Miten helvetissä muissa perheissä ratkotaan tälläiset ongelmat, kuukautis-siteet, rintaliivit...
Olen kotihoidontuella kotona hoitamassa kolmea alle kouluikäistä lastamme. Rahat on "yhteiset" eli ensin käytetään mun tililtä kaikki ja sitten pyytelen mieheltä lisää.
Kuitenkin kksiteet, rintaliivit, meikit, vaatteet yms on sellaista mikä on vain mun tarvittavaa ostettavaa, mies ei käytä noita ja saa käyttää sen summan muualle tai sillä voi kiristää myöhemmin.
Toinen on työpaikan menot.. Kun töistä mennään syömään ja jääkiekkopeliin, niin se on töistä ja ilmaista, mä en pääse syömään (kuin lasten kanssa Burger Kingiin kun se on halpa) enkä peliin koska ei oo varaa. Se harmittaa..
Kolmas on vaatteet.. Mies on saanut isältään ja äitinsä mieheltä vanhoja ja uusia talvivaatteita ja ulkoiluvaatteita, minä en saa mistään mitään ilman, joten en voi ostaa kun mieskään ei osta, joten mulla ei ole ulkoiluvaatteita ja takit on vanhoja römppiä joissa kuljen.
Miten muut nää ratkaisee?
Apua ihan oikeasti!!
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
On aikuisilla ihmisillä murheet.
No miten itse ratkaisisit?
Kenenkään ei kuuluisi nostaa kotihoidontukea. Siirry ansiosidonnaiselle ja sassiin.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
No en mä nyt mee kun mä hoidan meidän lapsia kotona.
Ei voi olla totta! Meilläkin on yhteiset rahat, mutta se tarkoittaa sitä, että kaikki tulot menevät samalle tilille ja siitä maksetaan kaikki menot. Eipä ole kumpikaan koskaan tarvinnut kertoa, mitä ostaa tai mistään olisi tullut sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei kuuluisi nostaa kotihoidontukea. Siirry ansiosidonnaiselle ja sassiin.
No en mä oikein voi kun olen töistä kotihoidonvapaalla....
Ongelma on siinä, että A: miehesi ei kustanna riittävästu perheenne menoja, B: teit enemmän lapsia kuin sulla itselläsi on henkilökohtaisesti varaa.
Mullakin on kaksi alle kouluikäistä lasta ja olen kotihoidon tuella, mutta silti mulla ei ole noin tiukkaa. Mun kun osallistuu vähän isommalla rahalla menoihin, niin ei tarvitse mun kitkuttaa.
Oletko puhunut tästä miehesi kanssa?
Me ollaan sovittu, että mun siteet ja päivittäiskosmetiikka maksetaan yhteiseltä taloustililtä, sieltä mistä ruoat ja yhteiset laskutkin. Sittarista ne kosmetiikaat muutenkin ostan ruokaostosten ohella. Eikä niihin nyt hirveesti mene kuukausittain rahaa. Mies sitten vastaavasti syö mua enemmän, jos jotain tasoitusta pitää hakea.
Muutenkin teidän rahankäyttösysteemi kuulostaa oudolta, eiköhän sitä pitäisi päivittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta! Meilläkin on yhteiset rahat, mutta se tarkoittaa sitä, että kaikki tulot menevät samalle tilille ja siitä maksetaan kaikki menot. Eipä ole kumpikaan koskaan tarvinnut kertoa, mitä ostaa tai mistään olisi tullut sanomista.
No mut jos toisen ei tarvitse hankkia oikein mitään eikä kuluttaa mihinkään niin on se hel noloa tässä itse pyytää rahaa mihinkään ylimääräiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä oikein voi kun olen töistä kotihoidonvapaalla....
Mene sitten töihin. Esim osa-aikaisena voit todennäköisesti ketkutella niin, että saat sovitellun päivärahan.
Miehesi on m**lkku. Hänellä on elatusvelvollisuus sinua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten itse ratkaisisit?
Ihan alkuun ostat ne siteet niillä omalla tililläsi olevilla rahoilla. Seuraavaksi mies voi lopettaa vaatimasta tasausta niihin menneestä summasta.
Sinä taas voit lopettaa itkemisen siitä, jos miehesi saa jotain jostain ilmaiseksi.
Menen töihin. Jos kerran on jo kotihoidontuen piirissä niin lapsetkin ovat riittävän vanhoja menemään hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki rahat menee yhteiselle tilille. Ekaksi maksetaan pakolliset asuntolaina, sähkö, vakuutukset ja säästö pahan päivän varalle ym. Sen jälkeen lasten tarpeet ja ruoka. Lopuilla ostetaan mitä kukakin tarvitsee vaatetta ym. Viihteelle meiltä mennään hyvin hyvin harvoin.
Kun olin kotona ostelin ”miehen” rahoilla eli yhteisillä rahoilla kaiken tarpeellisen. Nyt tilanne on toisin päin. Minä tienaan, mies lapsen kanssa kotona. Kaikki rahat menevät yhteiselle tilille.
Vaihtakaa rooleja toisin päin? Ihan reilusti puhut miehellesi että tarvitset rahaa tähän ja tähän..? Lapset hoitoon ja sinä töihin? Mitä muita vaihtoehtoja edes jää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
No en mä nyt mee kun mä hoidan meidän lapsia kotona.
No sitten se on oma valinta, jos on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko puhunut tästä miehesi kanssa?
Olen ja en. Tämä on tapahtunut niin yllättäen.
Huomaan olevani enemmän ja enemmän vain kotipiika ja miehellä menee jotenkin hiton hyvin. Olen iloinen hänen puolestaan, mutta samalla kateellinen..
Kyllä mäkin haluaisin takin ja kunnon ulkovaatteet ja ravintolaan...
Meillä ei ole koskaan keskusteltu asiasta, yhteiseltä tililtä ostetaan mitä tarvitaan.
No ostat ne omalta tililtäsi, tai eroat miehestä joka ei anna sun hankkia edes talvivaatteita.