Miten helvetissä muissa perheissä ratkotaan tälläiset ongelmat, kuukautis-siteet, rintaliivit...
Olen kotihoidontuella kotona hoitamassa kolmea alle kouluikäistä lastamme. Rahat on "yhteiset" eli ensin käytetään mun tililtä kaikki ja sitten pyytelen mieheltä lisää.
Kuitenkin kksiteet, rintaliivit, meikit, vaatteet yms on sellaista mikä on vain mun tarvittavaa ostettavaa, mies ei käytä noita ja saa käyttää sen summan muualle tai sillä voi kiristää myöhemmin.
Toinen on työpaikan menot.. Kun töistä mennään syömään ja jääkiekkopeliin, niin se on töistä ja ilmaista, mä en pääse syömään (kuin lasten kanssa Burger Kingiin kun se on halpa) enkä peliin koska ei oo varaa. Se harmittaa..
Kolmas on vaatteet.. Mies on saanut isältään ja äitinsä mieheltä vanhoja ja uusia talvivaatteita ja ulkoiluvaatteita, minä en saa mistään mitään ilman, joten en voi ostaa kun mieskään ei osta, joten mulla ei ole ulkoiluvaatteita ja takit on vanhoja römppiä joissa kuljen.
Miten muut nää ratkaisee?
Apua ihan oikeasti!!
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 v. lapsi kirjoitti:
En halua kasvaa ikinä aikuiseksi jos se on noin vaikeaa sitten :(
Ota tästä ketjusta opiksesi! Älä perusta perhettä sellaisen miehen kanssa, joka on rahoistaan turhan tarkka eikä ole valmis jakamaan.
Näin Prismassa kerran nuorenparin, jotka ostivat ruokaa yhdessä. Heillä oli ilmeisesti juuri perustettu yhteinen taloustili (mitä vähän heidän juttujaan kuuntelin) ja mies maksoi nämä ostokset kortilla. Sitten hihnalla oli erikseen nuoren naisen siteet, jotka nainen maksoi omalla kortillaan. Kyllä niin teki mieli sanoa hänelle, että älä tällaisen miehen kanssa ryhdy mihinkään vakavaan suhteeseen, saati perhettä perusta!
Jaa niin että se on muka miehen asia alkaa maksamaan naiselle perserättejä, vain sillä perusteella että on muutettu saman katon alle ? Että nainen vain "luiskauttaa" sivumennen omat kulunsa miehen kontoille "kun nyt asutaan saman katon alla ?" Teidän ämmmien logiikka on kyllä jotain aivan uskomatonta !
Provot on tässäkin ketjussa aktiivisia.
Itse asiassa en voi uskoa, että ap:n tarina voi olla tosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 v. lapsi kirjoitti:
Ota tästä ketjusta opiksesi! Älä perusta perhettä sellaisen miehen kanssa, joka on rahoistaan turhan tarkka eikä ole valmis jakamaan.
Näin Prismassa kerran nuorenparin, jotka ostivat ruokaa yhdessä. Heillä oli ilmeisesti juuri perustettu yhteinen taloustili (mitä vähän heidän juttujaan kuuntelin) ja mies maksoi nämä ostokset kortilla. Sitten hihnalla oli erikseen nuoren naisen siteet, jotka nainen maksoi omalla kortillaan. Kyllä niin teki mieli sanoa hänelle, että älä tällaisen miehen kanssa ryhdy mihinkään vakavaan suhteeseen, saati perhettä perusta!
Jaa niin että se on muka miehen asia alkaa maksamaan naiselle perserättejä, vain sillä perusteella että on muutettu saman katon alle ? Että nainen vain "luiskauttaa" sivumennen omat kulunsa miehen kontoille "kun nyt asutaan saman katon alla ?" Teidän ämmmien logiikka on kyllä jotain aivan uskomatonta !
Mies saa kyllä vapaasti valita, osallistuuko "perserätteihin" vai jätänkö kohdun limakalvot sohvalle.
Ei voi yksinkertaisesti olla totta. Olisi täysin mahdoton kuvitella tuollaista tilannetta omassa avioliitossa. Hyvät ja tukevat liivithän ovat miehenkin eduksi, oma mieheni ostaa minulle liivejä lahjaksikin.
