"Perheen 11-vuotiaan pojan kolesteroliarvot ovat niin koholla, että ravitsemusterapeutilta tuli tiukka ohje lisätä ripeästi kasvisten ja hedelmien syömistä. Äitiä raastaa se, ettei heillä ole varaa tehdä niin."
En vaan ymmärrä tätä. Eihän esim. juurekset ole kalliita. Ja hedelmistäkin yleensä löytää edullisia kausituotteita esim. appelsiineja saa tällä hetkellä jopa eurolla kilon.
Mitä ne oikein syöttää lapsille jos pari euroa vihanneksista tai hedelmistä on liikaa...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/82099ff0-aee2-43f8-8362-6a60472939db
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hedelmät ole oikeasti niin halpoja. Me ostetaan keskimäärin 15 eurolla hedelmiä kerralla kaupassa käydessä (banaania, päärynää,vesimelonia). Ei ne kestä kuin max 3päivää! Meillä menee se vähintään 30e viikossa hedelmiin. 2-4 ihmistä viikottain syö niitä meillä nyrkkisääntö että ravintosuositus eli puolikiloa päivässä TUOREOTA vihanneksia/kasviksia täyttyy. Mutta kyllä meillä menee varmasti 750g päivässä nyt kun tarkemmin ajattelee. Puolet siitä tulee hedelmistä. Ei varmasti ole varaa samanverran syödä köyhyysrajan alapuolella elävien.
Riippuu mitä ostaa, banaanit nyt tuntuu olevan kohtalaisen edullisia ympäri vuoden, mutta esim. nuo päärynät ja vesimelonit on kalliita tähän aikaan vuodesta. Sitrusheldelmiä on sen sijaan nyt runsaasti ja ovat edullisia. Esim. Cittarissa on nytkin tarjouksessa 5kg:n pussi appelsiineja 3 euroa. Riittää teidänkin perheelle melkein koko viikon kasviksiksi.
Syödään hedelmiä ja kasviksia miehen kans siis 750g/päivä/nenä eli 1,5kg päivässä. Lapset syö ehkä kilon viikossa yhteensä koska toinen ei syö kirveelläkään hedelmiä mut toinen vetää siitä edestä. Eli meillä menee hedelmiä ja vihanneksia ainakin se 10kg viikossa. Toki jos ostas aina vaa noita appelsiineja niin ei menis ku 10e. Mut liekö niitäkään hyvä syödä kilokaupalla. Ja onneks voidaan aika vapaasti valita mitä hedelmiä syödään. Tällä hetkellä yksi tärkeä kriteeri on se että kunhan se ei ole pakattu muoviin. Vesimelonikin on usein alle 2e -kg kun ostaa kokonaisen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihmeessä pystyy äänestää kokoomusta. Hehän nauttivat, kun köyhät kärsivät. He haluaisivat palauttaa orjuuden.
Pakko sanoa että minä kyllä taidan äänestää. Oikeasti ahdingossa olevia ja sairaita jne. toki täytyy auttaa, mutta siinä en näe mitään pahaa, että tällaisten työnvieroksujien ja ylivarojensa elävien "köyhien" hyysäys loppuisi
Minäkin äänestän. Olen toki eri mieltä kanssasi noista "oikeasti ahdingossa" olevista. Ei sellaisia Suomessa olekaan. Tuo on vain vihesvasemmiston propakandaa.
No esim. vain pienen kansaneläkkeen varassa ovat usein tällaisia. Ovat saattaneet koko ikänsä tehdä työtä, jota ei ole sitten eläkettä laskettaessa tunnistettu lainkaan työksi josta olisi eläkettä kertynyt. Hintataso on kaikessa noussut, mutta eläkkeet vastaavasti eivät.
Ihme ruikuttajia ihmiset on. Ei muka pärjätä ja samalla kauppakassin sisällöstä puolet on kaljaa ja tupakkaa. Sos.tuet vaan pois kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihmeessä pystyy äänestää kokoomusta. Hehän nauttivat, kun köyhät kärsivät. He haluaisivat palauttaa orjuuden.
Pakko sanoa että minä kyllä taidan äänestää. Oikeasti ahdingossa olevia ja sairaita jne. toki täytyy auttaa, mutta siinä en näe mitään pahaa, että tällaisten työnvieroksujien ja ylivarojensa elävien "köyhien" hyysäys loppuisi
Minäkin äänestän. Olen toki eri mieltä kanssasi noista "oikeasti ahdingossa" olevista. Ei sellaisia Suomessa olekaan. Tuo on vain vihesvasemmiston propakandaa.
No esim. vain pienen kansaneläkkeen varassa ovat usein tällaisia. Ovat saattaneet koko ikänsä tehdä työtä, jota ei ole sitten eläkettä laskettaessa tunnistettu lainkaan työksi josta olisi eläkettä kertynyt. Hintataso on kaikessa noussut, mutta eläkkeet vastaavasti eivät.
Oma vika, kun eivät tajunneet säästää aikanaan. Nyt pitäis muiden kustantaa heidän luksuselämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut mukana tällaisessa auttamisringissä. Niissä on yksi iso ongelma. Näitä ryhmiä vetävät yksityishenkilöt, joilla ei useimminkaan ole minkäänlaista esim.sosiaalialan koulutusta tai työkokemusta. Ei edes perustietoja siitä, miten Kela tai työkkäri toimii.
Auttamisen halu on heillä suuri ja sehän on hyve. Mutta ryhmien ylläpitäjä tai vetäjä uskoo monesti sokeasti autettavan kertomuksen, toisin sanoen yksipuolisen kokemuksen tilanteesta. Ei osata nähdä, että ihmisen ydinongelma ei ole Kela tai rahojen vähyys.
Kerron esimerkkitapauksen vähän muunnellen ettei ylläpitäjää tai autettavaa tunnisteta:
Naisella oli 4 kouluikäistä lasta ja yksi päivähoidossa. Lemmikkejä oli useita. Nainen oli omien sanojensa mukaan vuoteen oma, ei voinut edes vessaan mennä kunnolla, saati peseytyä. Ja vaikka olisi vessaan päässyt ei siellä ollut mitään millä puhdistaa itsensä, ei edes palasaippuaa. Lattiat olivat kylmät, koska matot oli myyty ja nukkumaankaan ei kesällä päässyt, koska ikkunoissa ei ollut verhoja.
Pulaa oli kaikesta. Kaksi lapsista toivoi lahjakorttia ulkomaiseen nettikauppaan, josta saisi tarpeeksi isoja vaatekokoja. Äiti toivoi ruokalahjakortteja ja hygieniatuotteita.
Olen itse sosiaalialalla töissä. Ehdotin, että äiti tekisi itsestään lastensuojeluilmoituksen, sillä jos ei tosissaan pysynyt edes liikkumaan vessaan, miten hän saattoi huolehtia pienistä lapsista?
Velkaa oli aivan järkyttävä määrä ja lisää otettiin sukulaisilta ja pikavippifirmoilta. Ryhmänvetäjä kauhisteli miten Kela ja sossu voivat ajaa ihmisen tällaiseen ahdinkoon.
Yritin kauniisti sanoa, että juu, akuuttiin pulaan ruokakassi tai pullo shampoota on hyvä juttu. Mutta perhe tarvitsee paljon isompia tukitoimi kuin mihin yksityishenkilöt kykenevät. Ryhmänvetäjä vain jatkoi inttämistä, että en ymmärrä perheen tilannetta ja nyt tarttis saada niitä vaatteita ja äidillä ipadi, kun eivät voi kotona tehdä mitään muuta kuin istua sisällä.
Toivon, että perheen lapset saivat tarvitsemaansa apua tai esim.päiväkodissa on tehty lasu.
Kaunis ajatus perustaa näitä ryhmiä, mutta se saattaa vain joissain tapauksissa passivoida ihmisiä entistä enemmän. Jos joku tuo sinulle kaiken kotiin ja lyö iPadin käteen ja kauhistelee kanssasi Kelan ja sossun sydämettömyyttä. Niin ihan varmasti se kupla omasta toivottomuudesta vain vahvistuu sen sijaan, että alkaisi vihdoin saada voimaa muutokseen.
Täysin samaa mieltä, vaikkei omakohtaista kokemusta tällaisesta olekaan. Ennen auttamista pitäisi oikeasti kartoittaa tilanne. Tarjota ennemmin apua talouden hoitoon ja elämänhallintaan. Pitäisi nähdä vähän pidemmälle kuin siihen seuraavaan viikkoon, kun jääkaappi tyhjä.
Ite poimin marjat kaupan pakastealtaasta.
Mulla oli ulosotossa olevat vanhemmat eikä kotona kasviksia näkynyt. Ei juuri proteiiniakaan eli olin lihakseton voimaton ja nälissään oleva laihaläskiteini. lounas oli 400g pinaattikeitto puoliksi äidin kanssa, joskus syötiin perunoita ja kananmunakastiketta. Edes ruoan jälkeen ei ollut ns vatsa täynnä mutta pahimman nälän sai pois. Vanhemmat laihoja mutta huonon kolesterolin osuus korkea. Pahimpia aikoja lukuunottamatta varaa olisi ollut kasviksiin mutta äiti ei
osaa tehdä mitään ruokaa. siis mitään.
narsisti kun on niin haukkui mitä mä teen perheelle. jauhelihakeitto, curryä, lihapullia, lasagnea ja mikä fiilis nyt sattuu olemaan. lasten kanssa yritän tehdä ruokaa vain 2krt vk. ennen oli enemmän keittoja, pastaa ym. kuulemma lapset ei voi näitä sössöjä syödä, tuhoan munuaiset kun käytämme vähän suolaa jne.
veikkaan etteivät osaa jaksa tai viitsi kokata.
Tuloerot ovat Suomessa liian pienet. Niitä tulisi kasvattaa, jotta kaikken asiat paranisivat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ulosotossa olevat vanhemmat eikä kotona kasviksia näkynyt. Ei juuri proteiiniakaan eli olin lihakseton voimaton ja nälissään oleva laihaläskiteini. lounas oli 400g pinaattikeitto puoliksi äidin kanssa, joskus syötiin perunoita ja kananmunakastiketta. Edes ruoan jälkeen ei ollut ns vatsa täynnä mutta pahimman nälän sai pois. Vanhemmat laihoja mutta huonon kolesterolin osuus korkea. Pahimpia aikoja lukuunottamatta varaa olisi ollut kasviksiin mutta äiti ei
osaa tehdä mitään ruokaa. siis mitään.narsisti kun on niin haukkui mitä mä teen perheelle. jauhelihakeitto, curryä, lihapullia, lasagnea ja mikä fiilis nyt sattuu olemaan. lasten kanssa yritän tehdä ruokaa vain 2krt vk. ennen oli enemmän keittoja, pastaa ym. kuulemma lapset ei voi näitä sössöjä syödä, tuhoan munuaiset kun käytämme vähän suolaa jne.
veikkaan etteivät osaa jaksa tai viitsi kokata.
Tässäkin taas yksi todiste siitä, kuinka "köyhyys" on Suomessa itse aiheutettua.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut mukana tällaisessa auttamisringissä. Niissä on yksi iso ongelma. Näitä ryhmiä vetävät yksityishenkilöt, joilla ei useimminkaan ole minkäänlaista esim.sosiaalialan koulutusta tai työkokemusta. Ei edes perustietoja siitä, miten Kela tai työkkäri toimii.
Auttamisen halu on heillä suuri ja sehän on hyve. Mutta ryhmien ylläpitäjä tai vetäjä uskoo monesti sokeasti autettavan kertomuksen, toisin sanoen yksipuolisen kokemuksen tilanteesta. Ei osata nähdä, että ihmisen ydinongelma ei ole Kela tai rahojen vähyys.
Kerron esimerkkitapauksen vähän muunnellen ettei ylläpitäjää tai autettavaa tunnisteta:
Naisella oli 4 kouluikäistä lasta ja yksi päivähoidossa. Lemmikkejä oli useita. Nainen oli omien sanojensa mukaan vuoteen oma, ei voinut edes vessaan mennä kunnolla, saati peseytyä. Ja vaikka olisi vessaan päässyt ei siellä ollut mitään millä puhdistaa itsensä, ei edes palasaippuaa. Lattiat olivat kylmät, koska matot oli myyty ja nukkumaankaan ei kesällä päässyt, koska ikkunoissa ei ollut verhoja.
Pulaa oli kaikesta. Kaksi lapsista toivoi lahjakorttia ulkomaiseen nettikauppaan, josta saisi tarpeeksi isoja vaatekokoja. Äiti toivoi ruokalahjakortteja ja hygieniatuotteita.
Olen itse sosiaalialalla töissä. Ehdotin, että äiti tekisi itsestään lastensuojeluilmoituksen, sillä jos ei tosissaan pysynyt edes liikkumaan vessaan, miten hän saattoi huolehtia pienistä lapsista?
Velkaa oli aivan järkyttävä määrä ja lisää otettiin sukulaisilta ja pikavippifirmoilta. Ryhmänvetäjä kauhisteli miten Kela ja sossu voivat ajaa ihmisen tällaiseen ahdinkoon.
Yritin kauniisti sanoa, että juu, akuuttiin pulaan ruokakassi tai pullo shampoota on hyvä juttu. Mutta perhe tarvitsee paljon isompia tukitoimi kuin mihin yksityishenkilöt kykenevät. Ryhmänvetäjä vain jatkoi inttämistä, että en ymmärrä perheen tilannetta ja nyt tarttis saada niitä vaatteita ja äidillä ipadi, kun eivät voi kotona tehdä mitään muuta kuin istua sisällä.
