Miten helvetissä muissa perheissä ratkotaan tälläiset ongelmat, kuukautis-siteet, rintaliivit...
Olen kotihoidontuella kotona hoitamassa kolmea alle kouluikäistä lastamme. Rahat on "yhteiset" eli ensin käytetään mun tililtä kaikki ja sitten pyytelen mieheltä lisää.
Kuitenkin kksiteet, rintaliivit, meikit, vaatteet yms on sellaista mikä on vain mun tarvittavaa ostettavaa, mies ei käytä noita ja saa käyttää sen summan muualle tai sillä voi kiristää myöhemmin.
Toinen on työpaikan menot.. Kun töistä mennään syömään ja jääkiekkopeliin, niin se on töistä ja ilmaista, mä en pääse syömään (kuin lasten kanssa Burger Kingiin kun se on halpa) enkä peliin koska ei oo varaa. Se harmittaa..
Kolmas on vaatteet.. Mies on saanut isältään ja äitinsä mieheltä vanhoja ja uusia talvivaatteita ja ulkoiluvaatteita, minä en saa mistään mitään ilman, joten en voi ostaa kun mieskään ei osta, joten mulla ei ole ulkoiluvaatteita ja takit on vanhoja römppiä joissa kuljen.
Miten muut nää ratkaisee?
Apua ihan oikeasti!!
Kommentit (288)
Tee ite kestositeet ja kosmetiikkaa. Osta käytettynä talvivaatteet. Tarviiko usein uusia rintsikoita?
Ei vaan, ehkäpä teidän pitäisi hieman päivittää tuota taloutta eihän tos oo mitään järkee.
Ite tein silleen et ostin ennen vanhempainvapaalle jäämistä varastoon kosmetiikkaa, siteitä, alusvaatteita, sukkia, ym mihin menee rahaa vuositasolla aikas paljon. Ja lisäks pistin pari sataa kuussa toiselle tilille, niin että voin käyttää sit hoitovapaalla. Toimii :) tietenkään kalliita harrastuksia, vaatteita, matkoja ym ei nyt toistaiseksi ole varaa harrastaa.
Olen samaa mieltä monen kanssa, eli kaikki yhteen ja sieltä maksetaan.
Mä maksan nyt kaikki laskut ja ruokakaupan niin kauan kuin mulla riittää, eli khtn ja lapsilisien verran. Sitten pummin lisää.
Mies maksaa talonlyhennyksen ja luottokorttiaan, mistä en edes tiedä paljonko sitä on ja auton käyttöluottolainaa, mikä pitäisi minusta maksaa pois kun on niin kallis laina.
Mulla ei ole ikinä penniäkään omaa rahaa. Joskus joudun pyytämään enemmän, jos olen lapsille tilannut vaatetta.
Emmepä ole ikinä saaneet tuosta ongelmaa minkäänlaista. Ostan kosmetiikan ja siteet ym marketista muiden päivittäistavaraostosten kanssa. Mies maksaa nämä aina. Mies maksaa myös kaiken muun juoksevan, asumisen, autot, jne. Minä ostan yleensä vaatteet, niin itselleni kuin miehelle ja lapsillekin. Sen lisäksi minun tuloistani menee iso osuus säästötilillemme. Tuloni ovat pienemmät kuin miehellä, etenkin nyt kun olen äitiyslomalla ja jos haluan jotain mutta omalla käyttötilillä ei enää ole tarpeeksi niin mies ostaa sen, oli se sitten joku kiva vaate tai sisustuksellinen tavara, tai muu minkä nyt satun haluamaan. Meillä ei ole tarvetta kyseenalaistaa toistemme ostoksia, ja rahat ovat yhteiset, olemme naimisissa.
On kyllä aika outo systeemi, että sulle tuleva kotihoidon tuki käytetään ensin yhdessä, ja sen jälkeen sinä pyytelet mieheltä rahaa?!?!?
