Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävät saivat lapsia - minä aloin sairastella

Vierailija
24.01.2019 |

Ystäväni ovat saaneet lapsia viimeisen vuoden aikana. Lasten synnyttyä minä olen alkanut sairastella. Ystävät asuvat kaukana, joten kyläilen heillä satunnaisesti. Sairastumiset ovat aina sattuneet ystävillä kyläilyn jälkeen, muuten olen lähes poikkeuksetta terve. Viimeisen puolen vuoden aikana olen ollut mm. oksennustaudissa ja saanut streptokokkibakteerin kahdesti (koskaan aiemmin en ole streptokokkibakteeria saanut). Streptokokki vaati molemmilla kerroilla 10 päivän penisilliinikuurin. Tartuntavaaran ja sairastamisen takia olen joutunut olemaan myös pois töistä muutamia päiviä jokaisen sairastumisen kohdalla. Työnantajani on ärsyyntynyt näistä poissaoloista ja itselläkin harmittaa, kun sairaana vietetyt päivät kerryttävät töitä rästiin odottamaan töihin paluutani.

Olen yrittänyt varovasti vihjata perheille siitä, että olen sairastunut heillä käymisen jälkeen tyyliin ”Hei. Nyt mullakin on oksennustauti. Kylläpä sitä on liikkeellä, kun Pirjo-Paavolla oli oksennustauti viime viikolla.” Perheet eivät reagoi näihin viesteihin eivätkä pahoittele asiaa. Yritin esimerkiksi kehottaa vanhempia viemään streptokokkibakteerin tartuttaneen lapsen testeihin lääkärin suosituksesta (lapsi voi kuulemma olla itse oireeton, mutta tartuttaa). Perhe ei vaadi tutkimuksia, koska ”Laura-Lassilla ei ole itsellään oireita ja olisihan se nielututkimus vauvalle niin ikävä, ettei turhaan viitsi vauvaa vaivata”. Tässä nyt mietin, milloin uskallan seuraavan kerran mennä kylään ja ottaa taas riskin 10 päivän penisilliinikuurista. Perheet ovat fiksuja ja perus hygieniasta huolehtivia, joten siitä ei ole kyse. Myös itse pesen kädet vierailuillani ym.

Tiedostan, että lapsiperheissä sairastellaan, mutta mitä tilanteelle voisi tehdä? Onko sinulle käynyt joskus näin ja miten toimit samassa tilanteessa? Vältänkö kyläilyä seuraavat vuodet, vaikka viihdyn perheiden kanssa ja haluaisin nähdä lapsiakin? Mitä toivoisit tehtävän, jos itse olisit pienten lasten vanhempi? Tilanne tuntuu todella kurjalta, sillä pidän ystävistäni, mutta tällainen sairastelu on tuskaa. :(

Ap

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä taitaa olla HIV.

Vierailija
62/71 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta kyläilyt.

Ihmiset idiotisoituvat täysin itsekkäiksi

saatuaan lapsia. Niitä ei kiinnosta kun omien

musseleiden hyvinvointi. Sulle ei vaivauduta

ilmoittamaan tartuntataudista.

- Eihän se mitään haittaa jos sinä sairastut!

Lapsiperheissä ns. hygiena on toista luokkaa

kuin normaaleilla ihmisillä.

Siellä kädet menee iloisesti perseestä nenän kautta leipälautaselle. Katso vähän aikaa äidin touhuja, niin ymmärrät, että lapsiperhessä ei pidä syödä mitään eikä koskea mihinkään pintoihin. Pysy vähintään metrin päässä lapsista.

Jos kuitenkin joudut vierailemaan, käyttäydy kotiin palattuasi kuin tk.käynnin jälkeen. Pese kädet kyynärpäitä myöten, älä koske mihinkään ennen sitä. Sitten mene suihkuun ja vaihda koko vaatekerta.

Tollastako sun lapsuudenkodissas oli? Hyi hitto, kamalat ja itsekkäät vanhemmat sulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tuollaiset kaatopaikkaihmiset, jotka Jumalakin hylkää.

Vierailija
64/71 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta kyläilyt.

Siellä kädet menee iloisesti perseestä nenän kautta leipälautaselle. Katso vähän aikaa äidin touhuja, niin ymmärrät, että lapsiperhessä ei pidä syödä mitään eikä koskea mihinkään pintoihin. Pysy vähintään metrin päässä lapsista.

Jos kuitenkin joudut vierailemaan, käyttäydy kotiin palattuasi kuin tk.käynnin jälkeen. Pese kädet kyynärpäitä myöten, älä koske mihinkään ennen sitä. Sitten mene suihkuun ja vaihda koko vaatekerta.

Tollastako sun lapsuudenkodissas oli? Hyi hitto, kamalat ja itsekkäät vanhemmat sulla.

Ei ollut.

Mulla oli leikkaussalissa työskentelevä sh.äiti, joka ymmärsi mainiosti mitä puhtaus tarkoittaa.

Etkö osaa lukea?

Millenniaalit elävät krääsävuoressaan ja sälän määrä viisinkertaistuu lasten myötä.

Jostain syystä lastenhoitaminen näyttää olevan sata kertaa työläämpää kuin 60-70-luvulla.

Vierailija
65/71 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat sotkuisia. Nennä kaivetaan, laitetaan sieltä tullut räkä suuhun, sen jälkeen pyyhitään ne räkäsylkisormet sohviin. Ihan olen nähnyt 9-vuotiaan tätä tekevän. Vessassa ei pissa osu pöttöön, siihen astutaan jalalla ja jalka pyyhitään keittiön mattoon kun "se on jostain syystä märkä". Raavitaan takapuolta, ja otetaan veitsellä voita paketista, ja vähän sormellakin. Pyyhitään sormet istuintyynyihin, ja jäkaaapin oveen, ja vesihanaan, ja pöytään, ja omiin vaatteisiin, kunnes joka paikka on täynnä voita, ja persraapimisia. Sormi osuu kakkaan paperin vierestä, sillä kädellä vedetään omat housut ylös, housuissa on sitten kakkaa. Sen jälkeen vedetään vessanpönttö, jolloin nupissa on kakkaa. Sitten poistutaan vessasta, kosketaan kakalla ovenkahvaan ja lkkoon ja valokatkaisimeen. Sohvalla otetaan kaukodäädin käteen jolloin siinä on kakkaa. pöyhitään sohvatyyny, jolloin siinä on kakkaa. Kakka sormissa huomataan vasta kun työnnetään sitä kättä taas nenänreikään ja ihmetellään mikä haisee. Sitten vedetään kakkasormi nenästä, ja pyyhitään sohvaan kun sormi haisi niin pahalle. Vielä uitetaan sitä sormea suussa että haju lähtee, ja pyyhitään sohvaan uudelleen. Ja sitten ihmetellään että miten on muka meiltä tarttunut vatsatauti jollekin! Ei voi pitää paikkaansa!! 

Vierailija
66/71 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta kyläilyt.

Ei ollut.

Mulla oli leikkaussalissa työskentelevä sh.äiti, joka ymmärsi mainiosti mitä puhtaus tarkoittaa.

Etkö osaa lukea?

Millenniaalit elävät krääsävuoressaan ja sälän määrä viisinkertaistuu lasten myötä.

Jostain syystä lastenhoitaminen näyttää olevan sata kertaa työläämpää kuin 60-70-luvulla.

Joo, mutta se sunkaan sh-äitis ei varmasti ollut paikalla joka kerta, kun sun sormes kävi nenässä tai vaipassa. Ja joku lapseton olis siinäkin pyöritellyt silmiään ja katsonut, että hyi mikä epähygieeninen kakara (=sinä).

Vierailija
67/71 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Streptokokki kuuluu aikuisillakin usein ihan esim. suun normaaliin bakteeri kantaan. Kehottaisin sinua parantamaan omaa vastustuskykyäsi jos sairastut jatkuvasti kohdatessasi noita bakteereita.

Vierailija
68/71 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

PROVO - 3/5

+ lapsivihan sytyttely

+ sympatian kerääminen sillä et kuitenkin on käynyt tapaamassa perheitä

+ tärkeiden yksityiskohtien kuten matkustusvälineiden kertomatta jättäminen, tulkintatilaa

- uskottavuus, streptikokki harvinainen alle 1-vuotiailla

- kirjallinen ilmaisu, muotoilut tyyliin ”Mitä minun tulisi tehdä?” paljastavat liian yrittämisen

Vierailija
69/71 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta voimme päättää kinastelun kommenttiin nmro 70.

Heille, joilla on "perusterveydensairauksia" tai muusta syystä alentunut vastustuskyky, suosittelemme välttämään altistamasta itseään tartunnoille aina ja kaikkialla niin hyvin kuin mahdollista.

Heille, jotka ovat perusterveitä, mutta kärsivät pakko-oireista, suosittelemme hakeutumaan terapiaan.

He, jotka ovat korostuneen kiinnostuneita hygieniasta, suosittelemme opiskelemaan mikrobiologiaa esim. avoimessa yliopistossa. Saatatte hyötyä mielenrauhan, kohtuuden ja päästä lapsivihasta (jos se on teille ongelma).

Vierailija
70/71 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuipas aloittaja hyvin tässä lapsiviha-provossaan, kun heti oli velat täällä riehumassa tapansa mukaan.

Siis ihan oikeasti, järjen käyttö sallittu. Ap:n ystävät ovat juuri samaan aikaan vuoden sisällä saaneet ensinnäkin lapset.

Lapsilla ne sairaudet saadaan yleensä päiväkodista tai koulusta, koska tietenkin joukossa ne taudit herkemmin leviää. Nämä alle 1v lapset tuskin siellä hoidossa edes vielä ovat.

Vierailija
71/71 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään kyllä lapset jatkuvasti sairasta. Kummallakaan ei kuume nouse helposti, usein sairaus on jotain nuhaa hetken aikaa. Kun muistelen omaa lapsuuttani, tuntuu, että sairastin paljon enemmän. Kuume nousi usein ja vatsatautejakin oli. Meidän lapsista nuorempi (4,5 vuotta) on sairastanut vatsatautia kerran, ja silloin hän oksensi kahdesti (lapsesta oli tosi jännittävää tämä oksentaminen, monta päivä tämän oksentamistapauksen jälkeen lapsi meni aina toiveikkaana vessanpöntön eteen kokeilemaan, tulisiko sitä vielä). Vanhemmalla on ollut yksi antibioottikuuri, nuoremmalla on ollut kolme viime keväänä, kun sai streptokokkikierteen (perheenjäsenistä suurimmalla osalla oli se, jopa koiralla, ja kaikki oireettomat kantajat hoidettiin sitten.

Mulla on muuten yksi hauska kokemus nuoruudesta: tein vähän yli vuoden ajan päiväkotihommia. En sairastunut tuona aikana kertaakaan, vaikka mulla saattoi joskus olla sijaisuus jopa kolmessa eri paikassa viikossa. Sitten menin vanhempieni luo viikonlopuksi, ja sain vatsataudin jo aikuiselta pikkuveljeltäni... 

Näin oksennuskammosta kärsivänä nauratti tämä lapsi, jolle oksentaminen oli jännittävää ja olisi halunnut oksentaa enemmänkin :D Hyvä, ettei ainakaan vielä ensimmäinen vatsatauti aiheuttanut traumaa.