Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini ei löydä tet-paikkaa.

Vierailija
20.01.2019 |

Viime viikolla piti palauttaa soppari kouluun mutta paikkaa ei ole löytänyt.
Mitä nyt tapahtuu? Jos ei siis paikkaa löydä?
Koulusta vaan neuvoivat etsimään.
Käynyt kyselemässä useammasta paikasta. Pyytävät lähettämään sähköpostia. Ei vastausta yhteenkään vaikka uudestaan laitettu.

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella työpaikalla on työntekijät sanoneet ettei halua tettiläisiä pyörimään jalkoihin.

Heistä on kuitenkin lisähommaa.

Kertoo ikävistä työntekijöistä tuollainen asenne. Kun työpaikan ilmapiiri on terve ja kunnossa ovat tet-tiläiset tervetulleita .Erinomainen työpaikan ilmapiirin mittari on se kuinka nuoria tet-tiläisiä kohdellaan.

On totta tuokin, mutta monella työpaikalla on oikeasti kiire ja jos ylimääräistä vielä tulee, niin se on aina lisähommaa

Vierailija
62/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselin jo omalta työpaikaltani mutta eivät ota kun pitää tehdä salassapitosopparit ja muita selvityksiä.

Ap

Mun työnantaja otti mielellään tettiin, ei teini pääse lähellekään mitään salassapidettäviä juttuja.

Ja vaikka pääsisikin, niin kyllä 14-15 -vuotias osaa pitää päänsä kiinni. Apteekit ovat erittäin yleisiä tet -paikkoja (itsekin olin yhdessä) ja nehän ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokmannille otettiin mieluusti. Työtä oli paljon, nostelua ja purkua. Ihan hentoiselle nuorelle ei sopivinta...no, saahan siinä treenin samalla.

Tokmanni on tosikiva tet-paikka! Voi myös säkällä päästä kesätöihin kun hoitaa homman kotiin mallikkaasti. Samoin seurakunnan hommat on hyviä jatkoa ajatellen jos tykästyy alaan ja tekee hyvin hommansa.

Vierailija
64/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teini soittanut?

Jos on laittanut sähköpostia,eikä mitään kuulu esim.viikkoon,voi soittaa ja kysyä onkohan hakemus tullut perille. Posti on voinut mennä esim. roskapostiin.

Vierailija
65/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä sen kanssa, joka kirjoitti, että tet-systeemin voisi lopettaa. Enemmän huolta kuin hyötyä siitä oli ainakin meidän perheessä. Ensin kova stressi ja sitten tympeä ja tyly työpaikka, johon tutustua.

Vierailija
66/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi olla ainoa, jonka mielestä tässä on ap:lla jotain outoa selittelyn makua, ollaan jo valmiiksi asennoiduttu siihen, että poika ei saa paikkaa ja sillä selvä. Hyviä vinkkejä on tullut jo sivutolkulla ja aina kaikessa on jotain vikaa. 🙄

Vierailija
67/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysykää seurakunnalta, esimerkiksi hautausmaalla on ollut tet-harjoittelijoita kausityöntekijöiden joukossa (haravoimassa, jne). Mukava tet-paikka, kannattaa kysyä.

Mitä talvella haravoidaan?

Koskee tietty loppuvuoden tet-tiläisiä.

Vierailija
68/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi olla ainoa, jonka mielestä tässä on ap:lla jotain outoa selittelyn makua, ollaan jo valmiiksi asennoiduttu siihen, että poika ei saa paikkaa ja sillä selvä. Hyviä vinkkejä on tullut jo sivutolkulla ja aina kaikessa on jotain vikaa. 🙄

Ideat tulee ihmisiltä jotka ei tiedä mitään ja sitten kun niihin vastataan, suututaan.

Vierailija
69/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideat tulee ihmisiltä jotka ei tiedä mitään ja sitten kun niihin vastataan, suututaan.

Mä vähän luulen, että about jokainen tänne vastannut on joko a)itse etsinyt itselleen tet-paikan yläasteella tai b)auttanut lastaan etsimään paikkaa.

Itse kuulun ensimmäisiin, joten kehtaan väittää tietäväni asiasta jotain. 🙂

Vierailija
70/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä sen kanssa, joka kirjoitti, että tet-systeemin voisi lopettaa. Enemmän huolta kuin hyötyä siitä oli ainakin meidän perheessä. Ensin kova stressi ja sitten tympeä ja tyly työpaikka, johon tutustua.

Työelämään tutustumisjakso on hyvin terveellinen kokemus nuorelle. Siinä näkee mitä se arki on, ei pelkkää some-elämää ja selfieitä. Sinun on herättävä aamuisin tultava paikalla ja suoriuduttava annetuista työtehtävistä, sekä tultava toimeen työntekijäiden kanssa jotka kaikki eivät olekaan mukavia.

On tosiaankin olemassa tylyjä, tylsiä ja tympeitä työpaikkoja joista vanhemmat joutuvat sen leivän repimään. Tämä on antanut monelle kummasti opiskeluintoa suhtautua kouluun ja jatko-opintoihin tosissaan.

Vierailija
71/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai vähän niinkuin ihan oikeassakin työelämässä? Se on vaan ja ainoastaan hyvä, että opitaan nuoresta asti, mitä työelämä (ja työnhaku) oikeasti on.

Vierailija
72/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella työpaikalla on työntekijät sanoneet ettei halua tettiläisiä pyörimään jalkoihin.

Kertoo ikävistä työntekijöistä tuollainen asenne. Kun työpaikan ilmapiiri on terve ja kunnossa ovat tet-tiläiset tervetulleita .Erinomainen työpaikan ilmapiirin mittari on se kuinka nuoria tet-tiläisiä kohdellaan.

Oikeasti hyviä tettiläisiä on harvassa ja kun muutama ei niin hyvä on maleksinut nurkissa parin viikon ajan, niin jostakin syystä kenelläkään ei riitä intoa heidän paimentamiseen. Se ei todellakaan kerro ikävästä ilmapiiristä, vaan siitä, että hyvin pyörivässä firmassa asioiden pitää sujua tarkalleen aikataulussaan ja laadun pysyä hyvänä. Siinä tavoitteessa ei joku perään katsottava 15 vuotias ole välttämättä mikään ideaali. Jos joka ikistä hommaa pitää neuvoa kolme kertaa ja sittenkin se menee päin seiniä, niin työaika menee täydellisen hukkaan ja se ei naurata ketään.

Tettiläisestä voi olla apua vaikka vanhusten ja lasten kanssa, kaupoissa ja paikoissa, jossa ylimääräistä pientä puuhaa löytyy, mutta aikataulutus ei ole niin tiukka.

Vierailija
73/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli aikoinaan vaikeuksia löytää tet-paikka, koska asuin pikkupaikkakunnalla.

Muutama ehdotus:

- kaupat (ruokakaupat, kirjakauppa, vaatekaupat, huonekalukaupat, yms.)

- kirjasto

- päiväkodit, koulut

- kustantamo tai kunnan/kaupungin lehti

- kahvilat, ravintolat

- elokuvateatteri

Onko varmasti kaikista yrityksistä kysytty ja kaikki paikat käyty läpi? Kyllähän nyt jonnekin pitää päästä... Työnantajat kyllä tekevät väärin, jos ei nuorta voi edes tettiin ottaa. Näinkä sitä syrjäytymistä estetään ja työllisyyttä nostetaan? Surullista, että nuorten työnhausta tehdään näin vaikeaa.

Minulla on pieni firma ja olen ollut työnantajana. Mikään ei ole tylsempää kuin maleksiva peukaloita pyörittävä tai huonosti hommiaan tekevä työharjoittelija! Muutama sellainen on osunut kohdalle ja ei osu enää. En todellakaan laita enää yhtään omaa tai työntekijäni kallista aikaa jonkun luuserinpuolikkaan kaitsemiseen ja huonon työn paikkaamiseen.

Minulla on ollut myös pari todella hyvää harjoittelijaa ja he ovat saaneet myös kesätyöpaikan firmastani.

Nämä nyt on 8-9 luokkalaisia lapsia. Pitääkö aina ottaa niin tosissaan, että on hirveästi hyötyä. Voisihan vaikka inventoida kahvihuoneen haarukat ja lusikat ja pyyhkiä kaapit.

Vierailija
74/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän luulen, että about jokainen tänne vastannut on joko a)itse etsinyt itselleen tet-paikan yläasteella tai b)auttanut lastaan etsimään paikkaa.

Itse kuulun ensimmäisiin, joten kehtaan väittää tietäväni asiasta jotain. 🙂

A) niistä omista yläasteajoista voi olla 20 vuotta aikaa - ei tiedä mitään nykytilanteesta, b) ks vastaus a, c) sekoittaa tetiläisen työharjoittelijaan, d) ei tajua että paikkakuntien välillä on eroja.

Vierailija
75/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti hyviä tettiläisiä on harvassa ja kun muutama ei niin hyvä on maleksinut nurkissa parin viikon ajan, niin jostakin syystä kenelläkään ei riitä intoa heidän paimentamiseen. Se ei todellakaan kerro ikävästä ilmapiiristä, vaan siitä, että hyvin pyörivässä firmassa asioiden pitää sujua tarkalleen aikataulussaan ja laadun pysyä hyvänä. Siinä tavoitteessa ei joku perään katsottava 15 vuotias ole välttämättä mikään ideaali. Jos joka ikistä hommaa pitää neuvoa kolme kertaa ja sittenkin se menee päin seiniä, niin työaika menee täydellisen hukkaan ja se ei naurata ketään.

Tettiläisestä voi olla apua vaikka vanhusten ja lasten kanssa, kaupoissa ja paikoissa, jossa ylimääräistä pientä puuhaa löytyy, mutta aikataulutus ei ole niin tiukka.

Osa kouluista ei selvästikään valmenna nuoriaan tätä tet-jaksoa varten, että mistä siinä on kysymys.

