Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävät saivat lapsia - minä aloin sairastella

Vierailija
24.01.2019 |

Ystäväni ovat saaneet lapsia viimeisen vuoden aikana. Lasten synnyttyä minä olen alkanut sairastella. Ystävät asuvat kaukana, joten kyläilen heillä satunnaisesti. Sairastumiset ovat aina sattuneet ystävillä kyläilyn jälkeen, muuten olen lähes poikkeuksetta terve. Viimeisen puolen vuoden aikana olen ollut mm. oksennustaudissa ja saanut streptokokkibakteerin kahdesti (koskaan aiemmin en ole streptokokkibakteeria saanut). Streptokokki vaati molemmilla kerroilla 10 päivän penisilliinikuurin. Tartuntavaaran ja sairastamisen takia olen joutunut olemaan myös pois töistä muutamia päiviä jokaisen sairastumisen kohdalla. Työnantajani on ärsyyntynyt näistä poissaoloista ja itselläkin harmittaa, kun sairaana vietetyt päivät kerryttävät töitä rästiin odottamaan töihin paluutani.

Olen yrittänyt varovasti vihjata perheille siitä, että olen sairastunut heillä käymisen jälkeen tyyliin ”Hei. Nyt mullakin on oksennustauti. Kylläpä sitä on liikkeellä, kun Pirjo-Paavolla oli oksennustauti viime viikolla.” Perheet eivät reagoi näihin viesteihin eivätkä pahoittele asiaa. Yritin esimerkiksi kehottaa vanhempia viemään streptokokkibakteerin tartuttaneen lapsen testeihin lääkärin suosituksesta (lapsi voi kuulemma olla itse oireeton, mutta tartuttaa). Perhe ei vaadi tutkimuksia, koska ”Laura-Lassilla ei ole itsellään oireita ja olisihan se nielututkimus vauvalle niin ikävä, ettei turhaan viitsi vauvaa vaivata”. Tässä nyt mietin, milloin uskallan seuraavan kerran mennä kylään ja ottaa taas riskin 10 päivän penisilliinikuurista. Perheet ovat fiksuja ja perus hygieniasta huolehtivia, joten siitä ei ole kyse. Myös itse pesen kädet vierailuillani ym.

Tiedostan, että lapsiperheissä sairastellaan, mutta mitä tilanteelle voisi tehdä? Onko sinulle käynyt joskus näin ja miten toimit samassa tilanteessa? Vältänkö kyläilyä seuraavat vuodet, vaikka viihdyn perheiden kanssa ja haluaisin nähdä lapsiakin? Mitä toivoisit tehtävän, jos itse olisit pienten lasten vanhempi? Tilanne tuntuu todella kurjalta, sillä pidän ystävistäni, mutta tällainen sairastelu on tuskaa. :(

Ap

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene heille enää. Itse en ainakaan menisi.

Vierailija
22/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olet ollut 3 kertaa kipeänä puolen vuoden aikana, ja olet aivan varma että taudit on peräisin lapsiperheistä, jopa silloin kun he eivät itse edes ole olleet kipeinä? 

Jos ihminen on muuten terve ja tulee vasta sairastaneissa lapsiperheissä vierailun jälkeen sairaaksi, niin mitään syy-yhteyttä näiden välille ei saisi vetää?

Onko tää syy-yhteys nyt se, että vain lapset tartuttavat sairauksia?

Ei vaan se että ap ei ole tajunnut että lasten kanssa pitää käsiä pestä toistuvasti. Vähintään kylään tullessa, joka kerta syödessä jotain ja heti ensiksi kotiin palatessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olet ollut 3 kertaa kipeänä puolen vuoden aikana, ja olet aivan varma että taudit on peräisin lapsiperheistä, jopa silloin kun he eivät itse edes ole olleet kipeinä? 

Jos ihminen on muuten terve ja tulee vasta sairastaneissa lapsiperheissä vierailun jälkeen sairaaksi, niin mitään syy-yhteyttä näiden välille ei saisi vetää?

Pienet lapset on käytännössä jatkuvasti sairaita (enemmän tai vähemmän). Itsekin olin sairaana 2kk putkeen kummipoikani ekana hoitotalvena, jolloin itsekin hänen kanssaan paljon olin. Sain mm. lastentauti korvatulehduksen. Sitten tilanne helpotti. Oma tyttö on vielä kotihoidossa, mutta kyllä sekin on jatkuvasti nuhassa (eikä lääkärissä ole todettu mitään lääkitystä vaativaa). Lapset on tuollaisia.

