Teini ei löydä tet-paikkaa.
Viime viikolla piti palauttaa soppari kouluun mutta paikkaa ei ole löytänyt.
Mitä nyt tapahtuu? Jos ei siis paikkaa löydä?
Koulusta vaan neuvoivat etsimään.
Käynyt kyselemässä useammasta paikasta. Pyytävät lähettämään sähköpostia. Ei vastausta yhteenkään vaikka uudestaan laitettu.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli aikoinaan vaikeuksia löytää tet-paikka, koska asuin pikkupaikkakunnalla.
Muutama ehdotus:
- kaupat (ruokakaupat, kirjakauppa, vaatekaupat, huonekalukaupat, yms.)
- kirjasto
- päiväkodit, koulut
- kustantamo tai kunnan/kaupungin lehti
- kahvilat, ravintolat
- elokuvateatteriOnko varmasti kaikista yrityksistä kysytty ja kaikki paikat käyty läpi? Kyllähän nyt jonnekin pitää päästä... Työnantajat kyllä tekevät väärin, jos ei nuorta voi edes tettiin ottaa. Näinkä sitä syrjäytymistä estetään ja työllisyyttä nostetaan? Surullista, että nuorten työnhausta tehdään näin vaikeaa.
Minulla on pieni firma ja olen ollut työnantajana. Mikään ei ole tylsempää kuin maleksiva peukaloita pyörittävä tai huonosti hommiaan tekevä työharjoittelija! Muutama sellainen on osunut kohdalle ja ei osu enää. En todellakaan laita enää yhtään omaa tai työntekijäni kallista aikaa jonkun luuserinpuolikkaan kaitsemiseen ja huonon työn paikkaamiseen.
Minulla on ollut myös pari todella hyvää harjoittelijaa ja he ovat saaneet myös kesätyöpaikan firmastani.
Nämä nyt on 8-9 luokkalaisia lapsia. Pitääkö aina ottaa niin tosissaan, että on hirveästi hyötyä. Voisihan vaikka inventoida kahvihuoneen haarukat ja lusikat ja pyyhkiä kaapit.
Oikeasti? En tarvitse sellaista apua ja en kirjoita sellaisesta yhden yhtä työtodistusta. Miten se auttaisi edes lasta tutustumaan työelämään, jos hän laskee lusikoita kaksi viikkoa? Työelämään tutustuminen on työelämään tutustumista ja se ei saa olla mikään suojatyöpaikka, jossa aika menee hengatessa niin kuin useammalla teinillä kotona menee. Työpaikalla tehdään jotakin töitä, otetaan niistä vastuu, opetellaan tekemään ne loppuun asti, kysymään tarvittaessa apua ja ollaan myönteisellä mielellä oppimaan uutta.
Onko lapsesi muuten taksvärkkipäivinäkin kotona nukkumassa ja maksat hänen nukkumisestaan?
Ei nykyään tehdä mitään kahden viikon TET-harjoitteluja.
Riippuu varmaan vähän kunnasta, mutta yleisimmin TET tehdään niin, että 7. luokalla on kaksi päivää (6 h/päivä) ja 8. luokalla viikko.
Meidän lasten koulussa oli noiden lisäksi yksi TET-päivä koululla, jolloin auttoivat ruokalassa ja kiersivät siistijöiden mukana.
Eikö? Minulla on 15 ja 17 vuotiaat lapset ja he ovat olleet tetissä parikin kertaa. Molemmilla oli 6 h päivässä kahden viikon ajan. Viimeisin tetti oli ysiluokkalausella marraskuussa 2018.
Joo, mutta ei kahta viikkoa putkeen, kuten 80-luvulla oli.
Systeemi muutettiin, koska niitä kahden viikon paikkoja oli vaikea löytää ja haluttiin antaa mahdollisuus tutustua useampaan alaan. Tuo kirjoittaja unohtaa 9. luokan TET:n. Mutta pointti siinä, ettei kahta viikkoa tarvitse lajitella lusikoita vai miten se alkuperäisessä viestissä meni, vaan jaksot on lyhyempiä.
Täällä ainakin 7. luokalla tehdään pari päivää, 8. luokalla viikko ja 9. luokalla viikko.
Omat lapseni ovat olleet ruokakaupassa, päiväkodissa, puutarhamyymälässä, sanomalehdessä ja hiihtokeskuksessa.
Ei meillä kyllä ollut 2 viikon tettejä 80-luvulla, lähinnä 1-2 päivää.
Mun esikoinen ei meinannut millään saada tet-paikkaa.
Kuitenkin kesätöitä löytynyt helposti. Samaten päässyt erilaisiin koulujen hankkeisiin suit sait.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pitää käydä paikan päällä kyselemässä, ei lähettää mitään sähköpostia. Jos ei löydä muuten niin koulu auttaa. Koulu ettii sitten oppilaan puolesta jonkun paikan joka voi olla sellainen jossa oppilas ei tykkää olla. Näin kävi esimerkiksi luokkalaisellemme joka ei itse käynyt juurikaan kyselemässä ja sitten opettaja otti yhteyttä erääseen paikkaan ja vei oppilaan sinne.
Ei ilmeisesti lukenut ketjua? Ap sanoi, että paikan päällä oli nimenomaan käsketty lähettää sähköpostia.
Itse olin Siwassa (hyllytys ja pullohuone) ja kirjastossa. Ihan suullisesti koulun jälkeen menin ja kysyin ja sain. Ei suhteita. Ja elettiin sentään jo 2000-lukua, eikä wanhaa hywää aikaa. Joko tettipaikatkin ovat muuttuneet kilpailuksi?
Jos Espoo käy, mun firmaan saa tulla avustaviin toimistohommiin. Kiva työyhteisö. T. Katja
Jossain kuolevalla syrjäseudulla voi varmaan olla aika vaikeaa. Voihan sitä yrittää paikalliseen k-markettiin tjsp. Aina parempi mennä johonki firmaan ja tehdä hommat hyvin niin saattaa päästä kesähommiin ihan liksallakin.
Vierailija kirjoitti:
Entäs vanhainkodit? Kannattaa vaan ehkä katsoa semmonen paikka missä on suht hyväkuntoisia vanhuksia. Voisi varmaan päästä pitämään seuraa, auttelemaan viriketoiminnassa ja askareissa
Nykypäivänä vanhainkotiin ei pääse, jos on suht hyväkuntoinen vanhus.
Kirjasto, tilitoimisto (arkistointia tms.), paikallislehti, teatteri (toimisto, puvustus, lavastus jne.), logistiikka-alan yritys - päiväksi vaikka rekkamiehen kyytiin, media-ala, päiväkodit yms. Omat lapset olleet aikalailla tämän tyyppisissä paikoissa ja ovat tykänneet. Kaikkia ei ihan pieniltä paikkakunnilta löydy, mutta jos jotain osviittaa..
Minä olen yksityinen perhepäivähoitaja ja voisin hyvin ottaa tettiläisen.
Koskaan ei kukaan ole kysynyt paikkaa.
Kannattaa siis miettiä sellaisia pieniäkin paikkoja mitä kaikki ei kysele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli aikoinaan vaikeuksia löytää tet-paikka, koska asuin pikkupaikkakunnalla.
Muutama ehdotus:
- kaupat (ruokakaupat, kirjakauppa, vaatekaupat, huonekalukaupat, yms.)
- kirjasto
- päiväkodit, koulut
- kustantamo tai kunnan/kaupungin lehti
- kahvilat, ravintolat
- elokuvateatteriOnko varmasti kaikista yrityksistä kysytty ja kaikki paikat käyty läpi? Kyllähän nyt jonnekin pitää päästä... Työnantajat kyllä tekevät väärin, jos ei nuorta voi edes tettiin ottaa. Näinkä sitä syrjäytymistä estetään ja työllisyyttä nostetaan? Surullista, että nuorten työnhausta tehdään näin vaikeaa.
Minulla on pieni firma ja olen ollut työnantajana. Mikään ei ole tylsempää kuin maleksiva peukaloita pyörittävä tai huonosti hommiaan tekevä työharjoittelija! Muutama sellainen on osunut kohdalle ja ei osu enää. En todellakaan laita enää yhtään omaa tai työntekijäni kallista aikaa jonkun luuserinpuolikkaan kaitsemiseen ja huonon työn paikkaamiseen.
Minulla on ollut myös pari todella hyvää harjoittelijaa ja he ovat saaneet myös kesätyöpaikan firmastani.
Nämä nyt on 8-9 luokkalaisia lapsia. Pitääkö aina ottaa niin tosissaan, että on hirveästi hyötyä. Voisihan vaikka inventoida kahvihuoneen haarukat ja lusikat ja pyyhkiä kaapit.
Oikeasti? En tarvitse sellaista apua ja en kirjoita sellaisesta yhden yhtä työtodistusta. Miten se auttaisi edes lasta tutustumaan työelämään, jos hän laskee lusikoita kaksi viikkoa? Työelämään tutustuminen on työelämään tutustumista ja se ei saa olla mikään suojatyöpaikka, jossa aika menee hengatessa niin kuin useammalla teinillä kotona menee. Työpaikalla tehdään jotakin töitä, otetaan niistä vastuu, opetellaan tekemään ne loppuun asti, kysymään tarvittaessa apua ja ollaan myönteisellä mielellä oppimaan uutta.
Onko lapsesi muuten taksvärkkipäivinäkin kotona nukkumassa ja maksat hänen nukkumisestaan?
Ei nykyään tehdä mitään kahden viikon TET-harjoitteluja.
Riippuu varmaan vähän kunnasta, mutta yleisimmin TET tehdään niin, että 7. luokalla on kaksi päivää (6 h/päivä) ja 8. luokalla viikko.
Meidän lasten koulussa oli noiden lisäksi yksi TET-päivä koululla, jolloin auttoivat ruokalassa ja kiersivät siistijöiden mukana.
Eikö? Minulla on 15 ja 17 vuotiaat lapset ja he ovat olleet tetissä parikin kertaa. Molemmilla oli 6 h päivässä kahden viikon ajan. Viimeisin tetti oli ysiluokkalausella marraskuussa 2018.
Joo, mutta ei kahta viikkoa putkeen, kuten 80-luvulla oli.
Systeemi muutettiin, koska niitä kahden viikon paikkoja oli vaikea löytää ja haluttiin antaa mahdollisuus tutustua useampaan alaan. Tuo kirjoittaja unohtaa 9. luokan TET:n. Mutta pointti siinä, ettei kahta viikkoa tarvitse lajitella lusikoita vai miten se alkuperäisessä viestissä meni, vaan jaksot on lyhyempiä.
Täällä ainakin 7. luokalla tehdään pari päivää, 8. luokalla viikko ja 9. luokalla viikko.
Omat lapseni ovat olleet ruokakaupassa, päiväkodissa, puutarhamyymälässä, sanomalehdessä ja hiihtokeskuksessa.
Ei meillä kyllä ollut 2 viikon tettejä 80-luvulla, lähinnä 1-2 päivää.
Olen ollut ysiluokalla vuonna 1989 ja silloin meillä oli kahden viikon työharjoittelu. Olin töissä läheisessä kirjastossa. Tämä oli Espoossa.
Nyt lapseni ovat teinejä samassa kaupungissa ja heillä on kasi luokan keväällä yksi viikko ja yksillä syksyllä kaksi viikkoa tettiä. Toinen lapseni oli kasilla päiväkodissa, ysillä kaupassa, toinen taas kasilla vanhainkodissa ja ysillä kaupassa.
Tilitoimistot ei kyl ihan helpolla ketään ota.. ellei sitten ole todella iso moinen 20+ palkallisella. Jolloin kyseessä ei ole kuolevaa maaseutua vaan joku ihan yliopistokaupunki jolloin taas sen työpaikan löytäminen kuuluisi olla naurettavan helppoa.
Joku mäkkäri lienee yks parhaista vaihtoehdoista kun siitä saa vielä aka hyvän uran itselleen jos ei elämä muuten onnistu täysin nappiin.
Meillä seiskalla 2 pv TET, joista toinen koulun ruokalassa. Kasilla ja ysillä viikko. Omani oli seiskalla omalla ala-asteellaan sen päivän, kasilla apteekissa (vaitiolosopimus piti allekirjoittaa) ja ysillä paikallislehden toimituksessa. Itse paikan päällä kävi kysymässä paikat.
Vierailija kirjoitti:
Tilitoimistot ei kyl ihan helpolla ketään ota.. ellei sitten ole todella iso moinen 20+ palkallisella. Jolloin kyseessä ei ole kuolevaa maaseutua vaan joku ihan yliopistokaupunki jolloin taas sen työpaikan löytäminen kuuluisi olla naurettavan helppoa.
Joku mäkkäri lienee yks parhaista vaihtoehdoista kun siitä saa vielä aka hyvän uran itselleen jos ei elämä muuten onnistu täysin nappiin.
Varmaan riippuu tilitoimistosta, mutta ei se mitään maksa kysyä. Meillä oli kasilla viikon TETissä tilitoimistossa ja pääsi myös kesätöihin kun tykkäsivät niin paljon.
Kauppoihinkin pääsee. Siellä hyllytetään ja palvellaan asiakkaita. Melkeempä kaikkii k-marketteihin, k-supermarketteihin, k-citymarketteihin on mahis päästä. Prismoihin ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Tet-torista:
Minun lapseni kuunteli tunnollisesti kaikki opon ohjeet ja yritti toimia niiden mukaan. Mietti huolellisesti oman alansa ja otti yhteyttä jokaikiseen tet-torilla ilmoitettuun sen alan paikkaan kotikunnassa, naapurikunnassa ja mökkikunnassa.
Se oli ihan täyttä ajanhukkaa. Iso osa paikoista ei enää ottanut tettiläisiä ja ne loput joko sanoi, että ottaa vain yhden ja se oli jo otettu (työntekijän lapsi) tai sitten oli ilmaantunut uusia ihmeellisiä vaatimuksia, joiden takia huoltajana oli pakko sanoa, että nyt on liian hämärää.
Millaiset paikat oli hämäriä?
Mun lapsi oli seiskalla koulun keittiössä, kuten kaikki. Kasilla oli virastossa. Ysillä ei löytänyt mitään paikkaa ja opo järjesti paikan pikkukaupassa, jossa oponoli itsekin ollut tetissä.
Ei tet-paikkoja haeta sähköpostilla. Teinin pitää itse lompsia kauppaan/kirjastoon/päiväkotiin sopparin kanssa ja kysyä pääseekö harjoitteluun. Meidän teinit sai paikkansa näin ja vieläpä helposti. Toinen teini pääsi samaan paikkaan vielä kesätöihinkin. Ei firmoilla ole aikaa vastata mihinkään tet-säjköposteihin, kun monesti on meneillään oikeitakin rekryjä. Muutenkin osoittaa reippautta mennä itse paikan päälle kysymään.
Nykyään on vedetty resurssit niin minimiin, ettei työpaikoilla ehditä katsoa keskenkasvuisten jolppien perään.
Meillä käytiin kysymässä 16 paikassa ennen kuin tärppäsi.
Harjoittelupaikkoja on oikeasti vaikea saada.
Sähköposti on huonoin tapa, kannattaa soittaa tai mennä käymään. Onko lähellä kasvihuoneyrityksiä? Niillä on keväällä paljon hommaa, varmaan voisivat ottaa.