Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihana viikonlopun "gluteeniton" vieras nappasi lautaselta vehnästä tehtyjä mokkapaloja ihan pokkana

Vierailija
21.01.2019 |

Olin käyttänyt kirjaimellisesti lähes 50 euroa toteuttaakseni tämän yhden "gluteenittoman" vieraan toiveet. Erikseen tehty gluteeniton raakakakku, gluteenitonta pastaa ja gluteenittomia pikkupurtavia. Sitten jossain välissä näin hänen ottavan ihan tavallisia vehnästä tehtyjä mokkapaloja ja sanoin, että "hei älä ota, niissä on vehnää!", niin tämä sanoi hihittäen "no kyllä mä vähän voi syödä kun on niin ihanan herkkulisen näköisiä..."

Eikö ihmiset tajua, että sitä joko ollaan tai sitten ei olla, kun kerrotaan erityisruokavalioista etukäteen ja tehdään toivomuksia???

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloissa töissä tulee vastaan näitä kaikenmaailman muka-allergisia, jotka saavat näkemään punaista. Ei ole ongelmaa tehdä ruokaa, joka sopii tiesmilleallergiselle tai tiettyä ruokavaliota noudattavalle, no problem. Mutta se työmäärä, mikä vaaditaan, kun tarvitaan omat alueet, pannut ja välineet, kun joku on kuolla edes "maito"-sanan maininnasta... ja sitten se sama tyyppi tilaa kahvinsa kermalla ja tunkee pöydässä naapurin Fazerin siniset naamaansa. Argh.

Hauskin oli joskus muinoin rippileirillä, olin Lapissa vaeltamassa viikon verran. Nykyisin olen itsekin kasvissyöjä mutta silloin en ollut. Retkueeseen kuului nuori nainen, joka oli omien sanojensa mukaan fennovegaani. Meidän kaikkien muiden täytyi ottaa rinkkoihin mimmin spesiaalieväitä, jottei hän olisi joutunut pelkällä kaurapuurolla viikon päiviä sinnittelemään. Ihan ok, vaikka vähän painoikin... Kunnes päästiin takaisin sivistyksen pariin sieltä pusikosta, ja ekana neiti tilasi lähimmän huoltsikan ravintolassa itselleen jäätävän kokoisen pihvin. Joillakin vain sitä pokkaa riittää...

sitten erikseen tehdystä ruuasta ei saisi pyytää enempää rahaa, kun siitä perusjutusta. Alkaa jengi kummasti parantumaan sairauksistaan, kun hintaa laittaa lisää.

Maksan ekstraa gluteenittomasta pizzapohjastani aivan kuten olen tähänkin saakka tehnyt. Mikä tässä nyt on niin merkillistä?

Ymmäräthän, ettei pizzasi ole gluteeniton, jos se tehdään siinä samassa keittiössä kuin normaalit pizzat?

Missä pizzeriassa näin?

Melkein kaikissa https://yle.fi/uutiset/3-12476086

Vierailija
82/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei ole keliaakikko, mutta saa todella pahoja vatsavaivoja ja kipuja gluteenista, joten ei sitä yleensä syö.

Joskus harvoin voi tehdä poikkeuksen, tietäen kyllä että seuraukset ovat ikävät.

Ei kyllä väitäkään olevansa keliaakikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aihe, mutta ärsyttää ihan sikana. Keliakia on tosiaan sitä että ei voi yhtään gluteenia olla missään ja pitää varoa jauhopölyä yms. Ammattilaisetkaan eivät aina ymmärrä tätä. Maitoallergia ei ole sama kuin laktoosi-intoleranssi, Suomessa vaan on tosi haastavaa olla maidolle allerginen kun leimataan trendipelleksi tai hysteeriseksi. Ollaan varmasti tosi rasittava äiti+tytär, monesti tarjoudutaan ottamaan omat eväät mukaan niin ei tarvitse stressata tai meidän kärsiä. Onneksi löytyy kahviloita missä gluteenitonta ja vegaanista niin voidaan jossain edes käydä :)

Vierailija
84/84 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös keliaakikko tule todella kipeäksi jos syö viljoja? Onko hän sitten kuitenkaan aito keliaakikko vai vain jostain muusta syystä gluteenittomalla ruokavaliolla?

Vähän ketjun aiheesta syrjään, itse olen kärsinyt n 15 vuotta suolisto-ongelmista ja nyt tuntuu vihdoin saavan tuosta niskalenkkiä FODMAP-ruokavalion avulla. En ole siis keliaakikko (verikokeen perusteella), mutta gluteenittomat tuotteet on siirtyneet ruokavaliooni. Joskus tulee huteja kuten jos kauraleivässä onkin vehnää enkä ole lukenut tarpeeksi hyvin tuoteselostetta. Joskus omalla vastuullani otan "normaaleita" leivonnaisia, kuten juhannusjuhlissa otin lettuja kun ei ollut oikein gluteenittomia vaihtoehtoja - tämä omalla vastuulla. Ja joskus siitä herkuttelusta on seurauksensa, kuten silloin kun oksensin kermacroisantin välittömästi sen syötyäni. Nämä tilanteet kuitenkin sellaisia että olen itse ostanut tuotteet, sensijaan jos menen jonnekin kyläilemään, yritän olla mahdollisimman vähän vaivaksi isäntäväelle ja jos ilmoitan gluteenittoman ruokavalion, silloin sitä myöskin syön.

Eli, ihan aidosti se gluteeni aiheuttaa minulle suolisto-oireita, joskus kivuliaitakin mutta se on minun oma valintani jos poikkean suositellusta ja en siitä pidä muille mekkalaa - ihan niinkuin jos otan alkoholia, niin se voi aiheuttaa huonon olon sitten seuraavana päivänä (nykyään en tosin enää juuri juokaan). Se on sensijaan moukkamaista, että isäntäväki on nähnyt suuren vaivan erikoisruokavalion suhteen ja sitten ei edes noudateta sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä