Miten voi olla niin köyhiä perheitä että jo 10€ ylimääräinen meno sekoittaa pakan täysin? Kuten Marian, 38, perhe
Itse olen pitänyt meidän perhettä köyhänä mutta todellisesta köyhyydestä en ole sitten tiennyt vielä mitään. 😲
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…
Kommentit (577)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ajaa politiikkaa jossa työstä ei saa rahaa jokainen voi syödä perunaa ja kaurapuuroa vaatteita ei köyhä tarvitse ja sijoittajat saavat kaiken tuoton.
Muistakaa äänestää kokoomusta niin jokainen laitetaan kaurapuurolle joka päivä.
Demarien utopia olisi kyllä teoriassa ihan kiva, mutta voisitko kertoa, mistä siihen saadaan rahat? Ja mitenniin duunista ei saa rahaa? Olen ollut valtio-omisteisissa isoissa firmoissa duunissa, ja pienissä yksityisissä, ja vähän isommissakin yksityisissä, ja kaikista olen saanut rahaa. Tosin kokoomusverotuksella olisin todennäköisesti saanut enemmän kuin demariverotuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aina lehdissä tarinoita, kuinka vanhemmat sössii alaikäisten luottotiedot.
Onnistuuko toi muka ihan oikeasti? Holhooja on vastuussa alaikäisen sitoumuksista, joten hän sössii OMAT luottotietonsa.
Olen huomannut, että monissa näissä kirjoituksissa, joissa puhutaan siitä miten vanhemmat ovat sössineet nuo luottotiedot tulee myös sama selitys, ettei syystä tai toisesta voida viedä vanhempia oikeuteen asiasta. Tulee sellainen olo, että käytetäänköhän vanhempia vain syynä sille, että itse on sössinyt luottotiedot, koska ne luottotiedothan saisi takaisin viemällä vanhemmat oikeuteen asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ajaa politiikkaa jossa työstä ei saa rahaa jokainen voi syödä perunaa ja kaurapuuroa vaatteita ei köyhä tarvitse ja sijoittajat saavat kaiken tuoton.
Muistakaa äänestää kokoomusta niin jokainen laitetaan kaurapuurolle joka päivä.
Demarien utopia olisi kyllä teoriassa ihan kiva, mutta voisitko kertoa, mistä siihen saadaan rahat? Ja mitenniin duunista ei saa rahaa? Olen ollut valtio-omisteisissa isoissa firmoissa duunissa, ja pienissä yksityisissä, ja vähän isommissakin yksityisissä, ja kaikista olen saanut rahaa. Tosin kokoomusverotuksella olisin todennäköisesti saanut enemmän kuin demariverotuksella.
Pidetään jako tasaisena ja huolehditaan että palkat kehittyvät ostovoimaa leikkaamatta, pidetään se raha kierrossa. Palkat eivät nyt kokoomuksen ja keskustan aikana ole kehittyneet ollenkaan, vaan ostovoima on laskenut sekä heikoimpiosaisilta on siirrettu tukirahat joista ei pitänyt leikata yksityisten firmojen taskuun ja firmat eivät ole työllistäneet vaikka saivat yhteisöveroalennukset, ei se mitään utopiaa ole vaan sivistystä, mitä sdp haluaa. Kerrotko mitä hyötyä on heikentää ostovoimaa jota kokoomus tasaveroillaan tavoitelee tässäkin hallituksessa ja näiden uusienkin vaaliteemojen myötä. Utopiaa on kuvitella että kokoomuksesta olisi juuri sinulle hyötyä. Realismia olisi tajuta että kokoomuksen talousosaaminen johtaa konkurssiin jossa rahat päätyvät niitä valtion talouden kannalta vähiten tarvitsevalle.
Köyhyyden yksi syy on huonot elämäntavat tai ei osaa hallita rahatilannetta.
Esimerkiksi jättämällä rööki ja alkoholi pois säästää helposti satoja euroja. Lisäksi etsii lapsille ilmaisia harrastuksia kuten esimerkiksi geokätköily, lumilinnojen rakennus, tietokonepelit jne. Ei aina tarvita kalliita jäsenyyksiä tai pitkiä kuljetuksia.. 70-luvulla harrastukset keksittiin itse. Sen sijaan että mentäisiin jääkiekkoseuriin, mentiin läheiselle järven jäälle ja kolattiin oma luistelurata jossa pelattiin.
Minulla on bruttopalkka n.4000 euroa kuukaudessa ja silti olen tämän talven kävellyt 7.50 euron kengillä. Hyvät ovat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan työssäkäyvä ei ole köyhä. Ärsyttää, että työssä olevat valittavat.
Köyhä on minieläkkeellä oleva tai pitkäaikaistyötön.
Minimieläke on Suomessa 775,27€. Eli ihan hyvä summa. Siihen saa asumistuen päälle. Eli ei eläkeläinen ole köyhä.
Otatko huomioon, että minimieläkkeelle elävä on usein vammainen tai pitkäaikaissairas? Minimieläkeläinen on köyhä. -ohis
5464353425643 kirjoitti:
Mitä enemmän tajuaa esim. ravinto-opista, sitä enemmän pystyy säästämään ja syömään paremmin ja ravitsevammin. Yleisesti ottaen ihmiset kantavat kaupasta tuiki turhia ja tarpeettomia mieliostoksia, enkä nyt puhu laisinkaan siitä että puurolla elää. Vihaan puuroa, mutta rakastan sitä silloin kun saan itse päättää milloin syön sitä. Yleensä köyhillä on kaikki aika maailmassa tehdä asioita, mutta monesti köyhyys on seuraus laiskuudesta ja haluttomuudesta kuin itse syy.
Mutta kun rahat investoidaan mättöön, jugurtteihin ja kaikkeen turhaan moskaan eikä ollenkaan seurata kilo- tai muita hintoja ja tehdään heräteostoksia eikä olla valmiita näkemään yhtään vaivaa, niin kuluja kertyy. Pelkkä oman kestokassin käyttö voi säästää vuodessa 3x viikossa kaupassa käyvällä jopa 30-50 euroa. Sitten kun mennään mielitekoihin ja päihteisiin, niin mitään ylärajaa rahankäytöllä ei enää olekaan.
Kaurahiutaleista saa muutakin kuin puuroa ja jopa puuroa halvemmalla vehnäjauhon kanssa,paistetaan nämä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ekana tökkäsi maininta: "Asun pk-seudulla." Just, no sit saa syyttää itseään.
Ihminen asuu siellä, missä on työtä. Mitä hyötyä on asua halvalla Sevettijärvellä, jos siellä ei ole työtä?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo alkuperäinen kirjoitus missä hän juuri kertoo noista kiiveistä tuntuu jotenkin... ei uskottavalta. Itse olen köyhä, siis tosi köyhä mutta kyllä kiiveihin on varaa jos niitä haluaa, eihän ne maksa kuin jotain 1-2 euroa paketti.
Mielestäni näissä kirjoitelmissa voisi aina myös listata miten paljon heillä menee mihinkin rahaa. Kyllä esimerkiksi kela korvaa lääkkeet sun muut, joten minne menevät tämänkin köyhän perheen rahat, jos sairastava mies saa lääkkeet korvattua ja siihen päälle sairaspäivärahaa/kuntoutustukea?
On meitä oikeasti köyhiä, mutta joskus tuntuu, että tuollaiset kirjoitukset saavat ihmiset epäilemään, että köyhät vaan huijjaavat
Sehän on juuri tarkoituskin. Ei meitä kiinnosta hevon peetä totuus vaan osatotuus.
T. iltapäivälehti
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, me ollaan superköyhiä ja silti löytyisi varaa esim. tuohon Marian mainostamaan cheerleading-harrastukseen.
150€/kausi muka kallis lapsen harrastukseen.
Ai superköyhiä? Mitäs se teidän tapauksessa tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse elin 5,5 vuotta yliopisto-opiskelujen aikana niin, että vuokran ja laskujen jälkeen jäi 60-80 euroa kuukaudessa. Yritin saada töitä, mutta sain vain kesäaikana. Elin hyvin 60-80 eurolla koko kuukauden. Valmustuin 2016, eli ei mikään 1950-luvun tarina. Vaikea ymmärtää näitä "vuokran ja laskujen jälkeen jää vain 500 euroa! -ihmisiä. Nyt saan palkkaa opettajana käteen 1890 euroa kuukaudessa. Vuokran ja laskujen jälkeen jää käteen 800 euroa, mutta saan säästöön ainakin 500 euroa kuukaudessa. Asun nyt Helsingissä, kun opettajien työtilanne on huono, mutta kunhan työkokemusta tulee, muutan pieneen kaupunkiin jonnekin, sillä silloin säästää Vuokatissa paljon. Elämää pitää suunnitella.
Miten suunnittelet vaikkapa sairastumisen? Kyllä siinä puskurirahat ja säästöt on äkkiä mennyttä.
