Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävät saivat lapsia - minä aloin sairastella

Vierailija
24.01.2019 |

Ystäväni ovat saaneet lapsia viimeisen vuoden aikana. Lasten synnyttyä minä olen alkanut sairastella. Ystävät asuvat kaukana, joten kyläilen heillä satunnaisesti. Sairastumiset ovat aina sattuneet ystävillä kyläilyn jälkeen, muuten olen lähes poikkeuksetta terve. Viimeisen puolen vuoden aikana olen ollut mm. oksennustaudissa ja saanut streptokokkibakteerin kahdesti (koskaan aiemmin en ole streptokokkibakteeria saanut). Streptokokki vaati molemmilla kerroilla 10 päivän penisilliinikuurin. Tartuntavaaran ja sairastamisen takia olen joutunut olemaan myös pois töistä muutamia päiviä jokaisen sairastumisen kohdalla. Työnantajani on ärsyyntynyt näistä poissaoloista ja itselläkin harmittaa, kun sairaana vietetyt päivät kerryttävät töitä rästiin odottamaan töihin paluutani.

Olen yrittänyt varovasti vihjata perheille siitä, että olen sairastunut heillä käymisen jälkeen tyyliin ”Hei. Nyt mullakin on oksennustauti. Kylläpä sitä on liikkeellä, kun Pirjo-Paavolla oli oksennustauti viime viikolla.” Perheet eivät reagoi näihin viesteihin eivätkä pahoittele asiaa. Yritin esimerkiksi kehottaa vanhempia viemään streptokokkibakteerin tartuttaneen lapsen testeihin lääkärin suosituksesta (lapsi voi kuulemma olla itse oireeton, mutta tartuttaa). Perhe ei vaadi tutkimuksia, koska ”Laura-Lassilla ei ole itsellään oireita ja olisihan se nielututkimus vauvalle niin ikävä, ettei turhaan viitsi vauvaa vaivata”. Tässä nyt mietin, milloin uskallan seuraavan kerran mennä kylään ja ottaa taas riskin 10 päivän penisilliinikuurista. Perheet ovat fiksuja ja perus hygieniasta huolehtivia, joten siitä ei ole kyse. Myös itse pesen kädet vierailuillani ym.

Tiedostan, että lapsiperheissä sairastellaan, mutta mitä tilanteelle voisi tehdä? Onko sinulle käynyt joskus näin ja miten toimit samassa tilanteessa? Vältänkö kyläilyä seuraavat vuodet, vaikka viihdyn perheiden kanssa ja haluaisin nähdä lapsiakin? Mitä toivoisit tehtävän, jos itse olisit pienten lasten vanhempi? Tilanne tuntuu todella kurjalta, sillä pidän ystävistäni, mutta tällainen sairastelu on tuskaa. :(

Ap

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan ettei sulla oo itselläs lapsia?

Vierailija
2/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaista se nyt vaan lapsiperheissä on. koita kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pitäisi pahoitella, että sä oot sairastunut...?

Vierailija
4/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feel you sister! 

Tosin sun on sanottava ihan suoraan toisille, ei kukaan ymmärrä tuollaista vihjailua.

Vierailija
5/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feel you sister! 

Tosin sun on sanottava ihan suoraan toisille, ei kukaan ymmärrä tuollaista vihjailua.

Siis mikä pitää sanoa suoraan?

Vierailija
6/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ystäväsi tietävät, että lapset ovat sairaana/juuri tervehtyneet, olisi siitä kohteliasta ilmoittaa. Inhottaa itselläkin nuo, joissa kutsutaan vieraita kylään, vaikka juuri olisi kärsitty jostain oksennus/kuumetaudista. Kiva siinä sitten olla itse seuraavaksi kipeänä.

Vierailija
7/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte te alapeukuttajat olla noiden tartuttajien äitejä.

Vierailija
8/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sen perheen vika oo, että sinä sairastut. Hanki parempi immuniteetti.

Vierailija
9/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän AP:ta. Lapsiperheissä on jatkuvasti jotain pientä flunssaa ja muuta, mutta joillekin sairastuminen on vakavampi asia. Siskollani on eräs perusterveydensairaus ja nuo muiden kuumeet ja oksennustaudit voi saada sairaalakuntoon.

Toivottavasti tilanne hellittää viimeistään lasten kasvaessa.

Vierailija
10/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet ollut 3 kertaa kipeänä puolen vuoden aikana, ja olet aivan varma että taudit on peräisin lapsiperheistä, jopa silloin kun he eivät itse edes ole olleet kipeinä? 

Vierailija
11/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mee kylään niille.

Vierailija
12/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on todella epäempaattista porukkaa!

Vierailija
13/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheissä joku on lähes koko ajan vähän sairaana. Se mielletään ihan normaaliksi tilanteeksi.

Jos haluat pelata varman päälle niin vältä vierailuja perheissä, jossa on alle kouluikäisiä lapsia.

Vierailija
14/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olet ollut 3 kertaa kipeänä puolen vuoden aikana, ja olet aivan varma että taudit on peräisin lapsiperheistä, jopa silloin kun he eivät itse edes ole olleet kipeinä? 

Jos ihminen on muuten terve ja tulee vasta sairastaneissa lapsiperheissä vierailun jälkeen sairaaksi, niin mitään syy-yhteyttä näiden välille ei saisi vetää?

Vierailija
15/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän AP:ta. Lapsiperheissä on jatkuvasti jotain pientä flunssaa ja muuta, mutta joillekin sairastuminen on vakavampi asia. Siskollani on eräs perusterveydensairaus ja nuo muiden kuumeet ja oksennustaudit voi saada sairaalakuntoon.

Perusterveydensairaus?

Vierailija
16/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis selventäkää nyt mulle: joku menee kylään johonkin paikkaan, sairastuu sen jälkeen , ja sitten tämä on jonkun vika, etenkin, jos mainitussa paikassa on ollut lapsia. Näinkö?

Vierailija
17/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lasten kasvaminen tätä asiaa todella muuttaa? Aikuisetkin saattavat saiastua.

Vierailija
18/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on muuten terve ja tulee vasta sairastaneissa lapsiperheissä vierailun jälkeen sairaaksi, niin mitään syy-yhteyttä näiden välille ei saisi vetää?

Onko tää syy-yhteys nyt se, että vain lapset tartuttavat sairauksia?

Vierailija
19/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese käsiäsi hyvä ihminen!!!!

Vierailija
20/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin käymästä kylässä lapsiperheessä, josta sain aina jonkun taudin mukanani.

Pahin oli kerran kun minut oli kutsuttu syömään...ihmettelinkin kun vanhemmallakin lapsella oli vaipat ja välillä lapset istuivat paljain persein ruokapöydällä ennen syömistä!!! Pöytä kyllä pyyhittiin joten kuten ennen syömistä, mutta täytyy sanoa että eipä ollut ruokahalua...

Sain kuulla siinä sitten syödessä että kumpikin lapsista on ollut vatsataudissa koko viikonlopun...eipä mennyt kauaa kun olin itse vatsataudissa vaikka kuinka pesin käsiä yms.

Ei olisi tullut itselleni mieleenkään pyytää ketään syömään tuossa kohtaa!