Miksi auton lämmittämiseen tarvitaan enemmän sähköä kuin omakotitalon lämmittämiseen?
Tämä on karu fakta. Kovalla pakkasella auton sisätiloja pitää lämmittää usean kilowatin teholla, vaikka tila on todella pieni verrattuna omakotitaloon. No ihmekös, koska auto on ohuista laseista ja pellistä tehty täysin eristämätön "kasvihuone". Ulkona puhaltaa viima jopa 100 kilometrin tuntinopeudella.
Autoihin tarvitaan samanlaiset lämpöeristeet ja lämpölasit kuin on uusissa taloissa. Sitten ei tarvitse sähköautossakaan palella ja helteellä ilmastointikaan ei ole niin kovilla. Eristemateriaalit ei mitään maksa, mutta kaasutäytteiset lasit ovat kalliita.
Ja sähköautojen akustoon tarvitaan lämpöeristeet + lämmitysvastus (230 volttia) + nestekiertoinen jäähdytys termostaatilla. Ladattaessa pakkasella akkua lämmitetään ja se pysyy lämpimänä pitkään. Tämä ei hirveitä maksa.
SIMSALABIM: Meillä on sähköauto joka on lämmin talvellakin ja pakkasellakin pääsee sen mitä luvataan eli satoja kilometrejä. Varmasti Volvo tekee tällaisia ensimmäisenä.
Ja kaikki tuo lisää auton painoa usealla sadalla kilolla, jolloin tarvitaan järeämpi runko, jarrut, jne. Kasvanut paino lisää myös kulutusta.
Auton valmistuskustannukset nousevat 20% ja yht'äkkiä kukaan ei enää ostakaan sellaista autoa mikä maksaa ja kuluttaa enemmän, koska vanhallakin autolla voi ajaa mukavasti ilmastointi päällä kesät talvet.