Jos ei yhteinen rahankäyttö tuon paremmin onnistu, niin jakakaa nyt ihmeessä yhteisen taloutenne ja lastenne menot tasan niin, että te molemmat maksatte oman osuutenne. Kannattaa ihan listata paperille kaikki menot ja sitten sopia, kumpi maksaa mitäkin. Ja jos jotain sitten jää yli jommalle kummalle tai molemmille, niin sen saa sitten käyttää mihin haluaa.
Kuukautishygienia maksaa pari euroa kuussa kun ostat halvimpia mahdollisia suojia, ja kuinka usein ihminen oikeasti tarvitsee uusia meikkejä? Käytä ensin vanhat loppuun ja osta vasta kun oikeasti tarvitset ja vain välttämättömät kosmetiikkatuotteet.
Oikein pestynä (käsinpesu tai hienopesu koneessa pesupussissa) rintsikat kestää useita vuosia käytössä, eli ei kai nekään mikään älytön menoerä voi olla? Vaatteita saa kirpparilta kun jaksaa vähän kierrellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä monen kanssa, eli kaikki yhteen ja sieltä maksetaan.
Mä maksan nyt kaikki laskut ja ruokakaupan niin kauan kuin mulla riittää, eli khtn ja lapsilisien verran. Sitten pummin lisää.
Mies maksaa talonlyhennyksen ja luottokorttiaan, mistä en edes tiedä paljonko sitä on ja auton käyttöluottolainaa, mikä pitäisi minusta maksaa pois kun on niin kallis laina.
Mulla ei ole ikinä penniäkään omaa rahaa. Joskus joudun pyytämään enemmän, jos olen lapsille tilannut vaatetta.
Onko talo yhteisossä nimissä vai miehen?
Onpa outo systeemi todellakin. Meilläkin on yhteiset rahat, mutta se tarkoittaa sitä että kaikki rahat menee samalle tilille ja sieltä maksetaan kaikki mitä tarvitaan. Ei niin että toisen tarpeet on muka isommat, molemmat huomioidaan ja välttämättömyydet ensin. Esim jos toinen tarvitsisi toppatakin niin silloin se ostetaan ekana ja loput voi hassata sitten sen jälkeen.
Ei ole tarvinnut koskaan ratkaista tuollaisia asioita, kun on yhteinen tili, jonne tulee kaikki ja josta maksetaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko puhunut tästä miehesi kanssa?
Olen ja en. Tämä on tapahtunut niin yllättäen.
Huomaan olevani enemmän ja enemmän vain kotipiika ja miehellä menee jotenkin hiton hyvin. Olen iloinen hänen puolestaan, mutta samalla kateellinen..
Kyllä mäkin haluaisin takin ja kunnon ulkovaatteet ja ravintolaan...
Hyvätuloinen mieheni kävelee samassa takissa, reikäisillä kengillä ja rikkinäisissä housuissa ihan tasan niin kauan kunnes minä raahaan hänet ostamaan uudet. Minulle hän kyllä mielellään ostelee mitä vain haluan, mutta hän ei kuulema "tarvitse mitään".
On melkoista taloudellista väkivaltaa laittaa puolisoa anelemaan rahaa johonkin sellaiseen kuin kuukautissiteet tai alusvaatteet. Tällaisenko esimerkin haluat antaa tyttärellesi miten naisia kohdellaan perheissä?
Olisit neuvotellut tuosta ennen lasten tekoa. Oma moka. Olkaa muut naiset viisaampia ja tehkää sopimus paperille kuluista.
Hanki itsellesi Sugar Daddy niin saat rahaa, vaatteita ja kosmetiikkaa!
Kai sinä käyt kaupassa kun kerta olet vapaalla, siis voit ostaa siteet samalla kuin ruoan, et kai sentään joudu kuitteja miehellesi näyttämään. Eikä niitä rintsikoita tarvitse yhtenään ostaa ja meikeistä voit luopua, kukkaro ja ympäristö kiittää. Vaateongelman ratkaiset käymällä kirpputorilla, on uskomatonta miten hyviä vaatteita ihmiset vievät kirppikselle, aivan uusiakin, ja lähes ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kellään ole oikeasti noin hirveää tilannetta. :'( Noin hirveä mies ja kolme lasta. Miten?! Miten on tultu tähän tilanteeseen?!!!!!
Jätä se sika!
Todella kummallista, että perheessä on kaksi elintasoa (toisella on talvivaatteet ja toisella ei), jos toinen puolisoista on yhteisellä päätöksellä hoitamassa yhteisiä lapsia kotona.
Miksi ihmeessä ensin käytetään sinun rahasi loppuun ja sitten vasta siirrytään miehen rahoihin?
Voisitko palata töihin ja mies vuorostaan jäisi hoitovapaalle talvitakkeineen?
Outo systeemi tuo, että vaatteetkin pitäis ostaa yhtäaikaa molemmille, et jos toinen ei tarvi, niin toinenkaan ei sitten voi ostaa.
Minä olin lapsia kotona hoitaessani välillä kateellinen miehelleni joka pääsi töistä välillä syömään ravintolaan ilmaiseksi. Minä laitoin ruokaa allergisille lapsille ja lähinnä söin heidän kanssa samaa ruokaa silloin kun kerkesin (kun olin syöttänyt lapset ja ruoka jo jäähtynyt jne.).
Meillä ongelma ei ollut raha. Mies ei ole koskaan moittinut minua rahankäytöstä ja saan ostaa yhteiseltä tililtä mitä haluan.
Mutta ehkä itse kaipasin ennenkaikkea sitä että saa syödä toisen tekemää ruokaa aikuisten seurassa ja ilman että tarvii kokoajan huolehtia lasten syömisistä (allergioiden takia todella tarkkaa kun tippakaan maitoa aiheutti yhdelle shokkireaktion).
Minusta kuulostaa että ap kaipaa työelämän hyviä puolia. Olisiko aika istua yhdessä alas miehen kanssa ja miettiä miten jatkossa eletään. Laittakaa vaikka paperille kaikki vaihtoehdot ja niiden hyvät ja huonot puolet.
Eli jatkatte näin (sopii Aplle kunhan saa enemmän rahaa käyttöönsä ja yhden illan lapsivapaata) tai lapset hoitoon (miettikää teettekin sitten kotityöt puoliksi ja kumpi kuljettaa lapset hoitoon jne) vai jääkö mies vuorostaan hoitamaan lapset kotiin (ja miten silloin jaetaan rahat ja kotityöt). Ehkä kumpikin saa lisää ajateltavaa kun tajuaa mitä saa missäkin vaihtoehdossa ja mitä menettää. Ehkä mieskin olisi avokätisempi rahan suhteen kun laskette paljonko hoitomaksut olisivat lapsista ja mies tajuaa kuinka paljon hänen kotityöosuutensa myös kasvaa jos lähdet töihin. Ja ehkä sinä itsekin viihdyt paremmin kotona kun tajuat kuinka vähän teidän perheen käytettävä rahamäärä kasvaisi vaikka menisit töihin koska huomioit hoitomaksut, verot ym.
Miksi ensin tyhjennetään äidin tili? Tehkääpä joka toinen kuu toisin päin.
Tuohan on suorastaan henkistä väkivaltaa ja sairasta vallankäyttöä mieheltäsi. En kyllä itse katselisi tuollaista ukkoa päivääkään jos ei tapojaan muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
On melkoista taloudellista väkivaltaa laittaa puolisoa anelemaan rahaa johonkin sellaiseen kuin kuukautissiteet tai alusvaatteet. Tällaisenko esimerkin haluat antaa tyttärellesi miten naisia kohdellaan perheissä?
Ihan yhtä huonoa esimerkkiä se näyttää pojillekin.
Otsikon kuukautissiteet on yhdyssana ilman väliviivaa. Tämä ot.