Onko taaperoimetys kuinka yleistä tänäpäivänä
Onko taaperoimetys kuinka yleistä tänäpäivänä, tai se että antaa rintamaitoa kahdelle lapselle samanaikaisesti? Itsellä vajaa vuoden ikäinen vauva ja pian nelivuotias sisko syövät rintaa.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku neutraalisti asiaan suhtautuva kertoa, että saako äiti jotain mielihyvää josta on vaikea irrottautua, imettämisestä? Ei siis ap, vaan joku vastannut.
Tämä varmastikin monella mutta pitäis silti aikanaan osata lopettaa. Se lapsi voi rentoutua ja rauhottua sylissä ilman tissiäkin.
Mieti kun sanoo kavereilleen päiväkodissa, ei mene kauaa kun aletaan asiasta kiusata kun lapset vähä kasvaa.
Hohhoijaa. Tuo kiusaamiskortti on niin kulunut. Jos yhteisössä kiusataan, niin siinä kiusataan joka tapauksessa jotakuta. Jos kenenkään nimestä, ulkonäöstä, imetyshistoriasta tai fyysisistä vajavaisuuksista ei löydy kiusattavaa, valitaan satunnaisesti joku. Se joku voi olla ihan yhtä hyvin sinun lapsesi, vaikka teit kaikkesi jotta hän olisi samanlainen kuin muut.
Kyllä taaperoimetys on aika yleistä, ainakin omassa tuttavapiirissäni. Isompia lapsia imetetään harvemmin, mutta kyllä näitäkin on. Siinä ei todella ole mitään vikaa, vaikka nyt olet haukkuja saanutkin. Imetys on kahden kauppa, ja se jatkuu niin pitkään, kun molemmat osapuolet haluavat. Jos imetyksestä puhutaan normaalisti, eikä sävyyn yöööök, kauheaa, ällöttävää, niin ei siitä lapsesta tunnu oudolta se, että häntä on imetetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks ihmeessä 4v tai edes 3? Lapsi ei saa siitä enää yhtään mitään!
Eihän lapsi sitä tekisi, jos ei siitä mitään saisi. Saa turvantunnetta ja rentoutuu. Moni esim. vilkkaan päiväkotipäivän jälkeen kaipaa imetystä rauhoittuakseen. Eli henkisesti voi saada, vaikka fyysisesti saisikaan.
Kyllä tuon ikäisellä pitäisi olla opetettuna muita rauhoittumistapoja kuin rintamaito. Turvaakin saa monella tapaa, äidin kainalossa, äiti voi silitellä poskea, hiuksia...
Eikö isä voi silitellä poskea? Minua imetystä enemmän huolestuttaisi ajatus, että äiti on ainoa turvallinen vanhempi.
Ja mitä tulee siihen, minkä ikäisen imettämistä pidetään normaalina... Mä olin äitini kanssa käsityömessuilla, kun esikoiseni oli suunnilleen vuoden ikäinen (ja meidän mukanamme siis). Olimme syömässä ja kuulin, kun viereisessä pöydässä oleva porukka kauhisteli suureen ääneen jotain kaveriaan, joka imetti vielä(!!!) 10-kuukautista vauvaansa. Jotenkin pisti niin vihaksi ja ärsytti, mitä helkuttia jonkun toisen imetykset heille kuuluvat.
Että aina on joku sanomassa ällöä, yääääk, hyiii, teit mitä tahansa. Jos teitä kommentoijia harmittaa aloittajan imetyshommat, niin voittehan googlailla, onko Suomessa jotain suosituksia siitä, mihin ikään mennessä imettäminen pitäisi lopettaa. Itselleni ei ole tullut vastaan. Ja jos tunnette vanhoja ihmisiä, voitte kysellä, miten heidän lapsuudessaan oli aina joku, joka kävi vielä kouluiässä äidin tissillä.
23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lapsi sitä tekisi, jos ei siitä mitään saisi. Saa turvantunnetta ja rentoutuu. Moni esim. vilkkaan päiväkotipäivän jälkeen kaipaa imetystä rauhoittuakseen. Eli henkisesti voi saada, vaikka fyysisesti saisikaan.
Kyllä tuon ikäisellä pitäisi olla opetettuna muita rauhoittumistapoja kuin rintamaito. Turvaakin saa monella tapaa, äidin kainalossa, äiti voi silitellä poskea, hiuksia...
Eikö isä voi silitellä poskea? Minua imetystä enemmän huolestuttaisi ajatus, että äiti on ainoa turvallinen vanhempi.
No sitten isä tai vaikka mummo.
Miulla on 2v taapero ja 5kk vauva rinnalla. Molemmat saavat jatkaa niin kauan kuin haluavat. Tästä keskustelusta huomaa, että miksi tarvitaan kansallista imetyskoordinaattoria.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tulee siihen, minkä ikäisen imettämistä pidetään normaalina... Mä olin äitini kanssa käsityömessuilla, kun esikoiseni oli suunnilleen vuoden ikäinen (ja meidän mukanamme siis). Olimme syömässä ja kuulin, kun viereisessä pöydässä oleva porukka kauhisteli suureen ääneen jotain kaveriaan, joka imetti vielä(!!!) 10-kuukautista vauvaansa. Jotenkin pisti niin vihaksi ja ärsytti, mitä helkuttia jonkun toisen imetykset heille kuuluvat.
Että aina on joku sanomassa ällöä, yääääk, hyiii, teit mitä tahansa. Jos teitä kommentoijia harmittaa aloittajan imetyshommat, niin voittehan googlailla, onko Suomessa jotain suosituksia siitä, mihin ikään mennessä imettäminen pitäisi lopettaa. Itselleni ei ole tullut vastaan. Ja jos tunnette vanhoja ihmisiä, voitte kysellä, miten heidän lapsuudessaan oli aina joku, joka kävi vielä kouluiässä äidin tissillä.
23
Luin jostakin, että ihmislapsen luontainen vieroittautumisikä olisi 2 - 7 vuotta. Yllättävän pitkä ajanjakso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen itse samoin kuin tämä vastaaja. En osaa sanoa toisten imetyksistä, mutta ainakin itselläni maito on riittänyt. Se on hyvälaatuista, ei mitään sokerilitkua niinkuin jotkut väittää. Turvallisuus ja rauhoittuminen on lapselle tärkein juttu. ap
Missä maitosi on testattu?
Itse olen ollut hyvä kypsyinen lehmä, mutta kyllä minua epäilyttäisi imettää vauvaa ja neljä vuotiasta, syystä että epäilisin maidon laatua neljän vuoden jälkeen, onko se tarpeeksi hyvää vauvan kehitykselle.
Jopa maidontuotantoon jalostettu lehmä on ummessa ennen uutta poikimista, käsittääkseni näin maito ja vasikka voivat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki iskäkin on lasten kanssa ja pitää hyvänä. Mutta isin maitokauppa kun on kiinni! ap
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku neutraalisti asiaan suhtautuva kertoa, että saako äiti jotain mielihyvää josta on vaikea irrottautua, imettämisestä? Ei siis ap, vaan joku vastannut.
Minä imetän pian 2,5 vuotiasta lastani edelleen. En saa siitä varsinaisesti mitään mielihyvää, imetän koska se on tuolle ipanalle niin tärkeää. Ajattelen, että no miksipä en sitten imettäisi, ei siitä mitään haittaakaan ole. No olen kyllä jo suunnitellut lopettamista, varmaan sitten keväämmällä.
Tämä on toinen lapseni, ensimmäistä imetin vain muutaman kuukauden. Ennen taaperoimetys on tuntui minustakin omituiselta ajatukselta. Imetyshetket tuntuu vähän helpottavan arkea.
Ap:lla selvästi homma toimii, joten mikäs tuota on jatkaessa siihen asti kunnes jompi kumpi kyllästyy, äiti tai lapsi. Varmasti muitakin rauhoittamiskeinoja on löytynyt, jos imetystä on enää kerran päivässä. Silloin se tuskin mitenkään normaalia ruokailuakaan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen itse samoin kuin tämä vastaaja. En osaa sanoa toisten imetyksistä, mutta ainakin itselläni maito on riittänyt. Se on hyvälaatuista, ei mitään sokerilitkua niinkuin jotkut väittää. Turvallisuus ja rauhoittuminen on lapselle tärkein juttu. ap
Missä maitosi on testattu?
Itse olen ollut hyvä kypsyinen lehmä, mutta kyllä minua epäilyttäisi imettää vauvaa ja neljä vuotiasta, syystä että epäilisin maidon laatua neljän vuoden jälkeen, onko se tarpeeksi hyvää vauvan kehitykselle.
Jopa maidontuotantoon jalostettu lehmä on ummessa ennen uutta poikimista, käsittääkseni näin maito ja vasikka voivat paremmin.
Jos ruokkii lapsia eri rinnoista, niin ne tuottavat erilaista maitoa lapsen tarpeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä imetän pian 2,5 vuotiasta lastani edelleen. En saa siitä varsinaisesti mitään mielihyvää, imetän koska se on tuolle ipanalle niin tärkeää. Ajattelen, että no miksipä en sitten imettäisi, ei siitä mitään haittaakaan ole. No olen kyllä jo suunnitellut lopettamista, varmaan sitten keväämmällä.
Tämä on toinen lapseni, ensimmäistä imetin vain muutaman kuukauden. Ennen taaperoimetys on tuntui minustakin omituiselta ajatukselta. Imetyshetket tuntuu vähän helpottavan arkea.
Jatkan vielä, esikoiseni täyttää pian kuusi vuotta. Itsekään en todellakaan osaa kuvitella imettäväni enää esim. nelivuotiasta, mutta toisaalta tällä omalla kokemuksellani tavallaan ymmärrän, että jollekin toiselle äidille se nelivuotiaskaan ei ole niin ”iso”, ettei häntä voisi enää imettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23
Luin jostakin, että ihmislapsen luontainen vieroittautumisikä olisi 2 - 7 vuotta. Yllättävän pitkä ajanjakso.
Joo, olen itsekin lukenut tuon saman tiedon. Voihan sitä verrata myös muiden kädellisten vieroittumisikään. Äkkiä googlailin, ja simpansseilla vieroittumisikä on 3–4 vuotta, orangit näköjään imettävät poikasiaan jopa 8 vuotta, bonoboilla 4–5 vuotta. Gorillasta en löytänyt äkkiseltään suoraa tietoa, jotain 3–6 vuoden välillä se ilmeisesti on.
Itse imetin 2 v. En antaisi isolle lapselle enää rintaa, koska sehän on vauvalta pois!
Vierailija kirjoitti:
Itse imetin 2 v. En antaisi isolle lapselle enää rintaa, koska sehän on vauvalta pois!
Millä tavalla se on vauvalta pois?
Kyllähän toiset lapset imeskelee tuttiakin useamman vuoden, tissin korvikkeeksihan se on kehitelty. Pienille se imeminen tuo sitä tietynlaista turvallisuuden tunnetta. Toki sitä turvaa voi muutenkin tankata, mutta ei imetys mitenkään väärin ole. Niin meidän mummoja ja pappojakin on imetetty useita vuosia ennen kuin äidit alkoivat käydä töissä ja imetystä alettiin jotenkin paheksua.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole vauvalta pois. Maito kyllä mukautuu vauvan tarpeisiin.
Se on muuten niin, että mitä isompaa lasta imettää, sitä rasvaisempaa ja ravitsevampaa maitoa rinnat tuottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä esikoinen ei koskaan oppinut rinnalle. Kuopusta imetin 1,5-vuotiaaksi asti, mutta sitten lopetin, kun lapsi yhä olisi halunnut olla tissillä kaiken aikaa päivin ja öin.
Meillä nelivuotias käy rinnalla lähinnä iltaisin, haluaa hörpyt ennen nukahtamista. Pienempi saa rintaa toki myös päivisin. ap
Et varmaan edes ymmärrä, kuinka oksettavalta kuulostaa "haluaa ottaa hörpyt", kun puhutaan 4-vuotiaasta..