Eli en epäile AP:n väitettä, mutta asiasta valittaminen täällä on jokseenkin säälittävää. Ei ole vanhempien vika, että AP sairastelee. Mikäli häntä sairastelu noin kovasti haittaa, niin sitten on syytä pysyä kaukana lapsiperheistä. Piste. Tosin immuniteetti kyllä aikuisella kehittyy vastustamaan noita lasten pöpöjä lopulta.

Vierailija
24/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole edea provo :( kirjoitti:

Itse lopetin käymästä kylässä lapsiperheessä, josta sain aina jonkun taudin mukanani.

Pahin oli kerran kun minut oli kutsuttu syömään...ihmettelinkin kun vanhemmallakin lapsella oli vaipat ja välillä lapset istuivat paljain persein ruokapöydällä ennen syömistä!!! Pöytä kyllä pyyhittiin joten kuten ennen syömistä, mutta täytyy sanoa että eipä ollut ruokahalua...

Sain kuulla siinä sitten syödessä että kumpikin lapsista on ollut vatsataudissa koko viikonlopun...eipä mennyt kauaa kun olin itse vatsataudissa vaikka kuinka pesin käsiä yms.

Ei olisi tullut itselleni mieleenkään pyytää ketään syömään tuossa kohtaa!

Ei ole normaalia lapsiperhearkea tuollainen.

Vierailija
25/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka sanotte, että lasten sairastaminen on normaalia ja ap:n pitää vain kestää, niin ikävää tuo on silti! Lapsiperheet ovat niin tottuneita sairasteluun, etteivät ymmärrä ettei se oli kaikille samalla tavalla arkea. Minulla menee oksennustaudista monta päivää pilalle, jotka voisin viettää terveenä.

Ja kyllä, pesen kädet vierailujen aikana sekä mennessä, aina syömään käydessä, lähtiessä ja vielä kotona. Eipä vaan auta aina, kun osa taudeista tarttuu jos lasta pitää sylissä tai lapsen kanssa leikkii.

Vierailija
26/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole edea provo :( kirjoitti:

Itse lopetin käymästä kylässä lapsiperheessä, josta sain aina jonkun taudin mukanani.

Pahin oli kerran kun minut oli kutsuttu syömään...ihmettelinkin kun vanhemmallakin lapsella oli vaipat ja välillä lapset istuivat paljain persein ruokapöydällä ennen syömistä!!! Pöytä kyllä pyyhittiin joten kuten ennen syömistä, mutta täytyy sanoa että eipä ollut ruokahalua...

Sain kuulla siinä sitten syödessä että kumpikin lapsista on ollut vatsataudissa koko viikonlopun...eipä mennyt kauaa kun olin itse vatsataudissa vaikka kuinka pesin käsiä yms.

Ei olisi tullut itselleni mieleenkään pyytää ketään syömään tuossa kohtaa!

Hyi saat***a! lapset siis istuvat ruokapöydällä paljaalla pepulla ja heillä on lisäksi ollut vielä vatsataudit koko viikonlopun? Joskus tuntuu, että tämä tautien tartuttaminen toisiin on ihan tahallista.

Vierailija
27/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme sairastumista on aika olematon otos tuossa tilanteessa jossa on erinäisiä muuttujia. Oletko saanut strepton todennäköisemmin oireettomana vauvalta vai huoltsikan vessasta tai Onnibussista?

Toki kiertävät infektiot ovat joillekin vakavampi juttu. Nämä ihmiset kysyvät että onko teillä oltu terveenä, koska joka niiskauksesta nyt vaan ei ole mielekästä muuten raportoida. Mahataudeista kyllä, lähiaikoina menneistäkin.

Kannattaa myös miettiä mitä voi oman vastustuskyvyn eteen tehdä. Minulla on 4- ja 7-vuotiaan lapset, poikkean joka arkipäivä päiväkodin tiloissa ja työskentelen kouluilla ja terveyskeskuksella. Ainoa saikkupäiväni viimeiseen kahteen vuoteen on ollut viisurin poisto (eikä siksi ettenkö jäisi sairaana kotiin vaan en ole sairastunut). Tuuria varmasti osin eikä mikään "oma ansio", mutta pointti on että vaikka jollain olisi joku pöpö niin se ei tarkoita että sun olisi se pakko saada ja siitä sairastua.

Btw, ne antibiootit laskee sitä vastustuskykyä. Ne on joskus tarpeen mutta jos sen jälkeen sairastuu erityisen herkästi niin se ei ole naapurin Paavon eikä kahvipöydän Kertun syy.

Vierailija
28/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee silti mieleen perushygienian puute joko näissä lapsiperheissä tai AP:lla. Tai sitten ap on ylihygieeninen ja kadottanut sen vuoksi immuniteettinsa.

Muistan lapsuudesta kaverin, jonka luona olin usein yötä. Vaikka heillä oli periaatteessa ihan siistin näköistä, heillä oli likaista (esim vessat) ja tulin siellä aina kipeäksi. Mutta eivät nämä itse koskaan olleet juuri kipeitä, eli oletan heillä olleen parempi immuniteetti juuri tuon likaisuuden takia.

Vierailija
29/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko mitenkään mahdollista, että olet saanut pöpöt matkustaessa? Oletko kulkenut matkat julkisilla?

Vierailija
30/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme sairastumista on aika olematon otos tuossa tilanteessa jossa on erinäisiä muuttujia. Oletko saanut strepton todennäköisemmin oireettomana vauvalta vai huoltsikan vessasta tai Onnibussista?

Toki kiertävät infektiot ovat joillekin vakavampi juttu. Nämä ihmiset kysyvät että onko teillä oltu terveenä, koska joka niiskauksesta nyt vaan ei ole mielekästä muuten raportoida. Mahataudeista kyllä, lähiaikoina menneistäkin.

Kannattaa myös miettiä mitä voi oman vastustuskyvyn eteen tehdä. Minulla on 4- ja 7-vuotiaan lapset, poikkean joka arkipäivä päiväkodin tiloissa ja työskentelen kouluilla ja terveyskeskuksella. Ainoa saikkupäiväni viimeiseen kahteen vuoteen on ollut viisurin poisto (eikä siksi ettenkö jäisi sairaana kotiin vaan en ole sairastunut). Tuuria varmasti osin eikä mikään "oma ansio", mutta pointti on että vaikka jollain olisi joku pöpö niin se ei tarkoita että sun olisi se pakko saada ja siitä sairastua.

Btw, ne antibiootit laskee sitä vastustuskykyä. Ne on joskus tarpeen mutta jos sen jälkeen sairastuu erityisen herkästi niin se ei ole naapurin Paavon eikä kahvipöydän Kertun syy.

Sinä et taida ymmärtää, että sinulla on hyvä vastustuskyky lasten levittämiä tauteja vastaan, koska sinulla on lapsia jotka varmasti ovat sairastelleet myös. Missä ap muuten sanoi, että on matkustanut Onnibussilla tai käyttänyt huoltoasemien vessoja? Miksi syyllistät?

Vierailija
31/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka sanotte, että lasten sairastaminen on normaalia ja ap:n pitää vain kestää, niin ikävää tuo on silti! Lapsiperheet ovat niin tottuneita sairasteluun, etteivät ymmärrä ettei se oli kaikille samalla tavalla arkea. Minulla menee oksennustaudista monta päivää pilalle, jotka voisin viettää terveenä.

Ja kyllä, pesen kädet vierailujen aikana sekä mennessä, aina syömään käydessä, lähtiessä ja vielä kotona. Eipä vaan auta aina, kun osa taudeista tarttuu jos lasta pitää sylissä tai lapsen kanssa leikkii.

Näin lapsiperheen äitinä väittäisin, ettei se edes ole mitenkään normaalia että koko ajan joku lapsista on sairaana.

Vierailija
32/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:,D joo mulla ei mee oksennustaudissa monta päivää pilalle, se on ihan perus arkea enkä edes huomaa kun siinä sivussa vähän oksennan! T.Äiti

Vierailija
33/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et taida ymmärtää, että sinulla on hyvä vastustuskyky lasten levittämiä tauteja vastaan, koska sinulla on lapsia jotka varmasti ovat sairastelleet myös. Missä ap muuten sanoi, että on matkustanut Onnibussilla tai käyttänyt huoltoasemien vessoja? Miksi syyllistät?

Kyllä minä ymmärrän että minulla on hyvä vastustuskyky, mikä sitten sitten johtuu lapsista ja mikä ei, sitä on mahdoton sanoa, harvoin sairastelin ennen lapsiakin. Moni tauti on kiertänyt meidän talouden kokonaan eikä se lasteni kolme vuotta sitten pitämä yrjötauti suojele tämän talven kierrokselta.

Ap ei ole sanonut matkustamiensa Onnibussilla tai käyttäneensä huoltoasemien vessoja, mutta päätellen siitä että nämä kaverit asuvat kauempana niin tällainen mahdollisuus on vähintään yhtätodennäköinen kuin että siltä oireettomalta vauvalta oli sen taudin saanut.

En syyllistä, yritän avartaa näkökulmaa. Ap:n päättelyketju ja syyllisten valinta oli aika yksioikoinen.

Vierailija
34/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille toisten terveys ei ole mikään arvokas juttu. Taustalla voi olla jopa sellainen ajatus, että kun me joudutaan täällä kärsimään kaikki lasten sairaudet, on ihan ok että tuo apkin välillä sairastaa.

Vierailija
35/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän että minulla on hyvä vastustuskyky, mikä sitten sitten johtuu lapsista ja mikä ei, sitä on mahdoton sanoa, harvoin sairastelin ennen lapsiakin. Moni tauti on kiertänyt meidän talouden kokonaan eikä se lasteni kolme vuotta sitten pitämä yrjötauti suojele tämän talven kierrokselta.

Ap ei ole sanonut matkustamiensa Onnibussilla tai käyttäneensä huoltoasemien vessoja, mutta päätellen siitä että nämä kaverit asuvat kauempana niin tällainen mahdollisuus on vähintään yhtätodennäköinen kuin että siltä oireettomalta vauvalta oli sen taudin saanut.

En syyllistä, yritän avartaa näkökulmaa. Ap:n päättelyketju ja syyllisten valinta oli aika yksioikoinen.

Yhtä todennäköistä on se, että ap matkusti perheen luo omalla autolla eikä käyttänyt julkisia vessoja. Monella on varaa ihan pitää sitä autoa, varsinkin lapsettomilla. Se, että vauva on oireeton ei tarkoita sitä, että hän on terve. Kummasti vain ap:n sairastumiset ovat ajoittuneet perhevierailun läheisyyteen, sinäkö et näe tässä mitään yhteyttä? AP on ilmeisesti muuten normaalisti terve eikä sairastele jatkuvasti.

Vierailija
36/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia että "lapset on vähän väliä sairaana". Eikä mun lapsilla ainakaan valu räkä poskella elleivät ole joskus 1-2 krt vuodessa flunssassa ja käsiä pestään ahkeraan myös.

Älä vieraile paikoissa joissa on huono hygienia, riippumatta onko siellä niitä lapsia vai ei. Sinun immuniteettisi ei sitä kestä. Parasta varmaan jäädä kotiin kokonaan.

Vierailija
37/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö... ap leimaa nämä kaveriperheet tautinsa lähteiksi silloinkin kun ko. tautia ei tiettävästi ole perheessä ollut (ei oireilevia), ja jos joku ehdottaa voisiko ajatella niiden tartuntojen olevan muualta niin SE on syyllistämistä?

Vierailija
38/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pysyn lapsiperheistä mahdollisimman kaukana kaupoissa ym. En halua kaikkia mahdollisia tauteja enkä täitä sekä kihomatoja. Inhottaa, kun monet lapset aivastelevat ja räkivät suoraan muita ihmisiä päin.

Vierailija
39/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö... ap leimaa nämä kaveriperheet tautinsa lähteiksi silloinkin kun ko. tautia ei tiettävästi ole perheessä ollut (ei oireilevia), ja jos joku ehdottaa voisiko ajatella niiden tartuntojen olevan muualta niin SE on syyllistämistä?

Monet taudit voivat olla oireettomia ja itämisvaiheessa jonkin aikaakin.

Vierailija
40/71 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet taudit voivat olla oireettomia ja itämisvaiheessa jonkin aikaakin.

Kyllä. Mikä ei edelleenkään mitenkään puolla sitä että tauti olisi juuri tuolta, kun kerran niitä oireettomia tartuttajia voi kohdata vaikka kaupan kassalla. Ellei elä tynnyrissä.

En väitä että se olisi mahdotonta, mutta pelkkä ajallinen yhteys parissa muuten toisistaan monella tapaa eroavassa tilanteessa ei vielä osoita syy-seuraussuhdetta.