Tuonkin perheen mies voisi sairautensa laadusta riippuen tehdä vaikka jotain töitä, esim etätöitä. Ja mitenkäs olisi muutto kauemmas pääkaupunkiseudulta, mikä pakko se on asua juuri PK-seudulla ellei rahat riitä? Lapset voisivat ihan hyvin mennä kouluun esim bussilla tai junalla myös pidemmän matkan päästä. Ja jos heillä on omistusasunto, miksei sitä voisi laittaa myyntiin ja muuttaa vuokralle? Ihme nillitystä Marialta täysin tyhjästä.
Jos talous oikeasti kaatuu siihen kymppiin kuussa, niin ei siinä kohtaa kyllä repäistä mistään 100-200 euroa talvikenkiin, vaikka niiden talvikohtainen raha olisikin pienempi. Se raha on jostain muusta, kuten ruuasta pois.
Mutta enemmän oikeasti jokaisella köyhällä pitäisi olla varaa säästää edes se kymppi kuussa, niin saisi ne kengät ja lapselle joululahjan. Sen rahan saa vaikka tyhjistä pulloista jos ei muualta.
Mä olen ihmetellyt ihmisiä, joilla kymppi tai vitonen mukamas sekoittaa budjetin totaalisesti. Eihän tukijärjestelmäkään ole mikään absoluuttinen ihmisen elämän totuus, että sen pitää olla juuri 542 euroa, eikä 532 euroa.
Kaveri kitisi kun on niin köyhää ettei voi kuin makaroonia tehä lapsille ruuaksi(vähän yritti vihjailevasti kerjätä rahaa, ulisi muutakin ton lisäksi). Sanoin että kyllä minäkin söin lapsena pelkkää makaroonia huonompina päivinä ja elossa olen vielä.
Tämä sama ihminen sit osti iphonen :) köyhääää????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuolla joku aiemmin kirjoitti, henkilökohtaisen avustajan töitä on pilvin pimein. Ottaisi yhden avustettavan. 30 tuntia kuukausi 10 euroa tunti. Eli kuukauteen lisää 300euroa. Kun ukko makaa kotona saikulla, joutaa kyllä katsomaan koululaisten perään.
Ihan me varakkaammatkin olemme joutuneet tekemään lisätöitä tiukkoina aikoina. Ja harrastukset. Meilläkin pojat haaveili, että heistä tulee NHL.n jääkiekkoilijoita aikuisina. Ei tule, kun ei ole varaa viedä kalliiseen harrastukseen. Tyytyivät pelaamaan kaukalossa kavereiden kanssa.
Ei tullut NHL.n pelaajia kenestäkään niistäkään pojasta, joita kuskattiin pelaamassa seuroissa ja kuskattiin pitkin Suomea peleihin. Nuuskan käytön jokainen taisi oppia siellä.
Minä ainakin lapsille olen aina sanonut, että kaikkea ei saa,mitä haluaa. Ei siitä leluluettelostakaan. Ja ovat ymmärtäneet sen.
Ja halpisshampoo on ihan hyvää. Käytän tokmannin 1 euron tervashampoota. Aivan erinomaista.
Eiköhän tuolla äidillä ole hommaa ihan tarpeeksi muutenkin - ilman sitä henkilökohtaista avustettavaa. Jaksaminenkin varmasti kortilla. Oma päivätyö, lapset ja sairas mies. Kaikki ei ole super-ihmisiä!
Kaksi koululaista. Kuinka paljon hommaa heidän kanssaan on? Entä se saikulla oleva mies? Onko ihan niin sairas, että pitää olla omaishoitajana. Siitäkin saisi korvauksen, jos mies niin huonossa kunnossa on. Tuskinpa ihan petipotilaana on. Pystyy kyllä varmaan pukemaan ja vessassa käymään ja itse syömään.
Joten miten pitää olla superihminen, ettei koulunkäyntiavustajana (tuskin edes kovin pitkiä päiviä tekee), ei voisi tehdä 30 tuntia kuukaudessa lisätöitä, että pääsisi katsomaan sitä valmentajaleffaa. Ai niin, mies pystyy lähtemään leffaan, niin tuskin ihan hirveän hoidettava sairas on
Kuinka mahdat lapsesi kasvattaa jos väität että Hei eivät vielä äitiä tarvitse kouluiässä? Kyllä tarvitsee ja kovasti tarvitseekin!
Miehen sairausloma voi johtua vaikka leikkauksesta tai masennuksesta. Kuka siellä kotona silloin hoitaa lapset ja kodin kun äiti painaa kahta työtä?
Kyllä on armoton suhtautuminen monella täällä, oikein lyödään lyötyä. Hävetkää!
Kouluikäinen ei tarvitse sinänsä hoitoa, vanhemman läsnäoloa kyllä. Se sujuu kyllä leikkauksen käyneeltä ja masentuneelta isältäkin. Itsekin olen vakavan masennuksen takia sairaslomalla, ja arvaa mitä: kykenen kyllä pitämään kouluikäisiä lapsia silmällä sen verran mitä ne tarvitsee. Talouskaan ei mennyt kuralle sairastumiseni takia, koska yllätys, yllätys, saan sairaspäivärahaa ja meillä on hyvä puskurirahasto.
Jos ihminen tekee töitä merkittävästi vähemmän kuin ihmiset keskimäärin, ei ole mitenkään kohtuutonta ehdottaa toisen työpaikan ottamista. Moni ihminen tekee kahta työtä vaikka päätyössä olisi ihan normaali tuntimäärä. Koulunkäyntiavustaja kun ei oikein voi vedota siihen "tuntien valmisteluun ja kokeiden korjaamiseen" mikä opettajilla on aina tekosyynä, että "oikeasti tehdään kyllä täyttä päivää".
Minua yllättää näissä köyhyysjutuissa aina se, miten ihmisillä on näitä yllättäviä menoja jotka kaataa budjetin.
Olen 40, enkä muista että minulle olisi ikinä, siis koskaan, tullut menoa ihan yllätyksenä. Siis ei kerta kaikkiaan koskaan. Joo, kengät on voineet hajota, mutta se ei ole yllätys, ne hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Siksi niitä uusia kenkiä aletaan säästää heti kun edelliset on ostettu. Sama kodinkoneiden kohdalla. Kaverisynttärien lukumäärän vuodessa voi aika kätevästi arvioida siitä, montako kaveria lapsella on, ei pitäisi olla yllätyksenä.
Jonkun menon tarkkaa ajankohtaa ei ehkä pysty ennustamaan, mutta sen kyllä voi tietää ihan varmaksi, että "tämä meno on ennemmin tai myöhemmin edessä". Jouduin esim. viime keväänä keuhkokuumeen takia sairaalaan ja siitä tuli ylimääräisiä kuluja. En silti sanoisi, että tuli yllättävä meno: useimmat ihmiset sairastuu ennemmin tai myöhemmin ja siihen on syytä varautua.
Ja olen itsekin pienituloinen, elän kolmatta vuotta työmarkkinatuella. Kaikenlaista yllätystä on elämässä ollut, mutta yllättäviä menoja ei tosiaan koskaan.
Kaikkeen ei ihminen voi elämässään varautua, koska sattuma ja huono tuuri ja mr. Murphy. Mutta rahanmenoon voi aina, koska se on väistämätöntä. Toisaalta, rahanmeno on juuri sitä mihin voi itse vaikuttaa eniten: jos 10 euroa kaataa budjetin, se kymmenen euroa voi jättää käyttämättä jos kyse ei ole terveydenhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihmetellyt ihmisiä, joilla kymppi tai vitonen mukamas sekoittaa budjetin totaalisesti. Eihän tukijärjestelmäkään ole mikään absoluuttinen ihmisen elämän totuus, että sen pitää olla juuri 542 euroa, eikä 532 euroa.
Minkä pitää olla? Useilla yksinasuvilla työttömillä se rahamäärä on automaattisesti 480 euro eli mitä tt tuesta saa. Ei tarvitse olla kuin 500 euron vuokra niin ollaan lähellä tuota. Käytännössä kaikki yksinasuvat suomalaiset työttömät ovat oikeutettuja, heti työttömäksi jäätyään, toimeentulotukeen jos eivät kuulu liittoon. Vielä useampi ei hae sitä tt tukea vaikka sen saisikin. Sitten kun on epäsäännöllisiä tuloja niin asumistuki muuttuu. Suomessa tulisi olla parempi sosialiturva jotta ei tarvittaisi useita eri tukia jotka vain sekoittavat pakkaa. Mitään tämä järjestelmä ei säästä kuin ehkä sen jonkun sosialiturvan alikäyttäjän jossain kuussa hakematta jääneen tt tuki osan. Sen sijaan näiden tukien hakeminen maksaa ihan turhaan kun asian voisi hoitaa huomattavasti järkevämminkin.
Onnistuuko toi muka ihan oikeasti? Holhooja on vastuussa alaikäisen sitoumuksista, joten hän sössii OMAT luottotietonsa.