Vakavasti puhuen, jos/kun lapset ovat yhteisiä, ei heidän hoitoa voi ottaa pelkästään toisen vanhemman selkänahasta. Nainenhan on joka tapauksessa se, joka on raskaana ja synnyttää, eikä se äitiyslomakaan ole mitään lomaa ja lepoa vaan työtä. Pienelle ihmisen alulle se on todella tärkeää aikaa, kuten sekin jos jompi kumpi jää häntä hoitamaan eikä tarvitse mennä vielä liian pienenä vieraaseen paikkaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia suhteita ja perheitä on nähtävästi olemassa. Ja kaikenlaisiin järjestelyihin naiset että miehet suostuvat.
Meillä minä olen käytännössä altavastaajana koska en kodinhoidon tuella pysty maksamaan paljoakaan mitään yhteisiä maksuja ja menoja. Mutta minulle ei myöskään kerro säästöjä yhtään mistään, enkä omista mistään mitään. En oikein tiedä onko tilanne epäreilu vai normaali.
Olen ajatellut sen niin että sitten kun menen töihin niin sitten alan säästää ja varmaan mieskin nyt käyttää kaikki rahansa perheeseen, vaikka säästöön jääkin jotain.
Se on kotihoidon tuki. Tuetaan lapsen kotihoitoa.
Kodinhoitoa ei kukaan tue. Siitä pitää suoriutua työssä käydessäkin ja se kuuluu yhtä lailla sille työssäkäyvälle osapuolelle, vaikka puolison päätehtävä olisi hoitaa lasta kotona. Kotihoidon tuen tarkoitus EI siis ole vapauttaa aikuisia miehiä kotitöistä.
NO TODELLAKIN ON TARKOITUS VAPAUTTAA MIEHET KOTITÖISTÄ, PÄSSI ! Miesten kun ei tarvitse oman työnsä ohella ENÄÄN tuon tuen vuoksi rasittaa itseään, niin jaksavat tehdä sitä OIKEAA työtään paremmin ja tehokkaammin kun saa vapaa-ajallaan levätä ja valmistautua seuraavaan työpäivään. Sitä varten sitä maksetaan. Sitäpaitsi, se nainen kun lojuu siellä kämpillä sen kakaran kanssa päivät läpeensä, se kyllä joutaa pitää kodin siistinä, ruuan pöydässä ja vaattet puhtaana. Jos ei edes noin yksinkertaisiin tehtäviin taivu, mitä virkaa sellaisella naisella on ? EI YHTÄÄN MITÄÄN. Täydellistä Tilan, Ajan, Hapen, Energian ja Resurssien haaskausta.
Ja mitäs sitten tehdään, kun nainen palaa töihin? Molemmat lepäävät ja valmistautuvat seuraavaan työpäivään, ilman ruokaa, pölyisessä kodissa eikä kukaan katso lasten perään? Aivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia suhteita ja perheitä on nähtävästi olemassa. Ja kaikenlaisiin järjestelyihin naiset että miehet suostuvat.
Meillä minä olen käytännössä altavastaajana koska en kodinhoidon tuella pysty maksamaan paljoakaan mitään yhteisiä maksuja ja menoja. Mutta minulle ei myöskään kerro säästöjä yhtään mistään, enkä omista mistään mitään. En oikein tiedä onko tilanne epäreilu vai normaali.
Olen ajatellut sen niin että sitten kun menen töihin niin sitten alan säästää ja varmaan mieskin nyt käyttää kaikki rahansa perheeseen, vaikka säästöön jääkin jotain.
Kodinhoitoa ei kukaan tue. Siitä pitää suoriutua työssä käydessäkin ja se kuuluu yhtä lailla sille työssäkäyvälle osapuolelle, vaikka puolison päätehtävä olisi hoitaa lasta kotona. Kotihoidon tuen tarkoitus EI siis ole vapauttaa aikuisia miehiä kotitöistä.
NO TODELLAKIN ON TARKOITUS VAPAUTTAA MIEHET KOTITÖISTÄ, PÄSSI ! Miesten kun ei tarvitse oman työnsä ohella ENÄÄN tuon tuen vuoksi rasittaa itseään, niin jaksavat tehdä sitä OIKEAA työtään paremmin ja tehokkaammin kun saa vapaa-ajallaan levätä ja valmistautua seuraavaan työpäivään. Sitä varten sitä maksetaan. Sitäpaitsi, se nainen kun lojuu siellä kämpillä sen kakaran kanssa päivät läpeensä, se kyllä joutaa pitää kodin siistinä, ruuan pöydässä ja vaattet puhtaana. Jos ei edes noin yksinkertaisiin tehtäviin taivu, mitä virkaa sellaisella naisella on ? EI YHTÄÄN MITÄÄN. Täydellistä Tilan, Ajan, Hapen, Energian ja Resurssien haaskausta.
Ja mitäs sitten tehdään, kun nainen palaa töihin? Molemmat lepäävät ja valmistautuvat seuraavaan työpäivään, ilman ruokaa, pölyisessä kodissa eikä kukaan katso lasten perään? Aivan.
No nainen jatkaa TIETENKIN sitä, mihin se on jo hyvin päässyt sisälle eli sitä siivoamista, ruuanlaittoa ja pyykkäämistä. Se kun on luontojaan muutenkin naisten hommaa. Naisten "työt" kun ovat tunnetusti kaikkea muuta kuin fyysisesti raskaita tai henkisesti vaativia, toisin kuin miesten työt, niin nainen on ja pitäisi ainakin olla täysin kykeneväinen hoitamaan ne omat leipälajinsa (siivous, ruuanlaitto, pyykkäys) kuin sen "työnsä".
🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nainen jatkaa TIETENKIN sitä, mihin se on jo hyvin päässyt sisälle eli sitä siivoamista, ruuanlaittoa ja pyykkäämistä. Se kun on luontojaan muutenkin naisten hommaa. Naisten "työt" kun ovat tunnetusti kaikkea muuta kuin fyysisesti raskaita tai henkisesti vaativia, toisin kuin miesten työt, niin nainen on ja pitäisi ainakin olla täysin kykeneväinen hoitamaan ne omat leipälajinsa (siivous, ruuanlaitto, pyykkäys) kuin sen "työnsä".
🤮
No niinpä.
Mutta lohdullista tässä on, että yleensä näillä palstavouhkilla ainoa kontakti (palstan lisäksi) on korkeintaan oma äiti. Happamia, sanoi...
Olette samassa joukkueessa mutta ikäänkuin pelaatte eri päätyyn.
"Minä olin lapsia kotona hoitaessani välillä kateellinen miehelleni joka pääsi töistä välillä syömään ravintolaan ilmaiseksi. Minä laitoin ruokaa allergisille lapsille ja lähinnä söin heidän kanssa samaa ruokaa silloin kun kerkesin (kun olin syöttänyt lapset ja ruoka jo jäähtynyt jne.).
Meillä ongelma ei ollut raha. Mies ei ole koskaan moittinut minua rahankäytöstä ja saan ostaa yhteiseltä tililtä mitä haluan.
Mutta ehkä itse kaipasin ennenkaikkea sitä että saa syödä toisen tekemää ruokaa aikuisten seurassa ja ilman että tarvii kokoajan huolehtia lasten syömisistä (allergioiden takia todella tarkkaa kun tippakaan maitoa aiheutti yhdelle shokkireaktion).
Tottakai kaipaan. Tykyiltoja, pikkujouluja, yms yms, lounaita.
Kaipaan myös sitä itsenäistä hyvätuloista naista joka kulki sentään vain 2 vuotta vanhoissa liiveissä ja osti takin alesta jos tarvi.
Yhteisellä päätöksellä olen kotona, koska minun työajoillani perheen hommat kaatui miehelle, eikä se toiminut.
Olen ruvennut ihan täydellisesti jäämään ulos taloudellisissa asioissa. Laskut hoidan ja ruokakaupan ja lasten hankinnat, talon asioista, remonteista tai auto asioista ei oikein enää keskustella vaan ne on jääneet miehen päätettäviksi. Ulkona ei käydä ilman lapsia. Lomareissuista päättää mies.
Kyllä, joudun kertomaan mitä ostin ja kauppakassien sisältö tarkastetaan. Lonkerotölkistä naljaillaan.. Meikeillä tarkoitan puuteria kerran 3 kk. Muuta ostan kerran vuosi. Ulkovaattetta olen saanut viimeksi 5 vuotta sitten kun tätini kuoli, itse en ole ostanut mitään kun ei mieskään osta, hän saa muilta ja töistä.. Minulla näin hyvin ei ole.
Ostin 9 vuotta sitten häihimme nahkasaappaat, jotka nyt heitin pois kun ne oli jo lintassa, sekin oli tuhlaamista.
Yritän olla säästäväinen, mutta en enempää pysty.
Ja kyllä, se menee niin että minä saan ostaa vasta jos mies sattuu itselleen jotain tarvitsemaan."
Jätä se sika!! Aivan sairas ihminen!! Ei sinun elämäsi voi muuttua huonommaksi eron jälkeen!!
Tekisin niin että ostaisin omilla rahoilla ne mitä tarvitsee, myös ne siteet ym. , sen jälkeen ostaisin sen mihin mies antaa rahaa pyytämättä. Eiköhän tuo aika pian ala ihmettelemään kun ei olekaan mitään ruokaa kaapissa, eikä pyykkivuori katoa kun ei ole pesuainetta ja kun vessapaperi loppuu. En kerjäisi rahaa. Odottaisin vain. Toteaisin sitten mistä johtuu.
Meillä nuo ei ole ongelmia. Meillä minä olen säästeliäämpi kuin mieheni ja ollaan sovittu, että hän maksaa lähes kaiken ja minä laitan rahaa säästöön.
Säästöistä maksetaan, on maksettu mm. autoon renkaat/ remontit, lapsen turvaistuin ja muita isompia harvinaisia ostoja. Mies siis maksaa pääsääntöisesti laskut, ruuat ja hygieniatuotteet. Vaatteita ei tule ostettua kuin lapselle isompia ja ne ostan minä.
Rintaliivit pitäisi kyllä uusia, kun edelliset on ennen raskautta hankittuja ja nyt väärän kokoisia kaikki paitsi urheiluliivit. Itse ne maksaisin, jos vaan saisin aikaiseksi mennä ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinkin huono provo ja mammat takoo miesvihakiimoissaan yli 200 vastausta?
Jep. Voi sielunsilmin nähdä kun yksikin tällainen kiihkofemacco kiljuu räkäpärskyen, silmät pullottaen ja ulkosynnyttimet turvoksissa kiimalimoissaan, hullunkiilto pullottavissa silmissään takoen näppäimistöä ja suoltaen miesvihaa. Samalla kun yrittää epätoivoissaan agitoida samanhenkisiä maatuskoja mellakkaansa mukaan.
Hyvää viihdettä sinällään.
Voi olla provo, mutta omalla ystävälläni oli aivan vastaava tilanne, joten näitä kyllä on oikeastikkin. Minäkin alan muuten kommentoimaan kaikkiin naisvihaviesteihin että naisvihaa, naisvihaa. Sitä kyllä tällä palstalla riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta! Meilläkin on yhteiset rahat, mutta se tarkoittaa sitä, että kaikki tulot menevät samalle tilille ja siitä maksetaan kaikki menot. Eipä ole kumpikaan koskaan tarvinnut kertoa, mitä ostaa tai mistään olisi tullut sanomista.
No mut jos toisen ei tarvitse hankkia oikein mitään eikä kuluttaa mihinkään niin on se hel noloa tässä itse pyytää rahaa mihinkään ylimääräiseen.
Apua!
Nainen on nainen ja mies mies. Naisella on kuukautiset nainen synnyttää. Niin, kun ne lapset tulee siitä naisesta, niin oikeesti ne kuuluisi naisen kai sit myös hoitaa ja kulut kustantaa..
Te olette PERHE!
