Ihana viikonlopun "gluteeniton" vieras nappasi lautaselta vehnästä tehtyjä mokkapaloja ihan pokkana
Olin käyttänyt kirjaimellisesti lähes 50 euroa toteuttaakseni tämän yhden "gluteenittoman" vieraan toiveet. Erikseen tehty gluteeniton raakakakku, gluteenitonta pastaa ja gluteenittomia pikkupurtavia. Sitten jossain välissä näin hänen ottavan ihan tavallisia vehnästä tehtyjä mokkapaloja ja sanoin, että "hei älä ota, niissä on vehnää!", niin tämä sanoi hihittäen "no kyllä mä vähän voi syödä kun on niin ihanan herkkulisen näköisiä..."
Eikö ihmiset tajua, että sitä joko ollaan tai sitten ei olla, kun kerrotaan erityisruokavalioista etukäteen ja tehdään toivomuksia???
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvassa ravintolassa on enää ns.dieettikokkia ja on kyllä äärettömän rankkaa kun tilauksia on miljoona ja jokaisessa joku poikkeus..meillä on vielä kellotettu kauan kestää tehdä annokset ja sen mukaan pitäs toimia, mutta ei otettu huomioon tuota, että se gluteeniton esim.vaatii täysin omat välineet yms..en palaa ikinä takaisin kokkihommiin kun mietin sitä kaaosta
Läheskään kaikki gluteenittomat eivät tarvitse mitään erillisiä välineitä, kyse on määristä, paitsi tietysti tietyillä esim keliaakikot. Mutta voin kuvitella tuskan
Samoin on käynyt mulle, vaivalla ja kalliilla hommatut gluteenittomat leivokset jäivät syömättä, ku tavallinen kakku maistuikin.
Ja prkl miten vaikeaa on kaverin kanssa ravintoloissa, kun on kaikki maailman ronklaukset, mutta sitten kuitenkin suvereenisti syö kaikkea, kun sille päällle sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvassa ravintolassa on enää ns.dieettikokkia ja on kyllä äärettömän rankkaa kun tilauksia on miljoona ja jokaisessa joku poikkeus..meillä on vielä kellotettu kauan kestää tehdä annokset ja sen mukaan pitäs toimia, mutta ei otettu huomioon tuota, että se gluteeniton esim.vaatii täysin omat välineet yms..en palaa ikinä takaisin kokkihommiin kun mietin sitä kaaosta
Ja tämäkin on Only in Finland en ole moiseen törmännyt Ranskassa.
Gluteenittomia on helppo tehdä edullisia kun sen raitaa. Kääretorttu esimerkiksi onnistuukin paremmin pelkistä oerunajauhoista. Marenki käy kaikille, työläs joskus mutta edullinen. Riisikakut ei oke kalliita.
Lähinnä ihmetyttää miten kehtaa jos on erikseen pyytänyt gluteenittomat tarjoilut.
Muotia että on parit allergiat ja erityisherkkyydet.
Tuotaha se on nykyään, pakko olla erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Olisin soittanut poliisit.
Tämä. Lisäksi myös ambulanssin.
Hyvin harvalle oikeasti gluteenittomalle ihmiselle voi kotioloissa taata gluteenitonta ruokaa. Jos on ahkerakin kokki ja siivoilis kuinka hyvin tahansa, niin jauhopölyä on joka paikassa.
Sama juttu monen ammattikeittiön kanssa. Ei voida luvata sata prossasesti gluteenitonta ruokaa. Moni oikeasti keliakiaa sairastava voi saada pahojakin oireita pienestäkin määrästä gluteenia.
Nää feikit ja muotigluteenittomat ovat raivostuttavia. Vaativat kyllä erityispalveluita, mutta ei sitten itsellä mitään vastuuta asiasta.. "on niin hyvän näköistä, eikä mulla illalla ole sitten yhtään mitään kummosta, piereskelen sitten yksin kotona". Joo, kai se keliakia voi tuollaistakin olla, mutta kun lähipiirissä on ihmisiä, joilla on pahana moinen sairaus, niin raivostuttaa vielä enemmän. Eräs joutuu sairaalaan joka kerta useammaksi viikoksi ja vatsa on ongelmallinen kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämäkin on Only in Finland en ole moiseen törmännyt Ranskassa.
Koska siellä ei ymmärretä sairauden vakavuutta.
Suomessa tosiaan otetaan huomioon, vaikka kyseessä olisikin vaan trendipelle.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa töissä tulee vastaan näitä kaikenmaailman muka-allergisia, jotka saavat näkemään punaista. Ei ole ongelmaa tehdä ruokaa, joka sopii tiesmilleallergiselle tai tiettyä ruokavaliota noudattavalle, no problem. Mutta se työmäärä, mikä vaaditaan, kun tarvitaan omat alueet, pannut ja välineet, kun joku on kuolla edes "maito"-sanan maininnasta... ja sitten se sama tyyppi tilaa kahvinsa kermalla ja tunkee pöydässä naapurin Fazerin siniset naamaansa. Argh.
Hauskin oli joskus muinoin rippileirillä, olin Lapissa vaeltamassa viikon verran. Nykyisin olen itsekin kasvissyöjä mutta silloin en ollut. Retkueeseen kuului nuori nainen, joka oli omien sanojensa mukaan fennovegaani. Meidän kaikkien muiden täytyi ottaa rinkkoihin mimmin spesiaalieväitä, jottei hän olisi joutunut pelkällä kaurapuurolla viikon päiviä sinnittelemään. Ihan ok, vaikka vähän painoikin... Kunnes päästiin takaisin sivistyksen pariin sieltä pusikosta, ja ekana neiti tilasi lähimmän huoltsikan ravintolassa itselleen jäätävän kokoisen pihvin. Joillakin vain sitä pokkaa riittää...
sitten erikseen tehdystä ruuasta ei saisi pyytää enempää rahaa, kun siitä perusjutusta. Alkaa jengi kummasti parantumaan sairauksistaan, kun hintaa laittaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvalle oikeasti gluteenittomalle ihmiselle voi kotioloissa taata gluteenitonta ruokaa. Jos on ahkerakin kokki ja siivoilis kuinka hyvin tahansa, niin jauhopölyä on joka paikassa.
Sama juttu monen ammattikeittiön kanssa. Ei voida luvata sata prossasesti gluteenitonta ruokaa. Moni oikeasti keliakiaa sairastava voi saada pahojakin oireita pienestäkin määrästä gluteenia.
Nää feikit ja muotigluteenittomat ovat raivostuttavia. Vaativat kyllä erityispalveluita, mutta ei sitten itsellä mitään vastuuta asiasta.. "on niin hyvän näköistä, eikä mulla illalla ole sitten yhtään mitään kummosta, piereskelen sitten yksin kotona". Joo, kai se keliakia voi tuollaistakin olla, mutta kun lähipiirissä on ihmisiä, joilla on pahana moinen sairaus, niin raivostuttaa vielä enemmän. Eräs joutuu sairaalaan joka kerta useammaksi viikoksi ja vatsa on ongelmallinen kuukausia.
Gluteeniton ruoka on monelle muullekin kuin keliaakikolle se ruoka, jolla pysyy terveenä. Ei pidä arvotella ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös keliaakikko tule todella kipeäksi jos syö viljoja? Onko hän sitten kuitenkaan aito keliaakikko vai vain jostain muusta syystä gluteenittomalla ruokavaliolla?
Itse en kyllä keliaakikkona ottaisi riskiä saada vähintään puolen vuoden hsitä vatsaongelmia, pahimmassa tapauksessa vatsasyöpään jos ei pitäydy gluteenittomassa ruokavaliossa. Vieras vaikuttaa joltain muodin vuoksi gluteenittomalla ruokavaliolla olevalta.
Tuollaiset tyypit aiheuttavat ihan oikeasti keliaakikkojen joutumisen gluteenituotteiden myös tuputtajien uhriksi kun ei se haittaa kun vähän maistaa.
Minusta mokkapalat eivät edes ole niin ihmeellistä, etteikö malttaisi kotiin saakka ja valmistaisi niitä itse gluteenittomina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton ruoka on monelle muullekin kuin keliaakikolle se ruoka, jolla pysyy terveenä. Ei pidä arvotella ihmisiä.
Meillä gluteenia sietävät syövät gluteenia sisältävää ruokaa töissä/koulussa ja kotona eletään gluteenittomasti. Ihan kaurajauhoihin teemme perunarieskamme. Kyllä ihminen kestää syödä kaurapuuronsa ja rieskansa puhtaaseen kauraan tehtynä kotona ollessaan. Lämpimän ruoan lisukkeena oleva perunahan on luontaisesti gluteeniton vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Viljoja välttelee moni muukin kuin keliaakikot ja jotkut kestää niitä pieniä määriä. Ja tämä on vanha provo. Keksi jotain uutta.
Ei pitäisi mennä väittämään itseään keliaakikoksi jos välttää muodin vuoksi gluteenia.
Hei vaan pahastuja! Monet ibs-vaivaiset kestävät pieniä määriä viljoja ilman oireita. Tätä on niin vaikea käsittää. Itselle tulee varsinkin vehnästä ripuli. Varmaan juuri mokkapalan verran tai tyyliin kaksi keksiä voisin syödä, patonki esim jo aivan liikaa ja silloin ravaan pöntöllä koko illan.
Kun gluteenittoman suosijia aina morkataan, tämä olisi hyvä muistaa. Harvaa välttelee viljoja ihan huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
SIlle joka vinkkasi että tee kaikki gluteenittomana! Joopa joo, ensinnäkin ne raaka-aineet maksaa hunajaa ja toiseksi koitappa ite tehdä jostain gluteenittomista jauhonkorvikkeista yhtään mitään! AIvan hirveätä materiaalia! Kolmanneksi makukin on jotain ihan hirveätä shittiä.
Parempi tehdä normaalit herkut muille ja gluteenittomalle jotain ihan muuta gluteenitonta herkkua; jäätelöä tms.
Itse en jaksa enää tehdä erikoisruokavalioita, koska se on osoittautunut ihan rahan ja ajan hukaksi. Joko kukaan ei syö niitä erikois-sörsselöitä tai se ilmoittautunut erikois-ruokailija ei sitten ilmaannutkaan juhliin vaikka koko tarjoilu on tehty hänellekin sopivaksi, fuk juu vaan!
Miksi alkaa vääntämään yhdelle suunnilleen pellillistä jotain makeaa leivonnaista? Nykyään on todella hyviä kotimaisia gluteenittomia leivoksia ja leipiä. Kenenkään ei tarvi perehtyä gluteenittomaan leivontaan kun ostaa valmista.
Vieras tajuaa varmaan itse tuoda oman levitteensä siksi, ettei tietenkään oteta veitsillä gluteenisille ja gluteenittomille leiville rasvaa samasta rasiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljoja välttelee moni muukin kuin keliaakikot ja jotkut kestää niitä pieniä määriä. Ja tämä on vanha provo. Keksi jotain uutta.
Ei pitäisi mennä väittämään itseään keliaakikoksi jos välttää muodin vuoksi gluteenia.
Ei pitäisi olettaa kenenkään ruokajuttuja muodiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä taas pienentää hiilijalanjälkeään ja postailee instaan kuvia soijarouhepusseista, made in China. +
Gojimarja-kiwi-gramaattiomena smoothiesta, Evian pullovedestä ym ym
On vegaani
En tunne yhtään tuollaista kasvissyöjää tai vegaania. Kotimainen härkärouhe on rasvahappojenkin puolesta parempi valinta ja raha pysyy Suomessa. Suomalaiset metsämarjat ovat todellista superfoodia. Maailman puhtainta vettä saa hanasta.
Vierailija kirjoitti:
Söikö tää vieras nyt sen yhden pienen palasen sitä mokkapalaa vai vetelikö niin ettei muille riittänyt? Itse en näe ongelmaa siinä, jos vähän muutakin maistaa kuin omia erikoisruokiaan, jos kerran ihminen tietää sen pienen määrän pystyvänsä syömään ilman suurempia ongelmia. Sisareni on laktoosi-intolelerantikko ja saattaa joskus syödä pikkuisen vaikka kermajäätelöä minun luona käydessään. Hän sietää kuitenkin jonkun verran laktoosia ja jos ruokavalio on sinä päivänä ollut muuten laktoositon, ei muutama lusikallinen tavallista kermajäätelöä aiheuta vielä oireita. Minua ei häiritse yhtään tämä asia. Itse hän kyllä tietää, uskaltaako syödä jotain laktoosipitoista vaiko ei.
Oikean keliaakikon ei kyllä kannata edes maistella. Uskokaa jo. Laktoosi-intoleranssi on aivan eri asia.