Jäätkö vai lähdetko omakotitalosta kun lapset aikuistuvat?
Onhan tää talo iso (250m2), mutta maksettu ja keksin ylimääräiselle tilalle kyllä käyttöä. Kiva sitten lastenlastenkin tulla yökyläilemään.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää talo iso (250m2), mutta maksettu ja keksin ylimääräiselle tilalle kyllä käyttöä. Kiva sitten lastenlastenkin tulla yökyläilemään.
Pientaloalueilla on paljon ränsistyviä omakotitaloja / rivitalonpätkiä, kun ikääntyvät asukkaat eivät jaksa kunnostaa eikä ole varaa / halua palkata ammattilaisia kunnostamaan/korjaamaan. Kun sitten mummo ja pappa kuolevat, perikunta myy purkukelpoisena talon tontteineen grynderille. Valinta se on sekin.
Kannattaa muuttaa ajoissa asuntoon, jota ymmärtää kunnostaa ja jaksaa itse kunnostaa.
Lastenlapset voivat kyläillä myös kerrostaloasunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkko kirjoitti:
Mitä mummot tekee vauvapalstalla? 😂😂
Ketkään ei palvo niin paljon materiaa kuin 50+ ihmiset.Talo on pelkkä läjä lautaa,moni lähtisi muttei kukaan osta.Vähän on sulla hoksottimissa vikaa, jos et ole huomannut, että palstan nimi ei kerro mitään käyttäjäkunnasta. Mummottelu on muuten parkojen puuhaa, ikä kertyy kaikille ihan samaan tahtiin. Paitsi heille, jotka kuolo korjaa ennen iän karttumista. Kommentistasi paistaa muuten jäytävä kateus. Ja se, ettet kovin älykäs ole. Jokainen normaaliälyllä varustettu tajuaa, että sitä parempi keskustelu mitä enemmän erilaisia osallistujia.
Minkäikäiset kirjoittelevat, kysyi joku ja arveli, että samassa työssä olleet, katkeroituneet. Täällä yksi, jolla on omakotitalo ulkorakennuksineen ja sijaintiin nähden iso tontti. Ikää on 45v. ja talo on ollut sama 17 vuotta. Tässä ajassa olen ollut monta vuotta kotona lasten kanssa, yhdessä työpaikassa (pari vuotta tästä), yrittäjä, remontoinut tätä taloa aina kulloistenkin oman ja perheen halujen mukaan, opiskellut kohta kolme tutkintoa ja myös matkustellut paljon. Sanalla sanoen elänyt hyvää elämää. Talo on velaton vuoden päästä.
Koko perhe tykkää asua tässä, myös nuoriso, joka "ei palvo lautaa"? On tilaa harrastaa, kutsua vieraita myös yöksi, saunoa, kylpeä, tehdä yhdessä ruokaa ja syödäkin sitä saman pöydän ääressä. Harrastusvälineet mahtuvat eikä tanssi, soitto tai laulu - elävä eikä toistettu häiritse ketään. Yksi voi pelata koneellaan tai kestitä vieraitaan ja muut vaikka nukkua. Hiljainen opiskelupaikka löytyy yhdelle kunntoinen soittaa ja kolmas poraa. Tykkään tehdä paljon käsillä harrastuksen vuoksi (työ ihan muuta), joten sille on tilaa. Periaate on myös aina ollut, että eletään ilman suuria lainoja ja ollaan perheenä yhdessä paljon. Siksikin tämä asumismuoto ja kodin laitto sitä mukaa, kun on siihen varaa.
Mitä sitten tulee siihen, tekevätkö kaikki osansa töistä. Meillä tekevät - ei ole vaihtoehtoja. Näin oppii myös jokainen siihen, että jokaisen on osansa hoidettava. Ymmärrän toki, että myös ilmastonäkökulmasta. Seuraavaksi kiinnostaisi satsata aurinkopaneeleihin.
Minulla on maksettu talo en silti toivo että nuoret ostaa velkarahalla talon.Remonttitarpeiden hinnat nousivat 15 vuodessa 300%.
Avioeroja niin paljon,toinen jää talonvangiksi.
