Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini ei löydä tet-paikkaa.

Vierailija
20.01.2019 |

Viime viikolla piti palauttaa soppari kouluun mutta paikkaa ei ole löytänyt.
Mitä nyt tapahtuu? Jos ei siis paikkaa löydä?
Koulusta vaan neuvoivat etsimään.
Käynyt kyselemässä useammasta paikasta. Pyytävät lähettämään sähköpostia. Ei vastausta yhteenkään vaikka uudestaan laitettu.

Kommentit (174)

Vierailija
81/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ja mieheni olemme niin vanhoja, ettei meidän kouluaikanamme ollut mitään tet-harjoitteluja.

Siksi olimmekin aika ihmeissämme, kun oma lapsi kertoi, että sellainen paikka pitäisi jostain saada. Itse olen siis suunnilleen kuin Inkeri Ankeinen, miksi kaiken pitää aina muuttua...

Huolissani sivusta katsoimme, kun oma lapsi yritti sitä tettiä itsellern saada ja päätyi paikkaan, josta ei tykännyt. Mutta tosiaan, se hyöty siitä ainakin oli, ettei halua töihin sille alalle, jossa kävi harjoittelun.

:D

Voihan asiat tosiaan ajatella noin positiivisestikin.

Vierailija
82/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella työpaikalla on työntekijät sanoneet ettei halua tettiläisiä pyörimään jalkoihin.

Heistä on kuitenkin lisähommaa.

Kertoo ikävistä työntekijöistä tuollainen asenne. Kun työpaikan ilmapiiri on terve ja kunnossa ovat tet-tiläiset tervetulleita .Erinomainen työpaikan ilmapiirin mittari on se kuinka nuoria tet-tiläisiä kohdellaan.

Oikeasti hyviä tettiläisiä on harvassa ja kun muutama ei niin hyvä on maleksinut nurkissa parin viikon ajan, niin jostakin syystä kenelläkään ei riitä intoa heidän paimentamiseen. Se ei todellakaan kerro ikävästä ilmapiiristä, vaan siitä, että hyvin pyörivässä firmassa asioiden pitää sujua tarkalleen aikataulussaan ja laadun pysyä hyvänä. Siinä tavoitteessa ei joku perään katsottava 15 vuotias ole välttämättä mikään ideaali. Jos joka ikistä hommaa pitää neuvoa kolme kertaa ja sittenkin se menee päin seiniä, niin työaika menee täydellisen hukkaan ja se ei naurata ketään.

Tettiläisestä voi olla apua vaikka vanhusten ja lasten kanssa, kaupoissa ja paikoissa, jossa ylimääräistä pientä puuhaa löytyy, mutta aikataulutus ei ole niin tiukka.

Tettiläisen ei ole edes tarkoitus tehdä niitä hommia! Hän ei ole työharjoittelija, vaan työelämään tutustuja.

Ihan käaittämätöntä, ettei työpaikalla tajuta tätä. Minunkin 14-vuotiaalle oli annettu illalla löksiäisiksi työpaikan kaikki avaimet ja käsketty avata paikka yksinään aamulla.

Hän ei voi olla vastuussa tuolla lailla tet-paikassa!

Sinun 14-vuotias taisikin olla poikkeuksellisen fiksu. Hän oppi iltaan mennessä koko alan niin että jo lähtiessä oli duunipaikasta vastuussa , yllennettin jo illalla toimitusjohtajaksi avaimet käteen-periaatteella.  Vähänkö olisin ylpeä vanhempi!

Oli kuule kunnalla töissä ja näköjään siellä työntekijöiksi pääsee ihan kuka vaan törppö. Todellakin kuvitteli, ertä voi itse tulla myöhemmin töihin, kun lykkää vastuun 14-vuotiaalle. Ja kaiken huipuksi siellä olisi sitten ollut vastuussa vielä lapsista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysykää seurakunnalta, esimerkiksi hautausmaalla on ollut tet-harjoittelijoita kausityöntekijöiden joukossa (haravoimassa, jne). Mukava tet-paikka, kannattaa kysyä.

Mitä talvella haravoidaan?

Metsiä :D

Vierailija
84/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kysytty huoltofirmoista?Nyt on paljon lumitöitä ja töitä varmaan huoltoyhtiöillä riittää.

Vierailija
85/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet citymarkettiin kärryjä työntämään

Vierailija
86/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella työpaikalla on työntekijät sanoneet ettei halua tettiläisiä pyörimään jalkoihin.

