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi