Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sanoa lapselle, ettei ole varaa hänen harrastukseensa?

Vierailija
19.01.2019 |

Lapsi on teini-ikäinen. Pitää harrastuksestaan paljon.

Kustannukset ovat vain karanneet käsistä. Vuodessa pakollisia maksuja syyskausi 400e, kevätkausi 400e, kesätunnit 150e, pakollinen seuran paita aina kauden alussa 2x 35e. Lisäksi ostetaan kisoihin kisavaatteet omasta pussista, noin 100e per vaatekerta

Nyt suunnittelevat 3 kertaa kisamatkaa ulkomaille vuoden sisällä. Ja tässä kohtaa tulee budjetti vastaan. Olen ollut yhteydessä harrastuspaikkaan, eivät halua jotain myymällä tai vastaavilla keinoilla kerätä seuralle rahaa. Minulla tulee budjetti tässä kohtaa vastaan.

Miten siis sanoa nätisti lapselle, etten vain pysty kustantamaan tätä kaikkea?:(

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalla "ei ole varaa"

Vierailija
2/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään avustuksia tai stipendejä ole mahdollista hakea? Ikävä tilanne. Ei kai siinä muuta kuin sanot kuten asia on ja pahoittelet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vain suoraan ettei rahaa ole ja pyydä lapsen keksimään itse jotain tekemistä. Ennen vanhaan ei tarvittu ohjattua toimintaa vaan lapset esim pelailivat kaveriporukalla keskenaan itse.

Vierailija
4/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida auttaa muu kuin kertoa rehellisesti, miten asia on. Että ulkomaille suuntautuvat kisamatkat eivät onnistu koska ne ovat liian kalliita. Jos voi ja haluaa jatkaa harrastusta osallistumatta nöihin kisamatkoihin, niin hyvä. Minkä ikäinen teini on kyseessä, mietin että onnistuisiko joku pieni työ kuten mainosten jako tai tuttujen lasten vahtiminen tai vastaava, jolla voisi osallistua kallin harrastuksensa kustantamiseen? Ne vaatteet ovat tietysti se pienin kuluerä verrattuna matkoihin, mutta niissäkin voi varmaan säästää jos ostaa isommilta saman seuran nuorilta käytettynä.

Vierailija
5/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko harrastusta jatkaa osalistumatta ulkomaanmatkoille?

Ikäväähän pois jääminen teinille olisi. Mutta ymmärtäisikö keskustelulla että toinen vaihtoehto on lopettaa kokonaan?

Vierailija
6/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista jatkaa harrastusta, mutta jättää ulkomaanreissut väliin?

Vierailija
7/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et mitenkään. Kaivat ne rahat jostain. H*oraa vaikka. Mutta älä pilaa myös lapsesi tulevaisuutta.

Miten tämä pilaa hänen tulevaisuutensa? Ei aio harrastuksesta ammattia.

Ja miten oma tulevaisuuteni on pilalla, kun kirjoitat, että myös hänen tulevaisuuttaan? Minulla on 4 lasta, jokainen harrastaa, ja jokaisen harrastukseen menee se 1000 - 1500e vuodessa. Sen suurempi ei vain ikävä kyllä ole minun budjettini, ja mitään velkoja en ota.

Vierailija
8/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kustannukset ovat vain karanneet käsistä. Vuodessa pakollisia maksuja syyskausi 400e, kevätkausi 400e, kesätunnit 150e, pakollinen seuran paita aina kauden alussa 2x 35e. Lisäksi ostetaan kisoihin kisavaatteet omasta pussista, noin 100e per vaatekerta

Nyt suunnittelevat 3 kertaa kisamatkaa ulkomaille vuoden sisällä. Ja tässä kohtaa tulee budjetti vastaan. Olen ollut yhteydessä harrastuspaikkaan, eivät halua jotain myymällä tai vastaavilla keinoilla kerätä seuralle rahaa. Minulla tulee budjetti tässä kohtaa vastaan.

Miten siis sanoa nätisti lapselle, etten vain pysty kustantamaan tätä kaikkea?:(

Näin: "Lapsen nimi tähän, minulla ei ole varaa maksaa sinun harrastustasi, se on aivan liian kallis". Sitten jos teini haluaa jatkaa harrastustaan, täytyy hänen kanssaan keksiä keinoja kerätä siihen varat. Koettakaa vaikka keksiä hänelle joku työ viikonlopuille niin sillähän sitä voi tienata. Kyllä teini lähtee tienaamaan, jos harrastus on tarpeeksi tärkeä. Älä aliarvioi teiniäsi, sillä hän kyllä ymmärtää varmasti, että vanhempiensa rahat eivät ole ehtymättömät, jos asiasta keskustellaan.

Vierailija
9/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa... Jos lapsi rakastaa lajiaan ja menee treeneihin aina iloisella mielellä ja vielä palaa sieltä innoissaan, niin se raha revitään ihan mistä vaan.

Mä olen sitten vaikka syömättä, ostelematta uusia vaatteita, menemättä yhtään mihinkään.. Syödään löysää kauravelliä ja alan käymään leipäjonoissa.

Vierailija
10/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useilla urheiluseuroilla on mahdollisuus hakea tukea vähävaraisille jäsenille. Voisitko jutella valmentajan tai joukkueen johtajan kanssa.

Ikävä tilanne, mutta toivottavasti joku ratkaisu löytyy ja lapsesi voi jatkaa harrastustaan.

Vierailija
11/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida auttaa muu kuin kertoa rehellisesti, miten asia on. Että ulkomaille suuntautuvat kisamatkat eivät onnistu koska ne ovat liian kalliita. Jos voi ja haluaa jatkaa harrastusta osallistumatta nöihin kisamatkoihin, niin hyvä. Minkä ikäinen teini on kyseessä, mietin että onnistuisiko joku pieni työ kuten mainosten jako tai tuttujen lasten vahtiminen tai vastaava, jolla voisi osallistua kallin harrastuksensa kustantamiseen? Ne vaatteet ovat tietysti se pienin kuluerä verrattuna matkoihin, mutta niissäkin voi varmaan säästää jos ostaa isommilta saman seuran nuorilta käytettynä.

Töitä ei jaksa tehdä. Aivan oikeaoppisesti keskittyy ensin kouluun (on ysillä, 15v), sitten treenit kolme kertaa viikossa. Kesällä jakoi mainoksia, mutta koulun alettua kävi liian raskaaksi.

Kisaryhmässä ikävä kyllä valitsevat itsenäisesti aina uudet asut, joten maksettava on.

Vierailija
12/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot sille, että aloittaa harrastuksen uudestaan sitten kun hänellä itsellään on siihen varaa

Vierailija
13/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin asian epäselvästi:

Harrastaa siis voi, ja jatkaa harrastusryhmässä. Mutta kisamatkoihin ei ole varaa, eli tippuisi siis kisajoukkueesta pois.

Vierailija
14/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitte tyhmästi kun valitsitte valmiiksi harrastuksen jota ette voi jatkaa. Kaikkilla maailman lapsilla ei ole ohjattua garrastukasi, kaikilla maailman lapsilla ei ole edes ruokaa tai kenkiä. Ajatteleppa sitä? Anna lapsen olla lapsi, älä kasvata hänestä aikuista liian aikaisin. Anna leikkiä vapaasti kavereidensa kanssa pihata ja näin talvella peuhata lumihangessa. Lapset ansaitsevat terveen ja turvallisen lapsiuden. Älkää siis rasittako pieniä lapsianne turhilla harrastuksilla.

Vierailija
15/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useilla urheiluseuroilla on mahdollisuus hakea tukea vähävaraisille jäsenille. Voisitko jutella valmentajan tai joukkueen johtajan kanssa.

