Miksi uusissa asunnoissa ei ole kunnon olohuonetta?
Olen katsellut uusia rivitalo- ja kerrostaloasuntoja. Vaikka neliöitä olisi yli 100 yhdessä tasossa, olohuoneet ovat olemattomia! Ja makuuhuoneetkin kapeita koppeja.
Usein olohuoneen nurkassa on avokeittiö. Ruokapöydälle on selkeä paikka. Mutta samaan tilaan tulisi sovittaa myös olohuoneen kalustus, eikä sovi millään kuin yksi pieni sohva.
Usein tilassa on isot, näyttävät ikkunat. Ainoalla ikkunattomalla seinällä on usein ovi esim. makuuhuoneeseen. Sen viereen mahtuu ehkä yksi 2h sohva. Ikkunoiden eteen nyt ei tee mieli laittaa mitään - jossain näyttelyasunnossa oli matala senkki ja sen päällä iso tv. Isot ikkunat menivät ihan hukkaan.
Miksi nuo pohjat on asunnoissa nykyisin ihan älyttömiä?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt asunut mieheni kanssa kaksi vuotta uudessa asunnossa. Asuntomme on 61,5 neliöinen lolmio.
Emme voisi olla tyytyväisempiä! Asunnossa on todella järkevä pohja, hyvin säilytystilaa ja makkarit sopivan kokoiset (meillä on 180cm sänky + yöpöydät omassa makkarissa ja hyvin mahtuvat). Olohuone ja avokeittiö ovat yhtenäistä tilaa.Itse en pidä tätä pientä asuntotuotantoa huonona asiana. Fakta on, että se on ilmastonkin näkökannalta parempi. Ei ole kestävää, että kaksi ihmistä asuu yli 100 neliön asunnossa.
Tietenkään kaikissa uusissa asunnoissa ei ole järkeviä pohjaratkaisuja ja saavathan rakennuttajat näistä hyvät rahat, mutta ei se poista sitä, että pienille asunnoille on myös entistä enemmän kysyntää.
Jos kerran ilmaston kannalta asiaa ajattelet niin teillä on aivan liian suuri asunto, te mahtuisitte kyllä 30 neliön asuntoonkin kahdestaan, enkä tarkoittanut tuota vitsinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on niin kiire nykyään joka paikkaan, että kotona käydään vain suihkussa, nukkumassa ja syömässä. On katsottu, ettei ole järkeä tehdä kunnollista olohuonetta enää vaan siihen yhteyteen tupataan nyt vaikka se keittiö.
Ei ole keittiötä. Kaikki on steriilin hohtavan valkoista. Sohva, telkku, ruokapöytä.
Trendikästä on käydä ulkona syömässä viikonloppuisin, viikolla syödään koulussa ja työpaikalla. Mitäs sillä keittiöllä tekeekään kun ruokaakaan ei tehdä, ei ole aikaa. Mikro riittää.
Tänne maalle tulevat aikuiset lapset mummon luokse. On iso keittiö, portaat natisevat yläkertaan. Ulkosauna. Leivinuuni. Makkarit isoja, mahtuu muutakin kuin nukkumaan. Iso, vanha maalaistalo, lapset syntyneet ja lapsuutensa viettäneet tässä talossa, on kiikkustuoli, kaappikello, lipasto ja mummon kukat, jotka menystyvät juurikin tämmösessä sisäilmassa, kun ei asuta " muoviin käärittynä " liian tiiviissä talossa.
Vanhin lapsistamme tuumasi Jouluna: " tässä talossa on ajan patinaa, ei kaiu, sateen kuulee rapisevan kun kesällä sataa ja täällä rauhoittuu. Tämä on oikea koti "
"minä minä minä, kyllä minulla on ihana kodikas koti, ei muilla vaan. Muut käy täälä kehumassa, minä se vaan haukun takaisin".
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt asunut mieheni kanssa kaksi vuotta uudessa asunnossa. Asuntomme on 61,5 neliöinen lolmio.
Emme voisi olla tyytyväisempiä! Asunnossa on todella järkevä pohja, hyvin säilytystilaa ja makkarit sopivan kokoiset (meillä on 180cm sänky + yöpöydät omassa makkarissa ja hyvin mahtuvat). Olohuone ja avokeittiö ovat yhtenäistä tilaa.Itse en pidä tätä pientä asuntotuotantoa huonona asiana. Fakta on, että se on ilmastonkin näkökannalta parempi. Ei ole kestävää, että kaksi ihmistä asuu yli 100 neliön asunnossa.
Tietenkään kaikissa uusissa asunnoissa ei ole järkeviä pohjaratkaisuja ja saavathan rakennuttajat näistä hyvät rahat, mutta ei se poista sitä, että pienille asunnoille on myös entistä enemmän kysyntää.
No on se kumma kun lääniä riittää tässä maassa ja silti pitäis ahtautua pieniin koppeihin
Tästä 52,5 neliön kolmiosta ei ole uskallettu laittaa edes pohjakuvaa
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/14866022
Tässä 51 m2 kolmio
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/14864381
26 m2 yksiö
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/14861780
33 m2 kaksio
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/14861749
Eikä hintoja katsoessa voi ainakaan ajatella, että olisi tehty halpaa asuntotuotantoa nuorille tai muille halpaa asumista kaipaaville. Älkää maksako noista asunnoista euroakaan! Kun äänestää jaloillaan, rakennuttajat alkavat tehdä sitä, mitä asiakkaat haluavat.
Vierailija kirjoitti:
33 m2 kaksio
Siis mikä hirvitys tuo on. Eihän tosta kaksioo saa millään :DDD Muutenkin toi kämppähän on lähinnä vaan vessaa ja parveketta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Minä en lennä enkä käytä joukkoliikennettä ja yksityisautoilenkin minimaalisen vähän. Saanko minä vastapainoksi asua viihtyisässä ja valoisassa kodissa ja sinä kuormitat ympäristöämme sitten vaikka matkailemalla, jolloin kodilla ei ole niin väliä.
Totta kai saat. En minäkään matkaa ulkomaille ja käytän julkista liikennettä.
Miksi pieni kolmio ei voisi olla viihtyisä ja valoisa?
Asunnostamme on usein kommentoitu, että se on todella valoisa - kuten onkin, kiitos suurien ikkunoiden, joista aukeaa näkymä metsään.
Ajattelin itsekin aiemmin, että automaattisesti pienen neliömäärän kodit ovat kamalia, mutta käytyäni muutamissa ja lopulta pienen kodin ostaneena voin todeta olleeni väärässä - ainakin omiin tarpeisiini tämä on enemmän kuin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä 51 m2 kolmio
26 m2 yksiö
33 m2 kaksio
Eikä hintoja katsoessa voi ainakaan ajatella, että olisi tehty halpaa asuntotuotantoa nuorille tai muille halpaa asumista kaipaaville. Älkää maksako noista asunnoista euroakaan! Kun äänestää jaloillaan, rakennuttajat alkavat tehdä sitä, mitä asiakkaat haluavat.
Ehkäpä ihmiset ovat äänestäneet jaloillaan ja siksi asuntotuotanto on pienempää? Yhä useampi asuu yksin tai kahden aikuisen kodissa jolloin tilaa ei tarvita niin paljoa. Pienemmät asunnot ovat menneet jo pitkään paremmin kaupaksi kuin suuret ok-talot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran ilmaston kannalta asiaa ajattelet niin teillä on aivan liian suuri asunto, te mahtuisitte kyllä 30 neliön asuntoonkin kahdestaan, enkä tarkoittanut tuota vitsinä
Eihän sitä hukkatilastakaan oikeasti kannata maksaa? Mutta syy nykyisin miniasuntoihin ei ole kyllä siinä, vaan yksinkertaisesti voittojen maksimoinneissa. Enää ei voi halvemmasta mössöstä valmistaa seiniä yms, joten pitää rakentaa pienempää huoneistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuimme aiemmin vuokralla 40m2 kaksiossa. :)
Emme ostaneet tätä asuntoa ilmaston takia. Ostimme sen siksi, että se vastasi tarpeisiimme ja sopii kodiksemme erinomaisesti. Mieheni halusi kompaktimmam kodin (mutta kuitenkin kolmion) siksi, että ei halunnut ns hukkatilaa. Olin asiasta samaa mieltä. Löysimme siis haluamamme ja hankimme sen.
Taloyhtiössämme asuu paljon lapsiperheitä saman kokoisissa asunnoissa ja ovat viihtyneet talojen valmistumisesta saakka hyvin. Yhtiöstämme on myyty tähän mennessä yksi asunto ja se meni ensimmäiseltä näytöltä (61,5 M2 kolmio). Asumme pientaloalueella jossa on paljon vanhoja isoja ok-taloja sekä rivareita, jotka saisi samalla hinnalla kuin tällaisen pienen kolmion. Silti nuo isot asunnot eivät ole alueellamme menneet kaupaksi, vaikka ovat ok kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se kumma kun lääniä riittää tässä maassa ja silti pitäis ahtautua pieniin koppeihin
Kuinka suuri olisi sitten sopiva? Kuinka usein olet niissä ylimääräisissä makuuhuoneissa/muissa tiloissa? Oletko laskenut paljonko niiden hukkaneliöiden ylläpito maksaa?
Vierailija kirjoitti:
unohtu linkki , joten tässä nyt yksi esimerkki ,terveisiä arkkitehdille jos jotenki sattuisi näkemään:
Koko tuo asunto mahtuisi meidän 80luvulla rakennetun ok talon olkkariin.
Mites nämä? Mielestäni valoisia ja toimivia koteja, mutta miten palstalaiset arvioivat?
61 m2 kolmio:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/seinäjoki/14854836
63 m2 2-3h
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/14861847
Mun sisko asuu jossain about 30 neliön "kaksiossa" Helsingissä miehensä kanssa. Käytännössähän se on yksiö jossa liukuovella erotettu alkovi. Talo on rakennettu joskus 1900-luvun alkupuolella, että osattiin sitä ennenkin. Kävivät katsomassa montaa asuntoa ja tuo oli ainoa edes tolkullinen heidän haluamallaan alueella, kylppäriin mahtuu pesukone ja keittiöön (=keittiökaapit olohuoneessa) astianpesukone.
Kaverit osti juuri uudehkon kolmion, jotain reilu 70 neliötä ja se on juuri tämmöinen halli jonka toiseen päähän tulee ruokapöytä, toiseen sohva ja keskellä iso keittiösaareke. Ei eteistä, sisäänkäynti ruokapöydän vierestä. Lastenhuone on minimaalinen, toinen makuuhuone iso mutta siinä ei ole ovea ollenkaan vaan leveä aukko olohuoneeseen. Onhan se hieno, valoisa ja avara mutta itse en kestäisi asua tuommoisessa :D aiemmin nämä kaverit asui yhden lapsen kanssa 40 neliön kaksiossa että heille se ahtaus kai sopii.
Vierailija kirjoitti:
Mua on ahdistanut parilla viime asuntomessuilla sama trendi, että olohuoneen (vaikka se olisi isokin!) yksi seinä on varattu keittiön kaapeille, jääkaapille, hellalle yms. Sitten siinä edessä on pitkä saareke, joka olevinaan jakaa keittiön tilan ja olohuoneen tilan.
Mukahienot ratkaisut on ihan kammottavia, kun tila on niissä hulppeammissa taloissa korkea ja kaikuva, ja yläkerran aulatiloista mennään sitten makuuhuoneisiin, joissa kaikkiin ei ollut edes ovia! Eli kaikki keittiön kilinät ja juttelut ja olohuoneen television äänet kaikuvat yläkertaan ihastuttavien avoimien kolkkojen tilojen kautta. Yäk.
Me muutettiin just 80-luvun alussa rakennettuun oikeaan maalaistaloon. Se ei ainakaan kaiu.
Ei olevinaan jatkaa, vaan on jatkavinaan. Älä käytä jos et osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sohvaa ei voi laittaa ikkunan eteen? Eihän nyt sohva sitä ikkunaa mitenkään peitä.
Varmaan sen takia, että ikkunan alla on usein lämpöpatteri ja sitä ei saa peittää. Jos sen eteen laittaa sohvan, niin ei lämpö pääse huoneeseen. On myös kerrottu, että lämmön estyminen vaikuttaa jotenkin lämpöjen säätelyyn, niin menee koko asunnossa kaikki lämpötilat päin prinkkalaa (en osaa tarkemmin kertoa, kun en ole alan ammatilainen). Eihän lämpöpatterin eteen saisi laittaa edes verhoja, ainakaan kovin paksuja.
Pienessä huoneessa tuskin on varaa jättää patterin ja sohvan väliin tarpeeksi rakoa, niin siksi tuo on huono ratkaisu.
Se on myö sisustuksellisesti tympeä ratkaisu. Minun asunnossani ei ole lämpöpattereita, mutta henkisesti häiritsee, jos joku huonekalu on korkeammalla kuin ikkunan alareuna. Lisäksi on paljon kivempi katsoa ulos kuin tuijottaa nurkkaan tai eteiskäytävää tms. Harva haluaa ravintolassakaan istua niin, että katsoo sisäänkäyntiin, keittiöön tai wc:n suuntaan vaan kivat ikkunapöydät ovat halutuimpia.
Ohis kysyy, että millä tavalla asuntosi lämpiää, jos ei kerran pattereita ole? En ole koskaan nähnyt asuntoa missä ei olisi pattereita.
Mä en ole ikinä asunut talossa, jossa olisi patterit, ennen kuin muutin kerrostaloon. On ollut kattolämmitystä, lattialämmitystä ja ilmalämpöpumppua. Kattolämpö tosin oli aika tympäisevä, kun kattoon ei saanut lyödä kiinni mitään ettei riko lämmitystä. Mutta toisaalta, ei patteritkaan kovin kivoja ole, rajoittavat yllättävän paljon sisustamista. Omasta mielestä mukavin kombo oli ehkä lattialämpö plus ilmalämpöpumppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin. 80-luvun lopussa asuttiin miehen kanssa 28 neliön yksiössä. Sitten kun lapsia tuli 2 asuttiin 55 neliön kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä 51 m2 kolmio
26 m2 yksiö
33 m2 kaksio
Ehkäpä ihmiset ovat äänestäneet jaloillaan ja siksi asuntotuotanto on pienempää? Yhä useampi asuu yksin tai kahden aikuisen kodissa jolloin tilaa ei tarvita niin paljoa. Pienemmät asunnot ovat menneet jo pitkään paremmin kaupaksi kuin suuret ok-talot.
Niimpä. Itselleni esimerkiksi tuo 51 neliön kolmio olisi vallan mainio. Olisi se erillinen vierashuone mitä joskus kaipaa. Nykyinen on 3 neliötä pienempi kaksio ja varsinkin tuossa ainakin nykystandardein isohkossa makuuhuoneessa ne extraneliöt on ihan turhia (minulle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on ahdistanut parilla viime asuntomessuilla sama trendi, että olohuoneen (vaikka se olisi isokin!) yksi seinä on varattu keittiön kaapeille, jääkaapille, hellalle yms. Sitten siinä edessä on pitkä saareke, joka olevinaan jakaa keittiön tilan ja olohuoneen tilan.
Mukahienot ratkaisut on ihan kammottavia, kun tila on niissä hulppeammissa taloissa korkea ja kaikuva, ja yläkerran aulatiloista mennään sitten makuuhuoneisiin, joissa kaikkiin ei ollut edes ovia! Eli kaikki keittiön kilinät ja juttelut ja olohuoneen television äänet kaikuvat yläkertaan ihastuttavien avoimien kolkkojen tilojen kautta. Yäk.
Me muutettiin just 80-luvun alussa rakennettuun oikeaan maalaistaloon. Se ei ainakaan kaiu.
Ei olevinaan jatkaa, vaan on jatkavinaan. Älä käytä jos et osaa.
Ei jatka, vaan jakaa. Älä päde jos et itse osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä 51 m2 kolmio
26 m2 yksiö
33 m2 kaksio
Voi elämän kevät sentään, miten yksinkertaista porukkaa täällä on... Rahasta se johtuu, rahasta, tuosta kaiken pahan alusta ja juuresta. Jos olisi vierekkäin kaksi asuntoa, toinen 30 m2 ja toinen 100 m2 ja niillä olisi täsmälleen sama hinta, monenko aikuisen luulisit valitsevan sen pienemmän asunnon ihan omasta ilostaan? Minä väitän, että yhdeksän ja puoli suomalaista kymmenestä valitsisi sen isomman, olkoon sitten yksi tai kaksi ihmistä valitsemassa. Kun ihmiset jostain syystä haluavat asua isojen kaupunkien keskustoissa, niiden asunnot on keinotekoisesti sumplittu pieniksi ja kalliiksi, isompiin ei ole varaa kuin miljoonaomaisuuksien perijöillä tai lottovoittajilla. Siis rahasta on kyse, ei mistään halukkuudesta.
Luulisi aikuisen ihmisen järjellä varustetun ihmispolon ymmärtävän sen ilman tätä rautalankaakin. Mutta ilmeisesti ei.
Ehkäpä kyse on siitä loputtomasta tarpeesta kyykyttää ja kurittaa syytöntä suomalaista.
Suomalaista "yksiötä" ei muissa EU-maissa edes edes luokitella asunnoksi...