Kertoo ikävistä työntekijöistä tuollainen asenne. Kun työpaikan ilmapiiri on terve ja kunnossa ovat tet-tiläiset tervetulleita .Erinomainen työpaikan ilmapiirin mittari on se kuinka nuoria tet-tiläisiä kohdellaan.

Oikeasti hyviä tettiläisiä on harvassa ja kun muutama ei niin hyvä on maleksinut nurkissa parin viikon ajan, niin jostakin syystä kenelläkään ei riitä intoa heidän paimentamiseen. Se ei todellakaan kerro ikävästä ilmapiiristä, vaan siitä, että hyvin pyörivässä firmassa asioiden pitää sujua tarkalleen aikataulussaan ja laadun pysyä hyvänä. Siinä tavoitteessa ei joku perään katsottava 15 vuotias ole välttämättä mikään ideaali. Jos joka ikistä hommaa pitää neuvoa kolme kertaa ja sittenkin se menee päin seiniä, niin työaika menee täydellisen hukkaan ja se ei naurata ketään.

Tettiläisestä voi olla apua vaikka vanhusten ja lasten kanssa, kaupoissa ja paikoissa, jossa ylimääräistä pientä puuhaa löytyy, mutta aikataulutus ei ole niin tiukka.

Tettiläisen ei ole edes tarkoitus tehdä niitä hommia! Hän ei ole työharjoittelija, vaan työelämään tutustuja.

Ihan käaittämätöntä, ettei työpaikalla tajuta tätä. Minunkin 14-vuotiaalle oli annettu illalla löksiäisiksi työpaikan kaikki avaimet ja käsketty avata paikka yksinään aamulla.

Mikä paikka? Eihän se nyt ole kovin vaikeaa avata joku toimisto. Hienoa on ollut, että tettiläiseen on luotettu niin paljon, että avaimet on hänelle annettu. Ottaisin sen hyvänä asiana ja siitä luotettavuudesta tulisi olla maininta myös työtodistuksessa.

Työntekijät ovat kuitenkin vastuussa töistään ja jos heidän aikansa menee siihen, että he selittävät tettiläiselle kuusi kertaa miten joku kopiokone toimii, niin hommat kusevat kyllä nopeasti. Sen varmaan ymmärtänet?

Vierailija
87/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin ainakin Stoccalle, Sokokselle, Kotipizzaan, Mäkkärille, Prismaan, päiväkoteihin ja Mustiin ja Mirriin otettiin tettiläisiä. Hakijoita oli paljon, mutta kaikki pääsi jonnekin. Osaan kysyttiin henkilökohtaisesti, osaan haettiin sähköpostitse.

Vierailija
88/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli aikoinaan vaikeuksia löytää tet-paikka, koska asuin pikkupaikkakunnalla.

Muutama ehdotus:

- kaupat (ruokakaupat, kirjakauppa, vaatekaupat, huonekalukaupat, yms.)

- kirjasto

- päiväkodit, koulut

- kustantamo tai kunnan/kaupungin lehti

- kahvilat, ravintolat

- elokuvateatteri

Onko varmasti kaikista yrityksistä kysytty ja kaikki paikat käyty läpi? Kyllähän nyt jonnekin pitää päästä... Työnantajat kyllä tekevät väärin, jos ei nuorta voi edes tettiin ottaa. Näinkä sitä syrjäytymistä estetään ja työllisyyttä nostetaan? Surullista, että nuorten työnhausta tehdään näin vaikeaa.

Minulla on pieni firma ja olen ollut työnantajana. Mikään ei ole tylsempää kuin maleksiva peukaloita pyörittävä tai huonosti hommiaan tekevä työharjoittelija! Muutama sellainen on osunut kohdalle ja ei osu enää. En todellakaan laita enää yhtään omaa tai työntekijäni kallista aikaa jonkun luuserinpuolikkaan kaitsemiseen ja huonon työn paikkaamiseen.

Minulla on ollut myös pari todella hyvää harjoittelijaa ja he ovat saaneet myös kesätyöpaikan firmastani.

Nämä nyt on 8-9 luokkalaisia lapsia. Pitääkö aina ottaa niin tosissaan, että on hirveästi hyötyä. Voisihan vaikka inventoida kahvihuoneen haarukat ja lusikat ja pyyhkiä kaapit.

Oikeasti? En tarvitse sellaista apua ja en kirjoita sellaisesta yhden yhtä työtodistusta. Miten se auttaisi edes lasta tutustumaan työelämään, jos hän laskee lusikoita kaksi viikkoa? Työelämään tutustuminen on työelämään tutustumista ja se ei saa olla mikään suojatyöpaikka, jossa aika menee hengatessa niin kuin useammalla teinillä kotona menee. Työpaikalla tehdään jotakin töitä, otetaan niistä vastuu, opetellaan tekemään ne loppuun asti, kysymään tarvittaessa apua ja ollaan myönteisellä mielellä oppimaan uutta.

Onko lapsesi muuten taksvärkkipäivinäkin kotona nukkumassa ja maksat hänen nukkumisestaan?

Vierailija
89/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini aloitti ekalla kertaa haun ihan liian myöhään eikä paikkaa löytynyt. Menivät sitten opon kanssa yhdessä kysymään mieluisasta paikasta ja sai sen. Toisella kertaa haki ajoissa ja valittiin myös tosi kivaan paikkaan, mihin ei ekalla kertaa päässyt, kun joku toinen oli jo valittu.

Autoin muotoilemaan sähköpostit, neuvoin että soitetaan perään tai mennään käymään ja miten esittäydytään. Kaikista paikoista tuli vastaus.

Vierailija
90/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poika käynyt kysymässä Lidl:ssä?

Meillä on kaksi lapsista tehnyt sen 7. luokan TET:n Lidl:ssa, siellä sanottiin että heillä "politiikkaan" kuuluu ottaa TET:läisiä. Ihan menivät kassalta kysymään ja kassa pyysi vuoropäällikön paikalle jonka kanssa sitten tehtiin soppari. Kuopus meni vielä ihan viimetipassa kysymään ja silti pääsi.

Oli vielä ihan hyödyllinen TET, keskimmäinen pääsi sitten 16-vuotiaana kesätöihin Prismaan hyllyttämään kun oli vähän kokemustakin.

Vierailija
91/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä vähän liikaa vaadittu, mutta toisaalta hyvä että on luotettu ja annettu vastuuta. Jos tettiläisestä ei ole hyötyä firmalle, niin miksi firma sen sinne ottaisi?

Vierailija
92/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä ja mieheni olemme niin vanhoja, ettei meidän kouluaikanamme ollut mitään tet-harjoitteluja.

Siksi olimmekin aika ihmeissämme, kun oma lapsi kertoi, että sellainen paikka pitäisi jostain saada. Itse olen siis suunnilleen kuin Inkeri Ankeinen, miksi kaiken pitää aina

Siis olette jotain sotien aikaa syntyneitä ja teillä on teini kuitenkin? Itse olen syntynyt 60-luvulla, aloitin kansakoulussa jne . Ja kyllä meillä oli tetti yläasteella, kahdessa eri paikassa piti tehdä.

Vierailija
93/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhemmat mitenkään ehdi kuljettaa nuoria kauas tet-paikalle ja takaisin joka päivä, koko viikon ajan, kun välimatkat on tosi pitkät isompiin keskuksiin. Tet on siinä mielessä vähän huonosti toimiva juttu. /quote]

Eikös ideana ole työelämään tutustuminen, eikä töihinkään vanhemmat kuskaa joka päivä, vaan itse sinne on hankkiuduttava paikan päälle. Kyllähän Suomessa julkinen liikenne on aika hyvin järjestettyä nykyään.

Vierailija
94/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht' yksinkertaisia hommia töitä 14-15 v. mistä löytää? Istuuko teini vieressä ja katsoo kun aikuiset tekevät töitä? Tekee itse?

Lapsi on 8. luokalla eikä vanhemmille ole tullut mitään infoa tai päivämääriä kyseisestä jaksosta.

Monilla työpaikoilla on kiire ja työntekijöitä vähän eikä lisäpaimennusta haluta.

Vierailija
95/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhemmat mitenkään ehdi kuljettaa nuoria kauas tet-paikalle ja takaisin joka päivä, koko viikon ajan, kun välimatkat on tosi pitkät isompiin keskuksiin. Tet on siinä mielessä vähän huonosti toimiva juttu. /quote]

Eikös ideana ole työelämään tutustuminen, eikä töihinkään vanhemmat kuskaa joka päivä, vaan itse sinne on hankkiuduttava paikan päälle. Kyllähän Suomessa julkinen liikenne on aika hyvin järjestettyä nykyään.

Sinulla ei ole mitään käsitystä Suomen julkusesta liikeenteestä, jos pidät sitä hyvin järjestettynä ympäri Suomea.

Vierailija
96/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä vähän liikaa vaadittu, mutta toisaalta hyvä että on luotettu ja annettu vastuuta. Jos tettiläisestä ei ole hyötyä firmalle, niin miksi firma sen sinne ottaisi?

Tet on TyöElämään Tutustumista. Ei työn teettämistä.

Ja onhan  siitä tutustujastakin hyötyä monin tavoin esim leikkipuistossa, mutta ei häntä voi yksin sinne vastaamaan jättää.

Vierailija
97/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli aikoinaan vaikeuksia löytää tet-paikka, koska asuin pikkupaikkakunnalla.

Muutama ehdotus:

- kirjasto

- päiväkodit, koulut

- kahvilat, ravintolat

- elokuvateatteri

Onko varmasti kaikista yrityksistä kysytty ja kaikki paikat käyty läpi? Kyllähän nyt jonnekin pitää päästä... Työnantajat kyllä tekevät väärin, jos ei nuorta voi edes tettiin ottaa. Näinkä sitä syrjäytymistä estetään ja työllisyyttä nostetaan? Surullista, että nuorten työnhausta tehdään näin vaikeaa.

Minulla on pieni firma ja olen ollut työnantajana. Mikään ei ole tylsempää kuin maleksiva peukaloita pyörittävä tai huonosti hommiaan tekevä työharjoittelija! Muutama sellainen on osunut kohdalle ja ei osu enää. En todellakaan laita enää yhtään omaa tai työntekijäni kallista aikaa jonkun luuserinpuolikkaan kaitsemiseen ja huonon työn paikkaamiseen.

Minulla on ollut myös pari todella hyvää harjoittelijaa ja he ovat saaneet myös kesätyöpaikan firmastani.

Nämä nyt on 8-9 luokkalaisia lapsia. Pitääkö aina ottaa niin tosissaan, että on hirveästi hyötyä. Voisihan vaikka inventoida kahvihuoneen haarukat ja lusikat ja pyyhkiä kaapit.

Oikeasti? En tarvitse sellaista apua ja en kirjoita sellaisesta yhden yhtä työtodistusta. Miten se auttaisi edes lasta tutustumaan työelämään, jos hän laskee lusikoita kaksi viikkoa? Työelämään tutustuminen on työelämään tutustumista ja se ei saa olla mikään suojatyöpaikka, jossa aika menee hengatessa niin kuin useammalla teinillä kotona menee. Työpaikalla tehdään jotakin töitä, otetaan niistä vastuu, opetellaan tekemään ne loppuun asti, kysymään tarvittaessa apua ja ollaan myönteisellä mielellä oppimaan uutta.

Onko lapsesi muuten taksvärkkipäivinäkin kotona nukkumassa ja maksat hänen nukkumisestaan?

Ei nykyään tehdä mitään kahden viikon TET-harjoitteluja.

Riippuu varmaan vähän kunnasta, mutta yleisimmin TET tehdään niin, että 7. luokalla on kaksi päivää (6 h/päivä) ja 8. luokalla viikko.

Meidän lasten koulussa oli noiden lisäksi yksi TET-päivä koululla, jolloin auttoivat ruokalassa ja kiersivät siistijöiden mukana.

Vierailija
98/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi olimmekin aika ihmeissämme, kun oma lapsi kertoi, että sellainen paikka pitäisi jostain saada. Itse olen siis suunnilleen kuin Inkeri Ankeinen, miksi kaiken pitää aina

Siis olette jotain sotien aikaa syntyneitä ja teillä on teini kuitenkin? Itse olen syntynyt 60-luvulla, aloitin kansakoulussa jne . Ja kyllä meillä oli tetti yläasteella, kahdessa eri paikassa piti tehdä.

Se oli vain huomattavasti lyhyempi 1-2 päivää. Kyseistä yläasteen harjoittelusta ei kyllä omalla kohdallani ollut mitään hyötyä.

Vierailija
99/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama ehdotus:

- kirjasto

- päiväkodit, koulut

- kahvilat, ravintolat

- elokuvateatteri

Riippuu varmaan vähän kunnasta, mutta yleisimmin TET tehdään niin, että 7. luokalla on kaksi päivää (6 h/päivä) ja 8. luokalla viikko.

Meidän lasten koulussa oli noiden lisäksi yksi TET-päivä koululla, jolloin auttoivat ruokalassa ja kiersivät siistijöiden mukana.

Eiköhän ysillä tule vielä lisää TET päiviä...

Vierailija
100/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama ehdotus:

- kirjasto

- päiväkodit, koulut

- kahvilat, ravintolat

- elokuvateatteri

Kyllä ainakin Helsingissä on tettiä nimenomaan kaksi viikon jaksoa.