Ikävä tilanne, mutta toivottavasti joku ratkaisu löytyy ja lapsesi voi jatkaa harrastustaan.

No se, kun emme varsinaisesti ole vähävaraisia, vaan keskituloisia. Mutta kaikkien lasten harrastuskulut (yli 5000e vuodessa) tuntuvat jo meidänkin taloudessa.

Vierailija
16/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jutellut joukkuejohdon kanssa ongelmastasi? Meillä lapsi ei ainakaan tippunut kilpajoukkueesta, vaikka muutama turnaus ulkomailla jäi väliin.

Vierailija
17/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta, että seura kieltäytyisi keräämästä rahaa. Ymmärrän toki, jos esim. joukkueen kaikki perheet eivät halua tätä tehdä. Se ei silti poista sitä mahdollisuutta, että pienempi ryhmä keräisi rahaa esim. myymällä jotakin. Oletteko tutustuneet esim. tuohon mahdollistajat sivuun.

Onko teillä mahdollisuutta järjestää jotakin tapahtumaa / esitystä /gaalaa jne., josta saisitte lipputuloja, tms tuloa. Myös mahdollisia sponsoreita voisi yrittää hankkia.  

Luulisi, että seuran paitoja saisi ostettua käytettynäkin. Ainakin omassa seurassa varusteet kiertävät hyvin. Toki ollaan huolehdittu siitä, että emme vaihda väriä / mallia jne. joka vuosi, vaan on ajateltu käyttötarvetta pitkälle eteenpäin ja juuri tuota kierrätysmahdollisuutta. 

Vierailija
18/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin asian epäselvästi:

Harrastaa siis voi, ja jatkaa harrastusryhmässä. Mutta kisamatkoihin ei ole varaa, eli tippuisi siis kisajoukkueesta pois.

lapsen motivaatio ei välttämättä sitten jatku yhtä iloisena. Se on mahaplätsi, jos ykskaks joutuukin höntsäjoukkueeseen pyytämättä.

Voisko noita ulkomaanmatkoja jättää väliin taloudellisin syin? Kyllä se muksu siitäkin purnaa, mutta jostain on säästettävä.

Vierailija
19/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta, että seura kieltäytyisi keräämästä rahaa. Ymmärrän toki, jos esim. joukkueen kaikki perheet eivät halua tätä tehdä. Se ei silti poista sitä mahdollisuutta, että pienempi ryhmä keräisi rahaa esim. myymällä jotakin. Oletteko tutustuneet esim. tuohon mahdollistajat sivuun.

Onko teillä mahdollisuutta järjestää jotakin tapahtumaa / esitystä /gaalaa jne., josta saisitte lipputuloja, tms tuloa. Myös mahdollisia sponsoreita voisi yrittää hankkia.  

Luulisi, että seuran paitoja saisi ostettua käytettynäkin. Ainakin omassa seurassa varusteet kiertävät hyvin. Toki ollaan huolehdittu siitä, että emme vaihda väriä / mallia jne. joka vuosi, vaan on ajateltu käyttötarvetta pitkälle eteenpäin ja juuri tuota kierrätysmahdollisuutta. 

Tämä on ollut jo pitkään näin. Näistä menee niin suuret verot, ettei näitä enää katsota kannattaviksi tehdä. Joskus laitoin Arhinmäelle siitä viestiä, ja kyselin vähän  miksi näin, koska se pilaa monen vähävaraisen/ keskituloisen mahdollisuudet harrastukseen. En ikinä saanut vastausta.

Vierailija
20/94 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo ulkomaan kisamatka pakollinen? Ootko kysynyt muilta vanhemmilta, että oisko halukkuutta tehdä talkoita esim. myydä jotain tuotteita? Käsittääkseni valmentaja ei tuota päätävasn vanhemmat.

Jossain harrastuksissa tuo 400€ menee yhdessä kuukaudessa, että eihän toi ees kallista oo.