Graduahdistus
Auttakaa. Mulla on nyt noin 15 kuukautta aikaa kirjoittaa gradu, että valmistun tavoiteajassa, mutta en tiedä mistä aloittaa. Tuntuu niin isolta projektilta ja siinä on niin paljon juttuja, että en osaa tarttua mihinkään. Istun koneella ja tuijotan ruutua ja aivot on solmussa. Miten te olette saaneet sen alkuun? Tämä koko graduprosessi tuntuu hirveän kaoottiselta.
Mulla on aihe, jota olen rajannut ja pino materiaaleja pöydällä ja lisää tiedostoina koneella ja olen niihin perehtynyt jo sen verran, että voisin alkaa kirjoittamaan jotakin. Mutta en vain saa sitä alkuun. Edes se noin 50 sivun minimi tuntuu ihan älyttömältä määrältä saada täyteen asiaa.
Kommentit (56)
alat kirjoittaa. Sitten lopuks kirjoitat johdannon, yhteenvedon ja sen abstraktin vai mikä lienee onkaan.
rohvessori kirjoitti:
alat kirjoittaa. Sitten lopuks kirjoitat johdannon, yhteenvedon ja sen abstraktin vai mikä lienee onkaan.
Tuohan onkin hyödyllinen vinkki ihmiselle, jonka ongelma tuntuu olevan ettei tiedä mistä kirjoittaminen kannattaa aloittaa.
rohvessori kirjoitti:
"vai mikä lienee onkaan." Siinä meillä varsinainen professori.
Hmmm.. ehkä tuossa tilanteessa miettisin, onko kyseisessä paikassa opiskelu sun juttu.
Moni aloittaa taustoista mutta niin ei kannattaisi tehdä. Siitä tulee vaan liian pitkästi osin asiaankuulumatonta tekstiä. Itse lähtisin kirjoittamaan suoraan tuloksia ja menetelmäkuvausta vuoron perään: tämä menetelmä, tämä tulos; tuo menetelmä, tuo tulos. Lopuksi vasta taustat ja mitä tuloksista voi päätellä, jatkoehdotukset jne. Lainaa muiden (ohuita) graduja ja katsele niitä.
Onnea matkaan, tasaisella työllä onnistut kyllä.
Et saa sitä ikinä tehtyä. Mene suosiolla McDonaldsiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen ongelma itselläni oli niin paljon aiheita että oli runsauden pulaa todella paljon. Gradu on vain tutkimusten esittelyä ei itsenäinen tutkimus. Näkökulma voi olla silti vaikka kuinka tuore.
Tuo oli mullakin aluksi ongelmana. Sain lopulta päätettyä aiheen ja rajattua järkevän kokoiseksi. Aluksi tuntui, että kaikki ideat kuulostaa niin mielenkiintoisilta. Tuo tutkimusten esittely on on hyvä muistutus. Tuntuu, että kaikilla muilla on tulossa jotakin mullistavaa, mutta pitäis vaan pitää mielessä, että ei niiden työt ole sen kummmempia kuin tämä minunkaan läpyskä.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Hmmm.. ehkä tuossa tilanteessa miettisin, onko kyseisessä paikassa opiskelu sun juttu.
Ai, että kaikki kurssit suoritettu ja ka 4,2 ja koulu kesken vain kun ei saa aloitettua? Just.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Et saa sitä ikinä tehtyä. Mene suosiolla McDonaldsiin töihin.
Oon ollut siellä töissä jo 5 vuotta opintojen ohella, kiitos vain.
Mieti ensiksi muutamia tutkimuskysymyksiä, joihin etsit vastauksia. Tämän jälkeen teet alustavan lähdeluettelon. Käy myös lueskelemassa graduja kirjastosta ja ota niistä mallia ja katso, mitä lähteitä ovat käyttäneet, mikäli löytyy sinun aihettasi liippaavia graduja.
Pilko urakka pieniin paloihin. Jos vain murehdit isoa G:tä, ei tule mitään. Jaat sen niin pieniksi tehtäviksi että pääset alkuun niiden kanssa.
Kirjoita ensin jotain, ihan mitä vaan siitä aineistosta. Yksi virke tai 10 min aluksi. Ensin pitää rikkoa jää ja päästä alkuun. Oletko muuten lukenut graduoppaita? Löytyy myös verkosta.
Vierailija kirjoitti:
Moni aloittaa taustoista mutta niin ei kannattaisi tehdä. Siitä tulee vaan liian pitkästi osin asiaankuulumatonta tekstiä. Itse lähtisin kirjoittamaan suoraan tuloksia ja menetelmäkuvausta vuoron perään: tämä menetelmä, tämä tulos; tuo menetelmä, tuo tulos. Lopuksi vasta taustat ja mitä tuloksista voi päätellä, jatkoehdotukset jne. Lainaa muiden (ohuita) graduja ja katsele niitä.
Onnea matkaan, tasaisella työllä onnistut kyllä.
Tuo on hyvä idea! Kiitos. Ehkä tämä tästä.
-Ap
Siis 15kk aikaa kirjoittaa gradu ja sulla on aihe ja kaikkea?!
Itse ajattelin valmistua noin vuoden kuluttua, mutta en vielä edes tiedä mistä kirjoittaisin. En kuitenkaan ota vielä stressiä asian suhteen.
Alustava sisällysluettelo ensin? Myös graduohjaajan kanssa juttelu auttaisi varmasti. 15 kk on hyvin aikaa! T. Sama projekti, nyt 30 sivua kasassa
Vierailija kirjoitti:
Alustava sisällysluettelo ensin? Myös graduohjaajan kanssa juttelu auttaisi varmasti. 15 kk on hyvin aikaa! T. Sama projekti, nyt 30 sivua kasassa
Oon sopinut, että käyn hänen puheillaan joskus ensi kuussa. Hän väittelee kohta tohtoriksi niin en ennen väitöstä kehtaa mennä häiritsemään, koska mulla kuitenkin on vielä yli vuosi aikaa ennen kuin pitäisi valmistua.
Vierailija kirjoitti:
Lainaa muiden (ohuita) graduja ja katsele niitä.
Älä helvetti vieköön lue graduja! Ne on ihan kuraa! Pyri tekemään gradusi kuin joku (hyvä) alan kirja tai artikkeli!
Aikamoinen ongelma itselläni oli niin paljon aiheita että oli runsauden pulaa todella paljon. Gradu on vain tutkimusten esittelyä ei itsenäinen tutkimus. Näkökulma voi olla silti vaikka kuinka tuore.