"Perheen 11-vuotiaan pojan kolesteroliarvot ovat niin koholla, että ravitsemusterapeutilta tuli tiukka ohje lisätä ripeästi kasvisten ja hedelmien syömistä. Äitiä raastaa se, ettei heillä ole varaa tehdä niin."
En vaan ymmärrä tätä. Eihän esim. juurekset ole kalliita. Ja hedelmistäkin yleensä löytää edullisia kausituotteita esim. appelsiineja saa tällä hetkellä jopa eurolla kilon.
Mitä ne oikein syöttää lapsille jos pari euroa vihanneksista tai hedelmistä on liikaa...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/82099ff0-aee2-43f8-8362-6a60472939db
Kommentit (602)
Ja mitähän se bussimatka Nuuksioon tai Sipoonkorpeen maksaa? Kellä köyhällä on sellaisia varaa maksaa? Ja kuka jaksaa syödä suppiksia yhtenään, jos niitä sieltä löytääkin - nimimerkillä pari vuotta sitten 80 litraa suppiksia pakkasessa, ei enää ikinä! Itse pääsen liikkumaan autolla eikä luonnonantimien keräily ole pakko vaan harrastus, on helppo hurauttaa landelle ja keräämään pakkaseen täytettä. Kyllähän ne reissut maksavat. Jos olisin taloudellisissa vaikeuksissa, eipä tulisi tuollaisista matkoista mitään. Vuosaaren ja Keskuspuiston marjametsät on loppujen lopuksi aika vähissä ja toisekseen niissä ulkoilutetaan niin paljon koiria, että enpä sieltä keräilisi marjoja. Osassa maata sienissä on edelleen Tsernobylin säteilyjäämiä sen verran, että nekin jäisivät minulta metsään, vaikka pidänkin sienestyksestä. Itse poimitut luonnonantimet ovat hyvä lisä monien ruokavalioon, mutta on myös paljon ihmisiä, jotka eivät niitä niin vaan pääse keräilemään. Silloin on turha tarjota sitä helpotukseksi ahdinkoon. Samoin pullojenkeruun kanssa. Poimin koiranulkoilutuslenkeillä kaikki pullot talteen, mutta menee viikkoja, ettei yhtään pulloa osu kohdalle Helsingissä. Tuskin niitä missään pöndellä on sen enempää tarjolla.
Kuka ihmeessä pystyy äänestää kokoomusta. Hehän nauttivat, kun köyhät kärsivät. He haluaisivat palauttaa orjuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihmeessä pystyy äänestää kokoomusta. Hehän nauttivat, kun köyhät kärsivät. He haluaisivat palauttaa orjuuden.
Nyt vihervassari (sdp, vas., vihr.) nukkuun siitä. Te haluatte myydä Suomen venäläisille.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän se bussimatka Nuuksioon tai Sipoonkorpeen maksaa? Kellä köyhällä on sellaisia varaa maksaa? Ja kuka jaksaa syödä suppiksia yhtenään, jos niitä sieltä löytääkin - nimimerkillä pari vuotta sitten 80 litraa suppiksia pakkasessa, ei enää ikinä! Itse pääsen liikkumaan autolla eikä luonnonantimien keräily ole pakko vaan harrastus, on helppo hurauttaa landelle ja keräämään pakkaseen täytettä. Kyllähän ne reissut maksavat. Jos olisin taloudellisissa vaikeuksissa, eipä tulisi tuollaisista matkoista mitään. Vuosaaren ja Keskuspuiston marjametsät on loppujen lopuksi aika vähissä ja toisekseen niissä ulkoilutetaan niin paljon koiria, että enpä sieltä keräilisi marjoja. Osassa maata sienissä on edelleen Tsernobylin säteilyjäämiä sen verran, että nekin jäisivät minulta metsään, vaikka pidänkin sienestyksestä. Itse poimitut luonnonantimet ovat hyvä lisä monien ruokavalioon, mutta on myös paljon ihmisiä, jotka eivät niitä niin vaan pääse keräilemään. Silloin on turha tarjota sitä helpotukseksi ahdinkoon. Samoin pullojenkeruun kanssa. Poimin koiranulkoilutuslenkeillä kaikki pullot talteen, mutta menee viikkoja, ettei yhtään pulloa osu kohdalle Helsingissä. Tuskin niitä missään pöndellä on sen enempää tarjolla.
Sipoonkorpeen pääsee ihan fillarilla. Tai sitten ajaa Helsingin sisäisellä ja sitten kävelee. Ei maksa maltaita. Ja metsää on kyllä ihan Helsingissäkin vaikka kuinka paljon.
Ihan helvettiä oli marjastaa vauvan ja etenkin taaperon kanssa, siinä ei paljon saaliille pääse. Ainoa tapa saada pakastin täyteen oli mennä metsään ilman lasta, jos siis halusi marjoja ämpärin tai enemmän, litran pari nyt saa kerättyä vaikka päällä seisoen. Kukaan ei lähde bussilla Nuuksioon parin marjalitran vuoksi, jos pitää ajatella homman taloudellista järkevyyttä.
Daisy Duckfacebook kirjoitti:
On tää jännä tää ketju. Vaikka kuinka keliaakikot kertovat miksi eivät voi syödä tattaria ym, niin ei, kun "kyllä niitä vaan voi niissä ei ole gluteenia kun minä sanon". Vaikka kuinka selittää ettei ole lähellä järviä joista kalastaa, eikä osaa kalastaa niin ei, kun "kyllä pitää kalastaa kun minäkin teen niin, laiskoja vain sitä ollaan". Vaikka kuinka selittää että voi marjastaa kun ei ole mitään tietämystä ja tuntemusta metsistä jos asuu vaikka itselle uudella paikkakunnalla niin ei, kun "minäkin olen aina marjastanut, tekosyitä vaan, kyllä siellä suuntavaiston oppii, mitäs olet saanut lapsia vie ne jonnekin hoitoon että voit marjastaa, ja kun minulla on arkkupakastin niin kyllähän se pitää kaikilla olla ja kaikkien pitää osata kuivata ja siivuta kun minäkin, ja mitä ne allergiat muka on, ei meillä ainakaan kukaan semmosia kotkotuksia harrasta" jne jne loputtomiin. Ja kyllä, osa köyhistä perheistä ei osaa suunnitella, käyttää vähiä rahojaan alkoholiin ja tupakkaan, on uusavuttomia ja sitä ja tätä....mutta toi yleistäminen. En ymmärrä. Ja ihan tiedoksi, joskus ruoka-aineallergiat ovat tosi vakavia. Minulla on ystävä joka on niin allerginen eräälle ruoka-aineelle, että jos sitä on hänen ruokansa hipaissutkin niin sairaalareissu ja hengenlähtö lähellä. Koko tää vuodatus ihan ystävyydellä, osoittaa pliis edes vähän empatiaa kanssaihmisille.
Selityksiä, selityksiä, selityksiä... Miksi ei esimerkiksi siellä uudella paikkakunnalla voi selvittää missä marjastaa? Aika harvassa on Suomessa paikat joissa ei ole mitään kalastusmahdollisuutta ja ahvenia saa mato-ongella jonka ostaa alle 10€ ja siihen kaivaa itse madot maasta. Mutta joo, koska sulla ei ole arkkupakastinta, et osaa siivuttaa ja kaverillasi on vakava allergia niin ei sunkaan kannata yhtään yrittää. Parempi jatkaa samalla valitus-linjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipoonkorpeen pääsee ihan fillarilla. Tai sitten ajaa Helsingin sisäisellä ja sitten kävelee. Ei maksa maltaita. Ja metsää on kyllä ihan Helsingissäkin vaikka kuinka paljon.
Sipoonkorpeen voi ajaa myös tuliterällä bemarilla tai audilla. Paitsi marjat saa helpommin kyllä kauppahallista.
Miksein ihmiset poimi kesällä marjoja ja sieniä? Nokkosiakin kannattaa kerätä ja kuivata talveksi. Vai onko tuon perheen isäkin niin sairas, ettei voi tuollaista tehdä? Meilläkin on tiukkaa, mutta onneksi on pakasti vielä puolillaan marjoja ja suolasieniäkin vielä monta purkkia. Meillä onneksi myös kellari, joka täytetään syksyllä oman maan porkkanoilla ja perunoilla, etikkapunajuurilla ja -kurkuilla. Kesällä syödään villivihanneksia ja oman maan salatteja, yrttejä yms. Sipulit kuivataan talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipoonkorpeen voi ajaa myös tuliterällä bemarilla tai audilla. Paitsi marjat saa helpommin kyllä kauppahallista.
Antaa taimaalaisten poimia marjat. Kyllä suomalaisella pitäisi olla varaa ostaa ne kauppahallista, kun kerran minimipalkkakin on 2600 euroa kuukaudessa.
Köyhyys on aina ihmisen oma vika. Miksi köyhät ei tee töitä tai ala yrittäjäksi. Eiku kaikki pitää saada muiden kustantamana.
Ei Suomessa oikeasti ole köyhyyttä. Kaikki jotka pitävät itseään köyhänä, tuhlaavat rahansa vain johonkin turhuuksiin. Verotuksen progressio varmistaa vielä sen, että on ihan sama tienaatko 2000 vai 8000, niin käteen jää lähes sama summa.
Työttömyys on aina ihmisen oma vika ja laiskuuden merkki. Miksei hae töitä???
Vierailija kirjoitti:
Ja marjat ei käy? Metsässä on ilmaiseksi ja moni tarjoaa myls puutarhamarjoja ilmaiseksi. Ja omenoita.
Pitää olla iso pakastin. Pitää löytää ne marjat ja päästä niiden luokse.
Tuo perhe on oikeasti köyhä, jos puuro ja pasta on se mihin on varaa. Niihin verrattuna hedelmät maksaa paljon.
Meillä Suomessa on tämmöistä.
Ja kuinka monta omenaa ja banaania minäkin heitän mätinä pois...
Mitä ”turhaa” ruokaa sinulla on ja menee roskiin?
Siinä tilanteessa on vaikea kuvitella, että jollain ei ole varaa. Ja silti se on totta.
Vierailija kirjoitti:
Seliseli. Alle kympillä pääset metsään ja takaisin, aika halpa hinta vaikka 10 litrasta mustikoita tai korillisesta sieniä. Eikä niitä sieniä tarvitse sellaisenaan syödä, niillä voi jatkaa ja monipuolistaa monia eri ruokia. Onhan nuo jaksaneet kertomansa mukaan syödä puuroa, pastaa ja leipääkin yhtenään, joten sienihän tuntuisi olevan oikein luksuslisä tuohon.
Ja siinä raflaavassa Tsernobyl artikkelissahan sanottiin, että liottamalla ne vähäisetkin cesium-jämät saa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täältä Helsingistä niin vaan aina marjastamaan lähdetä. Julkinen liikenne koko perheellä tulee niin kalliiksi, että kannattaa jo ostaa marjoja kaupasta, eikä meidän perheessä ainakaan ole kuin yksi pyörä kaikille yhteensä. Ja vaikka saisi ämpärit ja fillarit lainaksi, ei kaikilla ole rahaa ostaa pakastintakaan.
Ihan sama täällä. Kaikkien edestakaisten seutulippujen hinnalla saa jo niin paljon marjoja kaupasta, että on suorastaan vähä-älyisten hommaa lähteä täältä marjastamaan. Jokainen, joka osaa alkeellistakaan yhteenlaskua, pitäisi tajuta tämä.
Tekosyitä. Monet köyhyysjutuissa esiintyvät perheet tai ainakin niiden aikuiset ovat pahasti ylipainoisia eli raha käytetäään roskaruokaan eikä harrasteta liikuntaa. Muutenkin on totuttu siihen, että sossu maksaa asunnon ja sähkön ja veden ja että ruoan pitäisi lentää suuhun tai ainakin se pitäisi saada silleen kivasti muovipussissa tai muovikääreissä valmiina. Suomen metsissä ja soilla riittää marjoja ja sieniä poimittaviksi. Onkiakin voi. Metsästääkin, jos näkee vaivaa ja hankkii luvat ja aseen. Joskus pitää ponnistella. Polkupyöriä ja onkia saa halvalla käytettyinä. Marjoja ei ole pakko pakastaa, vaan niistä voi keittää kiisseleitä, hilloja ja mehuja ja niitä voi kuivata - uunissakin tai kuivurilla - Kuluttaja-lehden testin voittanut kuivuri maksaa vain muutaman kympin, mutta uunissakin onnistuu. Mutta aina voi esittää tekosyitä, että ei onnistu - kyllä laiska niitä keksii. Sääliksi käy tuollaisten perheiden lapsia.
Itse en ole köyhä, vaan ehkä lähinnä keskituloinen, vaikka rahat ihan tiukassa ovatkin. Näin pääkaupunkiseutulaisen autottoman näkökulmasta lähinnä naurattaa nämä kaiketi hyvää tarkoittavat neuvot onkimisesta, metsästämisestä jne. Saa olla aika sissi, että lähtee koko perheellä eväineen ja ämpäreineen onkien kanssa jonnekin korpeen hankkimaan ravintoa. Ne bussit kun ei kulje ihan rannoille eikä marjastupaikkoihin, vaan pitäisi kantaa ne väsyneet lapset, marjaämpärit ja muut romppeet sieltä metsän keskeltä ihmisten ilmoille takaisinkin. Mitä muuten maksaa ase ja metsästyslupa, ja missä täällä Helsingin kupeessa saa päivittäin metsästää ja mitä, näin mielenkiinnosta kyselen. Mutta kiva kuulla, että meidän perheen lapsetkin jotakuta säälittävät.
Miksi ne lapsetkin pitäisi rahdata mukaan metsään.?!
Vie hoitoon, kai sinulla joku on joka pystyy lapsiasi katsomaan sen aikaa kun olet metsässä vaikkapa puolisosi kanssa. Tai ukkos jää valvomaan lapsia kun lähdet marjastamaan !! Lapset ovat vain tekosyy laiskuuteen .
Jep. Itse olen pienituloinen opiskelija. Itse pyydestetyt marjat ja sienet olisivat aika hyvä lisä ruokarepertuaariin. Olen autoton ja asun kaupungissa. Metsään ei ihan niin vain lähdetä. Mutta totuus on, että en kuitenkaan voi sietää kyykkimistä ja marjastamista, joten en ole ikinä viitsinyt tai jaksanut lähteä metsään. Jos taas olisin työtön, jolla lapset kärsisivät nälästä, niin uskon, että tekisin mitä vain, jotta lasten ei tarvitsisi kärsiä nälästä. Työttömänä varmasti olisi päivällä aikaa lähteä kauemmaskin metsään. Kesällä voi pyörällä tai jopa bussilla pääsee varmasti edes jonnekin. Ihmiset ovat myös aika autiita auttamaan. Voisihan sitä varmasti myös kysyä joltakin, jos pääsisi mukaan metsään, jos itsellä autoa ei ole.
Ymmärrän taas, että esim. masennus heikentää toimintakykyä. Mutta olivatko molemmat vanhemmat masentuneita? Jos tilanne oli tämä, niin siinäkin kohtaa ehkä ihan hyvä pyytää apua. Jos taas vanhemmat ovat täysin toimintakyvyttömiä, niin silloin varmasti vaadittaisiin vanhempienkin osalta jo järeämpää hoitoa. Aika monia asioita pystyy oikeasti tekemään, kun edes yrittää ja on aktiivinen. Rajoittavat sairaudet on toki asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa että minä kyllä taidan äänestää. Oikeasti ahdingossa olevia ja sairaita jne. toki täytyy auttaa, mutta siinä en näe mitään pahaa, että tällaisten työnvieroksujien ja ylivarojensa elävien "köyhien" hyysäys loppuisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin köyhät perheet saavat varmasti toimeentulotukea. Mihin se kuluu, jos ei ole varaa ruokaan?
No yksinasuvalla se toimeentulotuen perusosa on tosiaan 490e/kk. Jos Kela katsoo vuokran liian kalliiksi, on se vähemmän. Ei tuolla summalla oikeasti ylimääräiseen jää vaikka paljolta kuulostaa, etenkin jos tulee jotain yllättäviä menoja.
Lapsiperheelle tuo summa on tietenkin enemmän, mutta niin on menotkin.
Lapsiperheellä pitäisi siis jäädä muutama satanen kuussa ruokaan ja päivittäistavaroihin. Miten sillä ei saa terveellisempää ruokaa?
Ainakin aikaisemmin kuntien sosiaalitoimistot huomioivat usein lapsilisät, eli kun perhe putosi toimeentulotuelle, perheeltä lähtivät käytännössä lapsilisät. Perheessä eletään siis pitkälti sen varassa, mitä koko kotitalous saa rahaa, ja lapset tulevat siinä sivussa sitten huolehdittua. Osa toimeentulotuesta menee tietysti vuokraan, koska asumistuki ei koskaan sitä kokonaan kata.
Samaan aikaan eräs paikallislehti jakelee sijoitusneuvoja siitä, miten lapsilisistä saa sijoittamalla parhaimman tuoton. Niistä kertyy kuulemma hyvä pesämuna ensimmäistä omistusasuntoa ajatellen.
Enpä usko, että lapsilisiä laadittaessa ajateltiin ihan tällaista skenaariota tulevaisuuden Suomesta...
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa oikeasti ole köyhyyttä. Kaikki jotka pitävät itseään köyhänä, tuhlaavat rahansa vain johonkin turhuuksiin. Verotuksen progressio varmistaa vielä sen, että on ihan sama tienaatko 2000 vai 8000, niin käteen jää lähes sama summa.
No itseasiassa 8000 tienaava saattaa saada käteen vähemmän kuin 2000 tienaava, koska paremmilla tuloilla joudut maksamaan kaikista palveluista, jotka "pienituloiset" saavat ilmaiseksi. Kyllä tää kateuden määrä suomessa on järkyttävä. Ihan kuin mä olisin joku rikas, kun saan 8370 euroa kuussa bruttona. Eihän tuolla summalla tehdä edes joka kuu ulkomaan matkaa.
Olen ollut mukana tällaisessa auttamisringissä. Niissä on yksi iso ongelma. Näitä ryhmiä vetävät yksityishenkilöt, joilla ei useimminkaan ole minkäänlaista esim.sosiaalialan koulutusta tai työkokemusta. Ei edes perustietoja siitä, miten Kela tai työkkäri toimii.
Auttamisen halu on heillä suuri ja sehän on hyve. Mutta ryhmien ylläpitäjä tai vetäjä uskoo monesti sokeasti autettavan kertomuksen, toisin sanoen yksipuolisen kokemuksen tilanteesta. Ei osata nähdä, että ihmisen ydinongelma ei ole Kela tai rahojen vähyys.
Kerron esimerkkitapauksen vähän muunnellen ettei ylläpitäjää tai autettavaa tunnisteta:
Naisella oli 4 kouluikäistä lasta ja yksi päivähoidossa. Lemmikkejä oli useita. Nainen oli omien sanojensa mukaan vuoteen oma, ei voinut edes vessaan mennä kunnolla, saati peseytyä. Ja vaikka olisi vessaan päässyt ei siellä ollut mitään millä puhdistaa itsensä, ei edes palasaippuaa. Lattiat olivat kylmät, koska matot oli myyty ja nukkumaankaan ei kesällä päässyt, koska ikkunoissa ei ollut verhoja.
Pulaa oli kaikesta. Kaksi lapsista toivoi lahjakorttia ulkomaiseen nettikauppaan, josta saisi tarpeeksi isoja vaatekokoja. Äiti toivoi ruokalahjakortteja ja hygieniatuotteita.
Olen itse sosiaalialalla töissä. Ehdotin, että äiti tekisi itsestään lastensuojeluilmoituksen, sillä jos ei tosissaan pysynyt edes liikkumaan vessaan, miten hän saattoi huolehtia pienistä lapsista?
Velkaa oli aivan järkyttävä määrä ja lisää otettiin sukulaisilta ja pikavippifirmoilta. Ryhmänvetäjä kauhisteli miten Kela ja sossu voivat ajaa ihmisen tällaiseen ahdinkoon.
Yritin kauniisti sanoa, että juu, akuuttiin pulaan ruokakassi tai pullo shampoota on hyvä juttu. Mutta perhe tarvitsee paljon isompia tukitoimi kuin mihin yksityishenkilöt kykenevät. Ryhmänvetäjä vain jatkoi inttämistä, että en ymmärrä perheen tilannetta ja nyt tarttis saada niitä vaatteita ja äidillä ipadi, kun eivät voi kotona tehdä mitään muuta kuin istua sisällä.
Toivon, että perheen lapset saivat tarvitsemaansa apua tai esim.päiväkodissa on tehty lasu.
Kaunis ajatus perustaa näitä ryhmiä, mutta se saattaa vain joissain tapauksissa passivoida ihmisiä entistä enemmän. Jos joku tuo sinulle kaiken kotiin ja lyö iPadin käteen ja kauhistelee kanssasi Kelan ja sossun sydämettömyyttä. Niin ihan varmasti se kupla omasta toivottomuudesta vain vahvistuu sen sijaan, että alkaisi vihdoin saada voimaa muutokseen.
Up