Ystävät saivat lapsia - minä aloin sairastella
Ystäväni ovat saaneet lapsia viimeisen vuoden aikana. Lasten synnyttyä minä olen alkanut sairastella. Ystävät asuvat kaukana, joten kyläilen heillä satunnaisesti. Sairastumiset ovat aina sattuneet ystävillä kyläilyn jälkeen, muuten olen lähes poikkeuksetta terve. Viimeisen puolen vuoden aikana olen ollut mm. oksennustaudissa ja saanut streptokokkibakteerin kahdesti (koskaan aiemmin en ole streptokokkibakteeria saanut). Streptokokki vaati molemmilla kerroilla 10 päivän penisilliinikuurin. Tartuntavaaran ja sairastamisen takia olen joutunut olemaan myös pois töistä muutamia päiviä jokaisen sairastumisen kohdalla. Työnantajani on ärsyyntynyt näistä poissaoloista ja itselläkin harmittaa, kun sairaana vietetyt päivät kerryttävät töitä rästiin odottamaan töihin paluutani.
Olen yrittänyt varovasti vihjata perheille siitä, että olen sairastunut heillä käymisen jälkeen tyyliin ”Hei. Nyt mullakin on oksennustauti. Kylläpä sitä on liikkeellä, kun Pirjo-Paavolla oli oksennustauti viime viikolla.” Perheet eivät reagoi näihin viesteihin eivätkä pahoittele asiaa. Yritin esimerkiksi kehottaa vanhempia viemään streptokokkibakteerin tartuttaneen lapsen testeihin lääkärin suosituksesta (lapsi voi kuulemma olla itse oireeton, mutta tartuttaa). Perhe ei vaadi tutkimuksia, koska ”Laura-Lassilla ei ole itsellään oireita ja olisihan se nielututkimus vauvalle niin ikävä, ettei turhaan viitsi vauvaa vaivata”. Tässä nyt mietin, milloin uskallan seuraavan kerran mennä kylään ja ottaa taas riskin 10 päivän penisilliinikuurista. Perheet ovat fiksuja ja perus hygieniasta huolehtivia, joten siitä ei ole kyse. Myös itse pesen kädet vierailuillani ym.
Tiedostan, että lapsiperheissä sairastellaan, mutta mitä tilanteelle voisi tehdä? Onko sinulle käynyt joskus näin ja miten toimit samassa tilanteessa? Vältänkö kyläilyä seuraavat vuodet, vaikka viihdyn perheiden kanssa ja haluaisin nähdä lapsiakin? Mitä toivoisit tehtävän, jos itse olisit pienten lasten vanhempi? Tilanne tuntuu todella kurjalta, sillä pidän ystävistäni, mutta tällainen sairastelu on tuskaa. :(
Ap
Kommentit (71)
Minä en yksinkertaisesti näe kavereita joilla on pieniä lapsia, jos on edes pienen pientä nuhaa. Sairastan kroonista perussairautta ja pahimmillaan tavallisesta flunssasta toipumiseen menee kuukausi. Minulla on onneksi niin fiksuja ystäviä että ymmärtävät tämän.
Vierailija kirjoitti:
Sairastavatko nykylapset oikeasti jotenkin enemmän kuin ennen vanhaan? Nykyään kaikissa tuttavaperheissä noroviruskin tuntuu vierailevan kerran-pari vuodessa, kun taas itse olin oksennustaudissa koko lapsuuden aikana pari-kolme kertaa (eikä väite perustu omiin muistikuviini, vaan vanhempani ovat ihmetelleet tätä samaa asiaa).
Ennen lapsia pidettiin kotona kunnes olivat oikeasti terveitä. Nyt pistetään puolikuntoisina hoitoon, kouluun jne. Myös ryhmäkoko on kasvanut huomattavasti. Mitä isommat ryhmät, sitä nopeammin ne tauditkin leviävät.
Mielestäni tässä keskustelussa menee iloisesti sekaisin kaksi ihan eri asiaa:
1) Jos lapset tartuttavat ap:n, vaikka ovat itse oireettomia, niin eiväthän vanhemmat voi tälle yhtään mitään. Ap voi vaikuttaa vain omaan toimintaansa, eli esim. jättää menemättä kylään lapsiperheisiin.
2) Jos taas lapset ovat olleet esim. vatsataudissa ja tämä kerrotaan ap:lle vasta, kun tämä on jo kylässä, niin vanhemmat ovat ajattelemattomia ja törkeitä. Vatsataudeista jne. pitää aina varoittaa vieraita etukäteen.
Kuulostaa lähinnä omituiselta, että vauva sairastuttaa vieraan. Vieras kyllä voi sairastuttaa vauvan.
Miksi ihmeessä perheen pitäisi pahoitella, kun kukaan heidän perheessään ei ole edes sairastanut ap:n sairastamaa tautia? Millään näistä kerroista kukaan perheestä ei ole sairastanut ap:n saamaa tautia, mutta silti ap on varma, että sieltä se tauti aina on tullut. Ei vaikuta todennäköiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän AP:ta. Lapsiperheissä on jatkuvasti jotain pientä flunssaa ja muuta, mutta joillekin sairastuminen on vakavampi asia. Siskollani on eräs perusterveydensairaus ja nuo muiden kuumeet ja oksennustaudit voi saada sairaalakuntoon.
Toivottavasti tilanne hellittää viimeistään lasten kasvaessa.
PerusTERVEYDENSAIRAUS??
Oma lapseni, nyt jo aikuinen, ei sairastanut pienenä koko ajan, vaikka oli tarhassakin hoidossa. Flunssa per vuosi, jos sitäkään, ja lisäksi kiertävä vatsatauti joka tuli koulusta/hoidosta. Kun hän oli 10, loppui tuokin sairastelu. Läheiseni tietävät että minä en halua tulla sairaaksi, vaikka heitä se oma, tai lastensa sairastaminen ei haittaisi yhtään, ja osaavat kertoa mikäli on lapset sairaana, minun tullessani kylään. Tällöin en mene kylään. Vatsatautiepidemiassa odotan aina sen 14 vrk viimeisimmän perheenjäsenen parantumisesta ennen kylään menoa. Meille voivat tulla aikaisemminkin kylään, koska eivät enää itse tartuta, vaikka heidän kotinsa pinnoilla virusta olisikin. Miehen lapset ovat taas syksyn ekasta koulupäivästään asti olleet molemmat ihan koko ajan jossain taudissa. En voi mitenkään käsittää sitä että 10 ja 13-vuotiaat ovat koko ajan sairaana ja väsyneitä!!!
En voi pahan käsi-iottumani takia olla jatkuvasti pesemässä käsiäni, joten pesen ne vain kun tulen kotiin, ekä esim .vartin välein kylässä ollessani. Lisäksi todella monella on räkäisiä pyyhkeitä vessassa, joihin pitäisi puhtaat kädet pyyhkiä, ja tämän jälkeen avata vielä vessan tahmainen ovi, joka vilisee taudinaiheuttajia? Pahimpina epidemia-aikoina vältän asioimista muissa vessoissa kuin omassani, ja tiettyjen henkilöiden vessoissa, joissa on aina siistiä.
Viime vuonna miehen lapset toivat minulle influnssan, jonka takia jouduin sairaalaan. Heidän tautinsa oireet olivat selvillä ennen meille tuloa, mutta lasten äiti ei välittänyt siitä, vaikka hänelle on usein kerrottu ettei meille immuunipuutoksisen ihmisen takia voi lapset tulla sairaana. Siitä eteenpäin mieheni on aina itse hakenut lapset, ja kysynyt heiltä itseltään että mitä oireita on ollut, ja jos on ollut oksennustautia tai flunssaa, niin sitten eivät ole lapsia mukaansa ottanut, vaan ovat saaneet jäädä äidilleen sairastamaan.
Joopa joo. En tiedä muista, mutta mua pisti silmään eniten toi streptokokkitesti vauvalle. Sitä ei TODELLAKAAN tehdä vauvalle turhan takia! Miten edes onnistuisi? Väkisin suu auki, ja vielä puhtaasti pitäisi näyte saada otettua? Jotain rajaa.
Älä kyläile siellä kavereillas!
Ei meilläkään kyllä lapset jatkuvasti sairasta. Kummallakaan ei kuume nouse helposti, usein sairaus on jotain nuhaa hetken aikaa. Kun muistelen omaa lapsuuttani, tuntuu, että sairastin paljon enemmän. Kuume nousi usein ja vatsatautejakin oli. Meidän lapsista nuorempi (4,5 vuotta) on sairastanut vatsatautia kerran, ja silloin hän oksensi kahdesti (lapsesta oli tosi jännittävää tämä oksentaminen, monta päivä tämän oksentamistapauksen jälkeen lapsi meni aina toiveikkaana vessanpöntön eteen kokeilemaan, tulisiko sitä vielä). Vanhemmalla on ollut yksi antibioottikuuri, nuoremmalla on ollut kolme viime keväänä, kun sai streptokokkikierteen (perheenjäsenistä suurimmalla osalla oli se, jopa koiralla, ja kaikki oireettomat kantajat hoidettiin sitten.
Mulla on muuten yksi hauska kokemus nuoruudesta: tein vähän yli vuoden ajan päiväkotihommia. En sairastunut tuona aikana kertaakaan, vaikka mulla saattoi joskus olla sijaisuus jopa kolmessa eri paikassa viikossa. Sitten menin vanhempieni luo viikonlopuksi, ja sain vatsataudin jo aikuiselta pikkuveljeltäni...
Eiköhän nuo taudit ole luonnon tapa karsia heikot pois geenipoolista?
Ilmoittakaa ihmisille sairastamisesta ja opettakaa myös lapsenne tekemään niin. Pojan eskarikaveri tuli kylään ja sanoi ensitöikseen että oksensin tänä aamuna jarean mutta äiti sanoi että se ei haittaa. Ai ei vai? Koskaan ei voi tietää mikä tärkeä työasia tai reissu menee tollasen takia pilalle. Ainakin pitäis kysyä että haittaako että Nicopetteri tulee teille vaikka oksensi aamulla mutta on sen jälkeen ollut ok. Tuolla kertaa olisin voinutkin sanoa että tulkoon, mutta jollain toisella kertaa hell no.
Lopeta kyläilyt.
Ihmiset idiotisoituvat täysin itsekkäiksi
saatuaan lapsia. Niitä ei kiinnosta kun omien
musseleiden hyvinvointi. Sulle ei vaivauduta
ilmoittamaan tartuntataudista.
- Eihän se mitään haittaa jos sinä sairastut!
Lapsiperheissä ns. hygiena on toista luokkaa
kuin normaaleilla ihmisillä.
Siellä kädet menee iloisesti perseestä nenän kautta leipälautaselle. Katso vähän aikaa äidin touhuja, niin ymmärrät, että lapsiperhessä ei pidä syödä mitään eikä koskea mihinkään pintoihin. Pysy vähintään metrin päässä lapsista.
Jos kuitenkin joudut vierailemaan, käyttäydy kotiin palattuasi kuin tk.käynnin jälkeen. Pese kädet kyynärpäitä myöten, älä koske mihinkään ennen sitä. Sitten mene suihkuun ja vaihda koko vaatekerta.
Kuulostaa aika erikoiselta.
Me on kyllä sanottu, että meille ei voi tulla, jos oksennustauti on juuri jyllännyt. Ollaan myös perusteltu tämä selväsanaisesti, että tulija tietää, että meillä on sairasteltu. Itse taudin jyllätessä meille ei todellakaan oteta vieraita kylään.
Jos meillä on flunssaa, sanomme, että meillä on kyllä flunssaa, mutta jos se ei haittaa, niin voi tulla. Näin tulija tekee itse valinnan, tuleeko vai eikö tule.
Itse myös arvostan sitä, että meille kerrotaan jos perheessä ollut esim. oksennustautia, jolloin yleensä pidempi kyläilytauko voi olla paikallaan. Kahdeksanhenkisessä perheessä kun se oksennustauti ei ole mikään pikku juttu...
Edellinen "lapsiperheissä ns. hygienia on toist luokkaa
kuin normaaleille ihmisillä".
En tiedä mitä gettoperheitä lähipiiriisi kuuluu ja oma lapsuutesi kuulostaa todella karulta, mutta normaalit perheelliset huolehtivat hygieniasta riittävällä tasolla eivätkä tietenkään annan vatsatautisten lasten istua paljain pyllyin ruokapöydä_llä_ niinkuin joku edellä kertoi. Mikä teidän tuttavia vaivaa? Ihminen on vapaa valitsemaan seuransa ja syvästi ihmettelen miten ette löydä parempaa seuraa...
Joka tapauksessa jos ap:n tuttavaperhe on juuri ollut vatsataudissa niin olisi vähintään kohtuullista ilmoittaa asiasta, jotta vieras voi tehdä oman mielensä mukaisen valinnan vierailua ja jättää vierailematta.
Se taas onko ap saanut streptokokin oireettomalta vauvalta tai tämän oireettomalta vanhemmalta tai vaikkapa oireettomalta työkaverilta tai oireettomalta esimieheltä (hänhän väitti käyvänsä töissä) on aivan yhtä todennäköistä. Itseasiassa todennäköisempää on, että hän on saanut strepton joltain muulta kuin vauvalta koska vauvat oletetusti pidetään mahdollisimman suojassa vakavilta tartunnoilta (paitsi ilmeisesti ap:n tuttavaperheessa). On siis todennäköisemmin vain sattumaa, että ap sairastui samoihin aikoihin kun kävi perheellä, toivottavasti hän ei ole tartuttanut tautejaan nyt vauvaan.
Lapsiperheessä on yhtä aikaa käynnissä nukutus kakatus leikitys vaatteidenvaihto riehuntakohtaus.... kaikki tarvittavat releet lojuu missä sattuu. Asioita tehdään limittäin ja lomittain huudon ja kitinän säestyksellä.
Siinä ohessa äitsy laittaa päivällistä, vähän pyykkää kampaa joko lapsen tukkaa tai omaansa ja yrittää pitää tilanteen edes näennäisesti hallinnassa.
Ihmetteletkö että palaat kotiin taudin kera tuollaisesta sottapyttylästä?
Sairastavatko nykylapset oikeasti jotenkin enemmän kuin ennen vanhaan? Nykyään kaikissa tuttavaperheissä noroviruskin tuntuu vierailevan kerran-pari vuodessa, kun taas itse olin oksennustaudissa koko lapsuuden aikana pari-kolme kertaa (eikä väite perustu omiin muistikuviini, vaan vanhempani ovat ihmetelleet tätä samaa asiaa).