Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vainajalle ei edes siunaustilaisuutta?

Vierailija
26.01.2019 |

Tunnetko tapauksia, joissa vainajalle ei ole pidetty hautajaisia eikä siunaustilaisuutta?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Lähipiirissä kuolleet ovat kuuluneet kirkkoon tai sitten haudattu niin kauon sitten että pappi siunasi vaikka ei olisi kirkkoon kuulunutkaan.

Mutta kyllähän se nykyään on niin että jos vainajan vakaumukseen ei siunailut kuulu ja omaiset tätä kunnioittaa, niin siunausta ei suoriteta. Hautaamatta ei ketään jätetä, halusipa sitten mitä tahansa, paitsi tietty jos tuhkataan.

Vierailija
2/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutaman sellaisen vainajan, joilla kolmekymppiset lapset ei ennättäneet järjestämään hautajaisia, oli niin kovasti ruuhkavuosia, ettei ollut aikaa. Pappi kuitenkin siunasi ja hautaustoimisto huolehti kaikki käytännön järjestelyt. Sitten alkoi riita, kun yksi lapsista oli sossun asiakas ja ihmetteli, että miksi oli menty maksamaan niin paljon, hän olisi ne rahat tarvinnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuoleni.

Ei kuulunut kirkkoon, oli kuollessaan 94-vuotias, vain kaksi sukulaista jotka ehkä olisivat voineet kirkkoon tulla. Kaverit kaikki kuolleet.

Kremaatio ja uurnan hautaan lasku. Ei puheita mutta tuttu diakonissa oli haudalla uurnan laskussa mukana. Veisasimme, vaikka se tuntui vähän väärältä, kun vainaja oli ateisti.

Vierailija
4/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ainahan siunataan, onhan isommissa kaupungeissa niitä sellaisia yksinäisten ihmisten siunaustilaisuuksia, joissa ei ole kuin pappi ja suntio ja kanttori läsnä.

Vierailija
5/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Ja itsekin olen ilmoittanut läheisilleni, että en halua itselleni hautajaisia enkä siunauksia. Tuhkaksi vaan, eikä mitään kiviä tai muita muistomerkkejä.

Vierailija
6/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja isäni. Heidän toive oli ettei muistotilaisuutta. Kirkkoon eivät kuuluneet niin ei siunaustakaan.

Vierailija
7/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuului kirkkoon tai ei niin on hyvä tapa järjestää jonkinsortin muistotilaisuus. Samalla suku saa tekosyyn kokoontua.

Vierailija
8/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, appiukkoni ja isoisäni.

Vierailija
9/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaan siunaaminen on aina kristillinen (uskonnollinen) toimitus. Kirkosta eroaminen tarkoittaa että ei halua enää osallistua kirkollisiin tilaisuuksiin tai saada kirkolta palveluita. Kirkosta eronneen hautaan siunaaminen on siten vastoin vainajan tahtoa.

Vierailija
10/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni. Itsekin haluan samanlaisen.

Vierailija
11/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko tavallista ei uskovaisissa piireissä. Ennemmin sit joku kahvitilaisuus muisteluille, moni ei sitäkään halua.

Vierailija
12/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautaan siunaaminen on aina kristillinen (uskonnollinen) toimitus. Kirkosta eroaminen tarkoittaa että ei halua enää osallistua kirkollisiin tilaisuuksiin tai saada kirkolta palveluita. Kirkosta eronneen hautaan siunaaminen on siten vastoin vainajan tahtoa.

Ei olisi vastoin mun tahtoa. Siunata saa aina. T: kirkosta eronnut

Vierailija
13/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä tarkoita muuta, kuin, ettei halua omista ropisistaan pulittaa kirkon haihatuksiin mitään. Tiedän uskovaisia, jotka eivät halua maksaa seurakunnalle siitä ilosta, että heidät määriteltäisiin kristityiksi.

Vierailija
14/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkosta eroamalla olet ilmaissut että et halua kirkon palveluita. Vapaamatkustaminen on ahneutta.

Vierailija
15/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä tarkoita muuta, kuin, ettei halua omista ropisistaan pulittaa kirkon haihatuksiin mitään. Tiedän uskovaisia, jotka eivät halua maksaa seurakunnalle siitä ilosta, että heidät määriteltäisiin kristityiksi.

Noniin. Ilmaiseksi pitäisi saada kaikki palvelut. Samanlaista haihatusta se hautaan siunaaminen on, jos muukin kirkollinen toiminta. Eikö olisikin kiva, jos kaiken maksaisi aina joku muu?

Vierailija
16/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkosta eroamalla olet ilmaissut että et halua kirkon palveluita. Vapaamatkustaminen on ahneutta.

Mä olen ajatellut erota kirkosta juuri siksi, kun saan samat "tuotteet ja palvelut" ilmaiseksikin.

Tämä on kirkon oma typerä linja. En tiedä, kumpi on pahempaa, typeryys vai ahneus.

Ev lut srk nöyristelee ties mitä ja ketä, vailla omaa vahvaa, turvallista linjaa. Vuosikymmenet olen kattellu tätä pelleilyä, joka on pahentunut vuosi vuodelta. En tiedä, onko hyvä syy kuulua kirkkoon, jos diggaa vain kirkkorakennuksia ja -musiikkia. Ehkä ei, joten ks. lause 1.

Vierailija
17/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajatellut erota kirkosta juuri siksi, kun saan samat "tuotteet ja palvelut" ilmaiseksikin.

Tämä on kirkon oma typerä linja. En tiedä, kumpi on pahempaa, typeryys vai ahneus.

Ev lut srk nöyristelee ties mitä ja ketä, vailla omaa vahvaa, turvallista linjaa. Vuosikymmenet olen kattellu tätä pelleilyä, joka on pahentunut vuosi vuodelta. En tiedä, onko hyvä syy kuulua kirkkoon, jos diggaa vain kirkkorakennuksia ja -musiikkia. Ehkä ei, joten ks. lause 1.

Kirkkoon kuulumaton voidaan siunata, mikäli pappeja riittää. Ensiksi jaetaan vuorot kirkkoon kuuluvina kuolleille vainajille.

Terveisin Työtön pappi

P.s. Itsehän tämänkin maksatte ;)

Vierailija
18/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin. Ilmaiseksi pitäisi saada kaikki palvelut. Samanlaista haihatusta se hautaan siunaaminen on, jos muukin kirkollinen toiminta. Eikö olisikin kiva, jos kaiken maksaisi aina joku muu?

Ehkä hyväksyy täysin, ettei tulisi nykyisen maallisen seurakunnan siunaamaksi, mutta tuskin sitä vastustaisikaan, kuten alkuperäinen siteerattu viesti ehdotti.

Vierailija
19/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan polttohautauksen ja uurnan sukuhautaan ilman kummempia taikoja ja tarinoita.

Vierailija
20/41 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukko. Ei kuulunut kirkkoon ja tuhkat omalle maalle. Piti vain tuhkat hakiessa ilmoittaa, mihin haudataan ja olla maanomistajan eli perikunnan lupa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan