Koiran ostamisesta
Nyt kokemuksia jos olette ostaneet joltain nettimarkkinoilta sekarotuisen pennun tai esim aikuisen koiran. Onko kaikki ollut ihan ok vai ilmennyt pulmia? Meillä ollut aiemmin aina rotukoiria ja maksettu kova hinta pennuista. Kokemusta siis koirista noin yleensä kyllä löytyy, mietin vain että millaisia kokemuksia teillä on jos olette ostaneet esim noin 500 eurolla sekarotuisen pennun tai aikuisen?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni koira on hakusessa sen takia, että itse olen pienikokoinen ns. hintelä nainen :D En voi ottaa mitään isohkoa koiraa, en pysty sellaista hallitsemaan. Ei koiran kuitenkaan tarvitse olla mikään ihan mini.. Hyviä neuvoja monella.
Ison koiran hallitsee siinä missä pienenkin, jos vain näkee vähän vaivaa kouluttaessa.
Näinpä. Omani on 60-kiloinen ja mun äitikin (seitsemänkymppinen, vähän raihnainen ja voimiltaan heikko) pystyy ihan hyvin taluttamaan mukaanlukien tilanteet, joissa toinen koira tulee vastaan tai ojassa on kissa. Koira on useamman koulutuskurssin käynyt. Ja lisäksi se ihan selkeästi pitää mun äidistä "huolta", pysähtyy katsomaan että onko kävelyvauhti hyvä ja että onko se "mummi" vielä hihnan päässä :D Hihna roikkuu aina löysänä.
Joo, tarkkana kannattaa olla, kun etsii sekarotuista pentua. Toki vahinkopentuja aina välillä tulee, sitten on näitä, jotka uskovat sinnikkäästi, että narttu on parempi leikkauttaa vasta pentujen jälkeen (ei mitään tieteellistä perustaa). Pentutehtailijalla voi tosiaan olla 'tehdas' muualla ja esitellä pentueen siistissä asunnossa. Sitten on näitä ei varsinaisesti tehtailijoita, mutta joilla on 1-2 narttua ja 1 uros, vaikkapa chihumixejä, koiria ei ole koskaan rokotettu eikä madotettu, nartuilla teetetään pennut joka juoksusta (sattui vahinko!) ja emo saatikka vieroittumisikäiset pennut eivät saa pentuajan ruokaa vaan tavallista nappulaa, puuroa tai mitä nyt ihminen normaalisti koiralleen syöttää. Näistä ei välttämättä ulospäin näy, että mitään olisi vikana, varsinkin, jos narttu ei ole vielä kovin montaa pentuetta tehnyt putkeen. Puutostilojen vaikutukset näkyvät vasta aikuisessa koirassa (luusto heikompi, älyllinen kehitys huonompaa -> voi ilmetä koulutus- tai sisäsiisteysongelmina, jotka chihulla voidaan kuitata 'rodunomaisiksi' piirteiksi). Itse olen kerrostalon pihapiirissä seurannut paria tälläistä tekijää, eläinsuojeluilmoituksiakin on tullut tehtyä.
Sukulaiseni ostivat (tästä on jo useampi vuosi) perheen mummolle seuraksi papillonin ja koska oli tulossa vanhan ihmisen seuraksi, hankittiin paperiton, se on niin paljon halvempi. Pentu meni hetkeksi aikaa hoitoon (opettelemaan sisäsiisteyttä) perheen tyttärelle, jolla oli jo ennestään corgi (noin 14 kg paimenkoira). 'Papillonista' kasvoi isompi kuin tämä corgi! Eikä se näin ollen soveltunut mummon taluteltavaksi vaan jäi sitten tälle tyttärelle. Eli ei luovutusikäisestä pennusta kovin tarkkaan voi sanoa, minkä kokoinen siitä tulee. Ja toki jos on tehtailija niin hän saattaa luovuttaa 6 viikkoisen pennun väittäen sitä 8 viikkoiseksi tai vanhemmaksi, jolloin koon arviointi edelleen vaikeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 eurolla voit saada jo rotukoirankin, yksilön jota ei suositella jalostukseen, esim värivirhe, häntämutka tmv.
Omia koiria aikoinaan kasvatettiin, niin pennun hinta oli 1200€, mutta värivirheelliset myytiin 700 eurolla, joten joissakin roduissa saattanee löytyä tällainen värivirhepentu 500 eurollakin.
Tällöin saat pennulle paperit ja vähän enemmän tietoa pennun alkuperästä, vanhemmat, isovanhemmat jne sekä heidän terveystietoja.
Tämä on kummallinen fraasi, mikä tulee aina välillä esiin, itse en tiedä yhtään rotua missä värivirheellisiä tai edes häntämutkaisia myytäisiin halvemmalla. Ehkä näin on toimittu joskus 80-luvulla? Kivesvika on ainoa, mikä yleensä alentaa hintaa. Napatyrä voi myös olla, mutta tällöin yleensä niin että kasvattaja maksaa leikkauksen.
Niinpä. Nykyaikana ne värivirheelliset on yleensä halutuimpia kuin ”tavalliset”, toki vähän rodusta riippuen mutta erityisesti seurakoiraroduissa. 95-prosenttisesti pennun kyselivät tahtovat kotikoiraa, ei näyttelyyn tai jalostukseen kelpaavaa. T. Kasvattaja myös
Koirien hinnat on tulleen 10 vuodessa ylöspäin. Maksettiin meidän cavalierista 1000 e 10 v. sitten (ei ollut mikään kenneli) yksi pentua eläinlääkärin koiralle. Nykyään cavalierit 1500 e