"Olen jo monta kertaa joutunut sanomaan lapsille, että tänään ei ole ruokaa”
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni myös puuro on ruokaa, mutta se ei riitä jokapäiväisenä ateriana. Opetan lapsiani arvostamaan ruokaansa. Välillä voi tehdä myös maukasta uunipuuroa ja laittaa päälle pakasteesta otettuja marjoja. Poimimme marjamme itse. Lapsetkin poimivat ja niin, lapsetkin ovat oppineet laittamaan jo monenmoista ruokaa. Idättämien on edullinen tapa saada tuoretta vihreää porkkanoiden, kaalin yms edullisten kasvisten oheen. Idätämme itse. Kerralla voi ostaa isomman pussillisen idätettäviä siemeniä esim. parsakaalin siemenistä tulee hyvää. Ruoan laatu on vitamiini ym arvoiltaan korkeaa. En kävelisi, jos en söisi paljon kasviksia ja kohtuudella siemeniä, papuja, kalaa ja kanaa. Punaista lihaa hyvin vähän.
Punainen liha aiheuttaa syöpää. Kana suht edullista ja kalaa vou syödä srn 2-3 kertaa viikossa.
Kaikkihan sitä syöpää aiheuttaa.
En usko, että oikeasti ei olisi varaa. Huonot valinnat.
90-luvun lama-aikaan meillä oli monesti todella tiukkaa, mutta aina oli muutama kolikko, joilla sai ison kattilallisen vihanneskeittoa ja sämpylöitä jauhoista leivottua. Tänä päivänäkään tuommoiset eväät eivät muutamaa euroa enempää maksa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan sano, että pitäisi joka päivä syödä linssejä. Mutta jos lääkärikin jo sanoo kohonneiden kolesteroliarvojen perusteella, että jotain pitäis ruokavaliolle tehdä, niin kai te nyt herranjumala voitte joskus syödä muutakin kun sitä jauhelihaa!
https://www.foodie.fi/products/993?sort_order=price&sort_dir=asc
Tuossa on 400g linssejä 1,20e, kilohinnaltaan 2,97. Missään en oo ikinä nähny jauhelihaa alle 3e kilohinnalla, tällä hetkellä lidlissä on naudan 10% jauheliha TARJOUKSESSA 6,23/kg, prismassa halvin on 4,50/kg.
Linsseissä ei toki ole niin paljon proteiinia kuin naudassa (32g/100g vs. 52g/100g), mutta ihan eri tavalla kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita, jotka ois nimenomaan tärkeitä kasvaville lapsille, varsinkin jos veriarvoissa on nyt jo ongelmia.
Mistäköhän sinä nuo proteiiniarvot repäisit? Naudan jauhelihassa on n. 18-21g proteiinia/100g lihaa, riippuen rasvan määrästä. Kanassa on 21-22g proteiinia/100g. Vihreissä linsseissä on 4g proteiinia/100g.
Ja sitä paitsi kasvisproteiineja ei voi verrata eläinperäisiin, sillä ne ovat huomattavasti hyödyttömämpiä ravitsemustarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauheliha lidl 2,49 kilo...
Vai kilo 2.5? Ehkä joskus ja jouluna tarjouksessa. Sä olit väärässä thats it.
Ihan lidlissä tällä hetkellä ja vielä nautaa.
Lidl salmonellajauhelihaako tarkoitat...
Kyllä huomaa että osa porukasta ei ole koskaan linssejä syönyt, hyvä jos edes nähnyt. Yhdistävät ne mielessään johonkin ituihin. Ja sitten kun suolistobakteerit ovat tottuneet lähinnä pottuihin ja makkaraan, niin sanotaan että "maha ei kestä". :D
Itse olen sekasyöjä, eikä opiskelijabudjetilla todellakaan ostella mitään lihoja, jos ei ihan huippualessa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nykyään enää syödä perunaa? Ovatko ihmiset tulleet sille allergiseksi? Peruna on halpaa ja ravintorikasta, samoin kaali. Omassa lapsuudessa syötiin perunaa melkein joka päivä, kyllästymiseen asti suorastaan, mutta nälässä ei tarvinnut olla.
Tämä tuli nyt vaan yksittäisenä juttuna mieleen aiheesta nälkä.Samaa mieltä, peruna on suomalaisessa ruokavaliossa ollut aina tärkeä, samoin kaali. Linssit, pastat ja riisit olivat harvinaisuuksia omassa lapsuudessani-50 ja -60 luvuilla. Riisipuuro oli herkkua, jota sai tosi harvoin.
Me syömme perunaa. Ikävä kyllä vaikka asutaan omakotittalossa meillä ei ole puoliviileää paikkaa isolle perunapussille, vaan ostamme niitä 2 kg pusseja. Onhan siinä kantamista, jollei ole esim. autoa käytössä. Ehkäpä perusmakaronipussi on helpompi kantaa kotiin. Se on myös näennäisesti edullisempi.
Mä lähinnä ihmettelen miksi jo valmiiksi sairauksista kärsivät ihmiset hankkivat lapsia. Ei taatusti elintaso siitä ainakaan nouse.
Ja tosiaan kyllä on huostaanoton paikka jos ei lapsilla ole ruokaa!
En tiedä miten tuollaiseen tilanteeseen sitten päädytään mutta itse olen päiväkoti-ikäisen pienituloinen yh enkä voi edes kuvitella tilannetta että meiltä loppuisi ruoka. Ennen tilipäivää on tilit kyllä tyhjiä mutta ruokaa on aina. Ja olen ollut pitkällä sairauslomalla ja lomautettuna eikä silti ole ruoka loppunut.
Omenakilo on tarjouksessa usein aika halpa, ja klementiinit ovat tarjouksessa ollessaan myös välillä todella edukkaita, joten jäin miettimään tuota kasvisten puutetta. Hedelmiä ainakin voisi saada tarjoushaukkana halvalla aina välillä, varmaan niin tekevätkin, mutta esim. tomaatit ja kurkut talvisaikaan vähän tai aika paljonkin kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi omat huonot valinnat on aina yhteiskunnan vika?
Sairastuminen onkin oma valinta. Ja missä tuossa jutussa yhteiskuntaa syytetään? Lopeta uhriutumisesi.
Itte olen muuttanut Pielisen rannalta etelään töiden perässä nuorena, enkä kyllä tajunnut tämän porukan ratkaisua ollenkaan. Mulla on 4 lasta, nuorin ekaluokkalainen. Yksi työkaveri juuri palasi takaisin etelän konttoriin idästä, kun ei vaimolle löytynyt idästä mitään töitä.
Perheellä on lapsia ja irtisanoudutaan ja lähdetään itään työttömiksi? Oliko miehen työ liikkuvaa tyyliin rekkakuski ja oletus, että mies voi käydä töissä mutta joutuikin lomautetuksi? Idässä ei ole niitä työpaikkoja senkään vertaa kuin etelässä, että tätä ei ajateltu kyllä loppuun asti tätä muuttoa. Kurja juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni myös puuro on ruokaa, mutta se ei riitä jokapäiväisenä ateriana. Opetan lapsiani arvostamaan ruokaansa. Välillä voi tehdä myös maukasta uunipuuroa ja laittaa päälle pakasteesta otettuja marjoja. Poimimme marjamme itse. Lapsetkin poimivat ja niin, lapsetkin ovat oppineet laittamaan jo monenmoista ruokaa. Idättämien on edullinen tapa saada tuoretta vihreää porkkanoiden, kaalin yms edullisten kasvisten oheen. Idätämme itse. Kerralla voi ostaa isomman pussillisen idätettäviä siemeniä esim. parsakaalin siemenistä tulee hyvää. Ruoan laatu on vitamiini ym arvoiltaan korkeaa. En kävelisi, jos en söisi paljon kasviksia ja kohtuudella siemeniä, papuja, kalaa ja kanaa. Punaista lihaa hyvin vähän.
Ehkä joku on jo tätä kysynyt ja sinä vastannut. En jaksa lukea koko ketjua. Ihmettelen tuota "en kävelisi" -alkuista virkettä.
Minä kyllä kävelen varsin mainiosti, vaikken syö paljon kasviksia, mitään siemeniä en koskaan ja ruokavalion perusta on punainen liha. Ikä 71v.
Kauran betaglukaani alentaa veren kolesterolia. Niin lukee kaurahiutalepaketissa. Käsittääkseni samoin toimii ohrakin. Jos lapset joutuvat syömään kaurapuuroa tai vaikkapa riisi-ohrapuuroa, niin ei niillä voi selittää veren huonoja rasva-arvoja. Eiköhän ne nouse sipseistä, lihapiirakoista, metripitsoista ja muista eineksistä.
Se on tätä "sipilöintiä" että työn perässä pitää muuttaa. Tässäkin saattoi olla, että miehelle lupailtiin hyväpalkkaista työtä ja kunnassa asunnot oli halpoja.
No, työ lähti miehen alta ja asunto oli homekämppä...
Kikkeliskokkelis... niin, mitäs lähditte! Olisit äijä vaan tyytynyt työttömyytees niin et olis pilannut perhees elämää.
Tuttavaperheellä kävi sama moka. Heillä oli kiva om. talo ihanalla paikalla luonnon helmassa järven rannalla. Mies jäi työttömäksi. Helsingin alueelta lupailtiin hyväpalkkaista työtä. Äiti jätti oman työnsä tyyliin, kyllä tekevälle työtä löytyy. Lapset jättivät kivan kyläkoulun ja kaverinsa, muuttivat ahtaaseen, kalliiseen "sillipurkkiin".
No, äiti ei saanutkaan edes siivoushommia ja isältäkin lähti työt alta puolen vuoden jälkeen...
Ainoa lohtu oli, että sitä niiden ok. taloa ei oltu saatu myytyä ja he saattoivat palata kotikonnuilleen tosin työttöminä ja köyhinä, kun tuo muuttaminen ei ole halpaa...
Ei varaa 50 sentin makaronipussiin? Siihen päälle vaikka pakasteherneitä(alle euron) tjs ja jauhelihaa(jos ei ole aivan tiukkaa) niin on ainakin jotain syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Kauran betaglukaani alentaa veren kolesterolia. Niin lukee kaurahiutalepaketissa. Käsittääkseni samoin toimii ohrakin. Jos lapset joutuvat syömään kaurapuuroa tai vaikkapa riisi-ohrapuuroa, niin ei niillä voi selittää veren huonoja rasva-arvoja. Eiköhän ne nouse sipseistä, lihapiirakoista, metripitsoista ja muista eineksistä.
Minä kans tuota ihmettelin. Eikö kolesterin nousuun tarvita määrättömästi huonoja rasvoja (makkarat, nakit, einekset) ei kolesteri kyllä viljoilla nouse?
Ruokajonot ovat Suomessa pohjois maiden pisimmät. Helppo on porvarin jeesustella kun on vielä päivittäisten tupakoiden, kaljojen + viron matkan jälkeen varaa ruokaan
TYÖ - HIK! - TÄ!
Myös pelko, suru ja stressi lisää huonoa kolesterolia yllättävän paljon.
Itse olin nelisen vuotta omaishoitaja. Vaikka ruokavalioni oli kunnossa, olin nuori, hoikka ja liikunnallinen niin kolesteroli ja verenpaine oli tapissa. Hoitaja sanoi, että se johtuu minun tapauksessa voimakkaasta stressistä ja ahdistuksesta. Stressinsietokykykin on yksilöllistä.
Kolmisen vuotta omaiseni kuoleman jälkeen, kolesteroli ja verenpaine on ollut ilman mitään lääkitystä kuin oppikirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa, samasta haaveillaan meillä.
Olisipa varaa ostaa lakanat tai uudet pyyhkeet. Niihin säästetään vuosi. Lomilla käydään ilmaisissa jutuissa jos on varaa bensaan. Jokaista vaatetta ja kenkää vaalitaan jotta seuraava saa sen jotenkin ehjänä.
Juuri ostin tytölle paksumman pipan ensi kertaa 2 vuoteen, edellinen oli jo aika rujo. Maksoi 7 euroa ja sekin oli iso sijoitus.
Loppuiko työsuhteesi kun sait perheenlisäystä? Kun eihän nyt kukaan tee lapsia jos on köyhä tai ilman työtä (tosin kaikella työllä ei elä), sillä jo ihan perusjärki sanoo että lapsenkasvatus ei ole ilmaista.
Muistitko sanoa myös silloin, kun kerroit meneväsi ostamaan tyhjillä pulloilla toppatupakkaa..?
Niin me ollaan erilaisia. Minulla oli myös lemmikkipässi -60 luvulla, jota hoidin antaumuksella. Se oli kuin koira, kulki perässä jne. Se joutui myös aikanaan ruokapöytään, mutta minä en maistanut yhtään palasta ko lemmikistäni, olisin kuollut mieluummin nälkään.