Ihana viikonlopun "gluteeniton" vieras nappasi lautaselta vehnästä tehtyjä mokkapaloja ihan pokkana
Olin käyttänyt kirjaimellisesti lähes 50 euroa toteuttaakseni tämän yhden "gluteenittoman" vieraan toiveet. Erikseen tehty gluteeniton raakakakku, gluteenitonta pastaa ja gluteenittomia pikkupurtavia. Sitten jossain välissä näin hänen ottavan ihan tavallisia vehnästä tehtyjä mokkapaloja ja sanoin, että "hei älä ota, niissä on vehnää!", niin tämä sanoi hihittäen "no kyllä mä vähän voi syödä kun on niin ihanan herkkulisen näköisiä..."
Eikö ihmiset tajua, että sitä joko ollaan tai sitten ei olla, kun kerrotaan erityisruokavalioista etukäteen ja tehdään toivomuksia???
Kommentit (84)
Lapseni ei ole keliaakikko, mutta saa todella pahoja vatsavaivoja ja kipuja gluteenista, joten ei sitä yleensä syö.
Joskus harvoin voi tehdä poikkeuksen, tietäen kyllä että seuraukset ovat ikävät.
Ei kyllä väitäkään olevansa keliaakikko.
Vanha aihe, mutta ärsyttää ihan sikana. Keliakia on tosiaan sitä että ei voi yhtään gluteenia olla missään ja pitää varoa jauhopölyä yms. Ammattilaisetkaan eivät aina ymmärrä tätä. Maitoallergia ei ole sama kuin laktoosi-intoleranssi, Suomessa vaan on tosi haastavaa olla maidolle allerginen kun leimataan trendipelleksi tai hysteeriseksi. Ollaan varmasti tosi rasittava äiti+tytär, monesti tarjoudutaan ottamaan omat eväät mukaan niin ei tarvitse stressata tai meidän kärsiä. Onneksi löytyy kahviloita missä gluteenitonta ja vegaanista niin voidaan jossain edes käydä :)
Vierailija kirjoitti:
Eikös keliaakikko tule todella kipeäksi jos syö viljoja? Onko hän sitten kuitenkaan aito keliaakikko vai vain jostain muusta syystä gluteenittomalla ruokavaliolla?
Vähän ketjun aiheesta syrjään, itse olen kärsinyt n 15 vuotta suolisto-ongelmista ja nyt tuntuu vihdoin saavan tuosta niskalenkkiä FODMAP-ruokavalion avulla. En ole siis keliaakikko (verikokeen perusteella), mutta gluteenittomat tuotteet on siirtyneet ruokavaliooni. Joskus tulee huteja kuten jos kauraleivässä onkin vehnää enkä ole lukenut tarpeeksi hyvin tuoteselostetta. Joskus omalla vastuullani otan "normaaleita" leivonnaisia, kuten juhannusjuhlissa otin lettuja kun ei ollut oikein gluteenittomia vaihtoehtoja - tämä omalla vastuulla. Ja joskus siitä herkuttelusta on seurauksensa, kuten silloin kun oksensin kermacroisantin välittömästi sen syötyäni. Nämä tilanteet kuitenkin sellaisia että olen itse ostanut tuotteet, sensijaan jos menen jonnekin kyläilemään, yritän olla mahdollisimman vähän vaivaksi isäntäväelle ja jos ilmoitan gluteenittoman ruokavalion, silloin sitä myöskin syön.
Eli, ihan aidosti se gluteeni aiheuttaa minulle suolisto-oireita, joskus kivuliaitakin mutta se on minun oma valintani jos poikkean suositellusta ja en siitä pidä muille mekkalaa - ihan niinkuin jos otan alkoholia, niin se voi aiheuttaa huonon olon sitten seuraavana päivänä (nykyään en tosin enää juuri juokaan). Se on sensijaan moukkamaista, että isäntäväki on nähnyt suuren vaivan erikoisruokavalion suhteen ja sitten ei edes noudateta sitä.
Melkein kaikissa https://yle.fi/uutiset/3-12476086