"Perheen 11-vuotiaan pojan kolesteroliarvot ovat niin koholla, että ravitsemusterapeutilta tuli tiukka ohje lisätä ripeästi kasvisten ja hedelmien syömistä. Äitiä raastaa se, ettei heillä ole varaa tehdä niin."
En vaan ymmärrä tätä. Eihän esim. juurekset ole kalliita. Ja hedelmistäkin yleensä löytää edullisia kausituotteita esim. appelsiineja saa tällä hetkellä jopa eurolla kilon.
Mitä ne oikein syöttää lapsille jos pari euroa vihanneksista tai hedelmistä on liikaa...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/82099ff0-aee2-43f8-8362-6a60472939db
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään, jonka lapset eivät ole tulleet koulussa kiusatuiksi, vaikka vaatteet eivät ole olleet muodikkaita?
Jatkuvasti saa lukea köyhyyden ja vaatteiden perusteella kiusaamisesta, mutta jostain kumman syystä omat lapseni (3 kpl) ovat välttyneet siltä koko kouluajan. Tätä olen aina ihmetellyt, miksi. Kuinka on voinut käydä niin hyvä tuuri vai mistä on oikeasti kysymys. Takkeja, farkkuja kenkiä ja puseroita olen joutunut aina ostamaan kirpparilta, mutta koskaan ei ole tullut niistä sanomista. Sama kokemus on itsellänikin omilta kouluvuosilta, käytin usein äidin vanhoja vaatteita (jos kehtasin), mitään merkkikamaa ei ollut koskaan, mutta koskaan en saanut vaatteista kuittailua. Adidaksen verkkarilahjoituksesta hihkuminen tuntuu minusta ihan toisen planeetan tarinalta.
Olen kummastellut ihan samaa. En osaa edes sanoa mitkä merkit oli aikanaan "in" koulussani. No joo converset oli kova sana jossain vaiheessa ja niitä täällä paljon parjattuja kånkeneitä näkyi paljon lukiossa, mutta muuten ei mitään hajua. Eihän suurimmasta osaa vaatteita edes näy päällepäin minkä merkkisiä ne on. Vai olenko oikeasti niin sosiaalisesti kömpelö, että multa meni tämä vaan täysin ohi.
Mun mielestäni kanssa täysin kummallista tuo ”addujen” korostaminen. Köyhät kuvittelee, että nuo merkkituotteet olisi jotenkin tärkeitä. Ei ne oikeasti ole. Lapset eivät ole niin ulkonäkökeskeisiä kuin annetaan ymmärtää. Tämä muotivaatteissa koreilu on köyhien juttu.
Me ollaan hyvin toimeentuleva perhe. Lapset on kieltäytyneet Adduista ym ’trendimerkeistä’ joita ilman on automaattisesti kiusauksen uhri.
Mistä se sitten kertookaan?
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kyykkyyn.
T. Koko Omus
Ei, vaan ihmisille myös vastuu omasta elämästä. Loputtomiin ei voi olettaa elävänsä toisten lompakolla, vaan oma panos pitää tuoda yhteiskuntaan myös. Mitään sympatioita ei tarvitse määräänsä enempää rikkaiden kokea henkilöitä kohtaan, jotka eivät yhteiskunnan massiivisesta tuesta huolimatta kykene ruokkimaan edes omia lapsiaan. Tämmöisistä olosuhteista pitäisi lapset ottaa huostaan ja vanhemmat elämäntaitokurssille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja marjat ei käy? Metsässä on ilmaiseksi ja moni tarjoaa myls puutarhamarjoja ilmaiseksi. Ja omenoita.
Jaa, nyt vai?
Tämmöiset typerät vastaukset ottaa pattiin satasella.
Onko nykyään ennakointi ja varautuminen täysin vieraita käsitteitä ja suorastaan pöyristyttävää ehdottaa ajattelmaan vähän pitemmällä aikajänteellä? Varmaan kun tuntuu että monet puhuvat mm. "yllätyslaskuista, jotka sekoittavat perheen talouden" siinä tapauksessa kun kyse on vaikka auton huollosta, lapsen talvihaalarista, sähkölaskusta! jne. Eli silloin kesällä ja syksyllä ei voi ruveta ajattelmaan sitä tulevaa talvea ja pohtia että "Hmmm...talvi edessä ja tuloissa ei ole näköpiirissä mitään muutoksia, voisinko kerätä vaikka marjoja ja sieniä, jotta ensitalvi ei olisi ihan yhtä kituuttamista ruuan kanssa." Ei ne lapsen kolesterolit yhdessä yössä nouse, tilanne on varmasti ollut tiedossa jo kauan.
Ei hedelmät ole oikeasti niin halpoja. Me ostetaan keskimäärin 15 eurolla hedelmiä kerralla kaupassa käydessä (banaania, päärynää,vesimelonia). Ei ne kestä kuin max 3päivää! Meillä menee se vähintään 30e viikossa hedelmiin. 2-4 ihmistä viikottain syö niitä meillä nyrkkisääntö että ravintosuositus eli puolikiloa päivässä TUOREOTA vihanneksia/kasviksia täyttyy. Mutta kyllä meillä menee varmasti 750g päivässä nyt kun tarkemmin ajattelee. Puolet siitä tulee hedelmistä. Ei varmasti ole varaa samanverran syödä köyhyysrajan alapuolella elävien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole köyhä, vaan ehkä lähinnä keskituloinen, vaikka rahat ihan tiukassa ovatkin. Näin pääkaupunkiseutulaisen autottoman näkökulmasta lähinnä naurattaa nämä kaiketi hyvää tarkoittavat neuvot onkimisesta, metsästämisestä jne. Saa olla aika sissi, että lähtee koko perheellä eväineen ja ämpäreineen onkien kanssa jonnekin korpeen hankkimaan ravintoa. Ne bussit kun ei kulje ihan rannoille eikä marjastupaikkoihin, vaan pitäisi kantaa ne väsyneet lapset, marjaämpärit ja muut romppeet sieltä metsän keskeltä ihmisten ilmoille takaisinkin. Mitä muuten maksaa ase ja metsästyslupa, ja missä täällä Helsingin kupeessa saa päivittäin metsästää ja mitä, näin mielenkiinnosta kyselen. Mutta kiva kuulla, että meidän perheen lapsetkin jotakuta säälittävät.
Marjaan pääset julkisilla pääkaupunkiseudulla vaikkapa Nuuksioon tai Sipooseen. Tämä tieto on ihan ilmainen. Tarvitset ämpärin ja bussilipun. Voit ottaa koko perheen mukaan jos lapset jo siinä iässä että jaksavat kävellä metsässä. Aamulla heräät ajoissa, teette eväät ja lähdette retkelle. Myös sieniretkille samoille seuduille voi mennä. Jos joku tuttu/naapuri käy marjassa niin kannattaa kysyä jos pääsee mukaan. Martat järjestävät myös marja/sieniretkiä. Mutta ymmärrän kyllä jos et ole tottunut käymään kuin ostarilla niin tuntuu erittäin epämukavalta ajatukselta.
Itse olin yh eikä meillä ollut koskaan ruoasta pulaa. Osaan itse tehdä ruokaa, myös leipoa.
Miksi täällä taas ulvoo näitä "miks hankit jos ei ollu varaa"-urpoja?
Lukekaa se artikkeli. Se yksikin äiti on sairastunut perinnölliseen tautiin jonka hoito on kallista ja kokeellista. Sitä ennen olivat tavallinen perhe, molemmat kävi töissä. Ei nää oikeesti vähäosaiset halua maata sängyn pohjalla tai tee lapsia huvikseen. Mut eihän se teitä kiinnosta, koska muiden solvaaminen on kivempaa - parantaako se teidän omaa päivää tai jotain? En käsitä.
Nykymaailmassa tarvii enemmän lukutaitoa ja empatiakykyä. Miettikää itse jos yhtäkkiä sairastuisitte johonkin koska teidän vanhemmat oli itsekkäitä ja teki teidät vaikka tiesivät että sairastuisitte, ja siihen päälle se havainto että "voi ei mä tein lapsia ja tää mun sairaus voi puhjeta niissäkin".
Mut ei, te julmat kylmät ihmiset vaan morkkaatte kaikkia täällä päivästä toiseen. Juoksette ketjusta toiseen bongailemassa yksittäisiä sanoja joiden perusteella kuittaatte äkkiä jokaisen keskustelun kestolausunnoilla: "en jaksanut lukea mutta jätä se sika" / "mitäs teit lapsia" jne.
Hyi perkele.
Herkkuihin on varaa. Nythän on appelsiinit halpoja ja banaanit. Porkkanat ei paljoa maksa. Parsakaalista saa paljon vitamiinia ja kuitua. Kaikki roska pannaan.
Vierailija kirjoitti:
Herkkuihin on varaa. Nythän on appelsiinit halpoja ja banaanit. Porkkanat ei paljoa maksa. Parsakaalista saa paljon vitamiinia ja kuitua. Kaikki roska pannaan.
marja-aikana poimia marjoja pakasteeseen. Omena päivässä pitää lääkärin loitolla. Huom. kaalesta saa ravitsevaa ruokaa, voi syödä raakana. Liikuntaa.
En ole aikoihin lukenut näin ilkeää, ylimielistä, kateellista, sairasta ketjua. Huh huh...
Vierailija kirjoitti:
Ei hedelmät ole oikeasti niin halpoja. Me ostetaan keskimäärin 15 eurolla hedelmiä kerralla kaupassa käydessä (banaania, päärynää,vesimelonia). Ei ne kestä kuin max 3päivää! Meillä menee se vähintään 30e viikossa hedelmiin. 2-4 ihmistä viikottain syö niitä meillä nyrkkisääntö että ravintosuositus eli puolikiloa päivässä TUOREOTA vihanneksia/kasviksia täyttyy. Mutta kyllä meillä menee varmasti 750g päivässä nyt kun tarkemmin ajattelee. Puolet siitä tulee hedelmistä. Ei varmasti ole varaa samanverran syödä köyhyysrajan alapuolella elävien.
Riippuu mitä ostaa, banaanit nyt tuntuu olevan kohtalaisen edullisia ympäri vuoden, mutta esim. nuo päärynät ja vesimelonit on kalliita tähän aikaan vuodesta. Sitrusheldelmiä on sen sijaan nyt runsaasti ja ovat edullisia. Esim. Cittarissa on nytkin tarjouksessa 5kg:n pussi appelsiineja 3 euroa. Riittää teidänkin perheelle melkein koko viikon kasviksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kyykkyyn.
T. Koko Omus
Nyt vihervassari se pää kii. Ette te osaa muuta kuin haukkua muita ja elää pummeina. Miks mun pitää maksaa yli puolet palkasta veroina ja elättää sunkinlaista sossupummia. Olen Heikki Salmelan kanssa samaa mieltä, että tulovero pitäisi poistaa ja siirtyä kokonaan kulutusverotukseen. Silloin sinäkin venäjänmielinen loinen joutuisit maksamaan oman elämisesi, etkä eläisi loisien meidän kunnon työntekijöiden verorahoilla. Toivottavasti kokoomus voittaa vaalit, niin saadaan jotain rotia tähän maahan.
Vierailija kirjoitti:
En ole aikoihin lukenut näin ilkeää, ylimielistä, kateellista, sairasta ketjua. Huh huh...
Tup kateus-kortti on kyllä huvittava. Tai lähinnä se, että miten sitä heitetään jokapaikkaan. Mistähän ihmeestä tuolle elämänhallintaongelmaiselle, joka on onnistunut pilaamaan omien lastensa terveyden, pitäisi täällä kenenkään olla kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kyykkyyn.
T. Koko Omus
Nyt vihervassari se pää kii. Ette te osaa muuta kuin haukkua muita ja elää pummeina. Miks mun pitää maksaa yli puolet palkasta veroina ja elättää sunkinlaista sossupummia. Olen Heikki Salmelan kanssa samaa mieltä, että tulovero pitäisi poistaa ja siirtyä kokonaan kulutusverotukseen. Silloin sinäkin venäjänmielinen loinen joutuisit maksamaan oman elämisesi, etkä eläisi loisien meidän kunnon työntekijöiden verorahoilla. Toivottavasti kokoomus voittaa vaalit, niin saadaan jotain rotia tähän maahan.
Voi kunpa Suomessa olisi enemmän sinunkaltaisia ihmisiä. Olet niin empaattinen ja muita ajatteleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi appelsiini painaa aika paljon, joten ei niitä montaa eurolla saa...
On mielen köyhyyttä rajoittaa terveellisiä ruokaostoksia, sillä ettei ole varaa hedelmiin. Me asutaan Suomessa, täällä on mahdollista kerätä ilmaiseksi eri marjoja ja sieniä. Asun Oulussa ja käyn syksyisin sienestämässä ja marjastamassa. Sieniä tulee monta litraa, marjoja yli 100 litraa. Minulla on arkkupakastin. Olen alle 30-vuotias perheellinen. Suosittelen lämpimästi tätä harrastusta muillekkin perheellisille. Säästää silkkaa rahaa, ja lapsille on rikkaus oppia metsässä liikkumista, kehittyy suuntavaisto, kunto ja raitista ilmaa tulee. Puhumattakaan mukavasta retkitunnelmasta perheen kanssa :)
muuten ok mutta luin jostain että sienissä vielä Tsernobillin ydinvoima onnettomuudesta tulleita säteitä. Ei kai kukaan kilokaupalla syö niitä.
On tää jännä tää ketju. Vaikka kuinka keliaakikot kertovat miksi eivät voi syödä tattaria ym, niin ei, kun "kyllä niitä vaan voi niissä ei ole gluteenia kun minä sanon". Vaikka kuinka selittää ettei ole lähellä järviä joista kalastaa, eikä osaa kalastaa niin ei, kun "kyllä pitää kalastaa kun minäkin teen niin, laiskoja vain sitä ollaan". Vaikka kuinka selittää että voi marjastaa kun ei ole mitään tietämystä ja tuntemusta metsistä jos asuu vaikka itselle uudella paikkakunnalla niin ei, kun "minäkin olen aina marjastanut, tekosyitä vaan, kyllä siellä suuntavaiston oppii, mitäs olet saanut lapsia vie ne jonnekin hoitoon että voit marjastaa, ja kun minulla on arkkupakastin niin kyllähän se pitää kaikilla olla ja kaikkien pitää osata kuivata ja siivuta kun minäkin, ja mitä ne allergiat muka on, ei meillä ainakaan kukaan semmosia kotkotuksia harrasta" jne jne loputtomiin. Ja kyllä, osa köyhistä perheistä ei osaa suunnitella, käyttää vähiä rahojaan alkoholiin ja tupakkaan, on uusavuttomia ja sitä ja tätä....mutta toi yleistäminen. En ymmärrä. Ja ihan tiedoksi, joskus ruoka-aineallergiat ovat tosi vakavia. Minulla on ystävä joka on niin allerginen eräälle ruoka-aineelle, että jos sitä on hänen ruokansa hipaissutkin niin sairaalareissu ja hengenlähtö lähellä. Koko tää vuodatus ihan ystävyydellä, osoittaa pliis edes vähän empatiaa kanssaihmisille.
Te maalla asujat niin kasvattakaa pottuja, kasvimaa, viinimarjapensaita sun muita pensaita mitä niitä lie onkaan. Lampaita voi kasvattaa kesällä ja lihoiksi sitten kun on se aika ja pakasteeseen. Kaikki varmaan diggaa lammaskaalesta. Voe että on hyvvee noin kai sanoo savolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täältä Helsingistä niin vaan aina marjastamaan lähdetä. Julkinen liikenne koko perheellä tulee niin kalliiksi, että kannattaa jo ostaa marjoja kaupasta, eikä meidän perheessä ainakaan ole kuin yksi pyörä kaikille yhteensä. Ja vaikka saisi ämpärit ja fillarit lainaksi, ei kaikilla ole rahaa ostaa pakastintakaan.
Ihan sama täällä. Kaikkien edestakaisten seutulippujen hinnalla saa jo niin paljon marjoja kaupasta, että on suorastaan vähä-älyisten hommaa lähteä täältä marjastamaan. Jokainen, joka osaa alkeellistakaan yhteenlaskua, pitäisi tajuta tämä.
Heldingissä on hyvä marjastaa ja marjastaa voi yksi joka kulkee pyörällä
Kerropas tähän ne Helsingin parhaat majapaikat sitten. Yh:na en voi marjastaa yksin.
Nuuksiot ja Sipoonkorvet on pullollaan marjoja ja sieniä. Myös ihan vaikka Helsingin saarista, mm. Laajasalo ja Vuosaari, löytyy marjametsiä. Kontulan metriksen vierestäkin olen bongannut. Kaikkiin näihin pääset bussilla. Lapsille tekee vaan hyvää päästä myös metsään, joten sinne vaan.
Maitorasva nostaa kolesterolia, mutta jos syö rasvattomia tuotteita, niin eihän niistä ole haittaa. Turha niputtaa kaikkia maitotuotteita haitallisiksi terveydelle. Haitallisia transrasvoja on eniten voissa (2%), margariinissa niitä on vähiten (0,5%), paitsi Minilättanissa, missä niitä on runsaasti, ainakin ennen oli (en tiedä, onko koostumusta muutettu lähivuosina).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kyykkyyn.
T. Koko Omus
Voi kunpa Suomessa olisi enemmän sinunkaltaisia ihmisiä. Olet niin empaattinen ja muita ajatteleva.
Äänestäkää kaikki kokoomusta, niin saamme vihdoin hyvinvointia tähän maahan.
Voihan sitä salaattia ja hedelmiä syödä vaikka kuinka mutta eihän niillä nälkä lähde.