"Perheen 11-vuotiaan pojan kolesteroliarvot ovat niin koholla, että ravitsemusterapeutilta tuli tiukka ohje lisätä ripeästi kasvisten ja hedelmien syömistä. Äitiä raastaa se, ettei heillä ole varaa tehdä niin."
En vaan ymmärrä tätä. Eihän esim. juurekset ole kalliita. Ja hedelmistäkin yleensä löytää edullisia kausituotteita esim. appelsiineja saa tällä hetkellä jopa eurolla kilon.
Mitä ne oikein syöttää lapsille jos pari euroa vihanneksista tai hedelmistä on liikaa...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/82099ff0-aee2-43f8-8362-6a60472939db
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaako hän pojastaan jotain ummetusvaivaista 'läski-Moosesta' ?
Äiti vaan nyt jättää sen selittelyn ja nuo puolustelunsa ja menee vaan raastamaan niitä vihanneksia pojalleen ja kipin kapin ostamaan kaupasta vaikka sitten jotain ale-hedelmiä.
Paljon halvempiahan ne ovat kuin mikään liha-, tai leipätuote....
Joo mutta kun kasvikset eivät pidä nälkää. Se on yleensäkin syy miksi ihminen syö.
Pitää, kun syö tarpeeksi ja oikein. Monelle se kasvis vaan tuppaa olemaan se salaatti tai kurkku, jotka ovat enimmäkseen vettä. Kaikki ravintorikkaampi on vierasta, suorastaan kauhistus.
Kaikki tämä lihajalosteiden ja höttöleivän loputon puputtaminen loppumattomaan nälkään ovat johtaneet siihen että ihmiset ovat yhtä aikaa sekä aliravittuja että ylipainoisia - ja sen lisäksi sairaita. Meinaa sitä että lihovat, mutta eivät saa kaikkia kehon tarvitsemia ravintoaineita.
Elämä on valintoja. Jos rahaa on 10e niin sitä on juuri se summa. Voit valita mihin sen käytät.
Kukaan mieheni sukulaisista Itä-Suomessa ei marjasta, ei sienestä, ei metsästä, ei kalasta. Eikä todellakaan ole edes omppupuita, marjapensaita tai edes yhtä parvekelaatikollista salaattia. Asuvat siis ihan marjametsien keskellä järven rannalla, isolla tontilla, mutta ei.
Sama porukka valittaa koko ajan elämän ankeutta ja köyhyyttä jne. Mutta tosiaan mitään sille tilanteelle ei itse voi tehdä. Anopilla kaikki mahdolliset elintapasairaudet, muttei koskaan liiku. Siis koskaan. Autoon ja takaisin.
Täytyykin varmaan kesällä laittaa ilmoitus johonkin että nimenomaan vähävaraiset perheet voisivat tulla keräämään meiltä marjoja, luumuja, kirsikoita ja omenoita. Näitä tulee aina yli oman tarpeen vaikka osa pakastetaan ja osa annetaan sukulaisille.
Kuitenkin Ylen jutun perusteella näkyy olevan varaa lemmikin pitämiseen? Meneehän kanin ruokiin ja heiniin rahaa, jotain tuorettakin pitäisi kanille antaa...
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin varmaan kesällä laittaa ilmoitus johonkin että nimenomaan vähävaraiset perheet voisivat tulla keräämään meiltä marjoja, luumuja, kirsikoita ja omenoita. Näitä tulee aina yli oman tarpeen vaikka osa pakastetaan ja osa annetaan sukulaisille.
Eikun sinun pitää poimia, putsata, säilöä ne marjat ja hedelmät, ja viedä aina päivittäin kuljetus köyhän perheen kotiovelle. Mielellään teet niistä vielä jonkin valmiin jälkiruoan, muuten jää survokset syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Totta toinen puoli, nimittäin se että keho tuottaa kolesterolia itsessään ja se on elintärkeää.---Lienee sanomattakin selvää että huono kolesteroli on peräisin ruoasta, nimenomaan eläinkunnan tuotteista, kuten kananmuna, maksa, mäti, rasvainen liha ja maitotuotteet.
Voi naamapalmujen naamapalmu sentään. YRITTÄKÄÄ edes: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolesteroli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun sinun pitää poimia, putsata, säilöä ne marjat ja hedelmät, ja viedä aina päivittäin kuljetus köyhän perheen kotiovelle. Mielellään teet niistä vielä jonkin valmiin jälkiruoan, muuten jää survokset syömättä.