Ei pitäisi tarvita todistella sitä, että mikä on ja mihin perusjuttuihin rahoja menee.
Ymmärrän ja en ymmärrä.
Eikö sun mies sit halua et sulla kauniita alusvaatteita,jos kerran rintsikoidenkin osto nihkaa? Tai nätti meikki? Siteistä puhuminen miehelle tuntuis nöyryyttävältä...en tiedä..tämä on varmasti provo ei näin voi olla.......
Sinä olet kotona hoitamassa YHTEISIÄ lapsianne (=et voi olla töissä = "menetät" potentiaalisen palkan yhteisten lastenne vuoksi = eläke pienenee yms.), kun mies käy töissä kodin ulkopuolella ( =tienaa rahaa + samalla voi seurata lasten kasvua rauhassa, kun vaimo hoitaa palkatta lapset).
Ehdota miehelle, että hän jää palkatta kotiin hoitamaan lapsia, ja sinä menet töihin.
Jos meillä jompi kumpi (olin se sitten minä tai mies) jäisi kotiin hoitamaan lapsia, luonnollisesti töissä käyvä osapuoli maksaisi huomattavasti enemmän yhteisistä ja toisenkin menoista. Yhteisiä lapsiahan siinä kasvatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 v. lapsi kirjoitti:
No onhan tuo ihan ennen kuulumatonta, että elämänkumppani maksaisi jotkut 2-3e pe-rserätit!!!!
Älkää nyt hyvät äijät tuollaista hyväksykö.
Ajatella, että jos kerran maksat tuollaisen menoerän kumppanisi puolesta, ja olette yhdessä vaikka seuraavat 50v, niin miten kalliiksi se päivää päälle tulee ?? Se kumppani ei varmaan koskaan maksa sinulle mitään noin kallista ja arvokasta. Ei oo kyllä akkojen ahnaudella mitään rajaa. Että laittaa nyt mies maksamaan per-serätit! Ei hyvää päivää.
Tuohon kyllä kaatuu jo varakkaammankin miehen talous!
Kuule ihan sillä tavalla, että en hanki lapsia, jos ei ole varaa. Kolme alle kouluikäistä ja pitää miettiä, miten ostaa siteitä tai rintsikoita tms. ja mies ostaa samalla rahalla, mitä haluaa?! Tämä allekirjaa erittäin hyvin, miksi lastenhankintalupakortti olisi mielestäni erittäin aiheellinen.
Teidän yhteisten lasten hoitamisen kuuluisi olla molempien vastuulla. Nyt ainoastaan sä otat lasten hoidosta taloudellisesti takkiin. Myös tulevaisuuden eläkkeet pienenee. Olisi oikein, että myös mies ”menettää” taloudellisesti eli osalliistuu tässä tapauksessa enemmän kulujen maksamiseen. Missään nimessä sä et eläisi siinä siivellä, koska menetät oman palkan, kun hoidat YHTEISIÄ lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin niin että ostaisin omilla rahoilla ne mitä tarvitsee, myös ne siteet ym. , sen jälkeen ostaisin sen mihin mies antaa rahaa pyytämättä. Eiköhän tuo aika pian ala ihmettelemään kun ei olekaan mitään ruokaa kaapissa, eikä pyykkivuori katoa kun ei ole pesuainetta ja kun vessapaperi loppuu. En kerjäisi rahaa. Odottaisin vain. Toteaisin sitten mistä johtuu.
Tuossa on se huono puoli, että ap olisi itsekin nälässä, ilman puhtaita vaatteita ja vailla vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
On melkoista taloudellista väkivaltaa laittaa puolisoa anelemaan rahaa johonkin sellaiseen kuin kuukautissiteet tai alusvaatteet. Tällaisenko esimerkin haluat antaa tyttärellesi miten naisia kohdellaan perheissä?
Tämä. Lisäksi ap mene töihin asap. Kyllä lapset pärjää päiväkodissa, jos mies kuvittelee, että kotihoidontuellakin nainen maksaa kaikesta puolet.
Siksipä todellakin paras ratkaisu olisi, jos molemmat vanhemmat jäisivät vuorollaan kotiin.