Annetaan vaan pari monistetta käteen että siinä asiaa tet-jaksosta.

Koulun tulee valmentaa nuorta ihan perusasioihin , miten työpaikalla käyttäydytään.

- Työaikoja noudatetaan.

-Tervehdittäessä katsotaan silmiin.

-Annetut työtehtävät tehdään huolella.

- Älykännykkä pysyy repussa työajalla.

Mikäli opo /opettaja ei vaivaudu valmentamaan oppilaita tet-jaksoa varten, se näkyy siinä ettei tet-tiläisiä toista kertaa oteta osaan työpaikoista toista kertaa , sillä osa oppilaista (ihan oikeasti) on veteliä , ylimielisiä kännynäpyttelijöitä jotka osoittavat hyvin selkeästi asenteellaan " EVVK."

Vierailija
76/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omista yläasteajoistani, että tet-paikkoja oli tosiaan vaikea saada. Ja itse vieläpä etsin paikkaa soittamalla ja käymällä paikan päällä kysymässä. Suurin osa paikoista sanoi, että heillä on jo harjoittelijoita muista kouluista (paikkakunnallamme oli 3 isoa yläkoulua) tai että eivät vain ota tettiläisiä. Enkä edes kysynyt mistään spesiaalipaikoista.

Vierailija
77/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tettiläisen ei ole edes tarkoitus tehdä niitä hommia! Hän ei ole työharjoittelija, vaan työelämään tutustuja.

Ihan käaittämätöntä, ettei työpaikalla tajuta tätä. Minunkin 14-vuotiaalle oli annettu illalla löksiäisiksi työpaikan kaikki avaimet ja käsketty avata paikka yksinään aamulla.

Hän ei voi olla vastuussa tuolla lailla tet-paikassa!

Vierailija
78/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli aikoinaan vaikeuksia löytää tet-paikka, koska asuin pikkupaikkakunnalla.

Muutama ehdotus:

- kaupat (ruokakaupat, kirjakauppa, vaatekaupat, huonekalukaupat, yms.)

- kirjasto

- päiväkodit, koulut

- kustantamo tai kunnan/kaupungin lehti

- kahvilat, ravintolat

- elokuvateatteri

Onko varmasti kaikista yrityksistä kysytty ja kaikki paikat käyty läpi? Kyllähän nyt jonnekin pitää päästä... Työnantajat kyllä tekevät väärin, jos ei nuorta voi edes tettiin ottaa. Näinkä sitä syrjäytymistä estetään ja työllisyyttä nostetaan? Surullista, että nuorten työnhausta tehdään näin vaikeaa.

Minulla on pieni firma ja olen ollut työnantajana. Mikään ei ole tylsempää kuin maleksiva peukaloita pyörittävä tai huonosti hommiaan tekevä työharjoittelija! Muutama sellainen on osunut kohdalle ja ei osu enää. En todellakaan laita enää yhtään omaa tai työntekijäni kallista aikaa jonkun luuserinpuolikkaan kaitsemiseen ja huonon työn paikkaamiseen.

Minulla on ollut myös pari todella hyvää harjoittelijaa ja he ovat saaneet myös kesätyöpaikan firmastani.

Tetti ei ole yhtä kuin työharjoittelu. Tet on nimenomaan työelämään tutustumista

Tet on työharjoittelua, vaikka nimeä miten työelämään tutustumiseksi muutettaisiin. Olen itse ollut aikoinani työharjoittelussa, nyt teinini ovat olleet tetissä ja minulla on ollut tettiläisiä, ihan sama periaate kaikissa, vaikka pilkkua viilaatkin.

Hyvän tettiläisen kanssa kaikki sujuu, keskinkertaisen kanssa tulee huokailuja ja huonon kanssa kirotaan. Oma vikahan se on jos huonon tai keskinkertaisen ottaa, hyvistä pidän kiinni.

Vierailija
79/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämään pääsyn ensimmäinen steppi on se että sen työpaikan hakee itse. Sinne pitää itse ottaa yhteyttä eikä laittaa vanhempia asialle. Vanhemmat ja opo tukevat ja neuvovat miten yhteyttä otetaan ja mistä yhteystiedot löytyvät. He myös neuvovat miten reagoidaan kielteisiin vastauksiin.

Vierailija
80/174 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tettiläisen ei ole edes tarkoitus tehdä niitä hommia! Hän ei ole työharjoittelija, vaan työelämään tutustuja.

Ihan käaittämätöntä, ettei työpaikalla tajuta tätä. Minunkin 14-vuotiaalle oli annettu illalla löksiäisiksi työpaikan kaikki avaimet ja käsketty avata paikka yksinään aamulla.

Hän ei voi olla vastuussa tuolla lailla tet-paikassa!

Sinun 14-vuotias taisikin olla poikkeuksellisen fiksu. Hän oppi iltaan mennessä koko alan niin että jo lähtiessä oli duunipaikasta vastuussa , yllennettin jo illalla toimitusjohtajaksi avaimet käteen-periaatteella.  Vähänkö olisin ylpeä vanhempi!