Tää on ihan totta kyllä, onko kyse köyhyydestä vai laiskuudesta ja mukavuudenhaluisuudesta.. Meilläkin olisi kyllä varaa ostaa vuoden ympäri kaapit täyteen hedelmiä ja marjoja mutta olisi täyttä typeryyttä jättää nuo marjat tuonne puskaan.
Kolesterolista jankkaavat puupäät voisivat myös selittää, miksi useimmilla ihmisillä laskevat LDL/ triglyt ja nousee HDL, kun siirrytään syömään täysirasvaisia eläinkunnan tuotteita ja heivataan suurin osa hiilareista huitsin helvettihin. Tai siis eivät varmaan voisi, koska eivät tajua. Noh, kuolkaa mihin tykkäätte, itse ainakin aion pysyä iloisena, terveenä ja elossa paljon pidempään, kuin kolesterolihysteerikot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voisi luulla, että yhteiskunta auttaisi lapsiperheitä poikkeustilanteissa. Näin ei kuitenkaan ole. Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta. Olin juuri saanut lapsen. Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen. Toimeentulotuessa ei kuitenkaan huomioitu sairastamani keliakian kustannuksia ylimääräisinä menoina ja eduskunta oli aiemmin lakkauttanut keliakiatuen. Lisäksi en pystynyt imettämään, joten jouduin antamaan vauvalle korviketta joka maksoi noin 120 e kuukaudessa. Ihan tavallinen kaupan korvike siis kyseessä mihin ei voi hakea mitään kelan tukea.
Olin vaikeassa tilanteessa ja sossut tulivat meillä kotona käymään, kun synnytysvuodeosastolta oltiin ilmoitettu sossuun minun olevan itkuinen ja ahdistunut taloustilanteesta. Itkin sossuillekin tilannetta ja kysyin voisinko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea näihin kustannuksiin. Sossut vain pahoittelivat, että kunnan määräykset ovat sellaiset ettei äidinmaidonkorvikkeisiin myönnetä tukea, eikä myöskään keliakian aiheuttamiin lisäkustannuksiin voida myöntää tukea. Että eipä sitä apua saa, vaikka osaisikin hakea.
Miksei sinulla ollut säästöjä?
En ole tätä kohderyhmää, kunhan vaan lueskelin näitä kommentteja. Jonkun älypään tämä että "miksei sinulla ollut säästöjä. Kenellä edes keskituloisella jää säästöön pantavaa.
Esim meidän perheessä varallisuus karttuu kuukausittain noin 2400 euroa.
Ne rasvaset kolesterolipommithan on ihan huikean edullisia? Todellakin roskaruokaa syötävä jos tuossa iässä kolesterolit koholla (ja varmaan myös paino). Tavalliset kasvikset ei maksa paljon ja hedelmissä on aina tarjouksia kun vähän vaivautuu. Ja ylipäänsä kyllä raaka-aineet on aina edullisempia ku joku valmismättö jos ruuan vaan viitsii tehdä itse.
En ota kantaa köyhyyteen, mutta nykyajan nirsoudesta mulla on pari hyvää esimerkkiä. Esimerkiksi kaveri elättää yksin sairaspäivärahalla 3 lasta ja valittaa, miten ruoka on kallista. Lapset ovat tottuneet siihen, että kotiruoka on aina sitä pastaa/perunaa ja lihaa. Ruokia maustetaan lähinnä kermalla, Koskenlaskijalla, majoneeseilla ja ketsupilla. Kurkkua syövät leivän päällä. Lapset ovat tottuneet saamaan aina "herkkuruokaa" ja ovat tottuneet siihen, että jos yksi ei tykkää punaisesta jauhelihakastikkeesta, sitä ei enää tehdä, vaan syödään aina ruskeaa. Vääränmerkkiset einekset, sipsit tai mehutkin jää syömättä.
Tälle perheelle on terveydenhoitaja puhunut lasten ylipainosta. Mitenkäs sitä lisäisi kasviksia ruokavalioon, jos lapsi on oppinut nirsoilemaan ja elämään niin, ettei uusia makuja ole tarvinnut opetella. Äitikään ei näe ongelmaa, kun lapset kuitenkin syövät "kotiruokaa", vaikka itse voisin kuvitella syöväni monia heidän arkiruokiaan lähinnä "krapulamättöinä".
Tällaista perhettä on lähes mahdotonta yrittää neuvoa, että lisätkää vaikka porkkanaraastetta laatikkoruokiin, saati että kehottaisi ostamaan papuja tai linssejä.
Tekisikö joku taho kunnon tutkimuksen. Sellaisen jossa kaikki kuukauden menot on kirjattu Exceliin. Erilaisia ihmisiä mukaan.Kiinnostaisi lopputulos. Voin osalllistua myös.
Toivoa ei ole kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta toinen puoli, nimittäin se että keho tuottaa kolesterolia itsessään ja se on elintärkeää.---Lienee sanomattakin selvää että huono kolesteroli on peräisin ruoasta, nimenomaan eläinkunnan tuotteista, kuten kananmuna, maksa, mäti, rasvainen liha ja maitotuotteet.
Voi naamapalmujen naamapalmu sentään. YRITTÄKÄÄ edes: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolesteroli
Yritä sinä. En etsimälläkään löytänyt tutkimusta tai muuta luotettavaa lähdettä tukemaan väitettä että rasvaiset eläinperäiset tuotteet olisi millään tavalla hyväksi korkeaa kolesterolia vastaan tai että kukaan asiantuntija edes suosittelisi niiden käyttöä hoitomuotona - päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ulosotossa olevat vanhemmat eikä kotona kasviksia näkynyt. Ei juuri proteiiniakaan eli olin lihakseton voimaton ja nälissään oleva laihaläskiteini. lounas oli 400g pinaattikeitto puoliksi äidin kanssa, joskus syötiin perunoita ja kananmunakastiketta. Edes ruoan jälkeen ei ollut ns vatsa täynnä mutta pahimman nälän sai pois. Vanhemmat laihoja mutta huonon kolesterolin osuus korkea. Pahimpia aikoja lukuunottamatta varaa olisi ollut kasviksiin mutta äiti ei
osaa tehdä mitään ruokaa. siis mitään.narsisti kun on niin haukkui mitä mä teen perheelle. jauhelihakeitto, curryä, lihapullia, lasagnea ja mikä fiilis nyt sattuu olemaan. lasten kanssa yritän tehdä ruokaa vain 2krt vk. ennen oli enemmän keittoja, pastaa ym. kuulemma lapset ei voi näitä sössöjä syödä, tuhoan munuaiset kun käytämme vähän suolaa jne.
veikkaan etteivät osaa jaksa tai viitsi kokata.
Tässäkin taas yksi todiste siitä, kuinka "köyhyys" on Suomessa itse aiheutettua.
Köyhyydellä ei ollut mitään tekemistä ruoan kanssa (Sitä oli vähän eikä se ollut kallista) vaan 90-luvun lamassa konkurssiin menneessä yrityksessä. Silti, ensimmäistä kertaa laitoin ruokaa aikuisena enkä osannut mitään kun aloitin.
Puolalaiset omenat oli eilen Citymarketissa 75 senttiä/kilo. Silakkaa ja muikkua olisi saanut parilla eurolla ison satsin. Kalassa on D-vitamiinia ja se on hyvää. Peruna on halpaa, samoin porkkana ja sipuli. Kenenkään ole pakko makaronia syödä, jossei ole tyhmä.
Miten paljon menee vanhemmilla tupakkaan ja alkoholituotteisiin,kuinka usein mättöä haetaan..kysyusin vaan.eihä sitä rahaa oo jos tupakat ja kaljat vie rahat.
Uunijuurekset on oikeasti hyviä ja aika halpaakin. Perunaa saa ainakin lähiprismassa 0,69e kg, punajuuria sai ennen joulua 0,50e kg, porkkanaa 0,98e kg. Näistä tulee jo hyvä kombo jota syön itse usein ja mielelläni! Itsellä tämä lisukkeena esim lihan tai kalankin kanssa mutta kunnon juuresannoksen kanssa esim tarjouslihaa/kalaa ei valtavasti tarvitse.
Soijarouhetta, sitä elintarvikeollisuuden jätettä, teinipojille? Jauhelihasta ja siitä moskasta ei voi puhua edes samassa lauseessa.
Ei kaikissa työpaikkoissa, riippuu tessistä. Esim. minulle maksettiin viikon palkka ja Puuliiton tes oli käytössä.