Onko taaperoimetys kuinka yleistä tänäpäivänä
Onko taaperoimetys kuinka yleistä tänäpäivänä, tai se että antaa rintamaitoa kahdelle lapselle samanaikaisesti? Itsellä vajaa vuoden ikäinen vauva ja pian nelivuotias sisko syövät rintaa.
Kommentit (54)
neljän vanha on vielä tississä kiinni? Ei helvata, miksi.
Taapero on 1-2 v. 3-4-vuotias on jo leikki-ikäinen. Ei kovin tavallista imettää vielä 4-vuotiasta.
Lapsi ei ole enää taapero siinä vaiheessa, kun täyttää kolme vuotta. Ap, sinä imetät leikki-ikäistä lasta.
Vierailija kirjoitti:
neljän vanha on vielä tississä kiinni? Ei helvata, miksi.
Nelivuotias on rinnalla lähinnä iltaisin rauhoittuakseen. Vajaa 1- vuotias ruokailee muutenkin. Maitoa tulee runsaasti joten miksi ei, jos lapselle maistuu. ap
Neljävuotias ei kyllä ole enää taapero vaan lapsi.
Saako kysyä miksi imetät 4-vuotiasta lasta?
Meillä esikoinen ei koskaan oppinut rinnalle. Kuopusta imetin 1,5-vuotiaaksi asti, mutta sitten lopetin, kun lapsi yhä olisi halunnut olla tissillä kaiken aikaa päivin ja öin.
Miks ihmeessä 4v tai edes 3? Lapsi ei saa siitä enää yhtään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Meillä esikoinen ei koskaan oppinut rinnalle. Kuopusta imetin 1,5-vuotiaaksi asti, mutta sitten lopetin, kun lapsi yhä olisi halunnut olla tissillä kaiken aikaa päivin ja öin.
Meillä nelivuotias käy rinnalla lähinnä iltaisin, haluaa hörpyt ennen nukahtamista. Pienempi saa rintaa toki myös päivisin. ap
En osaa sanoa, kuinka yleistä. Haluan kuitenkin painottaa, että jos se on sekä sinulle että lapselle mieluista, ei siinä ole silloin mitään pahaa. Monet imettävät pitkällekin leikki-ikään. Itselleni vauvaa imettävä äiti on kaunis näky, mutta isompaa lasta imettävä tuntuu tosi oudolta. Itse en ikinä voisi imettää ketään, enkä onneksi joudukaan. Mutta se, että jos se meistä tuntuu oudolle, ei todellakaan tarkoita, että se olisi silloin väärin. Tarkoittaa vain, että se on meille vieras asia. Taaperoikäinen on siis alle kolme vuotias (toki osa 2,5-vuotiaista on jo niin kehittyneitä, että käyttäytyvät kuin leikki-käiset). Tee juuri niin kuin sinulle ja lapsellesi on molemmille mieluista, äläkä kuuntele vihapuheita! Fabossa on kivoja verraistukiryhmiä imetykseen. :)
Voisiko joku neutraalisti asiaan suhtautuva kertoa, että saako äiti jotain mielihyvää josta on vaikea irrottautua, imettämisestä? Ei siis ap, vaan joku vastannut.
Vierailija kirjoitti:
Eihän lapsi sitä tekisi, jos ei siitä mitään saisi. Saa turvantunnetta ja rentoutuu. Moni esim. vilkkaan päiväkotipäivän jälkeen kaipaa imetystä rauhoittuakseen. Eli henkisesti voi saada, vaikka fyysisesti saisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku neutraalisti asiaan suhtautuva kertoa, että saako äiti jotain mielihyvää josta on vaikea irrottautua, imettämisestä? Ei siis ap, vaan joku vastannut.
Lopetin hiljattain imetyksen. Läheisyys lapsen kanssa tuntui mukavalta. Oli tarpeellinen olo. Ja imetyksen lopetettua tajuan sen, että vauva-ajat ovat nyt lopullisesti ohi minun osaltani. Mies ei enää halua enempää lapsia, vaikka itse haluaisin (suunnittelee vasektomiaa, joten lienee turha yrittää enää kääntää päätä).
Oikeasti, 4 vuotias. Haloo. Mietippä mitä hän mahtaa ajatella kun isoja kuulee roikkuneensa tissillä vielä neljä vuotiaana.
T: 4 vuotiaan ja 5kk ikäisen äiti, ja vain nuorempi tissillä. En todellakaan antais isomman tulla tissille. Vaikken millään lain imetysvastainen ole ja sama missä kukakin imettää ym niin tuo on jo oksettavaa.
Sano vielä että kohta täyttää viisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lapsi sitä tekisi, jos ei siitä mitään saisi. Saa turvantunnetta ja rentoutuu. Moni esim. vilkkaan päiväkotipäivän jälkeen kaipaa imetystä rauhoittuakseen. Eli henkisesti voi saada, vaikka fyysisesti saisikaan.
Ajattelen itse samoin kuin tämä vastaaja. En osaa sanoa toisten imetyksistä, mutta ainakin itselläni maito on riittänyt. Se on hyvälaatuista, ei mitään sokerilitkua niinkuin jotkut väittää. Turvallisuus ja rauhoittuminen on lapselle tärkein juttu. ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä varmastikin monella mutta pitäis silti aikanaan osata lopettaa. Se lapsi voi rentoutua ja rauhottua sylissä ilman tissiäkin.
Mieti kun sanoo kavereilleen päiväkodissa, ei mene kauaa kun aletaan asiasta kiusata kun lapset vähä kasvaa.
Eikö tuo käy työlääksi? Ei tuosta varmasti haittaa ole, mutta aika paljon tuossa menee aikaa imettämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, 4 vuotias. Haloo. Mietippä mitä hän mahtaa ajatella kun isoja kuulee roikkuneensa tissillä vielä neljä vuotiaana.
T: 4 vuotiaan ja 5kk ikäisen äiti, ja vain nuorempi tissillä. En todellakaan antais isomman tulla tissille. Vaikken millään lain imetysvastainen ole ja sama missä kukakin imettää ym niin tuo on jo oksettavaa.
Sano vielä että kohta täyttää viisi.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta minun mielestäni ”tissi” on oksettava sana. Jotenkin tuli oksetus, kun ajattelin sinua ja vauvaasi, jonka ”annat tulla tissille”.
Itse olen imettänyt lapsiani parivuotiaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen itse samoin kuin tämä vastaaja. En osaa sanoa toisten imetyksistä, mutta ainakin itselläni maito on riittänyt. Se on hyvälaatuista, ei mitään sokerilitkua niinkuin jotkut väittää. Turvallisuus ja rauhoittuminen on lapselle tärkein juttu. ap
Just neuvolassa kuulin, miten on saatu uutta tutkimustietoa rintamaidosta. Vaikka siinä taaperon rinnalla ei olisikaan pienempää vauvaa, ison lapsen saama rintamaito on paljon ravitsevampaa kuin tähän asti on luultu. Ei siis mitään sokerilientä.
yök...