Toivon, että perheen lapset saivat tarvitsemaansa apua tai esim.päiväkodissa on tehty lasu.
Kaunis ajatus perustaa näitä ryhmiä, mutta se saattaa vain joissain tapauksissa passivoida ihmisiä entistä enemmän. Jos joku tuo sinulle kaiken kotiin ja lyö iPadin käteen ja kauhistelee kanssasi Kelan ja sossun sydämettömyyttä. Niin ihan varmasti se kupla omasta toivottomuudesta vain vahvistuu sen sijaan, että alkaisi vihdoin saada voimaa muutokseen.
Juu, nämä ryhmät tuntuvat kyllä aika ongelmallisilta monessa mielessä ja tosiaan se seula tuntuu vuotavan varsin paljon vaikka ylläpitäjät aina väittävät tarkistavansa kaikki tarinat tarkkaan. Siellä sitten on sulassa sovussa sekaisin todella moniongelmaiset ihmiset jotka tarvitsisivat (ja saisivat jos ymmärtäisivät hakea) järeitä tukitoimia ja sitten toisessa laidassa nämä kepulit jotka ovat puhuneet itsensä huomattavasti todellisuutta vähävaraisemmiksi, ja tietysti kaikki siltä väliltä. Monta kertaa on tullut vastaan esim. näitä tämäntyyppisiä niikuin tässäkin jutussa että karenssit kestävät yllättäen kuusi kuukautta eikä sen kolme yms, jotka herättävät itsessä kyllä epäilyksiä tarinoiden todenmukaisuudesta. Hankalia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vika, kun eivät tajunneet säästää aikanaan. Nyt pitäis muiden kustantaa heidän luksuselämänsä.
Tuo oli ironiaa, olihan? Kansaneläkeläisen luksuselämä?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään, jonka lapset eivät ole tulleet koulussa kiusatuiksi, vaikka vaatteet eivät ole olleet muodikkaita?
Jatkuvasti saa lukea köyhyyden ja vaatteiden perusteella kiusaamisesta, mutta jostain kumman syystä omat lapseni (3 kpl) ovat välttyneet siltä koko kouluajan. Tätä olen aina ihmetellyt, miksi. Kuinka on voinut käydä niin hyvä tuuri vai mistä on oikeasti kysymys. Takkeja, farkkuja kenkiä ja puseroita olen joutunut aina ostamaan kirpparilta, mutta koskaan ei ole tullut niistä sanomista. Sama kokemus on itsellänikin omilta kouluvuosilta, käytin usein äidin vanhoja vaatteita (jos kehtasin), mitään merkkikamaa ei ollut koskaan, mutta koskaan en saanut vaatteista kuittailua. Adidaksen verkkarilahjoituksesta hihkuminen tuntuu minusta ihan toisen planeetan tarinalta.
Perhetuttu opetti Espoossa. Yläasteella. Rikkaiden perheiden kakarat sylkivät ja pilkkasivat niitä joilla ei ollut varaa kalliisiin vaatteisiin. Näin siis joku päälle 10 vuotta sitten.
Minua hieman ärsyttää kommentti "ei pidä hankkia lapsia jos ei ole varaa niihin", tietämättä perheen taustoista mitään.
Voi omaa tilannettani avata siten, että olimme mieheni kanssa työssä käyviä ok tuloisia, säästöjäkin oli ja kolme lasta. Tulimme hyvin toimeen ja rahaa oli kaikkeen tarpeelliseen ja vapaa aikaan. Kunnes sairastuimme hometalossa. Ostamamme talo vei melkein kaiken, rahat, terveyden ja mieheni työkyvyn. Lisänä koko ajan edelleen evakkoasunnon vuokra ja lääkekulut. Tarvitsemme tukea ja olemme vähävaraisia. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain totta. Pienipalkkainen isäni kannusti veljeään perheineen säästämään omaa asuntoa. Veli jatkoi vuokralla asumista ja vuosia myöhemmin kuollessaan, perheellä oli nipin napin rahaa järjestää hautajaiset. Veli oli kuitenkin työssä koko elämänsä. Isäni säästi omistusasunnon. Kyllä omilla valinnoilla on paljon merkitystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitäkin on, mutta todella pieni määrä.
Vierailija kirjoitti:
Maitorasva nostaa kolesterolia, mutta jos syö rasvattomia tuotteita, niin eihän niistä ole haittaa. Turha niputtaa kaikkia maitotuotteita haitallisiksi terveydelle. Haitallisia transrasvoja on eniten voissa (2%), margariinissa niitä on vähiten (0,5%), paitsi Minilättanissa, missä niitä on runsaasti, ainakin ennen oli (en tiedä, onko koostumusta muutettu lähivuosina).
Herrajumala, älä viirsi valehdella. Voissa ei ole transrasvaa, margariineissa on. Transrasvat syntyvät siitä kun tuotteeseen (margariiniin) käytettäviä öljyjä vaihtoesteröidään ja muutenkin teollisesti prosessoidaan. Myös sipseissä on transrasvoja. Luonnollisessa tuotteessa - kuten kirnuvoissa - ei ole transrasvoja.
HyvääLoppuelämää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---Kaikki eläinkunnan tuotteet nostavat kolesterolia.---Paljoa et sinäkään tunnu tietävän kolesterolittomasta ruokavaliosita!!
Fiksua tulla huutelemaan, kun ei itse mistään mitään tiedä, kuten eivät useimmat muutkaan tässä ketjussa.
Ihmisellä voi olla korkea kolesteroli, vaikka söisi esimerkiksi (typerien) virallisten suositusten mukaan. Kolesteroli on aine, jota ihmiselimistö tuottaa itse, ja myös säätelee sen määrää; jos syöty ruoka sisältää paljon kolesterolia, elimistö tuottaa sitä vähemmän, ja toisinpäin. Syyt, jotka johtavat veren liialliseen LDL- kolesterolipitoisuuteen, ovat monimutkaisemmat, kuin useimmat vaikkapa tällä keskustelupalstalla tuntuvat tietävän.
Kolesterolilla on tehtävänsä ihmiskehossa, ja siihen tutustuminen auttaa ymmärtämään syy- seuraussuhteita, jotka asiaan liittyvät. Useimmilla ei kuitenkaan ilmeisesti ole riittävää kiinnostusta tehdä niin, liekö siksi, kun on helpompi papukaijana toistella puolitotuuksia, jotka on jostakin naistenlehdestä lukenut. Mutta ei kai sitä voi enempää vaatia keskiarvoihmiseltä maassa, jossa diabetestakin hoidetaan ennemmin lääkkeillä, kuin hiilareita vähentämällä.
Tämä. Kolesteroli on ihmiselle elintärkeä aine. Jos emme saisi sitä ruoasta eikä kehomme valmistaisi sitä tarvittaessa, kuolisimme hyvin nopeasti.
Koska Suomessa on tuudittauduttu siihen että työttömänä saa yhteiskunnan tukea niin ihmisistä on tullut kykenemättömiä huolehtimaan raha-asioistaan. Jos on lapsia niin siitä palkasta pitää sitten oikeasti jäädä säästöön pahojen vuosien varalle eikä hankkia asuntoa jonka lyhennykset syövät kaikki varat. Moni asuu aivan liian isossa asunnossa siihe nähden mitä oikeasti tarvitaan. On kehittynyt feikki ajatus siitä mitä täytyy olla. Ei kaikilla lapsilla tarvitse olla omia huoneita ja itseasiassa tutkimusten mukaan huoneen sisarustensa kanssa lapsi on onnellisempi kuin se yksinäinen.
Eikä kaikkien Helsingissä asuvien tarvitse asua Helsingissä. juna esmes kulkee monesta suunnasta. Itse aikanaan kuljin Karjaalta Helsinkiin. Ja se tuli todella paljon halvemmaksi kuin asunnon hankkiminen Helsingistä. Kun sitten aikansa maksoi sitä pikkuista kämppää Karjaalla niin oli hyvä pesämuna Helsinkiin eikä tarvinnut ottaa tuloihin nähden liian isoa lainaa. Mun raja on 20% tuloista saa mennä asumiskustannuksiin kuussa. Joo. Kun malttaa asua omien rajojen puitteissa eikä yliarvioida maksukykyään niin kun huonot päivät tulevat, ovat asiat hyvin ja tilillä rahaa eikä juurikaan velkaa. kokoajan pitää työttömänäkin aktiivisesti etsiä töitä, aina löytyy jotakin. Vaikka olis sitten sama summa kuin saa tukia niin työnteko kannattaa aina.
Ei näissä tapauksissa ole kyse köyhyydestä, vaan osaamattomuudesta ja huonosta keitto- ja taloustaidosta. Syksyllä saa omenoita ilmaiseksi, niitä voi säilöä monin tavoin. Halpaa on myös kausikasvikset ja marjojakin saa ilmaiseksi metsästä, niiden lähellä asuu ihan jokainen suomalainen. Valistusta ja apua taloudenhallintaan, sitä tämäkin perhe tarvitsee.