41-vuotias vela epävakaassa kaukosuhteessa ja saatan olla raskaana. Abortti kammottaa ajatuksenakin. Mitäs nyt sitten?
Kuukautiset tulivat ajallaan mutta niin poikkeuksellisen niukkoina ja lyhyinä että epäilyttää kovasti. Lisäksi rinnat aristaneet jo pari viikkoa ainakin, ja outoja mielitekoja ruuan suhteen esiintyy. Testiä en ole vielä käynyt hakemassa; en meinaa uskaltaa. Ehkäisynä keskeytetty yhdyntä, joka on toiminut tähän asti hyvin.
Olen siis kohtalaisen vannoutunut vela, mutta jos olen raskaana, abortin tekeminen tulee olemaan henkisesti vaikeaa. Mies oli tavatessamme sitä mieltä että haluaa lapsia, mutta muutti mieltään kun kuuli että minä en halua. Oletan että jos hän kuulee että olen raskaana, hänellä muuttuu mieli uudestaan.
Suhteemme on aika epävakaa emmekä asu edes samassa maanosassa. En tiedä onko toivoa saada suhteesta koskaan täysin toimivaa. Kulttuurierot ja persoonallisuuserot ovat aikamoisia.
Minulla paras ystävä on juuri saanut esikoisensa ja olen todella ihastunut hänen vauvaansa. Huomaan harkitsevani, että mitä jos sittenkin pitäisin lapsen. Olisi hauska ajatus, että meillä olisi melkein saman ikäiset lapset. Mutta aika lapsellinen syyhän tuo on tehdä jälkikasvua. Olen aika varma että minusta ei ole äidiksi. Ajatus siitä että olisin jo kuusikymppinen, kun seuraavan kerran saan keskittyä täysipainoisesti itseeni ja omaan elämääni, tuntuu kammottavalta. Varsinkin kun parisuhteessa on tekemistä jo ilman lapsiakin. Mieheni on kyllä tosi hyvä lasten kanssa ja lapsirakas, ja ottaa vastuuta arjen pyörittämisestä. Mutta aikuiset ihmissuhdetaidot hänellä on osittain jääneet kehittymättä. En haluaisi sitoutua häneen niin pitkäksi ajaksi mikä lapsen kasvattamiseen tarvitaan. Pelkään että joutuisin ikävään, masentavaan elämäntilanteeseen vailla ulospääsyä.
Auttakaa minua selvittelemään päätäni!
Kommentit (37)
Itse jäin lapsen yksinhuoltajaksi lapsen syntymän jälkeen, olin silloin liki 40v. Ensin pelotti, mutta hyvin selvisin. Nyt olen liki eläkeikäinen ja ilman lastani ja hänen perhettään elämäni olisi tyhjempää.
Vierailija kirjoitti:
Yli nelikymppisenä hormonit joskus temppuilee. Itsekin luulin välllä 40 - 50v useaan otteeseen olevani raskaana, kun oli selvät oireet. Mutta en ollut. Eli tee se testi nyt heti ettet turhaan pähkäile. Ja sit ehkäisy kuntoon.
Minäkin epäilen vahvasti että et ole raskaana. Aika vaikeaa se on yli nelikymppisen tulla raskaaksi. Minulla on sama kokemus, vaihdevuosien enteilyä se vain on.
Ehkäisymenetelmän ihmettelijöille:
Yritimme edellisessä parisuhteessani vuosia saada lasta ja kävimme tutkimuksissa kun ei millään onnistunut. Miehellä todettiin suorastaan huippulaatuinen sperma, joten vaikka minultakaan ei mitään suurta vikaa löydetty, niin todennäköisimmin syy on kuitenkin minussa. Tämän jälkeen päätin että kohdallani on varmaankin aika turhaa suhtautua neuroottisesti ehkäisyyn (ennen tuota lapsen yrittämisen aloittamista olin kyllä todella huolellinen).
ap
Eihän mies vaan kaappaa sitä mahdollista lasta sinne toiseen maanosaan ensimmäisen riidan tullen.?
Vierailija kirjoitti:
Entä adoptio? Kovasti tsemppiä oikean ratkaisun tekemiseen :)
Miehen sydän särkyisi. Varmaan särkyisi jo siitä jos ilmoitan keskeyttäväni, mutta tästä vielä pahemmin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän mies vaan kaappaa sitä mahdollista lasta sinne toiseen maanosaan ensimmäisen riidan tullen.?
