Minkä ikäisenä lapsenne adhd todettiin? Kuka alkoi epäillä sitä? Millaista oli lapsen käytös?
Minulla on kolmosella oleva tosi vilkas ja impulsiivinen lapsi. Ei ilkeä, vaan oikeastaan tosi kiltti ja hänellä on paljon kavereita. Keskittyminen vain vaikeaa ja höseltää hetken mielijohteesta. Itse olen miettinyt olisiko hänellä adhd. Koulussa kukaan opettajista ei ole asiasta maininnut, tulee vaan kotiin viestejä, että pitäisi opetella rauhallisemmaksi tunnilla.
Mietin vaan, että ottaisinko adhd-asian puheeksi... Onko teidän lapsesta päiväkodissa tai koulussa asiaan puututtu vai oletteko itse vieneet asiaa eteenpäin? Kun minullahan ei ole kokemusta millainen adhd-lapsi oikeasti on vai onko lapseni tapaukseesa kyse vaan jostain perusvilkkaudesta.
Kommentit (2)
Kirjoitin juuri ketjuun supernannysta siitä, millainen adhd meillä on. Kyllä se on huomattu jo päiväkodissa, että lapsen impulsiivisuus on erilaista. Ei pystynyt olemaan paikallaan aamupiireissä. Sotki muiden leikit, ryntäsi siis vain mukaan. Löi helposti. Aikuisiakin.
Tätä ei voi 8-vuotiaana koululaisenakaan jättää yksin ollenkaan, paitsi jos on lääkitys. Ilman lääkettä teloo itsensä tai muut. Ei osaa lähteä kouluun kun tekee koko ajan jotain "muuta". Ei osaa edes pukea itse aamulla. Pitää ohjata kuin taaperoa, tässä sukat, ja näyttää vielä mihin jalkaan menee tai on kaksi sukkaa samassa jalassa. Tässä housut. Ja katsoa että pukee ne oikeinpäin. Vieressä pitää vahtia että tekee. Ruokailussa puhuu koko ruokailun ajan, vasta kun muut ovat jo syöneet, hän havahtuu syömään. Siitä huolimatta, että on kyllä kannustettu, muistutettu, ohjattu syömään ruokailun aikana jo ties miten monesti. Ota haarukka käteen. Maistapa perunaa. Ota ennen kuin jäähtyy. Ota haarukalla perunaa. Tästä. Ota. ->Ei vaan onnistu jos on yhtään häiriötä eli muitakin ihmisiä. Onnistuu parhaiten ruokailussa kun syö yksinään jos silloinkaan kovin hyvin.
Jos lapsesi pystyy ottamaan ohjeita vastaan ja keskittymään simppeleihin arjen asioihin ja jopa kouluun ikätasoisesti, niin ehkei ole huolta. Koulupsykologi voi varmaan tehdä testejä jos haluat ihan varma olla.
Olisin oikeasti kiitollinen kommenteistanne. Jos vaikka muutamalla lauseella jaksat vastata, niin kiitos!