Graduahdistus
Auttakaa. Mulla on nyt noin 15 kuukautta aikaa kirjoittaa gradu, että valmistun tavoiteajassa, mutta en tiedä mistä aloittaa. Tuntuu niin isolta projektilta ja siinä on niin paljon juttuja, että en osaa tarttua mihinkään. Istun koneella ja tuijotan ruutua ja aivot on solmussa. Miten te olette saaneet sen alkuun? Tämä koko graduprosessi tuntuu hirveän kaoottiselta.
Mulla on aihe, jota olen rajannut ja pino materiaaleja pöydällä ja lisää tiedostoina koneella ja olen niihin perehtynyt jo sen verran, että voisin alkaa kirjoittamaan jotakin. Mutta en vain saa sitä alkuun. Edes se noin 50 sivun minimi tuntuu ihan älyttömältä määrältä saada täyteen asiaa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis siitä gradustahan ei omaa pohdintaasi ole kuin kolmasosa. :D
Tutkimusmetodit ja keskeiset käsitteet ovat iso osa, johdantokin on siinä ensin pari sivua tai sivu, sitten abstrakti ja tutkintosuunnitelma kaksi sivua jne.
Esim.
Älä aloita gradua, ennen kuin kysyt itseltäsi: mitä haluan tutkia?
vastaus: karvalakkia. = tutkimuskohde.
Mitä siitä? = Vaikka että Miten karvalakki mahtuu päähän? = tutkimuskysymys.
Millä keinoin aion tutkia karvalakkia? = tutkimusmetodit.
Mitä joku muu on joskus kirjoittanut karvalakista? = johdantoon vaikka tämä.
Kaikki karvalakista= tutkimus.
Tällainen karkea ohje, hehe. :D
Mahtava karvalakkimallin ohje. Paljon selkeämpi kuin se jargon, mitä graduseminaarissa on annettu.
-ApJep, ite keksin, eiks olekin kiva. :D Itse olin ihan pihalla siitä jargonista juurikin siksi, että miksi ei vaan voida puhua selkokieltä?
mulla kesti varmaan kaksi vuotta tajuta, mikä on tutkimusmetodi. :D En jotenkin vaan saanut arkipäiväistettyä sitä. Hyväksikäytä sitä materiaalia mitä sulla siellä kirjastolla on, valitse joku näkökulma joka itseäsi miellyttää ja googlaa vaikka aiheesta tehtyjä tutkimuksia (Finnakin tietysti jees). Jos joku on vaikka tehnyt tutkimuksen "karvalakit venäläisessä kulttuurissa" niin katso, mitä metodeja se on käyttänyt.
Voit myös tehdä tutkimuksia tutkimuksista: karvalakkien kulttuurinen merkitys venäläisessä yhteiskunnassa.
Ajattele, että se kaikki paska mitä siellä opetetaan, on sulle työkalu työkalupakkiin, ja valikoit sinne vaan sun tutkimusta hyödyttävät asiat ja skippaa kaikki muut.
Esim. jos sä haluat tutkia karvalakkeja venäläisessä kulttuurissa, niin kysyt graduohjaajalta, että mikä ois sellanen hyvä lähestymistapa tähän? sitten ne virkaintoisena heittää sulle jonkun tavan tutkia sitä.
Ongelma mun mielestä yliopistossa on, että ne proffat ja seminaariohjaajat on päät niin syvällä siellä akateemisessa ahterissaan, etteivät ne ymmärrä selkokielisiä kysymyksiä.
Mun kaikista tärkein neuvo on, että älä tutki mitään, mitä et halua tietää ja mikä sua ei kiinnosta. Muuten olet aivan kusessa. :D
tsemppiä, oma gradu just lähdeviitteiden tarkastusta vailla.
Tänään just seminaarissa puhuttiin metodeista ja jaan tämän tunteen. Oikeastaan puolessa välissä luentoa sain yhdistettyä asioita toisiinsa. Ennen sitä se oli jotenkin niin irrallista. Se ope aloitti ihan väärästä päästä ja vasta ihan luennon lopussa tuli se perusasia. Hänellä on muutenkin tapana aloittaa siitä lopputuloksesta ja peruuttaa sinne perusjuttuun, jolle kaikki se edellä sanottu on rakennettu. Sain lopulta kirjoitettua sellaisen parin ranskalaisen viivan tiivistyksen.
Onnea viitteiden tarkastukseen, se on ehkä akateemisen kirjoittamisen tympein vaihe (ainakin mun mielestä).
-Ap
Ala kirjoittaa vain jotain. Siis ihan sama mitä, jotain (aihetta sivuavaa) vain mitä päähän pälkähtää. Kyllä se siitä kun saat kirjoitettua jotain, jos ei muuta niin alkaa ärsyttämään se liibalaaba ja saatkin jotain järkevää aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm.. ehkä tuossa tilanteessa miettisin, onko kyseisessä paikassa opiskelu sun juttu.
Ai, että kaikki kurssit suoritettu ja ka 4,2 ja koulu kesken vain kun ei saa aloitettua? Just.
-Ap
Miksi et sitten saa aloitettua? Eihän tuo keskiarvo liity tähän mitenkään.
Keksi ensin vaikka otsikot ja kirjoita niiden alle ranskalaisin viivoihin, mitä kappaleen tulisi sisältää. Sitten alat kirjoittaa näitä asioita. Kirjoita vaan, älä mieti mitä kirjoitat, editoida voit sitten kun olet oksentanut kaiken paperille. Aloittaminen on usein se vaikein osuus.
500 sanaa kasassa. Tästä se lähtee. Kaikki hyvät vinkit on otettu ylös. Kiitos, ootte ihania. ❤️
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm.. ehkä tuossa tilanteessa miettisin, onko kyseisessä paikassa opiskelu sun juttu.
Ai, että kaikki kurssit suoritettu ja ka 4,2 ja koulu kesken vain kun ei saa aloitettua? Just.
-ApMiksi et sitten saa aloitettua? Eihän tuo keskiarvo liity tähän mitenkään.
En ole ap, mutta veikkaan, että mainitsi keskiarvon siksi, koska arvon ilkkuja arveli ettei sovellu alalle. Ei voi olla kovin väärässä paikassa, jos keskiarvo asteikolla 1-5 on 4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApMiksi et sitten saa aloitettua? Eihän tuo keskiarvo liity tähän mitenkään.
En ole ap, mutta veikkaan, että mainitsi keskiarvon siksi, koska arvon ilkkuja arveli ettei sovellu alalle. Ei voi olla kovin väärässä paikassa, jos keskiarvo asteikolla 1-5 on 4.
Ja jos luet aloituksen huomaat, että ap selitti siinä miksi ei saa aloitettua. Aika tarkastikin kuvaili ongelman. Et vain osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sitä gradua ei voi alkaa vääntämään jo hyvissä ajoin ennen valmistumista?
Kyllä tuo on hyvissä ajoin. Itselläni meni 3kk ilman ambitioita korkeasta arvosanasta. Keskittyisin tutkimusongelmaan ja siihen vastaamiseen. Onko sinulla jo tiedossa, mitä aiot esittää tuloksena/tuloksina? Kummasti helpottaa, kun se on tiedossa. Kehotan myös miettimään erittäin tarkasti vielä rajauksia. Parempi syventyä kapeaan tutkimukseen kuin raapia laajasti kaikkea. Sitä tekstiä tulee kummasti, kun pääsee alkuun ja sitten saattaa tajuta, että onkin valinnut tarpeettoman laajan ts. vaikean aihealueen.
En ole tehnyt kuin yhden gradun 25 vuotta sitten. Päätin istua viisi päivää viikossa, kahdeksan tuntia päivässä tekemässä gradua. Näin tein. Meniköhän siihen jotain kahdeksan vikkoa? En halunnut saada aikaan erityisen hyvää gradua.
Älä kerää omaa empiriaineistoa esim. kyselylomakkeilla.
Älä pidä rimaa liian korkealla. Tavallinen ja huonokin gradu riittää valmistumiseen.
Valtiolla ja kunnalla pitää moneen hommaan olla se tutkinto. Vaikka sitten huonolla, hyväksytyllä gradulla. Erivapaudella valtion viran sai Eeva Biaudet, koska oli RKP:n poliitikko. Suurin osa meistä ei ole erivapauseevoja, joten gradun tekemättömyyteen ei valmistumista kannata kaataa.
m51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaa muiden (ohuita) graduja ja katsele niitä.
Älä helvetti vieköön lue graduja! Ne on ihan kuraa! Pyri tekemään gradusi kuin joku (hyvä) alan kirja tai artikkeli!
Linkkaa sinä oma gradusi. Se on varmasti tosi hyvä.
Ei edes ole netissä.
Eli sun gradu on niin paska, ettet kehdannut julkaista. Varmaan niitä kahdessa viikossa kasaan kyhättyjä räpellyksiä, kun opintoaika alkoi umpeutua ja tuet loppua.
Höpöhöpö. Tein graduni yli 20 vuotta sitten. Se oli jonkun aikaa yliopiston kotisivullani, mutta kun en ollut enää opiskelija, niin yliopisto pisti kotisivutkin kiinni.
Lopputyötä tehdessä käy usein niin, että koko työ tuntuu aivan roskalta alusta loppuun asti. Silti jossain vaiheessa on lopetettava viilaaminen ja luovutettava työ eteenpäin. Jossain vaiheessa vain alkaa tuntua siltä, ettei työstäminen enää merkittävällä tavalla paranna lopputulosta, vaikka sitä voisikin vielä tehdä.
- arvosanalla 5 valmistunut
Hanki graduopas. Itse hankin sellaisen ja siinä on konkreettisia ohjeita. Käänny myös ohjaajan puoleen. Tosin toiser ohjaajat ohjaa enemmäbn, toiset vähemmän. Tee sisällysluettelo. Sitten alat kirjoittaa helpointa lukua. Kirjoitat jotain ilman sensuuria. Korjaat myöhemmin. Tärkeää on saada kirjoitusprosesdi alulle. Kyllä se siitä. Itse sain gradun tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Missä teoria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sitä gradua ei voi alkaa vääntämään jo hyvissä ajoin ennen valmistumista?
Kyllä tuo on hyvissä ajoin. Itselläni meni 3kk ilman ambitioita korkeasta arvosanasta. Keskittyisin tutkimusongelmaan ja siihen vastaamiseen. Onko sinulla jo tiedossa, mitä aiot esittää tuloksena/tuloksina? Kummasti helpottaa, kun se on tiedossa. Kehotan myös miettimään erittäin tarkasti vielä rajauksia. Parempi syventyä kapeaan tutkimukseen kuin raapia laajasti kaikkea. Sitä tekstiä tulee kummasti, kun pääsee alkuun ja sitten saattaa tajuta, että onkin valinnut tarpeettoman laajan ts. vaikean aihealueen.
Jotakin käsitystä jo on. Yhteen tutkimuskysymykseen on jo erittäin selkeä vastsus. Muihin vielä vähän sillä pohjalla, että pitää tutkia lisää mutta jonkinlainen ajatus on. Mulla on kolme pääkysymystä tällä hetkellä. Aluksi niitä oli varmaan 15.
-Ap
Hyvä, että olet karsinut. 15 kuulostaa liian laajalta tullakseen hyvin käsitellyksi. Mielestäni sinulla ei ole kiire kirjoittamaan ellet ole tutkinut vielä aihetta riittävästi. Se kirjoittaminen on lopulta lyhyt prosessi. Jäsentele ensin selvästi mielessäsi, millaista teoreettista viitekehystä aiot käyttää tutkimuksen teossa, tutkimuksen kulku ja tulokset. Kun tämä on hallussa, tulee työstä yhtenäinen kokonaisuus. Jos nyt aloitat vaan jostain saadaksesi "sivuja", saatat tehdä turhaa työtä. Ei siksi, etteikö se olisi painavaa asiaa, vaan siksi, ettei se liity tarpeeksi vahvasti varsinaiseen ongelmaan ja vastaukseen tutkimuskysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Moni aloittaa taustoista mutta niin ei kannattaisi tehdä. Siitä tulee vaan liian pitkästi osin asiaankuulumatonta tekstiä. Itse lähtisin kirjoittamaan suoraan tuloksia ja menetelmäkuvausta vuoron perään: tämä menetelmä, tämä tulos; tuo menetelmä, tuo tulos. Lopuksi vasta taustat ja mitä tuloksista voi päätellä, jatkoehdotukset jne. Lainaa muiden (ohuita) graduja ja katsele niitä.
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että eri ihmisille gradun tekeminen tarkoittaa eri asioita. Sinulle se ilmeisesti tarkoittaa tilannetta, jossa on jo kaikki materiaali kasassa ja vain kirjoitustyön lopullinen osuus puuttuu. Tällaiset ihmiset ovat ehkä niitä, jotka väittävät tehneensä gradun kahdessa viikossa. Gradun tekemiseen kyllä kuuluu myös lähdeaineiston etsiminen ja lukeminen, eikä ketään voi neuvoa aloittamaan tuloksista, jos mitään ei ole vielä edes luettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä teoria?
No käsitteet, lähteet ja teoreettinen tausta = suhteutetaan aiempaan karvalakkitutkimukseen ja mitä esim. on rajattu tutkimusalueen ulkopuolelle = keskityin gradussani venäläisiin karvalakkeihin, jätin pois etelä-afrikkalaiset syystä että bla bla, Ja tietty vaan ne karvalakkiin liittyvät käsitteet, joita tutkii, eikä mitää esitelmää kaiken maailman teorioista.
Komppaan! Mä mokasin ja en merkannut lähteitä heti. jos nyt tekisin, aloittaisin niin, että heti kun kirjoitan jonkun lähteeseen perustuvan tekstin, merkkaisin sen graduopasta mukaillen oikein ylös ja samantien lähdeluetteloon. Merkkaisin nämä tarkastetut lähteet heti sinisellä tai jollain värillä, että sitte näet jos joku lähde ei ole tarkastettu. Mulla meni hitosti aikaa kun kävin läpi manuaalisesti kaikki ja lainasin kaikki aineistot uudestaan tarkastusta varten.
t. karvalakki