Ei hän sentään noin epävakaa ole, ei lähellekään. Lähinnä pelkään että riitelisimme suunnilleen yhtä repivästi kuin omat vanhempani tekivät, mistä minulle on jäänyt vaikeahoitoiset traumat. Tällaista riitelyä on jo nyt, eikä sovinnon tekeminen tahdo onnistua. Fyysistä väkivaltaa ei ole koskaan ollut (ei myöskään lapsuudenkodissani).
ap
Vierailija kirjoitti:
Kai aikuinen nainen yhden lapsen itse hoitaa
Totta puhuen, hyvä kun pystyn itsestäni huolehtimaan. Aikuinen olen kyllä, mutta minulla on niin rajalliset voimavarat (johtuu mm. kroonisesta sairaudesta), että pyrin ajattelemaan asioita realistisesti.
ap
Ja ei ole provo. Miksi tämäkin täytyy aina erikseen ilmoittaa? Melkein aina kun tänne jotain kirjoitan, se tuomitaan provoksi jo ensimmäisellä sivulla. En myöskään oikein ymmärrä mitä väliä sillä on.
ap
Vierailija kirjoitti:
Yli nelikymppisenä hormonit joskus temppuilee. Itsekin luulin välllä 40 - 50v useaan otteeseen olevani raskaana, kun oli selvät oireet. Mutta en ollut. Eli tee se testi nyt heti ettet turhaan pähkäile. Ja sit ehkäisy kuntoon.
Ok, kiitos tiedosta!
ap
Helpompaa kun isyyttä ei kirjata. Ei voi sitten myöskään kaapata lasta pois maasta. Ja saat avata pankkitilit ja hakea passit itse.
Et ole vela kun olet yrittänyt lasta aiemminkin. Tässä nyt sait lapsen
Aivan turhaan pähkäilet asiaa, varsinkin lapsettomuustaustalla, kun et ole edes tehnyt testiä. Tee nyt ihan ekana se testi. Niitä saa varmasti kaikista lähikaupoistakin.
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa kun isyyttä ei kirjata. Ei voi sitten myöskään kaapata lasta pois maasta. Ja saat avata pankkitilit ja hakea passit itse.
Et ole vela kun olet yrittänyt lasta aiemminkin. Tässä nyt sait lapsen
Minusta tuli vela tuon yrittämisen seurauksena. Ei jokainen vela ole sitä lapsesta asti. Itse olen aina ollut epävarma asiasta enkä ole koskaan potenut vauvakuumetta.
Pitkään yritettyämme jouduin valitsemaan joko rakastamani miehen + raskaat lapsettomuushoidot tai eron. Valitsin ennemmin erota kuin lähteä hoitoihin, jotka mies olisi maksanut. Tajusin yrittäneeni lasta lähinnä miehen mieliksi, en siksi että itse haluan äidiksi. En ole katunut valintaa, vaikka eroprosessi tekikin häijyä.
Ainoa syy (avauksessa mainitun lisäksi), miksi haluaisin lapsen, on että haluaisin tämän perivän omaisuuteni aikanaan. Siis en haluaisi että huolellisesti kerrytetty ja omalla työllä hankittu omaisuus siirtyy perheeni ulkopuolelle.
Vieläkö sanot, että en ole vela?
ap
Oliko vähän tummaihoinen piti heti lompsa levittää ja vielä ilman ehkäisyä ja tuon ikäinen. ei se kaikilla järki päätä pakota, luulis että ikä tuo järkeä. suomeen pitäs saaha laki että jos pentuja yksinään pukkaa sais ite elättää ilman veronmaksajien lompsaa
Tulin vaan painottamaan että keskeytetty yhdyntä ei ole ehkäisykeino. Et voi kutsua sitä sellaiseksi, etkä keksiä mitään muutakaan omin päin ja kutsua ehkäisyksi.
Ehkäisymetodit ovat tutkittuja, tarkoin määriteltyjä ja lääkärien hyväksymiä. Ei johdeta ketään harhaan, nuoret oikeesti välillä uskoo näitä! :)
Kolmas aloitus muutaman päivän sisällä lähes identtisenä. Kroonisesti sairas nainen, jonka ei pitänyt tulla raskaaksi, tulee kuitenkin. Jos keksisit toisen aiheen, jooko.
Vierailija kirjoitti:
Kolmas aloitus muutaman päivän sisällä lähes identtisenä. Kroonisesti sairas nainen, jonka ei pitänyt tulla raskaaksi, tulee kuitenkin. Jos keksisit toisen aiheen, jooko.
Anteeksi että olen olemassa?
En ole aiemmin tehnyt tänne avausta tästä aiheesta, eikä tämä ole provo.
ap
Vannoutunut vela, ja ehkäisynä keskeytetty yhdyntä, eli ei ehkäisyä 😂