Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16-vuotias tyttäreni "roolipelaa" netissä, mitä olette mieltä?

Vierailija
21.01.2019 |

Tyttäreni siis kirjoittelee pitkiä tarinanpätkiä internetissä täysin tuntemattomien ihmisten kanssa. Hän on siis luonut itselleen hahmon jolla "pelaa" tuossa kuvitteellisessa pelimaailmassa.

Lisäksi chattailee muiden "pelaajien" kanssa ihan tolkuttomia aikoja koneellaan.

Tyttö on ujo ja introvertti, hänellä on aina ollut vaikeuksia ystävystyä muiden lasten kanssa ja nyt yläasteen viimeisinä vuosina on tuntunut eristäytyvän entisestään. Kysyin tytöltä millaisia juttuja kirjoittelee näiden ihmisten kanssa ja ovatko he muita lapsia vai onko porukassa aikuisiakin. Kuulemma ihan viattomia juttuja "roolaa", mutta huolestuin kun osa ihmisistä joiden kanssa keskustelee on selkeästi aikuisia (eräs nainen oli 25-vuotias, pelin "ylläpitäjä" on selvästi aikuinen mies tms)

Mitään seksuaalista ei pelissä kuulemma sallita, mutta olen silti huolissani siitä että aikuiset ihmiset haluavat leikkiä jotain mielikuvitus leikkiä alaikäisen tytön kanssa. Kysyin tytöltä harrastaako kukaan hänen tuttunsa tälläistä, ei kuulemma harrasta eikä kehtaa asiasta puhuakaan koska pelkää joutuvansa kiusatuksi. (Tiedostaa siis että tämä hararstus on jollain tapaa noloa ja "väärin")

av-raati, mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa huomata että suhtautuminen roolipelaamiseen ei ole muuttunut yhtään fiksummaksi näin parinkymmenen vuoden jälkeen.

Kannattaa tutustua harrastukseen ennen haukkumista. 

Vierailija
42/49 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarinoiden kirjoittelu ole mitään roolipelaamista.

Kuvailemasi kuulostaa lähinnä fantasioimiselta.

Miksei olisi? 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Internet-roolipeli

"Internet-roolipeli on roolipelaamisen muoto, jossa pelaajat kirjoittavat vuoropohjaista tarinaa omaan hahmoonsa eläytyen. Pelialustana käytetään useimmiten keskustelupalstoja, chattejä tai IRC:tä."

Ilman etukäteen sovittuja sääntöjä tuo on vain tarinointia, ei peliä.

"Minun 100g painava mangahiirikeiju kohtaa sinun 200tonnisen Kaskelottilonkerohirviön mutta ... mutta ... pieraisee zeropointienergiaa anuksestaan ja räjäyttää kaskelottilonkerohirviön atomeiksi!!!1"

Niissä on yleensä säännöt. Tuo kuvailemasi tilanne on yleisesti ottaen aina kielletty. Ei saa olla ylivoimainen, vaan liikeet saavat koskea vain omaa hahmoa, esim. "Mangahiirikeiju hyppää eteenpäin. Se tuntee olonsa voimakkaaksi vaikka sen vastus on paljon suurempi kuin se. Se avaa suunsa ja valmistautuu puremaan vastustajaansa" jonka jälkeen vuoro vaihtuu toiselle pelaajalle, joka saa halutessaan valita onnistuuko mangahiirikeiju puremaan hänen hahmoaan.

Huutonaurua, siis ethän sä oo nyt tosissasi? 

Tän on pakko olla satiiria.

Vähän huono esimerkki joo. Roolipelaus voi olla esimerkiksi hyvinkin historiallista, taustatyötä vaativaa pelailua, jossa pyritään pääsemän jonkun aikakauden ihmisten elämään mahdollisimman hyvin sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tuo olla harrastuksena ihan fiksu ja mukava, mutta kun näissä piireissä on aina niitä jotka pilaavat koko porukan maineen. 

Katsokaapa vaikka Redditistä r/Roleplay palsta. Ihan älyttömän kuvottavia juttuja löytyy tuolta.

Vierailija
44/49 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka viime aikojen keskustelu onkin nostanut groomingin tapetille, ei yleensä näissä peliympäristöissä senkaltaista harrasteta. Itsekin olen ollut mukana pelichateissä, joissa nuoremmat ovat noin 10v ja vanhimmat +60. Korviini ei ole tullut että ainakaan meidän ryhmissä olisi mitään groominginkaltaista. Ryhmien ylläpitäjät yleensä pitävät huolen myös siitä, että kaikilla on mukavaa ja epäasialliset ja riidanhaluiset poistetaan ryhmistä. N42

Vierailija
45/49 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöh

Vierailija
46/49 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi

Vierailija
47/49 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain testikommentin läpi, mutta muuta en. Yritetään kolmannen kerran. Olen siis itsekin harrastanut tätä, jopa suht vanhana. En siis olisi huolissani ap:n tyttären puolesta. On niissä pi1reissä kiu saa ji a kin, mutta jos hän on mukana pelissä jossa on m 0 d 3 r a a t 0 r 1, niin h ä1 riköt heitetään kyllä pois. 

(olen kirjoittanut tämän kommentin jo kolme kertaa. En tajua mikä sana on vää rä ja kie ll etty)

Vierailija
48/49 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka viime aikojen keskustelu onkin nostanut groomingin tapetille, ei yleensä näissä peliympäristöissä senkaltaista harrasteta. Itsekin olen ollut mukana pelichateissä, joissa nuoremmat ovat noin 10v ja vanhimmat +60. Korviini ei ole tullut että ainakaan meidän ryhmissä olisi mitään groominginkaltaista. Ryhmien ylläpitäjät yleensä pitävät huolen myös siitä, että kaikilla on mukavaa ja epäasialliset ja riidanhaluiset poistetaan ryhmistä. N42

Siis harrastatko sä vielä tuon ikäisenä lasten kanssa kirjoittelua?

Vierailija
49/49 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain testikommentin ** n siis olisi huolissani ap:n tyttären puolesta. On niissä **** ****** kin, mutta jos hän on mukana pelissä jossa on *, niin * heitetään kyllä pois. 

(olen kirjoittanut tämän kommentin jo kolme kertaa. En tajua mikä sana on**)

Miten sä sait tän läpi? Mä en voi edes lainata viestiä sellaisenaan. Menisköhän vahvasti *******

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi