Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Graduahdistus

Vierailija
23.01.2019 |

Auttakaa. Mulla on nyt noin 15 kuukautta aikaa kirjoittaa gradu, että valmistun tavoiteajassa, mutta en tiedä mistä aloittaa. Tuntuu niin isolta projektilta ja siinä on niin paljon juttuja, että en osaa tarttua mihinkään. Istun koneella ja tuijotan ruutua ja aivot on solmussa. Miten te olette saaneet sen alkuun? Tämä koko graduprosessi tuntuu hirveän kaoottiselta.

Mulla on aihe, jota olen rajannut ja pino materiaaleja pöydällä ja lisää tiedostoina koneella ja olen niihin perehtynyt jo sen verran, että voisin alkaa kirjoittamaan jotakin. Mutta en vain saa sitä alkuun. Edes se noin 50 sivun minimi tuntuu ihan älyttömältä määrältä saada täyteen asiaa.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sitä gradua ei voi alkaa vääntämään jo hyvissä ajoin ennen valmistumista?

Vierailija
22/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita ihan mistä kohtaa vaan, mikä aiheeseen liittyy. Ei väliä onko taustaa, tutkimuksia vai pohdintaa. Kirjoita sellaisesta mistä riittää juttua ja sinulla on mielenkiintoa kirjoittaa. Ei rakennetta kannata liikaa ihan alkuun miettiä. Kappaleita voi siirrellä paikasta toiseen sitten kun on sen aika. Siitä se alkaa sitten pikkuhiljaa muotoutua ihan itsekseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/3371122/opinto-oikeus-paattyy-yliopisto…

Tässä ketjussa vakuutetaan, että gradu kirjoitetaan kahdessa viikossa. 

Vierailija
24/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Minä olen hirvittävän huono kirjoittamaan. Oivalsin vasta vähän aikaa sitten, miten tekstiä tuotetaan. Ideana on se, että kirjoittaa ylös tekstiä AIKAJÄRJESTYKSESSÄ, eli sitä mukaa kun uutta lähdekirjallisuutta löytyy. Menetelmän pointtina on, että kirjoittaja löytää aina ensimmäisenä yleisteokset, joissa aihetta on sivuttu ohimennen. Referoidessa oppii lisää aiheesta ja käyttää parempia hakusanoja, jolloin löytää tarkempaa lähdeaineistoa. Tekstiin tulee automaattisesti se ihanteellinen yleisestä yksityiskohtaiseen -rakenne! 

Referoi laiskasti (=tehokkaasti!) vaikka 10-20 ensimmäistä lähdettä. 

Sen jälkeen suuri osa kirjoitustyöstä on tehty. Se vaatii vain istumalihaksia... Kun mälsä copypastetus on suoritettu, niin etsi kirjoittamastasi leipätekstistä ristiriitoja, mielenkiintoisia yksityiskohtia ja yhdenmukaisuuksia. Oma ajattelu lähtee käyntiin vasta ensimmäisen 30 sivun jälkeen!! Omaa tekstiä ei saa tehdä kuin korkeintaan ranskalaisilla viivoilla paperille ennen sitä, kaikki muu on voimavarojen tuhlausta!

Gradusta tulee liian raskas, jos alkaa tuhlata voimiaan tekstin muotoiluun ja ajatuksiensa koostamiseen heti aluksi. 

Muista lähdeviitteet, niillä hyvitetään muiden (sinun puolestasi tekemä) kirjoitustyö!

Terveisin, sopivasti copycat tekstintuottaja ja entinen ahdistuja. 

Vierailija
25/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä oo gradusemmaa?

On. Siellä tehdään erillinen noin 25 sivua pitkä seminaarityö, jota voi halutessaan hyödyntää gradussa, mutta ei kirjoiteta sitä lopullista gradua. Periaatteessa kirjoitetaan siis tiivistelmä siitä, mitä tullaan siinä gradussa tekemään ja kerätään materiaaleja. Seminaarin jälkeen alkais se varsinainen gradun kirjoitus. Mulla vaan on jo taustatyö sen verran pitkällä, että voisin alkaa kirjoittaa sitä oikeaa graduakin. Seminaarin ohjaaja myönsi myös, että ei tiedä mun aiheesta juurikaan ja mun gradun ohjaa ihan toinen ihminen.

-Ap

Vierailija
26/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa muiden (ohuita) graduja ja katsele niitä.

Älä helvetti vieköön lue graduja! Ne on ihan kuraa! Pyri tekemään gradusi kuin joku (hyvä) alan kirja tai artikkeli!

Linkkaa sinä oma gradusi. Se on varmasti tosi hyvä. 

Vierailija
27/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3371122/opinto-oikeus-paattyy-yliopisto…

Tässä ketjussa vakuutetaan, että gradu kirjoitetaan kahdessa viikossa. 

Huh. Melkoista tekstiä joillakin. Ei onnistu kyllä multa kahdessa viikossa. Tai varmaan sillä jonkun rimaa hipoen läpyskän sais tehtyä mutta ennemmin teen hyvän ja käytän siihen aikaa.

-Ap

Vierailija
28/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupsu oot jos et osaa aloittaa *tirsk* :)

Vierailija
29/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikki vinkeistä ja kannustuksesta. Mulla on nyt alustava sisällysluettelo ja jonkinnäköinen käytetyt materiaalit kappale ja parin lauseen verran siitä, mitä itse olen materiaaleja lukiessani havainnut. Paperi ei ole enää tyhjä!

-Ap

Vierailija
30/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noni. Nyt sulje palsta ettei momentum katoa. Kirjoitat klo 19 asti, minkä jälkeen palkitset itsesi korilla olutta.

Vierailija
31/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä helvetti vieköön lue graduja! Ne on ihan kuraa! Pyri tekemään gradusi kuin joku (hyvä) alan kirja tai artikkeli!

Ei edes ole netissä.

Vierailija
32/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis siitä gradustahan ei omaa pohdintaasi ole kuin kolmasosa. :D

Tutkimusmetodit ja keskeiset käsitteet ovat iso osa, johdantokin on siinä ensin pari sivua tai sivu, sitten abstrakti ja tutkintosuunnitelma kaksi sivua jne.

Esim.

Älä aloita gradua, ennen kuin kysyt itseltäsi: mitä haluan tutkia?

vastaus: karvalakkia. = tutkimuskohde.

Mitä siitä? = Vaikka että Miten karvalakki mahtuu päähän? = tutkimuskysymys. 

Millä keinoin aion tutkia karvalakkia? = tutkimusmetodit.

Mitä joku muu on joskus kirjoittanut karvalakista? = johdantoon vaikka tämä.

Kaikki karvalakista= tutkimus.

Tällainen karkea ohje, hehe. :D

Vierailija
33/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 15kk aikaa kirjoittaa gradu ja sulla on aihe ja kaikkea?!

Itse ajattelin valmistua noin vuoden kuluttua, mutta en vielä edes tiedä mistä kirjoittaisin. En kuitenkaan ota vielä stressiä asian suhteen.

Mulla on aihe lähinnä siksi, kun kandia kirjoittaessa törmäsin mielenkiintoiseen aiheeseen ja mun kandin ohjaajan kanssa mietittiin, että sitä ei kannata lähteä liittämään kandiin, mutta siitä saisi ehkä pohjan gradulle. Periaatteessa siis liittyy samaan aihepiiriin kuin kandinu, mutta on kuitenkin hieman eri asiaa. Kandin ohjaaja ohjaa myös mun gradun niin uskalsin alkaa heti kandin ulos saamisen jälkeen etsiä tietoa tähän.

-Ap

Vierailija
34/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös systemaattinen lähdeluettelon laatiminen. Tee sille vaikka erillinen tiedosto ja kirjaa käyttämäsi sähköinen ja kirjallinen materiaali heti luetteloon, kun olet viitannut johonkin tekstiin. Säästää hitsisti aikaa ja hermoja.

Vierailija
35/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusmetodit ja keskeiset käsitteet ovat iso osa, johdantokin on siinä ensin pari sivua tai sivu, sitten abstrakti ja tutkintosuunnitelma kaksi sivua jne.

Esim.

Mahtava karvalakkimallin ohje. Paljon selkeämpi kuin se jargon, mitä graduseminaarissa on annettu.

-Ap

Vierailija
36/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes ole netissä.

Eli sun gradu on niin paska, ettet kehdannut julkaista. Varmaan niitä kahdessa viikossa kasaan kyhättyjä räpellyksiä, kun opintoaika alkoi umpeutua ja tuet loppua.

Vierailija
37/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sitä gradua ei voi alkaa vääntämään jo hyvissä ajoin ennen valmistumista?

Kyllä tuo on hyvissä ajoin. Itselläni meni 3kk ilman ambitioita korkeasta arvosanasta. Keskittyisin tutkimusongelmaan ja siihen vastaamiseen. Onko sinulla jo tiedossa, mitä aiot esittää tuloksena/tuloksina? Kummasti helpottaa, kun se on tiedossa. Kehotan myös miettimään erittäin tarkasti vielä rajauksia. Parempi syventyä kapeaan tutkimukseen kuin raapia laajasti kaikkea. Sitä tekstiä tulee kummasti, kun pääsee alkuun ja sitten saattaa tajuta, että onkin valinnut tarpeettoman laajan ts. vaikean aihealueen.

Vierailija
38/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim.

Mahtava karvalakkimallin ohje. Paljon selkeämpi kuin se jargon, mitä graduseminaarissa on annettu.

-Ap

Jep, ite keksin, eiks olekin kiva. :D Itse olin ihan pihalla siitä jargonista juurikin siksi, että miksi ei vaan voida puhua selkokieltä?

mulla kesti varmaan kaksi vuotta tajuta, mikä on tutkimusmetodi. :D En jotenkin vaan saanut arkipäiväistettyä sitä. Hyväksikäytä sitä materiaalia mitä sulla siellä kirjastolla on, valitse joku näkökulma joka itseäsi miellyttää ja googlaa vaikka aiheesta tehtyjä tutkimuksia (Finnakin tietysti jees). Jos joku on vaikka tehnyt tutkimuksen "karvalakit venäläisessä kulttuurissa" niin katso, mitä metodeja se on käyttänyt. 

Voit myös tehdä tutkimuksia tutkimuksista: karvalakkien kulttuurinen merkitys venäläisessä yhteiskunnassa.

Ajattele, että se kaikki paska mitä siellä opetetaan, on sulle työkalu työkalupakkiin, ja valikoit sinne vaan sun tutkimusta hyödyttävät asiat ja skippaa kaikki muut.

Esim. jos sä haluat tutkia karvalakkeja venäläisessä kulttuurissa, niin kysyt graduohjaajalta, että mikä ois sellanen hyvä lähestymistapa tähän? sitten ne virkaintoisena heittää sulle jonkun tavan tutkia sitä.

Ongelma mun mielestä yliopistossa on, että ne proffat ja seminaariohjaajat on päät niin syvällä siellä akateemisessa ahterissaan, etteivät ne ymmärrä selkokielisiä kysymyksiä.

Mun kaikista tärkein neuvo on, että älä tutki mitään, mitä et halua tietää ja mikä sua ei kiinnosta. Muuten olet aivan kusessa. :D

tsemppiä, oma gradu just lähdeviitteiden tarkastusta vailla. 

Vierailija
39/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on hyvissä ajoin. Itselläni meni 3kk ilman ambitioita korkeasta arvosanasta. Keskittyisin tutkimusongelmaan ja siihen vastaamiseen. Onko sinulla jo tiedossa, mitä aiot esittää tuloksena/tuloksina? Kummasti helpottaa, kun se on tiedossa. Kehotan myös miettimään erittäin tarkasti vielä rajauksia. Parempi syventyä kapeaan tutkimukseen kuin raapia laajasti kaikkea. Sitä tekstiä tulee kummasti, kun pääsee alkuun ja sitten saattaa tajuta, että onkin valinnut tarpeettoman laajan ts. vaikean aihealueen.

Jotakin käsitystä jo on. Yhteen tutkimuskysymykseen on jo erittäin selkeä vastsus. Muihin vielä vähän sillä pohjalla, että pitää tutkia lisää mutta jonkinlainen ajatus on. Mulla on kolme pääkysymystä tällä hetkellä. Aluksi niitä oli varmaan 15.

-Ap

Vierailija
40/56 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim.

-Ap

Jep, ite keksin, eiks olekin kiva. :D Itse olin ihan pihalla siitä jargonista juurikin siksi, että miksi ei vaan voida puhua selkokieltä?

mulla kesti varmaan kaksi vuotta tajuta, mikä on tutkimusmetodi. :D En jotenkin vaan saanut arkipäiväistettyä sitä. Hyväksikäytä sitä materiaalia mitä sulla siellä kirjastolla on, valitse joku näkökulma joka itseäsi miellyttää ja googlaa vaikka aiheesta tehtyjä tutkimuksia (Finnakin tietysti jees). Jos joku on vaikka tehnyt tutkimuksen "karvalakit venäläisessä kulttuurissa" niin katso, mitä metodeja se on käyttänyt. 

Voit myös tehdä tutkimuksia tutkimuksista: karvalakkien kulttuurinen merkitys venäläisessä yhteiskunnassa.

Ajattele, että se kaikki paska mitä siellä opetetaan, on sulle työkalu työkalupakkiin, ja valikoit sinne vaan sun tutkimusta hyödyttävät asiat ja skippaa kaikki muut.

Esim. jos sä haluat tutkia karvalakkeja venäläisessä kulttuurissa, niin kysyt graduohjaajalta, että mikä ois sellanen hyvä lähestymistapa tähän? sitten ne virkaintoisena heittää sulle jonkun tavan tutkia sitä.

Ongelma mun mielestä yliopistossa on, että ne proffat ja seminaariohjaajat on päät niin syvällä siellä akateemisessa ahterissaan, etteivät ne ymmärrä selkokielisiä kysymyksiä.

Mun kaikista tärkein neuvo on, että älä tutki mitään, mitä et halua tietää ja mikä sua ei kiinnosta. Muuten olet aivan kusessa. :D

tsemppiä, oma gradu just lähdeviitteiden tarkastusta vailla. 

YAMK-opiskelija kiittää myös hyvistä ohjeista! 😍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme