Ihana viikonlopun "gluteeniton" vieras nappasi lautaselta vehnästä tehtyjä mokkapaloja ihan pokkana
Olin käyttänyt kirjaimellisesti lähes 50 euroa toteuttaakseni tämän yhden "gluteenittoman" vieraan toiveet. Erikseen tehty gluteeniton raakakakku, gluteenitonta pastaa ja gluteenittomia pikkupurtavia. Sitten jossain välissä näin hänen ottavan ihan tavallisia vehnästä tehtyjä mokkapaloja ja sanoin, että "hei älä ota, niissä on vehnää!", niin tämä sanoi hihittäen "no kyllä mä vähän voi syödä kun on niin ihanan herkkulisen näköisiä..."
Eikö ihmiset tajua, että sitä joko ollaan tai sitten ei olla, kun kerrotaan erityisruokavalioista etukäteen ja tehdään toivomuksia???
Kommentit (84)
Kallista ja ylimääräistä vakavakin, jos ei selkeästi kerrota mitä erikoisruokavalio tarkoittaa. Kyllä vaikka juhlien järjestäjälle on hankala tietää mikä sille ibs vaivaavalle juuri hänellä sopii.
Itsellä myös kokemusta. Vegaaninen veti hernesoppaa lihaversiona talkoissa, kun näytti paremmalta. Hän oli kuitenkin erikseen pyytänyt sitä vegaanisoppaa.
Sitten nämä maidottomat ja laktoosittomat. Ilmoittavat rajoitteet ja syövät kuitenkin juuri sitä, mitä heille ei ole varattu. Mm. yhdellä piti olla laktoositon tai maidoton ruoka. Kuitenkin jälkkäri kelpasi ja vaimo selitti, että ei meidän "isukki" ole jälkiruuille ikinä yhtään allerginen!
Oikeasti rajoitteiset sitten kärsivät todella siitä, että näitä urpoja riittää. Ei jollekin asialle voi olla allerginen silloin, kun huvittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa töissä tulee vastaan näitä kaikenmaailman muka-allergisia, jotka saavat näkemään punaista. Ei ole ongelmaa tehdä ruokaa, joka sopii tiesmilleallergiselle tai tiettyä ruokavaliota noudattavalle, no problem. Mutta se työmäärä, mikä vaaditaan, kun tarvitaan omat alueet, pannut ja välineet, kun joku on kuolla edes "maito"-sanan maininnasta... ja sitten se sama tyyppi tilaa kahvinsa kermalla ja tunkee pöydässä naapurin Fazerin siniset naamaansa. Argh.
Hauskin oli joskus muinoin rippileirillä, olin Lapissa vaeltamassa viikon verran. Nykyisin olen itsekin kasvissyöjä mutta silloin en ollut. Retkueeseen kuului nuori nainen, joka oli omien sanojensa mukaan fennovegaani. Meidän kaikkien muiden täytyi ottaa rinkkoihin mimmin spesiaalieväitä, jottei hän olisi joutunut pelkällä kaurapuurolla viikon päiviä sinnittelemään. Ihan ok, vaikka vähän painoikin... Kunnes päästiin takaisin sivistyksen pariin sieltä pusikosta, ja ekana neiti tilasi lähimmän huoltsikan ravintolassa itselleen jäätävän kokoisen pihvin. Joillakin vain sitä pokkaa riittää...
sitten erikseen tehdystä ruuasta ei saisi pyytää enempää rahaa, kun siitä perusjutusta. Alkaa jengi kummasti parantumaan sairauksistaan, kun hintaa laittaa lisää.
Maksan ekstraa gluteenittomasta pizzapohjastani aivan kuten olen tähänkin saakka tehnyt. Mikä tässä nyt on niin merkillistä?
Gluteeniton voisi kertoa onko keliakian vuoksi vai muiden suolistovaivojen. Jos ei ole keliaakikko, niin hänelle voisi uskaltaa jotain kotona tehtyä tarjotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa töissä tulee vastaan näitä kaikenmaailman muka-allergisia, jotka saavat näkemään punaista. Ei ole ongelmaa tehdä ruokaa, joka sopii tiesmilleallergiselle tai tiettyä ruokavaliota noudattavalle, no problem. Mutta se työmäärä, mikä vaaditaan, kun tarvitaan omat alueet, pannut ja välineet, kun joku on kuolla edes "maito"-sanan maininnasta... ja sitten se sama tyyppi tilaa kahvinsa kermalla ja tunkee pöydässä naapurin Fazerin siniset naamaansa. Argh.
Hauskin oli joskus muinoin rippileirillä, olin Lapissa vaeltamassa viikon verran. Nykyisin olen itsekin kasvissyöjä mutta silloin en ollut. Retkueeseen kuului nuori nainen, joka oli omien sanojensa mukaan fennovegaani. Meidän kaikkien muiden täytyi ottaa rinkkoihin mimmin spesiaalieväitä, jottei hän olisi joutunut pelkällä kaurapuurolla viikon päiviä sinnittelemään. Ihan ok, vaikka vähän painoikin... Kunnes päästiin takaisin sivistyksen pariin sieltä pusikosta, ja ekana neiti tilasi lähimmän huoltsikan ravintolassa itselleen jäätävän kokoisen pihvin. Joillakin vain sitä pokkaa riittää...
sitten erikseen tehdystä ruuasta ei saisi pyytää enempää rahaa, kun siitä perusjutusta. Alkaa jengi kummasti parantumaan sairauksistaan, kun hintaa laittaa lisää.
Maksan ekstraa gluteenittomasta pizzapohjastani aivan kuten olen tähänkin saakka tehnyt. Mikä tässä nyt on niin merkillistä?
Ymmäräthän, ettei pizzasi ole gluteeniton, jos se tehdään siinä samassa keittiössä kuin normaalit pizzat?
Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat ei välttämättä tee sitä muodin takia. Mulla vatsa tulee kipeäksi ja saan iho- ja niveloireita jos syön paljon erityisesti vehnää tai ruista. Arjessa pyrin syömään lähes viljatonta ruokaa (lukuunottamatta kaurapuuroa aamulla), ja jos ostan vaikka leipää niin se on gluteenitonta. Juhlissa ja kylässä kuitenkin voin nauttia maltillisesti myös gluteenillisia tuotteita ja kestän mahdollisen seuraavan päivän mahakivun. On vähän kiusallista kun olen tämän selittänyt ja silti mulle varataan joku yksi gluteeniton piiras juhliin, syön kyllä sitten vaan sitä, mutta en haluaisi tehdä numeroa ruokavaliosta kun keliakiaa ei kuitenkaan ole. Törkeää kyllä mielestäni on vaatia gluteenitonta syötävää ja syödä kuitenkin tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söikö tää vieras nyt sen yhden pienen palasen sitä mokkapalaa vai vetelikö niin ettei muille riittänyt? Itse en näe ongelmaa siinä, jos vähän muutakin maistaa kuin omia erikoisruokiaan, jos kerran ihminen tietää sen pienen määrän pystyvänsä syömään ilman suurempia ongelmia. Sisareni on laktoosi-intolelerantikko ja saattaa joskus syödä pikkuisen vaikka kermajäätelöä minun luona käydessään. Hän sietää kuitenkin jonkun verran laktoosia ja jos ruokavalio on sinä päivänä ollut muuten laktoositon, ei muutama lusikallinen tavallista kermajäätelöä aiheuta vielä oireita. Minua ei häiritse yhtään tämä asia. Itse hän kyllä tietää, uskaltaako syödä jotain laktoosipitoista vaiko ei.
Oikean keliaakikon ei kyllä kannata edes maistella. Uskokaa jo. Laktoosi-intoleranssi on aivan eri asia.
Eivät ihmiset tajua mikä on suolinukka ja mikä sen tarkoitus on.
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa oikeasti keliakiaa sairastaville, jos käytetään termejä epäselvästi tai toivotaan että ruoat tehdään erikseen tai tarkan protokollan mukaan silloin kun syö muusta syystä gluteeenitonta ruokaa ilman keliakiaa.
Ihan turhaa ajan ja rahan käyttöä tehdä ruoka tarkasti eristettynä, jos ei ole keliakiaa.
Keliakiaa sairastaville taas terveyden kannalta tosi tosi tarkkaa.
Itse selitän aina erityisruokavalioisille, että käytin tätä ja tätä tehdessä näitä vehkeitä, tein tällä pöydällä jne. asioita. Osa huitaisee kädellä, että ei se niin tarkkaa ole. Osa kiittää ja uskaltaa kysyä lisää, jos tarvetta on. Monelle on tosi tärkeää, että saa jossain kylässä oikeasti turvallista tarjottavaa. Sen haluan heille todellakin suoda.
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton voisi kertoa onko keliakian vuoksi vai muiden suolistovaivojen. Jos ei ole keliaakikko, niin hänelle voisi uskaltaa jotain kotona tehtyä tarjotakin.
Voisi olla selkeää!
Tai muutenkin että vaikka vatsavaivojen takia ei voi syödä kaikkea. Jokuhan voi gluteenittomana tarjota vaikka kaalia tai jotain hankalasti sulavaa kun ajatteli että pitää olla vain gluteeniton annos vaikka todellinen ongelma olisi muu kuin keliakia
Vierailija kirjoitti:
En ikinä sano itseäni gluteenia vältteleväksi. Sanon suoraan, että minulla on keliakia.
En tiedä, että mitä gastroenterologia te konsultoitte sitten kun ihmiset kertovat kuvauksia vaivoistaan. Itse en lähtisi leikkimään kotilääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmäräthän, ettei pizzasi ole gluteeniton, jos se tehdään siinä samassa keittiössä kuin normaalit pizzat?
Ymmärrätkö, että tukusta saa valmiita gluteenittomia, yksittäispakattuja pizzapohjia? Pizza rakennetaan sen päälle ja paistetaan heti. Ei se pyöri tai loju jossain jauhopölyssä. Kädethän pestään kyynärpäitä myöten ja/tai hanskat vaihdetaan muutenkin kun käsitellään gluteenittomia tuotteita.
Mun poika on oikeasti vehnälle allerginen ja aika pahasti - myös muillekin jutuille ja viljoistakin gluteenittomissakin on mikä ei käy, esim. tattari ja gluteeniton kaurakaan. (ohra kotimaista taas käy) Rupesin muistelemaan, niin kaksi tällaista välillä gluteenitonta tunnen ja juuri tällä twistillä, että gluteenitonta, mutta jos tarjolla on jotain vaikkapa täytekakkua, kaikki käy. Tällaisten takia pojallekin sanotaan "ei kai se pieni määrä haittaa" No haittaa, hän istuu vessassa koko illan siitä pienestäkin määrästä, kun vatsa menee täysin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös kokemusta. Vegaaninen veti hernesoppaa lihaversiona talkoissa, kun näytti paremmalta. Hän oli kuitenkin erikseen pyytänyt sitä vegaanisoppaa.
Sitten nämä maidottomat ja laktoosittomat. Ilmoittavat rajoitteet ja syövät kuitenkin juuri sitä, mitä heille ei ole varattu. Mm. yhdellä piti olla laktoositon tai maidoton ruoka. Kuitenkin jälkkäri kelpasi ja vaimo selitti, että ei meidän "isukki" ole jälkiruuille ikinä yhtään allerginen!
Oikeasti rajoitteiset sitten kärsivät todella siitä, että näitä urpoja riittää. Ei jollekin asialle voi olla allerginen silloin, kun huvittaa...
Oikea vegaani ei kuollutta eläintä soppaan halua, joten varmaan joku sekasyöjä halusi esittää jonkun erikoistoiveen huvikseen. Menihän se lihaton hernesoppa varmaan myös talkooporukan kasvissyöjille kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä sano itseäni gluteenia vältteleväksi. Sanon suoraan, että minulla on keliakia.
En tiedä, että mitä gastroenterologia te konsultoitte sitten kun ihmiset kertovat kuvauksia vaivoistaan. Itse en lähtisi leikkimään kotilääkäriä.
Aika paljon on gluteenia muista syistä välttäviä niin kyllä jos jotain juhlia isännöi tai emännöi niin helpommalla pääsee jos tietää että kuinka tarkkaan pitää olla varovainen ruokien kanssa. Voiko käyttää samoja leikkuulautoja tai astioita yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pizzeriassa näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on gluteenia muista syistä välttäviä niin kyllä jos jotain juhlia isännöi tai emännöi niin helpommalla pääsee jos tietää että kuinka tarkkaan pitää olla varovainen ruokien kanssa. Voiko käyttää samoja leikkuulautoja tai astioita yms
Eikö muka voi tehdä eri astioissa? Onko pakko tehdä itse jos ei pysty tekemään kunnolla? Miksei voi ostaa valmista? Eivät kaikki ihmiset syö makeaa mahan täydeltä. Jos haluaa leipoa niin kääretorttu perunajauhosta. Edullinen ja helppo. Sopii kaikille kun täyteen valitsee oikein.
Yksi virhe muutenkin tarjoilussa on olettaa, että kaikki haluavat yhtä paljon kermavaahtoa, sokerikoristeita tai sokerisia kastikkeita. Ainakin kermavaahdon ja kastikkeet voi tarjota erikseenkin.
Ilisin varmaan kysynyt, voinko ensi kerralla suunnitella sinua varten samat leivonnaiset kuin muillekin. Olisko ok?
No kyllä on aika hankalaa jos toivotte kakunkin kaikille perunajauhoista, kermavaahto ja täytteet omista kipoistaan.
Ei kuulosta enää juhlalta ja kakulta.
kas kun et mennyt ottamaan pois olisit ahminut omaan kitaasi kyllä keliaatikkokin pystyy syömään vehnää pieniä määriä. mitä muuta sinulla on häntä vastaan kerro
Inhottavaa oikeasti keliakiaa sairastaville, jos käytetään termejä epäselvästi tai toivotaan että ruoat tehdään erikseen tai tarkan protokollan mukaan silloin kun syö muusta syystä gluteeenitonta ruokaa ilman keliakiaa.
Ihan turhaa ajan ja rahan käyttöä tehdä ruoka tarkasti eristettynä, jos ei ole keliakiaa.
Keliakiaa sairastaville taas terveyden kannalta tosi tosi tarkkaa.