Hometaloja on paljon,terveys menee,meillä on ollut kaksi..Ainoa hyväpuoli jos on oma rauha,sen löytää kerrostalostakin,monet löytyneet vuosien päästä kuolleena mutta ok-talossa sinua tulee etsimään ulosottomies jos talous ja terveys kaatuu.
Aion asua ulkomailla,talo jää varakämpäksi.
Eilapsiaristiksikiitos kirjoitti:
Kuinka vanhoja nämä kommentoijat ovat 😰 Ehkä 50-60-vuptiaita,ikänsä samassa työssä istuneita,hieman katkeroituneita.Ei nuorilla ole varaa edes pitää taloa saati maksaa sellasta turhaketta.Mieluummin käytän rahaa muuhun.
No mistä tässä nyt pitäisi katkerakin olla?
Velaton olen ollut yli kolmekymmentä vuotta, asumishistoria; oma kaksio, omakotitalo ja nyt yksinasuen uudessa rivarissa velaton reipas 80 neliötä. Helppoa on, isot remontit n. 35 - 40 vuoden kuluttua, taidan puskea jo horsmaa silloin, kun tätä ikää on. Työtön en ole ollut koskaan, ihan pian kohtuulliselle eläkkeelle, säästöjä ja sijoituksia on.
Lapset on saaneet kaksi isoa perintöä, ovat velattomia jo nyt alta komikymppisenä, on talot, huvilat ja kaikki tarpeellinen.
Terveitä olemme, tulevaisuudesta ei kukaan tiedä.
Mistä olisin ja kenelle katkera?
Ja minä kirjoittelen millä palstalla halua, en kysele lupia.
Vierailija kirjoitti:
Mimmot asuu leskinä isoina omakotitaloissa kun taas jälkipolvi laman jälkeen kituuttaa komeroissa.. Vetävät suuret eläkkeet ja vttuilevat massatyöttömyden aikana tohtorimaisteripojilleen. Kiva et sul mutsi on tilaaa. Ja rahaa. Ja isäni rahat..
Olipa hyvä että isäsi jätti rahat vaimolleen. Sinunlaisellesi pas*alle ei kannata rahojaan jättää!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanhoja nämä kommentoijat ovat 😰 Ehkä 50-60-vuptiaita,ikänsä samassa työssä istuneita,hieman katkeroituneita.Ei nuorilla ole varaa edes pitää taloa saati maksaa sellasta turhaketta.Mieluummin käytän rahaa muuhun.
Velaton olen ollut yli kolmekymmentä vuotta, asumishistoria; oma kaksio, omakotitalo ja nyt yksinasuen uudessa rivarissa velaton reipas 80 neliötä. Helppoa on, isot remontit n. 35 - 40 vuoden kuluttua, taidan puskea jo horsmaa silloin, kun tätä ikää on. Työtön en ole ollut koskaan, ihan pian kohtuulliselle eläkkeelle, säästöjä ja sijoituksia on.Lapset on saaneet kaksi isoa perintöä, ovat velattomia jo nyt alta komikymppisenä, on talot, huvilat ja kaikki tarpeellinen.
Vastasin juuri yläpuolella,että minulla on velaton ok-talo ja metsää.
Talo on kallis suomessa pitää.Joku tuolla otti puut omasta metsästä ihan pikku kätösin 😂
Velalla en taloa suosittele kenenkään ostamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne palvelut ovat joita kerrostaloasukkaat mainostavat jatkuvasti tarvitsevansa? Itse käyn kaupassa 2 kertaa viikossa, yleensä työmatkan varrella, työmatka 4km omalla autolla n. 7-10 minuuttia kestäen OK-talosta hyvältä pientaloalueelta kaupungin keskustaan ajaen. Lähin kauppa 3km päässä 5 minuutin ajomatkan päässä, mutta erikseen sinne ei tarvitse ajaa jos ei halua. Parturissa käyn kerran 2 kuukaudessa, apteekissa kerran 3 kuukaudessa. Kaupunginorkesterin konserteissa n. 4 kertaa vuodessa. Oopperassa tai baletissa tulee käytyä Helsingissä tai Tampereella n. kerran 1-2 vuodessa. Tietysti eläkkeellä sitten kymmenien vuosien päästä ei voi käydä kaupassa työmatkan varrella, mutta tuon 5 minuutin matkan suuntaansa kestän kyllä 2 kertaa viikossa niin että sen takia tarvitsisi muuttaa kerrostaloon että kauppa on lähempänä kuin täällä rauhallisella pientaloalueella josta lähimmät kerrostalot ja niihin liittyvät häiriöt ovat onneksi n. 3km päässä. Ja kaupankin täytyy olla sitten tosi lähellä siinä kerrostalossa että viitsii kävellen kantaa ne kauppakassit niin ettei tarvitse omaa autoa. Ja sittenkin se on joku pieni Alepa josta ei löydy kaikkea mitä haluaisi. Postikin on nyt samassa rakennuksessa kuin työpaikka eli siellä käyn tarvittaessa tietysti samalla kun töistä lähden. Postissa tarvitsee käydä kerran kuussa ehkä. Kuntosali on samassa rakennuksessa kuin työpaikka. Uimahalli on työmatkan varrella tai kotoa sinne ajaa autolla 6minuuttia. Kauppahalli on työpaikan viereisessä rakennuksessa, joskus harvoin tulee käytyä. Ruuankin voi tilata nykyisin helposti kotiin eli kauppaankaan ei välttämättä tarvitse itse mennä, samoin kaikki tavara ja vaatteet on helpointa ostaa verkkokaupoista ja tilata kotiin tai postiin ne. Lääkkeetkin saa esim. yliopiston apteekista netin kautta ostettua jos ei halua apteekkiin lähteä. Ei OK-talosta tarvitse poistua palveluihin edes eläkkeellä kuin kerran parissa kuukaudessa parturiin lähinnä, ellei halua. Hierojankin voi tilata kotiin jos sellaista haluaa. Ei niiden "palvelujen" läheisyyden takia tarvitse kerrostaloon siis muuttaa.
Ja kaikissa ok-taloissa palvelut ovat noin lähellä, koko Suomessa? Ajokykykään ei koskaan mene esim sairauden vuoksi, eikä kerrostaloasunnossa lähikauppa 500 m päässä voi olla vaikka supermarket?
Ja kun terveys on mennyt jo niin huonoksi että autoa ei kykene ajamaan niin jaksaa kuitenkin kyllä kantaa ne kauppakassit 500m kävellen vai?
Vaikka ok-talo olisi vähän kauempanakin niin internetistä voi tilata melkein kaiken kotiin, ne ruuat, lääkärin, tavarat ja vaatteet, hierojan, käytännössä kaiken paitsi parturia ja hammaslääkäriä, joihin pääsee vaikka taksilla.
Pihaa ei tarvitse käytännössä pakosti hoitaa kuin nurmikon leikkuun ja lumityöt, mitkä voi molemmat myös rahalla teettää. Eikä tarvitse maksaa eläkkeestä vastiketta eikä vuokraa jos on velaton oma talo omalla tontilla, jolloin on rahaa ostaa palveluja paremmin kotiin.
Minä olen omistanut talon, luojan kiitos en omista enää. Työtä olisi hirveästi talon hoidossa ja remonteissa, hyviä tekijöitä ei tahtonut löytyä. Lämmityskulut olivat hirveät, ja puunhankinta ja pilkkominen naisihmiselle kurjaa.
Mieluummin lenkkeilen ja harrasta, asuntoni on uusi ja ihana, kaukolämmössä ja yhtiövastike, joka kattaa kaiken, on erittäin maltillinen.
Sellaista omakotitaloa ei olekaan, joka olisisi ilmainen asua, koska tilaa on usein liikaa, lämmittäminen on kallista, remontit, joita on pakko tehdä, että arvo säilyy, vievät rahaa, pihanhoito iäkkäälle on silkkaa tuskaa. Ei kiitos enää sitä minulle.
Velkaonveliottaessa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaton olen ollut yli kolmekymmentä vuotta, asumishistoria; oma kaksio, omakotitalo ja nyt yksinasuen uudessa rivarissa velaton reipas 80 neliötä. Helppoa on, isot remontit n. 35 - 40 vuoden kuluttua, taidan puskea jo horsmaa silloin, kun tätä ikää on. Työtön en ole ollut koskaan, ihan pian kohtuulliselle eläkkeelle, säästöjä ja sijoituksia on.Lapset on saaneet kaksi isoa perintöä, ovat velattomia jo nyt alta komikymppisenä, on talot, huvilat ja kaikki tarpeellinen.
Talo on kallis suomessa pitää.Joku tuolla otti puut omasta metsästä ihan pikku kätösin 😂
Velalla en taloa suosittele kenenkään ostamaan
Hyvänen aika teitä typeriä, kuten sinä, viimeinen komentoija.
Suomessa, kirjoitetaan ´muuten isolla alkukirjaimella) olisi omakotitaloja vain rikkailla, jos niitä ei velalla rakennettaisi.
Velkaa voi ottaa, kun tietää paljonko ottaa.
Omat vanhempani ovat aikoinaan rakentaneet omakotitalon, viisikymmentäluvulla, inflaatio söi velan, ja varakkaina ihmisinä nukkuivat pois. Minä olen aikoinani velalla rakentanut, nyt olen ollut velaton jo kauan, samoin tehneet lapseni ja ovat alle nelikymppisiä, isot, velattomat talot on heillä.
Pitää teitää mitä tekee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jään. Edulliset asumiskulut kahdestaan miehen kanssa (400€ kuussa). Terve talo. Hyvä sijainti. Ihana piha, joka on henkireikäni. Harrastan puutarhajuttuja. Täysi päätäntävalta omaan omaisuuteen toisin kuin taloyhtiöissä. Myös julkiset yhteydet lähellä tarvittaessa.
Mutta kyllä omakotitalo vaatii sitä ylläpitoa, myös terve talo, rahaa uppoaa paljon muutakin kuin ne joka kuukausi juoksevat peruskulut.
Vaikka laittaisi satasen, pari juoksevien kulujen päälle joka kuukausi säästöön remontteja varten, asumiskulut ovat kahdelta hengeltä hyvin kohtuulliset. Mitä saa kahdelle hengelle esim. vuokraamalla 600 eurolla? Aika pienen kopin.
Uudesta rivitalosta 84 neliötä, yhtiövastike 220 €/ kk, sisältää kaukolämmön (ulkona - 32 astetta, sisällä + 26 astetta), veden, pikkuremontit ja korjaukset, pihatyöt, kiinteistövakuutuksen ja jätehuollon. Yhtiön taloustilanne hyvä, pieni yhtiö. Isot remontit noin 40 vuoden kuluttua, velaton olen ja sijoituksia on, eiköhän niihin riitä rahaa, jos olen elossa.
Pihaa sen verran kun tykkään hoitaa, on noita harrastuksia sen verran, ettei aika riitä, enkä ole koskaan tuntenut mitään kiinnostusta maan möyrimiseen. Kukin tavallaan.
Helppo lähteä ulkomaille pitkiksi ajoiksi, talo on asuttua, pihat hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jään. Edulliset asumiskulut kahdestaan miehen kanssa (400€ kuussa). Terve talo. Hyvä sijainti. Ihana piha, joka on henkireikäni. Harrastan puutarhajuttuja. Täysi päätäntävalta omaan omaisuuteen toisin kuin taloyhtiöissä. Myös julkiset yhteydet lähellä tarvittaessa.
Mutta kyllä omakotitalo vaatii sitä ylläpitoa, myös terve talo, rahaa uppoaa paljon muutakin kuin ne joka kuukausi juoksevat peruskulut.
Vaikka laittaisi satasen, pari juoksevien kulujen päälle joka kuukausi säästöön remontteja varten, asumiskulut ovat kahdelta hengeltä hyvin kohtuulliset. Mitä saa kahdelle hengelle esim. vuokraamalla 600 eurolla? Aika pienen kopin.
Uudesta rivitalosta 84 neliötä, yhtiövastike 220 €/ kk, sisältää kaukolämmön (ulkona - 32 astetta, sisällä + 26 astetta), veden, pikkuremontit ja korjaukset, pihatyöt, kiinteistövakuutuksen ja jätehuollon. Yhtiön taloustilanne hyvä, pieni yhtiö. Isot remontit noin 40 vuoden kuluttua, velaton olen ja sijoituksia on, eiköhän niihin riitä rahaa, jos olen elossa.
Pihaa sen verran kun tykkään hoitaa, on noita harrastuksia sen verran, ettei aika riitä, enkä ole koskaan tuntenut mitään kiinnostusta maan möyrimiseen. Kukin tavallaan.
Helppo lähteä ulkomaille pitkiksi ajoiksi, talo on asuttua, pihat hoidettu.[/quo
Tuo yhtiövastike ei riitä kuussa sähköön ok-talossa vaikka täällä väittävät muuta.
Meillä sähkölasku kuussa 300.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velalla en taloa suosittele kenenkään ostamaanHyvänen aika teitä typeriä, kuten sinä, viimeinen komentoija.
Suomessa, kirjoitetaan ´muuten isolla alkukirjaimella) olisi omakotitaloja vain rikkailla, jos niitä ei velalla rakennettaisi.Velkaa voi ottaa, kun tietää paljonko ottaa.
Omat vanhempani ovat aikoinaan rakentaneet omakotitalon, viisikymmentäluvulla, inflaatio söi velan, ja varakkaina ihmisinä nukkuivat pois. Minä olen aikoinani velalla rakentanut, nyt olen ollut velaton jo kauan, samoin tehneet lapseni ja ovat alle nelikymppisiä, isot, velattomat talot on heillä.
Pitää teitää mitä tekee!
Sinä sen sanoit,Suomessa ei työnteolla rikastu vaan perimällä 😁
Kultalussikka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velalla en taloa suosittele kenenkään ostamaanHyvänen aika teitä typeriä, kuten sinä, viimeinen komentoija.
Suomessa, kirjoitetaan ´muuten isolla alkukirjaimella) olisi omakotitaloja vain rikkailla, jos niitä ei velalla rakennettaisi.Velkaa voi ottaa, kun tietää paljonko ottaa.
Pitää teitää mitä tekee!
Sinä sen sanoit,Suomessa ei työnteolla rikastu vaan perimällä 😁
No silloin, kun mina ja lapset rakensimme, mitään ei ollut perittynä. Minä olen maksanut velkani ennen perintöä. Ja mitäs pahaa perinnössä on? Ei mitään.
Rakensin talon ja aion asua tässä seuraavat 100v. Ei ole myytävänä, millään rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Poika jäi synnyintaloonsa. On sen rotuinen ettei muu asumismuoto käy. Minä teen pihatyöt ja sisätyöt siellä, maksan sähköt, vedet ym kulut. Välillä leikin kotia jonkun naisen kanssa, mutta kyllä oikea koti on tämä talo.
Niin minkä rotuinen se sun peräkammarin poikas on? Kauhean sekava kirjoitus muutenkin...
Talo jää kesämökiksi todennäköisesti. Ehkä jo aijemminkin kuin 10vuoden pääst. Työt vie kaupunkiin. Ja kunnlapsi kasvaa voisi olla kiva viettää vapaa aikaa muutenkin kuin sohvalla. Täällä maalla kun harrastus kulttuuri yms elämää on niukalti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika jäi synnyintaloonsa. On sen rotuinen ettei muu asumismuoto käy. Minä teen pihatyöt ja sisätyöt siellä, maksan sähköt, vedet ym kulut. Välillä leikin kotia jonkun naisen kanssa, mutta kyllä oikea koti on tämä talo.
Niin minkä rotuinen se sun peräkammarin poikas on? Kauhean sekava kirjoitus muutenkin...
Paraskin sanoja, luehan oma tekstisi ajatuksen kanssa.
Luovun talosta kun kunto tai rahat ei riitä ylläpitoon. En lasten poismuuton takia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku osalla on muuttaa kerrostaloon kun lapset ovat muuttaneet pois? Omasta isosta talosta johonkin pieneen kaksioon tai kolmioon ja vielä taloyhtiöön (eli kommuuniin 😕), oma tupa, oma lupa! Tai no jos on niin laiska tai vanha ettei enää lumitöitä jaksa tehdä tai nurmikkoa leikata niin sitten. Tosin nuokin palvelut voi ostaa helposti jos ei niitä itse jaksa tehdä, maksetaanhan niistä kerrostalossakin sitten vastikkeessa eli samalla lailla ne voi rahalla teettää. Jopa postinkantajalta voi nykyisin ostaa ruohonleikkuupalvelun samalla kun se jakaa postia. Ehkä jos ei juurikaan kotona ole vaan matkustelee jatkuvasti tai etenkin jos muuttaa talveksi johonkin etelään mutta on kesät Suomessa voisi jokin kerrostaloasunto olla parempi. Talojakin on tietysti erilaisia, jos talo on kovin lapsiperheille suunniteltu ja hankalaa keksiä käyttöä entisille makuuhuoneille / lasten huoneille niin voi muuttaa kahdelle aikuiselle suunniteltuun omakotitaloon, jossa on ehkä yksi vierashuone ja oma maakuuhuone ja sitten muita tiloja reilusti, aula, takkahuone, työhuone / kirjasto jne. Itse asun nykyään avioeron jälkeen yksin 170m2/220m2 talossa ja hyvin on käyttöä kaikille tiloille joita talossa on eli iso olohuone, erillinen musiikki/elokuvahuone, aula, makuuhuone, vierashuone, lapsen huone, oma makuuhuone, kirjasto/työhuone, kodinhoitohuone, sauna, pesuhuone, kaksi vessaa, vaatehuone, keittiö, ruokailutila / erkkeri, eteistila, autotalli, kaksi varastoa ja autokatos (kaksi autoa, joista toinen harrasteautona oleva avomersu on tallissa). Ei tulisi mielenään muuttaa johonkin taloyhtiökommuuniin jossa ei voi toteuttaa musiikki/Hi-Fi harrastusta ja soittaa viulua naapureista johtuen kunnolla tai kuunnella edes elokuvaan liittyen kovalla elokuvan ääniä ja saisi pelätä jotain kerrostalokyttääjiä ja käydä jossain taloyhtiön saunassa johon joutuisi varaamaan saunavuorot jne. ja olisi vaikka vain kaksi huonetta ja keittiö, pelkästään muutama seinä ympärillä, eikä isoissakaan kerrostaloasunnoissa ole oikein mitään tuollaisia eri tiloja kuten omakotitaloissa, vain huoneita ja keittiö lähinnä. Kesällä saa rauhassa grillata oman talon takapihan patiolla jne.
Ei ehkä niinkään hinku kommuuniin, mut hinku toiseen paikkaan sijainniltaan. Rakennettiin talo taajamaan, lähelle koulua. Kaikki lasten harrastukset kävelymatkan päässä. Sijainniltaan nyt ”huippupaikalla” mutta ajan lasten kotoa muuttamisen jälkeen haluan elää jossain muualla. Vaihtoehdot joko osake kaupungista sekä pidämme mökin tai myymme molemmat (talon ja mökin) ja rakennamme/etsimme pienen talon järven rannalta.
Varmasti lahden. Taa on jo nyt liian iso kun on vain mina ja lapsi. Nelja makkaria, tyohuone, tupakeittio, iso olohouone, kolme vessaa ja 2 kylpparia. Nelioita en tieda. Pihakin on liian iso.
Sitten lähden kun pakolla raahaavat vanhainkotiin. Varmaan silloinkin pidän kynsin hampain karmeista kiinni kun minua haetaan.
Eläkkeet ovat yllättävän pieniä, tulet aikanaan huomaamaan, alle/noin 50% työtulosta. Lisäksi, mitä moni ei tajua, eläkkeitä verotetaan enemmän kuin työtuloa. Lisäksi, jos on edes kelvollinen eläke, niin siitä menee lisävero, ns. raippavero. Harva eläkeläinen voi elää kunnolla ellei ole säästöjä työajalta. Suuri eläke on vain hyvin harvoilla, jotka ovat tienanneet miljoonia jo työpalkkoina.