Jäätkö vai lähdetko omakotitalosta kun lapset aikuistuvat?
Onhan tää talo iso (250m2), mutta maksettu ja keksin ylimääräiselle tilalle kyllä käyttöä. Kiva sitten lastenlastenkin tulla yökyläilemään.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jään. Edulliset asumiskulut kahdestaan miehen kanssa (400€ kuussa). Terve talo. Hyvä sijainti. Ihana piha, joka on henkireikäni. Harrastan puutarhajuttuja. Täysi päätäntävalta omaan omaisuuteen toisin kuin taloyhtiöissä. Myös julkiset yhteydet lähellä tarvittaessa.
Mutta kyllä omakotitalo vaatii sitä ylläpitoa, myös terve talo, rahaa uppoaa paljon muutakin kuin ne joka kuukausi juoksevat peruskulut.
No minulla on v. 2005 valmistunut talo, jolle en ole tehnyt mitään nyt 14 vuoteen. Kaukolämpö lattiassa vesikiertoisena, tiilikatto. Lämmityslaitteet kaukolämpöön liittyen toimivat täysin moitteetta ja ovat huoltovapaat. Puita ei talon lähellä tarkoituksella ole laisinkaan, koska niistä tulee katolle kaikkea jotka hiljalleen heikentävät katon kuntoa.
Mitään remonttikuluja tai korkauskuluja ei ole mennyt vielä yhtään nyt. Mitähän minulta sitten on jäänyt muka tekemättä? Mitä huoltoa ja korjausta seinät tai perustukset vaativat? Toki ilmanvaihtokanavat on kertaalleen putsattu, maksoikohan se nyt pari sataa kotitalousvähennyksen jälkeen. Ei tuokaan vaikuttanut aivan välttämättömälle, kanaviin katsoessa näkyi tomua vähän lähinnä kanavien alkupäässä, sen sais itsekin pyyhittyä pois ja ilmanvaihtokoneen puhdistus ja suodattimien vaihto onnistuu tehdä itsekin, suodattimet maksaa noin kympin per puoli vuotta. Rännit puhdistan toki itse ja nuohoojahan nyt on lakisääteinen, maksaa yhden takan osalta 40€ per vuosi.
Ei se ok-talo mitään jatkuvaa huoltoa ja korjausta vaadi kuukausittain eikä siihen mene ylläpitoon rahaa juuri yhtään. Useimmat remontit tehdään ihan huvikseen esim. keittiöön joka toimii ihan hyvin tehdään temontti ulkonäkösyistä huvikseen, ei pakosta. Ei ok-talo vaadi sen enempää remonttia ja/tai korjausta kuin kerrostalokaan. Kerrostaloissakin moni remontti tehdään muuten vain ulkonäkösyistä tms. esim. parvekeremontti. Toki putkiremontti sitten joskus pakosta ja sitä pelätään ja on syytäkin. Maksaa hirveästi ja aiheuttaa hirveän vaivan poismuuttoineen yms. ja remonteista menee suuri osa jossain määrin pieleen jossan asunnoissa ja ne viivästtyvät lähes aina. Veli on putkimies ja hänen puheistaan tiedän paljon putkiremonteista. Sitten julkisivuremontti tietysti erikseen, talo muovitettuna puolivuotta. Ja se ei use8n ole ede spakollinen vaan vain ulkonäöllinen remontti, josta yhtiökokous äänestää ja johon vaikutusmahdollisuutesei kerrostalossa on pieni.
Juoksevat peruskulut ok-talossa ovat suunnilleen puolet siitä mitä ison perheasunnon vastike on vaikka perheasnto kerrostalossa olisi selvästi pienempikin. Sadan m2 neljä huonetta ja keittiö menee helposti 450€/kk vastikkeeseen. 150-neliöisessä ok-talossa viisi huonetta ja keittiö menee 200€/kk, riippuen toki mikä on lämmitysjärjestelmä, kuinka paljon vettä ja sähköä tuhlaa jne. Kerrostalossakin menee vesilasku ja sähkölasku lisäksi vastikkeen päälle esim. 80€/kk, eli asumiskulut 100m2 perheasunnossa ainakin 530€/kk kun isommass ok-talossa menee 200€/kk. Tosin lumityöt ja nurmikonleikkuu ja pihakasvien kastelu yms. tehdään sitten itse eikä huoltoyhtiön laskuttamana.
Missäpäin sijaitsee 150 neliön omakotitalo jossa selviää 200 eurolla kuukaudessa lämmityksestä, sähköstä, vedestä, jätehuollosta, kiinteistöverosta, kiinteistön vakuutuksista jne? Anna nyt esimerkki vaikka omasta talostasi ettet vain heitteli lukuja hatusta.
T. Omakotitaloasuja itsekin.
2400 euroa on ihan realistinen omakotitalon vuoden asumiskulu, jos lämmitysmuotona on kaukolämpö tai maalämpö
No missä se on se esimerkkilaskelma mitä pyysin?
Voin antaa omani:
Sähkö (käyttö ja lämmitys, apuna takka ja ilp) 2000 e/v
Vesi 500 e/v
Kiinteistövero 400 e
Jätehuolto 250 e
Kiinteistön vakuutus (ei irtaimisto) 350 ePlus muut tavanomaiset huoltotyöt, sanotaan vaikka jyvitettynä vuodelle 100 e (ilmanvaihtokanavien putsaus, nouhous, terassien öljyäminen jne) mitä nyt sattuu tulemaan tarpeeseen.
Viivan alle jää 3600 euroa vuodessa. Nyt varmaan vetoat että meillä on sähkölämmitys, mutta eipä se käyttösähkö plus maalämpö/kaukolämpö paljoa alle 160 e/kk maksa.
Mutta niin, kerro nyt miten 150 neliössä päästään 200 e/kk keskimääräisiin asumiskuluihin?
Kanta-Häme. Vanha hirsitalo, hyvässä kunnossa 160m2.
- Sähköä 7000kwh.
- Polttopuuta 15m3, nolla euroa omasta metsästä.
- Kiinteistövero 220 vuodessa
- Vesi omasta kaivosta
- Sakokaivot ja roskiksen tyhjennys 300 vuodessa
- Kiinteistön vakuutus 250
- Nuohous, omat kunnossapitotyöt 500 vuosi.
Yhteensä noin 180 euroa kuukaudessa.
Tilaa on harvoin liikaa. Meillä on nyt 120m2 talo Uudellamaalla, mutta ollaan myymässä sitä. Ostettiin jo Pohjois-Karjalasta upea vanha kartano, jossa on vaivaiset 300m2 asuintilaa. Mahtava 70m2 tupa, kolme isoa makuuhuonetta, sali erillinen keittiö ja muita tiloja. Tulisijoja piisaa ja metsää monta hehtaaria. Pielisen rannalla. Oikea paratiisipaikka ja olemme hyvässä kunnossa, niin talossa riittää lämmitys- ja muuta puuhaa pariksi tunniksi päivässä kummallekin, ei tarvitse lähteä kaupunkiin ja maksaa haisevalla salilla aerobiccaamisesta :) Pihapiirissä lisäksi palvelusväen talon, jonka olemme ajatelleet antaa vuokralle muutaman kymmenen tunnin työpanosta vastaan tutulle aasialaispariskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti nyt olikin että jos jokainen pysäytyisi miettimään sitä kohtuullisuutta tilan määrässä. Se säästää sekä luonnonvaroja ja omaa kukkaroa. Ei kaksi ihmistä oikeasti tarvitse 200 neliötä asuintilaa vaan kyse on nimenomaan haluamisesta.
Sata neliötä per henkilö on kohtuuttoman paljon vain niiden mielestä jotka itse asuvat liian ahtaasti.
No jos peilataan siihen että suomalaisilla on keskimäärin 40 asumisneliöt per henkilö, niin kyllä se 100 neliötä per henkilö on siihen nähden paljon.
Meillä on 45 neliötä per henkilö eli keskimääräistä enemmän ja ei millään mittapuulla kyllä asuta liian ahtaasti. Esim. järjetöntä väittää että jos 200-neliöisessä talossa asuva 4-henkinen perhe asuisi ahtaasti ja sopiva määrä olisi muka 400 neliötä. Tuollaisten väitteiden perusteella ei ainakaan kohtuullisuudesta voi puhua samassa lauseessa.
Jokaiselle perheenjäsenelle ei tietenkään tarvita erillistä keittiötä, ruokapöytää, sohvaa tai kylpyhuonetta saati saunaa, mutta nämä ovat juuri niitä perusvälttämättömyyksiä, jotka vievät suurimman osan mainitusta 45 neliön tarpeesta, jolloin yhden tai kahden hengen taloudessa liikkumavara jää liki olemattomaksi, ja siitä tulee koppero kaikilla kriteereillä, voi olla että asukas itse katselee, että hyvähän tässä, kaikki tarpeellinen mahtuu, vaan ei sellainen mitään elämistä enää ole, jos ei ole sisällä tilaa jaloitella, vaan aina joutuu menemään ulos.
Suomalaisten alitajuntaan on suorastaan iskostettu ajatus ahtaasta asumisesta kerrostalokopperossa, siis niillä joilla ei ole varaa muuhun, tai sitten se nähdään ikääntyneille sopivana palvelujen saatavuuden vuoksi, mutta silloinkaan ei haluta poiketa tästä kaavasta, vaikka olisi varaa väljempään, ennemmin ylimäärä leivotaan lasten asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on reilu 130-neliöinen talo ja 50 neliötä varasto/autotalli tilaa. Yksi lapsi ja vielä mahtuisi toinenkin.
Eli jos joskus 20 vuoden päästä ei ole lapsia niin ihan hyvin voidaan asua viisikymppisinä siellä vielä vuosikymmenen verran. Toki katsotaan miten jaksetaan ylläpitää.
Saan varmaan alapeukkuja mutta en tajua mihin perusperhe äiti, isä ja 1,5 lasta tarvitsee yli 200-neliöisiä taloja. Eri juttu jos on vaikka suurperhe. :)
Pitääkö aina tarvita isoa taloa, eikö riitä että haluaa asua sellaisessa?
Olisittehan tekin mahtuneet vaikka kaksioon. Tai pienempäänkin. Ennen vanhaan isotkin perheet saattoivat asua ns. hellahuoneessa eli yhdessä huoneessa, jonka nurkassa tönötti hella.
No saahan sitä haluta vaikka vaaleanpunaista yksisarvista tai ferraria, mutta on ihan perusteltua kyseenalaistaa, että mikä on se tarve miksi kaksi ihmistä ostaa vaikka 180-neliöisen talon aikomattakaan vaikka hankkia lapsia.
Samalla tapaa kyseenalaistaisin ihmisen tarpeen ajaa vaikka saastuttavalla suurikulutuksisella katumaasturilla 300 metrin päähän lähikauppaan, kunhan on ensin tyhjäkäyttänyt sen lämpimäksi vartin ajan. Mutta sitäkin voisi perustella sillä että "mutta kun minä haluan". Ihmisen haluamisella voi oikeuttaa lähes mitä vaan.
Luonnonvaroja tuhlataan ennätystahtia niin on ihan hyvä jokaisen pysähtyä miettimään mitä todella tarvii eikä aina "minä haluan". Ei nyt tarvitse kenenkään änkeytyä 30 neliöön perheen kanssa mutta sentään nyt joku kohtuus kaikessa.
Eiköhän ole parasta, että jokainen pitää huolen omista asioistaan, eikä etsi sitä roskaa muiden silmästä. Yhteiskunnan ilmapiiri vain menee pilalle, kun moralistit syyllistävät muita. Fariseukset.
Tuosta olen samaa mieltä että pitäkööt jokainen huolen omista asioistaan. Mutta koska ihmiset päättivät tarttua kommenttiini ja provosoitua siitä, niin minulla on kyllä aivan saman tavoin kuin heillä, oikeus esittää oma kommenttini vastineeksi.
Minulla ei tarvetta moralisoida, vaan enemmänkin kyseenalaistaa. Johan olen useampaan kertaan todennut että kyllä jokaisella on yksilönvapauden perusteella oikeus asua miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää talo iso (250m2), mutta maksettu ja keksin ylimääräiselle tilalle kyllä käyttöä. Kiva sitten lastenlastenkin tulla yökyläilemään.
Kysymys on aika hassu. Ei voi tietää, jos tulevaisuudessa tulee jostain syystä halu muuttaa, mutta ainakaan näillä näkymin mulla ei ole mitään syytä muuttaa toisaalle.
Kai mää jään. Lapset on lähteny jo 20 vuotta sitten ja täällä mää edelleen oon.
Kuinka vanhoja nämä kommentoijat ovat 😰 Ehkä 50-60-vuptiaita,ikänsä samassa työssä istuneita,hieman katkeroituneita.Ei nuorilla ole varaa edes pitää taloa saati maksaa sellasta turhaketta.Mieluummin käytän rahaa muuhun.
Eilapsiaristiksikiitos kirjoitti:
Kuinka vanhoja nämä kommentoijat ovat 😰 Ehkä 50-60-vuptiaita,ikänsä samassa työssä istuneita,hieman katkeroituneita.Ei nuorilla ole varaa edes pitää taloa saati maksaa sellasta turhaketta.Mieluummin käytän rahaa muuhun.
En ole lukenut läpi ketjua, mutta ihmettelen tuota kommenttia. Varmaan osa vastaajista tosiaan vanhempia, koska silloin tuohon kysymykseen voi antaa varman vastauksen, jäikö vai ei. Itsekin jään, toinen lapsista on juuri lähdössä omilleen mutta ilman muuta jään. Olen aina ollut omakototaloihminen, tykkään touhuta ulkona ja lumityöt ja nurmenleikkuut ovat mukavia eikä rasita. Miksi 50-60 v arvellaan olevan samassa työssä istuneita ja katkeroituneita? Lamat läpikäyneenä olen vaihtanut työpaikkaa, kaupunkia ja maata. Lapsuudessa tottui huomattavasti alhaisempaan elintasoon kuin mitä nykyisen nuoret aikuiset ovat tottuneet, oli valmis tekemään paljon oman elintason nostamiseksi, lähes kaikki tekivät niin tuohon aikaan. Omat lapseni elävät elämänsä omalla tyylillään, eri asiat ovat tärkeitä, tytär ei ainakaan vielä tunnu mitenkään omakotitaloihmisellä ja hyvä niin. Mutta ei hän arvostele minun tapaani elää kuten en minäkään hänen tapaansa, kummallakin omat "turhakkeensa" jotka tekevät elämästä onnellisempaa.
Mitä mummot tekee vauvapalstalla? 😂😂
Ketkään ei palvo niin paljon materiaa kuin 50+ ihmiset.Talo on pelkkä läjä lautaa,moni lähtisi muttei kukaan osta.
Asun 15v tyttäreni kanssa 115 neliön talossa. Ehkä jään tähän kun tytär muuttaa pois. Kuitenkin aika pieni omakotitalo.
Minulle tämä ei ole kasa lautaa vaan turvasatama jossa paras olla maailmassa. Samaa mieltä tytär.
Aurinkko kirjoitti:
Mitä mummot tekee vauvapalstalla? 😂😂
Ketkään ei palvo niin paljon materiaa kuin 50+ ihmiset.Talo on pelkkä läjä lautaa,moni lähtisi muttei kukaan osta.
Vähän on sulla hoksottimissa vikaa, jos et ole huomannut, että palstan nimi ei kerro mitään käyttäjäkunnasta. Mummottelu on muuten parkojen puuhaa, ikä kertyy kaikille ihan samaan tahtiin. Paitsi heille, jotka kuolo korjaa ennen iän karttumista. Kommentistasi paistaa muuten jäytävä kateus. Ja se, ettet kovin älykäs ole. Jokainen normaaliälyllä varustettu tajuaa, että sitä parempi keskustelu mitä enemmän erilaisia osallistujia.
Minkäikäiset kirjoittelevat, kysyi joku ja arveli, että samassa työssä olleet, katkeroituneet. Täällä yksi, jolla on omakotitalo ulkorakennuksineen ja sijaintiin nähden iso tontti. Ikää on 45v. ja talo on ollut sama 17 vuotta. Tässä ajassa olen ollut monta vuotta kotona lasten kanssa, yhdessä työpaikassa (pari vuotta tästä), yrittäjä, remontoinut tätä taloa aina kulloistenkin oman ja perheen halujen mukaan, opiskellut kohta kolme tutkintoa ja myös matkustellut paljon. Sanalla sanoen elänyt hyvää elämää. Talo on velaton vuoden päästä.
Koko perhe tykkää asua tässä, myös nuoriso, joka "ei palvo lautaa"? On tilaa harrastaa, kutsua vieraita myös yöksi, saunoa, kylpeä, tehdä yhdessä ruokaa ja syödäkin sitä saman pöydän ääressä. Harrastusvälineet mahtuvat eikä tanssi, soitto tai laulu - elävä eikä toistettu häiritse ketään. Yksi voi pelata koneellaan tai kestitä vieraitaan ja muut vaikka nukkua. Hiljainen opiskelupaikka löytyy yhdelle kunntoinen soittaa ja kolmas poraa. Tykkään tehdä paljon käsillä harrastuksen vuoksi (työ ihan muuta), joten sille on tilaa. Periaate on myös aina ollut, että eletään ilman suuria lainoja ja ollaan perheenä yhdessä paljon. Siksikin tämä asumismuoto ja kodin laitto sitä mukaa, kun on siihen varaa.
Mitä sitten tulee siihen, tekevätkö kaikki osansa töistä. Meillä tekevät - ei ole vaihtoehtoja. Näin oppii myös jokainen siihen, että jokaisen on osansa hoidettava. Ymmärrän toki, että myös ilmastonäkökulmasta. Seuraavaksi kiinnostaisi satsata aurinkopaneeleihin.
Haaveilen kerrostaloasumisesta. Talvella lumityöt, kesällä pihatyöt ei nappaa enää 20 vuoden jälkeen yhtään. Lapset lähtivät opiskelemaan Helsinkiin, me jäimme tänne 400 km päähän taloomme. Kun saisi tämän kaupaksi, muuttaisin samantien kerrostaloon. Aikansa kutakin! Kun lapset olivat pieniä, tämä oli paratiisi. Mutta kaikki muuttuu.
Alkupään kommenteissa oli ainakin yksi lapseton pari okt:ssa, me ollaan myös lapsettomia mutta rakennettiin isompi talo kuitenkin, kun silloin oli vielä epävarmaa voimmeko saada lapsia. Kaksistaankin on mukava että on tilaa ja tällä alueella isompi talo on helpompi myydä aikanaan kun tilaa on myös lapsiperheelle. Lapsia ei sitten koskaan tullut mutta hyvin on viihdytty, lainat maksettu muutaman vuoden päästä ja voin vain toivoa että pystymme asumaan tässä vielä vanhoina känttyinäkin. Nyt ollaan 45- vuotisita.
Meillä 148 neliötä ja mies haluaa ehdottomasti jatkaa tässä asumista. Kuopus muutti pois vuosi sitten. Mun mielestä tässä ei ole mitään järkeä. Mutta ilmeisesti tässä nyt sitten ollaan ja pysytään.
Te avoliittolaiset jos jäätte leskeksi ja miehellä ollut lapsia niin varautukaa lähtöön .
Itse voisin lähteäkin, mutta mies ei lähde ennenkuin kannetaan! Vaikea tätä olisi myydäkin. Toisekseen kauppaan on 1km eli jaksan kävellä kauppaan ja arvauskeskuskin on alle 2km päässä. Muutakin palveua löytyy.
Tuskin koskaan uutta ostan. Vuokralle sitten joskus voisin mennä. Omistajan riskit ei enää houkuttele.
Olen muuten alta 60v ja mulla on ollut 2*+10v työsuhdetta ja lyhyemmät pätkät lisäksi. En ole katkeroitunut mistään. Elämä pyörittää niitä jotka elää saa.
Eilapsiaristiksikiitos kirjoitti:
Heheh, kukahan tässä on se hieman katkeroitunut?
Talo voikin olla kasa lautaa, mutta kun tässä on vielä rakas puutarha mitä olen jo 20 vuotta rakentanut ja hoitanut, niin tästä en luovu niin kauan kuin kykenen siitä nauttimaan.
Eiköhän ole parasta, että jokainen pitää huolen omista asioistaan, eikä etsi sitä roskaa muiden silmästä. Yhteiskunnan ilmapiiri vain menee pilalle, kun moralistit syyllistävät muita. Fariseukset.