Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihana viikonlopun "gluteeniton" vieras nappasi lautaselta vehnästä tehtyjä mokkapaloja ihan pokkana

Vierailija
21.01.2019 |

Olin käyttänyt kirjaimellisesti lähes 50 euroa toteuttaakseni tämän yhden "gluteenittoman" vieraan toiveet. Erikseen tehty gluteeniton raakakakku, gluteenitonta pastaa ja gluteenittomia pikkupurtavia. Sitten jossain välissä näin hänen ottavan ihan tavallisia vehnästä tehtyjä mokkapaloja ja sanoin, että "hei älä ota, niissä on vehnää!", niin tämä sanoi hihittäen "no kyllä mä vähän voi syödä kun on niin ihanan herkkulisen näköisiä..."

Eikö ihmiset tajua, että sitä joko ollaan tai sitten ei olla, kun kerrotaan erityisruokavalioista etukäteen ja tehdään toivomuksia???

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhdellä lasten leirillä isä ja poika, joille oli tosiaan gluteenittomat eväät tehty ja ruoat valmistettu taiten, ettei tulis mitään sekaannuksia. Retkillekin varattu omat eväät ja tosiaan erillisesti hanskat kädessä kaikki laitettu. Sitten yhdellä illallisella oli tuoreita sämpylöitä, niin kyllä maistu molemmille! Ja oikein kehui vielä isä makua. Ei siis mitään oikeaa syytä erikoisruokavaliolle, kuhan vaan vissiin oli muotia.. Oli kyllä emännän ilme jännä, kun huomasi, että oli turhaan tehnyt tarkkaa työtä.

Vierailija
22/84 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli työkaverina kanssa feikki gluteeniton. Ravintolassa söi aina puolet mun gluteenittomista leivistä ja jatkoi sitten tavallisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ibs on sitten oma lukunsa, gluteenia siinäkin vältellään mutta ei ihan niin ehdottomasti kuin keliakiassa

Miten niin?

Vierailija
24/84 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen keliaakikko eli joudun terveyteni vuoksi syömään gluteenitonta ruokaa. - Kaikkein typerimpiä keliaakikkoja, tai sellaisena itseään pitävinä olen kohdannut tällä palstalla. Valitettavasti.

Koska kyse keliakiassani ei ole kyse vain hetken muoti tai trendi oikusta, joka menisi ajastaan ohi, kun ihmiset kyllästyy joko muuten vain tai vain siksi, että huomaavat miten kalliiksi gluteenittoman ruokavalion noudattaminen saattaa käydä.  

Ikävää on myös, sen kuinka nämä "vale keliaakikot" kaakattavat ja kotkottavat" ruokavaliostaan, niin ei sellaista tahdo jaksaa kuunnella pidemmän päälle kukaan.

Eikä ole erityisen kivaa sekään, että kun itsellä on todennäköisesti loppuikäni taakkana keliakia sen mukainen ruokavalio, niin kun on tarpeeksi monta "valekeliaakikkoa" luo kuvan, että kyse on vain ja ainoastaan nirsoilusta tai hetken trendioikusta, niin osalle saattaa muodostua voimakkaampi mielikuva,, että oikeastaan minullakin (tai kaikilla jotka ovat keliaakikoita kauemmin) viiraa vain enemmän päässä ja tahallaan aiheutan (tai pyrin aiheuttamaan) muille ylimääräsitä vaivaa nirsoilulla. Ja mahdollsiesti harkitsevat jokaisen keliaakikon kutsumista toiseenkin kertaan silloin kun mietitään, että kuka kutsutaan ja pitäsikö joku jättää kutsumatta,  koska jos ja kun haluaisivat tarjota jotain niin jo se vaatii hieman enempi huomiota, kun ihan mitä tarjottava tahansa ei käy.

Ikäänkuin me kaikki keliaakikot olisimmekon vain tulossa syömään ja arvostelaam tarjottavia ja tietystei ennen kaikkea valsutamaan, mit emme voi syödä. - Sen sijaan, että olsimme saamastamme kutsusta ilosia ja tulisimme ennen kaikkea iloitsemaan ja nauttimaan, minkä vuoski kutsuja nyt on halunnutkin meidät kutsua. - - Itse olen usein tarjoutunut ottamaan tarvittaessa vaikka omat eväät mukaan, samalla kun olen kiittänyt saamastani kutsusta; erityisesti silloin vuosia sitten jolloin nykyistä tietämystä ja tunnettuvuutta keliakian osalta ei vielä ollut. Ei gluteenittoman tarjottavan löytäminen niin vaikeaa ole nykyisin. Mutta itse en vieläkään halua olla vaivaksi.  

Jo mainitusta keliakiasta merkkinä mielenvikaisuudesta osa käyttää osoituksena mm. sitä, että kuinka keliakia ei näy päälle päin tai miten aiemminkaan ollut mitään keliaakikkoja vaan kaikki söivät (mm.) samaa leipää ja nauttivat samaa kermakakkua. 

No aika moni on mennyt nuorempana hautaan erilaisten mahdollisesti sairauksien ja tautien johdosta, joka ei ole näkynyt päältä katsoessa. Siten mahdollsiesti myös enemmän ja vähemmän keliakiankin johdosta, koska yksinkertaisesti oikeaa diagnoosia ei tiedetty. - Saati, että oikea hoito (tarkka ruokavalio) olisi tullut osaksi eloa. 

Vierailija
25/84 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mullakin keliaakikkotyötoveri joka syö kyllä täytekakkua tms, joten onko siinä eroa kuinka vakavasti reagoivat?

Vierailija
26/84 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisesti menee sekaisin vilja-allergia, keliakia ja sitä rataa. Vilja-allerginen ei voi syödä niitä viljoja, joille on allerginen. Voi ehkä syödä ruista, mutta ei vaikkapa ohraa, riippuen siitä mille on allerginen. Jotkut voivat käyttää vähän jotain, mille on allerginen, kun taas toiset saavat hengenvaarallisia oireita.

Keliakiassa ongelmia aiheuttaa viljan gluteeni, jolloin kaikki gluteenia sisältävät viljat ovat täysin kiellettyjä. Oireet voivat olla joillakin lieviä, mutta siitä huolimatta gluteenia pitäisi välttää. Gluteeni tuhoaa keliaakikon suolinukkaa ja voi johtaa myös vakaviin seurauksiin.

Henkilökohtaisesti mua ärsyttää kaikki ruoan kanssa konstailijat. Sairaudet ymmärrän, mutta tuo tuollainen erityiskohtelun vaatiminen silloin, kun ei ole terveydellistä syytä. Sori, en voi ymmärtää. Liian hyvin on asiat, kun on varaa temppuilla ruoan kanssa.

Vierailija
27/84 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saa tehtyä hyviä gluteenittomia ja on ennenkin saanut. Tattari ja hirssi on pahaa, mutta niitä ei enää käytetä pääasiallisesti. Itse teen kääretortut ja täytekakut aina perunajauhoihin, samoin jotkut sekoitukset ovat niin hyviä, ettei eroa huomaa. 

Vierailija
28/84 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloissa töissä tulee vastaan näitä kaikenmaailman muka-allergisia, jotka saavat näkemään punaista. Ei ole ongelmaa tehdä ruokaa, joka sopii tiesmilleallergiselle tai tiettyä ruokavaliota noudattavalle, no problem. Mutta se työmäärä, mikä vaaditaan, kun tarvitaan omat alueet, pannut ja välineet, kun joku on kuolla edes "maito"-sanan maininnasta... ja sitten se sama tyyppi tilaa kahvinsa kermalla ja tunkee pöydässä naapurin Fazerin siniset naamaansa. Argh.

Hauskin oli joskus muinoin rippileirillä, olin Lapissa vaeltamassa viikon verran. Nykyisin olen itsekin kasvissyöjä mutta silloin en ollut. Retkueeseen kuului nuori nainen, joka oli omien sanojensa mukaan fennovegaani. Meidän kaikkien muiden täytyi ottaa rinkkoihin mimmin spesiaalieväitä, jottei hän olisi joutunut pelkällä kaurapuurolla viikon päiviä sinnittelemään. Ihan ok, vaikka vähän painoikin... Kunnes päästiin takaisin sivistyksen pariin sieltä pusikosta, ja ekana neiti tilasi lähimmän huoltsikan ravintolassa itselleen jäätävän kokoisen pihvin. Joillakin vain sitä pokkaa riittää...

Vierailija
29/84 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söikö tää vieras nyt sen yhden pienen palasen sitä mokkapalaa vai vetelikö niin ettei muille riittänyt? Itse en näe ongelmaa siinä, jos vähän muutakin maistaa kuin omia erikoisruokiaan, jos kerran ihminen tietää sen pienen määrän pystyvänsä syömään ilman suurempia ongelmia. Sisareni on laktoosi-intolelerantikko ja saattaa joskus syödä pikkuisen vaikka kermajäätelöä minun luona käydessään. Hän sietää kuitenkin jonkun verran laktoosia ja jos ruokavalio on sinä päivänä ollut muuten laktoositon, ei muutama lusikallinen tavallista kermajäätelöä aiheuta vielä oireita. Minua ei häiritse yhtään tämä asia. Itse hän kyllä tietää, uskaltaako syödä jotain laktoosipitoista vaiko ei.

Vierailija
30/84 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söikö tää vieras nyt sen yhden pienen palasen sitä mokkapalaa vai vetelikö niin ettei muille riittänyt? Itse en näe ongelmaa siinä, jos vähän muutakin maistaa kuin omia erikoisruokiaan, jos kerran ihminen tietää sen pienen määrän pystyvänsä syömään ilman suurempia ongelmia. Sisareni on laktoosi-intolelerantikko ja saattaa joskus syödä pikkuisen vaikka kermajäätelöä minun luona käydessään. Hän sietää kuitenkin jonkun verran laktoosia ja jos ruokavalio on sinä päivänä ollut muuten laktoositon, ei muutama lusikallinen tavallista kermajäätelöä aiheuta vielä oireita. Minua ei häiritse yhtään tämä asia. Itse hän kyllä tietää, uskaltaako syödä jotain laktoosipitoista vaiko ei.

Laktoosi-intoleranssi ei tuhoa suolistoa, mutta aiheuttaa kaasunmuodostusta ja ripulia. Ei voi oikein verrata keliakiaan, jossa suolinukka tuhoutuu gluteenista. Pienikin määrä gluteenia riittää tähän. Uuden nukan kasvaminen voi kestää jopa pari vuotta.

Vierailija
31/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin poliisin.

Vierailija
32/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä erikoisruokavalio provoja. Hoh-hoi.jaa...

Vierailija
33/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mullakin keliaakikkotyötoveri joka syö kyllä täytekakkua tms, joten onko siinä eroa kuinka vakavasti reagoivat?

Keliaakikko ei syö muruakaan gluteenia. Keliakiaa ei ole eri asteista, vaan ihan kaikille keliaakikoille gluteeni tuhoaa suolinukkaa ja on siksi todella haitallista ja usein äärimmäisen kivuliasta. Täytekakun taasen voi tehdä täysin gluteenittomaksi. Jopa aika helposti. 

Vierailija
34/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laktoosi-intoleranssi ei tuhoa suolistoa, mutta aiheuttaa kaasunmuodostusta ja ripulia. Ei voi oikein verrata keliakiaan, jossa suolinukka tuhoutuu gluteenista. Pienikin määrä gluteenia riittää tähän. Uuden nukan kasvaminen voi kestää jopa pari vuotta.

Gluteenia välttelevällä ei välttämättä ole keliakiaa. Eiköhän jokainen ihan itse tiedä, mikä sopii ja mikä ei. 

Vierailija
35/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oikeasti jotkut keliaakikotkin osaavat olla tosi itsetuhoisia. Yhdelle jonka tunsin joskus ei tullut niin pahoja suolisto-oireita kuin esim. minulle, mutta sama syöpäriski ja muut tautiriskit hänellekin tulee silti gluteenista, ja iho-oireita hänelle tuli sitten sitäkin enemmän. Mutta koska maha tuli vain jonkin verran kipeäksi eikä tarvinnut ravata vessassa saatikka sitten lähteä päivystykseen, hän katsoi (ja varmaan vieläkin katsoo) oikeudekseen syödä gluteeniherkkuja silloin kun ne olivat vastustamattomia. Eli oikeastaan aina, kun jotain hyvää oli tarjolla ns. tavallisille ihmisille. Hänen mukaansa gluteeniton ruoka on vaan niin pahaa ja tylsää, eikä gluteenittomista kakuista jne. saa ikinä yhtä hyviä kuin "oikeista".

Ja joo, onhan hänellä oikeus syödä mitä haluaa. Todella vaarallinen oikeus, mutta oikeus silti. Silloin kun tunsin hänet hän oli vieläpä niin nuori, että jokin mahdollinen syöpä vuosien kuluttua ei tuntunut miltään herkullisen kakun rinnalla.

Vierailija
36/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton ei tarkoita automaattisesti keliakiaa. Miksi tätä on niin monen vaikea käsittää? On olemassa myös gluteeniyliherkkyys ja ihan vilja-allergiakin. Noin esimerkiksi. Niissä ei mikään nukka tuhoudu, vaikka gluteenista oireita saakin. 

Vierailija
37/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laktoosi-intoleranssi. Jos vatsa on kunnossa, niin pystyn syömään vähälaktoosisia tuotteita ja ihan laktoosillisiakin vähän ja harvakseltaan. Esim. jouluisin lankean aina suklaakonvehteihin, ja siksi olen joulun välipäivät yleensä sitten vatsa kuralla. Mutta jos joisin maitoa sellaisenaan, niin olisin kyllä tosi kipeä.

Sienet aiheuttavat mulle niin hirveät reaktiot, että oksennan koko seuraavan yön, jos sieniä suuhuni laitan. Siis kaikista kaupan sienisalaateista kanttarelleihin ja tatteihin. Eli niitä en suuhuni laita, vaikka mausta pidänkin.

Eli mä toisaalta ymmärrän, että jos vatsa on kunnossa, niin se saattaa kestää pieniä määriä jotain ruoka-ainetta. Ihminen on heikko. Herkkuihinhan sitä helposti lankeaa silläkin uhalla, että tietää tulevansa kipeäksi. Ymmärrän, että jos joku hankkii erikseen dieettituotteet, niin harmittaahan se, jos tavallisetkin kävisivät. Mutta kyse on siis yleensä määristä. Eli pienen määrän vatsa saattaa kestää. Toki ei kaikilla.

Vierailija
38/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä ihmisten tietämättömyyttä. Itselläni on ibs, ja siedän gluteenia pieninä määrinä. Vehnä on kuitenkin pahin, mutta ohra ja ruis sopivat paremmin. Johonkin mennessä on helpoin ilmoittaa olevansa gluteeniton (kuten suurimmaksi osaksi muutenkin syön), kuin tehdä listausta, että jos pääruokana on pastaa vehnästä sitä en kestä, mutta jos jossakin on vähän ohraa niin se ei haittaa mitään. Tai jos jossain onkin pieni määrä vehnää enkä ole koko päivänä tai viikkona muuten vehnägluteenia syönyt, senkin saatan kestää.

Antakaa vähän armoa meille mahavaivaisille jos ette tarkemmin tiedä, koitamme vain selvitä mahdollisimman terveenä ja ilman pahoja kipuja.

Vierailija
39/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää käytöstä vieraalta. Toisaalta tuossa gluteenittomuudessakin on sävyeroja. Keliaakikko ei siedä hippustakaan, edessä voi olla jopa sairaalareissu jos vahingossa syö gluteenipitoista, ibs on sitten oma lukunsa, gluteenia siinäkin vältellään mutta ei ihan niin ehdottomasti kuin keliakiassa. Sitten on nämä itsensä diagnosoineet gluttaajat jotka vahtivat ruoka-aikana ettei vaan vahingossakaan oo käytetty mihinkään valkoisia jauhoja, mutta jälkiruuaksi mätetään surutta tavallista täytekakkua.

IBS:ssä vältellään viljoja fruktaanin, ei gluteenin takia.

Vierailija
40/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on laktoosi-intoleranssi. Jos vatsa on kunnossa, niin pystyn syömään vähälaktoosisia tuotteita ja ihan laktoosillisiakin vähän ja harvakseltaan. Esim. jouluisin lankean aina suklaakonvehteihin, ja siksi olen joulun välipäivät yleensä sitten vatsa kuralla. Mutta jos joisin maitoa sellaisenaan, niin olisin kyllä tosi kipeä.

Sienet aiheuttavat mulle niin hirveät reaktiot, että oksennan koko seuraavan yön, jos sieniä suuhuni laitan. Siis kaikista kaupan sienisalaateista kanttarelleihin ja tatteihin. Eli niitä en suuhuni laita, vaikka mausta pidänkin.

Eli mä toisaalta ymmärrän, että jos vatsa on kunnossa, niin se saattaa kestää pieniä määriä jotain ruoka-ainetta. Ihminen on heikko. Herkkuihinhan sitä helposti lankeaa silläkin uhalla, että tietää tulevansa kipeäksi. Ymmärrän, että jos joku hankkii erikseen dieettituotteet, niin harmittaahan se, jos tavallisetkin kävisivät. Mutta kyse on siis yleensä määristä. Eli pienen määrän vatsa saattaa kestää. Toki ei kaikilla.

Juuri tämä! Pieni määrä on välillä ok, mutta ateria täynnä allergeenia ja jälkkäriksi vielä vähän lisää allergeenia ei vaan yksinkertaisesti onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän